Bakalářská práce s názvem "Rozvoj motorických dovedností předškolního věku pomocí hudebně-pohybových činností" je zaměřena na motorické dovednosti dětí předškolního věku prostřednictvím hudby a pohybu, při pobytu dětí ve věku 3-4 roky v mateřské škole, ve které pracuji. Práce je tvořena z teoretické a praktické části.
Teoretická část obsahuje několik podstatných kapitol, které nás seznamují s předškolním vzděláváním v mateřské škole. Dále se dozvíme o pohybové stránce dětí,
kdy se v předškolním vzdělávání snažíme u dětí vyváženě rozvíjet, jak jemnou, tak i hrubou motoriku. Další velkou kapitolou jsou pohybové dovednosti, které jsou zde rozděleny na lokomoční a nelokomoční dovednosti, o kterých se dozvíme více v podkapitolách. Nedílnou součástí motoriky jsou pohybové hry, které jsou v mateřské škole zařazovány každý den nebo je zde také zařazena kapitola rizika pohybu u dětí, na které klademe zvýšenou pozornost. Poslední kapitolu tvoří hudební výchova ve spojení s pohybem.
Praktickou část této práce tvoří několik témat, která se prolínají během celého školního roku v mateřské škole a děti jsou s nimi dostatečně obeznámené prostřednictvím i jiných činností než hudebně-pohybovými, například výtvarnými nebo dramatickými činnostmi.
Hlavní cíl této bakalářské práce je pozorovat vývoj motorických dovedností,
tedy i zdokonalování těchto dovedností u předškolních dětí. Během pozorování si odpovíme na předem stanovené výzkumné otázky, které jsou důležitou součástí pro zpětnou vazbu a vedou nás k zamyšlení, jak zlepšit motorické dovednosti.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis entitled "Development of motor skills of preschool age using music-movement activities" is focused on the motor skills of preschool children through music and movement, during the stay of children aged 3-4 years in the kindergarten where I work.
The work consists of a theoretical and a practical part. The theoretical part contains several important chapters that introduce us to preschool education in kindergarten. We will also learn about the movement skills of children, when in preschool education we are trying to develop both fine and gross motor skills in children in a balanced way. Another large chapter is movement skills, which are divided into locomotion and non-locomotion skills, which we will learn more about in the pre-chapters. Integral part of motor skills development are a movement games, which are included to schedule every day in kindergarten, or there is another chapter about the risks of children's movement, to which we pay increased attention. The last chapter consists of music education in connection with movement.
The practical part of the thesis consists of several topics that are blending through the entire school year in kindergarten, and children are sufficiently familiar with them also through activities other than musical movement,
for example art or dramatic activities.
The main goal of this bachelor's thesis is to observe the development of motor skills, so as the improvement of these skills in preschool children. During the observation, we will answer planned research questions, which are an important part of feedback and lead us to think about how to improve motor skills.
Bakalářská práce s názvem "Rozvoj motorických dovedností předškolního věku pomocí hudebně-pohybových činností" je zaměřena na motorické dovednosti dětí předškolního věku prostřednictvím hudby a pohybu, při pobytu dětí ve věku 3-4 roky v mateřské škole, ve které pracuji. Práce je tvořena z teoretické a praktické části.
Teoretická část obsahuje několik podstatných kapitol, které nás seznamují s předškolním vzděláváním v mateřské škole. Dále se dozvíme o pohybové stránce dětí,
kdy se v předškolním vzdělávání snažíme u dětí vyváženě rozvíjet, jak jemnou, tak i hrubou motoriku. Další velkou kapitolou jsou pohybové dovednosti, které jsou zde rozděleny na lokomoční a nelokomoční dovednosti, o kterých se dozvíme více v podkapitolách. Nedílnou součástí motoriky jsou pohybové hry, které jsou v mateřské škole zařazovány každý den nebo je zde také zařazena kapitola rizika pohybu u dětí, na které klademe zvýšenou pozornost. Poslední kapitolu tvoří hudební výchova ve spojení s pohybem.
Praktickou část této práce tvoří několik témat, která se prolínají během celého školního roku v mateřské škole a děti jsou s nimi dostatečně obeznámené prostřednictvím i jiných činností než hudebně-pohybovými, například výtvarnými nebo dramatickými činnostmi.
Hlavní cíl této bakalářské práce je pozorovat vývoj motorických dovedností,
tedy i zdokonalování těchto dovedností u předškolních dětí. Během pozorování si odpovíme na předem stanovené výzkumné otázky, které jsou důležitou součástí pro zpětnou vazbu a vedou nás k zamyšlení, jak zlepšit motorické dovednosti.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis entitled "Development of motor skills of preschool age using music-movement activities" is focused on the motor skills of preschool children through music and movement, during the stay of children aged 3-4 years in the kindergarten where I work.
The work consists of a theoretical and a practical part. The theoretical part contains several important chapters that introduce us to preschool education in kindergarten. We will also learn about the movement skills of children, when in preschool education we are trying to develop both fine and gross motor skills in children in a balanced way. Another large chapter is movement skills, which are divided into locomotion and non-locomotion skills, which we will learn more about in the pre-chapters. Integral part of motor skills development are a movement games, which are included to schedule every day in kindergarten, or there is another chapter about the risks of children's movement, to which we pay increased attention. The last chapter consists of music education in connection with movement.
The practical part of the thesis consists of several topics that are blending through the entire school year in kindergarten, and children are sufficiently familiar with them also through activities other than musical movement,
for example art or dramatic activities.
The main goal of this bachelor's thesis is to observe the development of motor skills, so as the improvement of these skills in preschool children. During the observation, we will answer planned research questions, which are an important part of feedback and lead us to think about how to improve motor skills.
Prostudovat směrnici děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5E/2019 psaní, odevzdání závěrečných prací na PF UJEP.
Zpracování teoretické části práce - charakteristika pojmů souvisejících s tématem, vývoj dítěte, ontogeneze, motorické kompetence, pohybová gramotnost, pohyb v MŠ - nedostatečný/adekvátní, důsledky nedostatku pohybu, tělesná zdatnost v předškolním období, jemná a hrubá motorika v předškolním období, organizace pohybových aktivit, hudebně pohybová aktivita, pohyb a pohybová aktivita, podmínky pro pohybovou činnost.
Návrh a zpracování praktické části - náměty aktivit opírané z literatury Diagnostika dítěte předškolního věku, metodický postup při práci s písní a říkadly, hudebně-pohybové aktivity v MŠ .
Využít metodu pozorování a nestrukturovaný rozhovor. Analyzovat realizované činnosti.
Závěr práce - zhodnotit a shrnout činnosti prostřednictvím zpětné vazby a evaluace.
Zásady pro vypracování
Zásady pro vypracování:
Studium odborné literatury, směřující k tématu.
Vést konzultace s vedoucím práce.
Prostudovat směrnici děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5E/2019 psaní, odevzdání závěrečných prací na PF UJEP.
Zpracování teoretické části práce - charakteristika pojmů souvisejících s tématem, vývoj dítěte, ontogeneze, motorické kompetence, pohybová gramotnost, pohyb v MŠ - nedostatečný/adekvátní, důsledky nedostatku pohybu, tělesná zdatnost v předškolním období, jemná a hrubá motorika v předškolním období, organizace pohybových aktivit, hudebně pohybová aktivita, pohyb a pohybová aktivita, podmínky pro pohybovou činnost.
Návrh a zpracování praktické části - náměty aktivit opírané z literatury Diagnostika dítěte předškolního věku, metodický postup při práci s písní a říkadly, hudebně-pohybové aktivity v MŠ .
Využít metodu pozorování a nestrukturovaný rozhovor. Analyzovat realizované činnosti.
Závěr práce - zhodnotit a shrnout činnosti prostřednictvím zpětné vazby a evaluace.
Seznam doporučené literatury
Seznam doporučené literatury:
DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. 2.vyd. Praha: RAABE, 2011. ISBN 978-80-86307-88-6.
SEDLÁK, František. Hudební vývoj dítěte: analytická studie. Praha: Supraphon, 1974. Comenium musicum, Sv. 12. ISBN (brož.).
ZEZULA, Jiří a Olga JANOVSKÁ. Hudební výchova v mateřské škole: Metodika. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1987. ISBN (váz.).
LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, c2006. ISBN 80-86307-26-3.
BURSOVÁ, Marta a Karel RUBÁŠ. Základy teorie tělesných cvičení. Plzeň: Západočeská univerzita, 2001. ISBN 80-7082-822-6.
VOLFOVÁ, Hana a Ilona KOLOVSKÁ. Předškoláci v pohybu. Praha: Grada, 2008. Děti a sport. ISBN 978-80-247-2317-4.
JENČKOVÁ, Eva. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem, 2002, 2005, 320 s. ISBN 80-903115-7-1.
Seznam doporučené literatury
Seznam doporučené literatury:
DVOŘÁKOVÁ, Hana. Pohybové činnosti pro předškolní vzdělávání. 2.vyd. Praha: RAABE, 2011. ISBN 978-80-86307-88-6.
SEDLÁK, František. Hudební vývoj dítěte: analytická studie. Praha: Supraphon, 1974. Comenium musicum, Sv. 12. ISBN (brož.).
ZEZULA, Jiří a Olga JANOVSKÁ. Hudební výchova v mateřské škole: Metodika. Praha: SPN - pedagogické nakladatelství, 1987. ISBN (váz.).
LIŠKOVÁ, Marie. Hudební činnosti pro předškolní vzdělávání. Praha: Raabe, c2006. ISBN 80-86307-26-3.
BURSOVÁ, Marta a Karel RUBÁŠ. Základy teorie tělesných cvičení. Plzeň: Západočeská univerzita, 2001. ISBN 80-7082-822-6.
VOLFOVÁ, Hana a Ilona KOLOVSKÁ. Předškoláci v pohybu. Praha: Grada, 2008. Děti a sport. ISBN 978-80-247-2317-4.
JENČKOVÁ, Eva. Hudba a pohyb ve škole. Hradec Králové: Tandem, 2002, 2005, 320 s. ISBN 80-903115-7-1.