Bakalářská práce se zabývá organizací volnočasových aktivit dětí s mentální retardací v prostředí dětského domova. V teoretické části na základě prostudování odborné literatury jsou zpracovány a představeny klíčové oblasti bezprostředně související se zaměřením práce. Praktickou část tvoří výsledky vlastního výzkumného šetření. Cílem práce bylo navrhnout vlastní metodicko-didaktický materiál zaměřený na všeobecný rozvoj dětí s lehkou a středně těžkou mentální retardací v dětském domově Beroun. Volnočasové aktivity byly v rámci denního programu dětského domova použity a vyhodnoceny. Součástí práce jsou konkrétní závěry a doporučení, které budou využitelné pro praxi v rámci působení speciálních pedagogů, pracovníků tzv. pomáhající profese a pro veřejnost potýkající se s touto problematikou.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the organization of leisure time activities of children with mental retardation in the environment of a children's home. The theoretical part, based on the study of professional literature. The key areas, directly related to the focus of the work, are there processed and presented. The practical part consists of the result of the own research investigation. The main goal of the work was to create own methodological and didactic material focused on the general development with mild and moderate mental retardation in the children's home in Beroun. The leisure time activities were used and evaluated within the daily schedule of the children's home. The important parts of the work are specific conclusions and recommendations, that will be useful for practising by special educators, by helping professions and for the public dealing with this issue.
Klíčová slova
mentální retardace, volnočasové aktivity, ústavní výchova, dětský domov, rozvoj osobnosti
Klíčová slova v angličtině
mental retardation, leisure time activities, institutional education, children's home, personality development
Rozsah průvodní práce
89 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá organizací volnočasových aktivit dětí s mentální retardací v prostředí dětského domova. V teoretické části na základě prostudování odborné literatury jsou zpracovány a představeny klíčové oblasti bezprostředně související se zaměřením práce. Praktickou část tvoří výsledky vlastního výzkumného šetření. Cílem práce bylo navrhnout vlastní metodicko-didaktický materiál zaměřený na všeobecný rozvoj dětí s lehkou a středně těžkou mentální retardací v dětském domově Beroun. Volnočasové aktivity byly v rámci denního programu dětského domova použity a vyhodnoceny. Součástí práce jsou konkrétní závěry a doporučení, které budou využitelné pro praxi v rámci působení speciálních pedagogů, pracovníků tzv. pomáhající profese a pro veřejnost potýkající se s touto problematikou.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the organization of leisure time activities of children with mental retardation in the environment of a children's home. The theoretical part, based on the study of professional literature. The key areas, directly related to the focus of the work, are there processed and presented. The practical part consists of the result of the own research investigation. The main goal of the work was to create own methodological and didactic material focused on the general development with mild and moderate mental retardation in the children's home in Beroun. The leisure time activities were used and evaluated within the daily schedule of the children's home. The important parts of the work are specific conclusions and recommendations, that will be useful for practising by special educators, by helping professions and for the public dealing with this issue.
Klíčová slova
mentální retardace, volnočasové aktivity, ústavní výchova, dětský domov, rozvoj osobnosti
Klíčová slova v angličtině
mental retardation, leisure time activities, institutional education, children's home, personality development
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zaměřovat na organizaci volnočasových aktivit dětí s mentální retardací v prostředí dětského domova. V teoretické části na základě prostudování odborné literatury budou zpracovány a představeny klíčové oblasti bezprostředně související se zaměřením práce. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního výzkumného šetření, jehož cílem bude návrh vlastního metodického materiálu zaměřeného na všeobecný rozvoj dětí s lehkou a středně těžkou mentální retardací v dětském domově Beroun. Pracovní listy a aktivity budou v rámci denního programu použity a vyhodnoceny. Součástí budou doporučení pro další rozvoj dílčích oblastí vývoje dětí. Dosažené závěry a doporučení budou využitelná v rámci působení speciálních pedagogů, pracovníků tzv. pomáhající profese a pro veřejnost potýkající se s touto problematikou.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zaměřovat na organizaci volnočasových aktivit dětí s mentální retardací v prostředí dětského domova. V teoretické části na základě prostudování odborné literatury budou zpracovány a představeny klíčové oblasti bezprostředně související se zaměřením práce. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního výzkumného šetření, jehož cílem bude návrh vlastního metodického materiálu zaměřeného na všeobecný rozvoj dětí s lehkou a středně těžkou mentální retardací v dětském domově Beroun. Pracovní listy a aktivity budou v rámci denního programu použity a vyhodnoceny. Součástí budou doporučení pro další rozvoj dílčích oblastí vývoje dětí. Dosažené závěry a doporučení budou využitelná v rámci působení speciálních pedagogů, pracovníků tzv. pomáhající profese a pro veřejnost potýkající se s touto problematikou.
Seznam doporučené literatury
1. FISCHER, Slavomil, Jiří ŠKODA, Zdeněk SVOBODA a Ladislav ZILCHER. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Praha: TRITON, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7
2. MÜLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice. 2. přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7
3. NEWMAN, Sarah. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením: rozvoj kognitivních, pohybových, smyslových, emočních a sociálních dovedností. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-872-4
4. PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-423-6
5. VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3829-1
Seznam doporučené literatury
1. FISCHER, Slavomil, Jiří ŠKODA, Zdeněk SVOBODA a Ladislav ZILCHER. Speciální pedagogika. Edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální. Praha: TRITON, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7
2. MÜLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice. 2. přeprac. vyd. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4172-7
3. NEWMAN, Sarah. Hry a činnosti pro vývoj dítěte s postižením: rozvoj kognitivních, pohybových, smyslových, emočních a sociálních dovedností. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004. ISBN 80-7178-872-4
4. PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času: teorie, praxe a perspektivy výchovy mimo vyučování a zařízení volného času. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-423-6
5. VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. Praha: Grada, 2012. ISBN 978-80-247-3829-1