Diplomová práce zpracovává čtyři experimentální témata z fyziky jako metodické materiály pro učitele na základních a středních školách a pro lektory mimoškolního vzdělávání. Jedná se o témata: elektrolýza, analogová fotografie, optika v akváriu a barvy. Všechna témata byla realizována jako semináře pro desítky až stovky učitelů i jako lekce pro žáky. Diplomová práce díky tomu obsahuje metodiku a zkušenosti z uskutečněných lekcí i zpětnou vazbu od samotných učitelů a žáků. Metodika zahrnuje podrobný popis materiálu, postup, fyzikální vysvětlení a obrazovou dokumentaci experimentů.
Anotace v angličtině
This thesis takes four experimental topics from physics and based on them creates methodical materials designated for elementary and high school teachers and lectors of extracurricular activities. The studied topics are: electrolysis, analog photography, colors and optics using an aquarium. All of the aforementioned topics were realized in the form of seminars for tens to hundreds of teachers and also tested as courses for pupils. Based on that, this thesis includes methodics and valuable experiences and participant feedback from the carried out seminars and courses. For each topic, the methodics include a detailed description of the required material, execution procedure, physical explanation and pictorial documentation of these experiments.
Klíčová slova
experimenty, metodické materiály, elektrolýza, optika, analogová fotografie
Klíčová slova v angličtině
experiments, methodological materials, electrolysis, optics, analog photography
Rozsah průvodní práce
156
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce zpracovává čtyři experimentální témata z fyziky jako metodické materiály pro učitele na základních a středních školách a pro lektory mimoškolního vzdělávání. Jedná se o témata: elektrolýza, analogová fotografie, optika v akváriu a barvy. Všechna témata byla realizována jako semináře pro desítky až stovky učitelů i jako lekce pro žáky. Diplomová práce díky tomu obsahuje metodiku a zkušenosti z uskutečněných lekcí i zpětnou vazbu od samotných učitelů a žáků. Metodika zahrnuje podrobný popis materiálu, postup, fyzikální vysvětlení a obrazovou dokumentaci experimentů.
Anotace v angličtině
This thesis takes four experimental topics from physics and based on them creates methodical materials designated for elementary and high school teachers and lectors of extracurricular activities. The studied topics are: electrolysis, analog photography, colors and optics using an aquarium. All of the aforementioned topics were realized in the form of seminars for tens to hundreds of teachers and also tested as courses for pupils. Based on that, this thesis includes methodics and valuable experiences and participant feedback from the carried out seminars and courses. For each topic, the methodics include a detailed description of the required material, execution procedure, physical explanation and pictorial documentation of these experiments.
Klíčová slova
experimenty, metodické materiály, elektrolýza, optika, analogová fotografie
Klíčová slova v angličtině
experiments, methodological materials, electrolysis, optics, analog photography
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zpracovat několik vybraných témat z fyziky tak, aby vznikly kvalitní metodické materiály lekcí pro učitele na základních i středních školách a/nebo pro lektory mimoškolního vzdělávání. Materiály budou obsahovat komplexní metodiku od průběhu lekce, po potřebný materiál, dále také fyzikální pozadí pro lektory tak, aby byly materiály využitelné i pro pouhé zájemce o fyziku a techniku. Lekce budou odzkoušené v reálném prostředí a budou obsahovat zpětnou vazbu žáků a dětí z fyzikálních kroužků. Některé lekce budou mít přesah do jiných předmětů.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je zpracovat několik vybraných témat z fyziky tak, aby vznikly kvalitní metodické materiály lekcí pro učitele na základních i středních školách a/nebo pro lektory mimoškolního vzdělávání. Materiály budou obsahovat komplexní metodiku od průběhu lekce, po potřebný materiál, dále také fyzikální pozadí pro lektory tak, aby byly materiály využitelné i pro pouhé zájemce o fyziku a techniku. Lekce budou odzkoušené v reálném prostředí a budou obsahovat zpětnou vazbu žáků a dětí z fyzikálních kroužků. Některé lekce budou mít přesah do jiných předmětů.
Seznam doporučené literatury
Dílny Heuréky 2018, sborník konference ISBN 978-80-7378-377-8
Non-Formal Education, Alan Rogers, 2005, ISBN 978-0-387-28693-8
22x nápadů do hodin fyziky. Od učitelů učitelům., MatfyzPress 2019, ISBN 978-80-7378-402-7
Flying Circus of Physics, Jearl Walker, 2006, ISBN 978-04-7176-273-7
Optika, Petr Malý, 2004, Karolinum, ISBN 978-80-2462-246-0
Seznam doporučené literatury
Dílny Heuréky 2018, sborník konference ISBN 978-80-7378-377-8
Non-Formal Education, Alan Rogers, 2005, ISBN 978-0-387-28693-8
22x nápadů do hodin fyziky. Od učitelů učitelům., MatfyzPress 2019, ISBN 978-80-7378-402-7
Flying Circus of Physics, Jearl Walker, 2006, ISBN 978-04-7176-273-7
Optika, Petr Malý, 2004, Karolinum, ISBN 978-80-2462-246-0