Tato bakalářská práce je zaměřena na práci s prostorovou tvorbou pro děti
předškolního veku. Cílem práce je prostřednictvím činností v oblasti prostorové tvorby podpořit v dětech zručnost a šikovnost pro práci s keramickou hlínou a prohloubit vztah k tomuto materiálu. Práce se skládá ze tří částí, teoretická část, praktická část a vlastní výtvarný cyklus. Teoretická část obsahuje charakteristiku předškolního dítěte dále vývoj výtvarného projevu dítěte. Možnosti užití prostorové tvorby a vhodných technik do prostředí mateřské školy. Praktická část obsahuje metodické listy, které se věnují různým technikám prostorové tvorby a závěrečné výstavě prací společně s fotografiemi.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is focused on work with spatial creation for children of
preschool age. The goal of the work is to support children's skill and skill in working with ceramic clay and to deepen their relationship with this material through activities in the field of spatial creation. The work consists of three parts, the theoretical part, the practical part and the own artistic cycle. The theoretical part contains the characteristics of the preschool child and the development of the child's artistic expression. Possibilities of using spatial
creation and appropriate techniques in the kindergarten environment. The practical part contains methodological sheets that are devoted to various techniques of spatial creation and the final exhibition of works together with photographs.
Klíčová slova
Prostorová tvorba, dětské výtvarné umění, předškolní výtvarná činnost, RVP, předškolní vzdělávání, prostorový materiál
Klíčová slova v angličtině
Spatial design, children's art, preschool art aktivity, RVP, preschool education, spatial material
Rozsah průvodní práce
136 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tato bakalářská práce je zaměřena na práci s prostorovou tvorbou pro děti
předškolního veku. Cílem práce je prostřednictvím činností v oblasti prostorové tvorby podpořit v dětech zručnost a šikovnost pro práci s keramickou hlínou a prohloubit vztah k tomuto materiálu. Práce se skládá ze tří částí, teoretická část, praktická část a vlastní výtvarný cyklus. Teoretická část obsahuje charakteristiku předškolního dítěte dále vývoj výtvarného projevu dítěte. Možnosti užití prostorové tvorby a vhodných technik do prostředí mateřské školy. Praktická část obsahuje metodické listy, které se věnují různým technikám prostorové tvorby a závěrečné výstavě prací společně s fotografiemi.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is focused on work with spatial creation for children of
preschool age. The goal of the work is to support children's skill and skill in working with ceramic clay and to deepen their relationship with this material through activities in the field of spatial creation. The work consists of three parts, the theoretical part, the practical part and the own artistic cycle. The theoretical part contains the characteristics of the preschool child and the development of the child's artistic expression. Possibilities of using spatial
creation and appropriate techniques in the kindergarten environment. The practical part contains methodological sheets that are devoted to various techniques of spatial creation and the final exhibition of works together with photographs.
Klíčová slova
Prostorová tvorba, dětské výtvarné umění, předškolní výtvarná činnost, RVP, předškolní vzdělávání, prostorový materiál
Klíčová slova v angličtině
Spatial design, children's art, preschool art aktivity, RVP, preschool education, spatial material
Zásady pro vypracování
Při vypracování bakalářské práce dodržovat novelu směrnice děkana
Stanovení cíle práce.
Nastudovat a zpracovat odbornou literaturu, týkající se zvoleného tématu prostorové tvorby, keramické práce a vývoje dětí.
Vypracování teoretické části vycházející z prostudované odborné literatury.
Vypracování praktické části, jež vychází z teoretické části.
Vlastní výtvarný cyklus a doplnění fotodokumentace.
V závěru shrnutí a zhodnocení.
Zásady pro vypracování
Při vypracování bakalářské práce dodržovat novelu směrnice děkana
Stanovení cíle práce.
Nastudovat a zpracovat odbornou literaturu, týkající se zvoleného tématu prostorové tvorby, keramické práce a vývoje dětí.
Vypracování teoretické části vycházející z prostudované odborné literatury.
Vypracování praktické části, jež vychází z teoretické části.
Vlastní výtvarný cyklus a doplnění fotodokumentace.
V závěru shrnutí a zhodnocení.
Seznam doporučené literatury
CIKÁNOVÁ, Karla. Objevujte s námi tvar. 1. Praha: Aventinum, 1995. ISBN 80-7151-732-1.
HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2011. Nahlížet- nacházet. ISBN 978-80-87553-30-5-
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. 1. Pardubice: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
ŠAMŠULA, Pavel a Jarmila HIRSCHOVÁ. Průvodce výtvarným uměním IV. 3. vyd. Úvaly: Albra, 2006. Pomocné knihy pro učitele a žáky (Albra). ISBN 80-7361-005-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. 1. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-333-9.
Seznam doporučené literatury
CIKÁNOVÁ, Karla. Objevujte s námi tvar. 1. Praha: Aventinum, 1995. ISBN 80-7151-732-1.
HAZUKOVÁ, Helena. Výtvarné činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2011. Nahlížet- nacházet. ISBN 978-80-87553-30-5-
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. 1. Pardubice: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5107-8.
ŠAMŠULA, Pavel a Jarmila HIRSCHOVÁ. Průvodce výtvarným uměním IV. 3. vyd. Úvaly: Albra, 2006. Pomocné knihy pro učitele a žáky (Albra). ISBN 80-7361-005-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývoj dětské kresby a její diagnostické využití. 1. Praha: Raabe, 2017. ISBN 978-80-7496-333-9.