Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku vzdělávání žáků s potřebou podpory z důvodu sociálního znevýhodnění v rámci inkluzivního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. V teoretické části práce jsou vymezeny klíčové termíny, jako je termín sociální vyloučení, chudoba a problematika sociálně vyloučených lokalit, která souvisí s nízkým socioekonomickým statusem. Součástí teoretické části je také vymezení legislativního rámce školského zákona a zákona o sociálních službách. V neposlední řadě je věnována pozornost možnostem podpory sociálně znevýhodněných žáků ve vzdělávání, která zahrnuje nové nástroje podpory Národního pedagogického institutu a Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy. Praktická část práce shrnuje výsledky výzkumného šetření, které je součástí širších výzkumných aktivit ve vazbě na projekt SGS s názvem Možnosti a limity podpory žáků se sociálním znevýhodněním a překonávání nerovností ve vzdělávání z pohledu učitelů a žáků základních škol. Data byla získávána na základě polostrukturovaných rozhovorů s učiteli na vybraných základních školách na Mostecku. Výsledkem této práce je pak soubor doporučeních, která by mohla pozitivně ovlivnit školní úspěšnost těchto žáků a zkvalitnit jejich vzdělávání.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the education of pupils with support needs due to social disadvantage in primary schools. The theoretical part of the thesis includes the definition of basic concepts that are closely related to this issue. Pupils with social disadvantages are classified as pupils with special educational needs according to the Education Act No. 561/2004 Coll., therefore this thesis also includes a definition of the legislative framework of the Education Act and the Social Services Act and the possibilities of supporting these pupils in various areas. The topic of the education of pupils with support needs due to social disadvantage is currently a hot topic. Therefore, the practical part of the thesis contains the results of a qualitative research investigation, which we obtained on the basis of semi-structured interviews with teachers of selected primary schools in the Most region. The aim of the work is to find out what view individual teachers have on the issue of socially disadvantaged pupils in education and also what possibilities of supporting these pupils would contribute to improving their education. The paper concludes with recommendations that could positively influence the situation of socially disadvantaged pupils in primary schools and that could be applied in practice.
Klíčová slova
sociální znevýhodnění, sociální vyloučení, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, nerovnosti ve vzdělávání, inkluzivní vzdělávání, podpůrná opatření
Klíčová slova v angličtině
Social disadvantage, social exclusion, inclusive education, pupils with special educational needs, support measures
Rozsah průvodní práce
82 s. (138 282 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zaměřuje na problematiku vzdělávání žáků s potřebou podpory z důvodu sociálního znevýhodnění v rámci inkluzivního vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. V teoretické části práce jsou vymezeny klíčové termíny, jako je termín sociální vyloučení, chudoba a problematika sociálně vyloučených lokalit, která souvisí s nízkým socioekonomickým statusem. Součástí teoretické části je také vymezení legislativního rámce školského zákona a zákona o sociálních službách. V neposlední řadě je věnována pozornost možnostem podpory sociálně znevýhodněných žáků ve vzdělávání, která zahrnuje nové nástroje podpory Národního pedagogického institutu a Ministerstva školství mládeže a tělovýchovy. Praktická část práce shrnuje výsledky výzkumného šetření, které je součástí širších výzkumných aktivit ve vazbě na projekt SGS s názvem Možnosti a limity podpory žáků se sociálním znevýhodněním a překonávání nerovností ve vzdělávání z pohledu učitelů a žáků základních škol. Data byla získávána na základě polostrukturovaných rozhovorů s učiteli na vybraných základních školách na Mostecku. Výsledkem této práce je pak soubor doporučeních, která by mohla pozitivně ovlivnit školní úspěšnost těchto žáků a zkvalitnit jejich vzdělávání.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis focuses on the education of pupils with support needs due to social disadvantage in primary schools. The theoretical part of the thesis includes the definition of basic concepts that are closely related to this issue. Pupils with social disadvantages are classified as pupils with special educational needs according to the Education Act No. 561/2004 Coll., therefore this thesis also includes a definition of the legislative framework of the Education Act and the Social Services Act and the possibilities of supporting these pupils in various areas. The topic of the education of pupils with support needs due to social disadvantage is currently a hot topic. Therefore, the practical part of the thesis contains the results of a qualitative research investigation, which we obtained on the basis of semi-structured interviews with teachers of selected primary schools in the Most region. The aim of the work is to find out what view individual teachers have on the issue of socially disadvantaged pupils in education and also what possibilities of supporting these pupils would contribute to improving their education. The paper concludes with recommendations that could positively influence the situation of socially disadvantaged pupils in primary schools and that could be applied in practice.
Klíčová slova
sociální znevýhodnění, sociální vyloučení, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, nerovnosti ve vzdělávání, inkluzivní vzdělávání, podpůrná opatření
Klíčová slova v angličtině
Social disadvantage, social exclusion, inclusive education, pupils with special educational needs, support measures
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude tematicky orientována na problematiku edukace a poskytování komplexní podpory ve vztahu k žákům se sociálním znevýhodněním. Teoretická východiska práce budou vycházet z aktuálních poznatků v oblasti sociálního vyloučení a jeho dopadu na proces socializace a edukace dítěte, vlivu sociokulturního a socioekonomického statutu rodin na průběh a výsledky žáků ve vzdělávání či konceptu sociálního znevýhodnění ve vzdělávání. V neposlední řadě bude věnována pozornost možnostem komplexní podpory žáků se sociálním znevýhodněním, a to jak v oblasti vzdělávací, tak oblasti sociální.V teoretické části práce budou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumného šetření zacíleného na analýzu vybraných aspektů edukace uvedené cílové skupiny žáků, a to z pohledu jejich pedagogů. Data budou získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pedagogickými pracovníky působícími na vybraných základních školách v Ústeckém kraji. Výstupem bakalářské práce bude formulace strukturovaných doporučení pro možné zkvalitnění vzdělávání a poskytování komplexní podpory žákům se sociálním znevýhodněním a jejich rodinám.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude tematicky orientována na problematiku edukace a poskytování komplexní podpory ve vztahu k žákům se sociálním znevýhodněním. Teoretická východiska práce budou vycházet z aktuálních poznatků v oblasti sociálního vyloučení a jeho dopadu na proces socializace a edukace dítěte, vlivu sociokulturního a socioekonomického statutu rodin na průběh a výsledky žáků ve vzdělávání či konceptu sociálního znevýhodnění ve vzdělávání. V neposlední řadě bude věnována pozornost možnostem komplexní podpory žáků se sociálním znevýhodněním, a to jak v oblasti vzdělávací, tak oblasti sociální.V teoretické části práce budou prezentovány výsledky kvalitativně orientovaného výzkumného šetření zacíleného na analýzu vybraných aspektů edukace uvedené cílové skupiny žáků, a to z pohledu jejich pedagogů. Data budou získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pedagogickými pracovníky působícími na vybraných základních školách v Ústeckém kraji. Výstupem bakalářské práce bude formulace strukturovaných doporučení pro možné zkvalitnění vzdělávání a poskytování komplexní podpory žákům se sociálním znevýhodněním a jejich rodinám.
Seznam doporučené literatury
CALTOVÁ HEPNAROVÁ, Gabriela. Sociální znevýhodnění jako determinanta vzdělanostních perspektiv dětí: pohled do rodinného zázemí. Brno: Paido, 2020. ISBN 978-80-7315-271-0. HABART, Tomáš, JANSKÁ, Iva (eds.). Pojďte do školy!: nerovné šance na vzdělávání znevýhodněných dětí. Praha: Člověk v tísni, 2011. ISBN 978-80-87456-19-4. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9. NĚMEC, Zbyněk. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: VerlagDashöfer, 2019. ISBN 978-80-87963-84-5. SVOBODA, Zdeněk a Petra MORVAYOVÁ. Schola Excludus. Ústí na Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7414-221-5. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6. ZÍKOVÁ, Tereza (ed.). Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele základní školy. V Plzni: Západočeská univerzita, 2011. ISBN 978-80-261-0053-9.
Seznam doporučené literatury
CALTOVÁ HEPNAROVÁ, Gabriela. Sociální znevýhodnění jako determinanta vzdělanostních perspektiv dětí: pohled do rodinného zázemí. Brno: Paido, 2020. ISBN 978-80-7315-271-0. HABART, Tomáš, JANSKÁ, Iva (eds.). Pojďte do školy!: nerovné šance na vzdělávání znevýhodněných dětí. Praha: Člověk v tísni, 2011. ISBN 978-80-87456-19-4. HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9. NĚMEC, Zbyněk. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Praha: VerlagDashöfer, 2019. ISBN 978-80-87963-84-5. SVOBODA, Zdeněk a Petra MORVAYOVÁ. Schola Excludus. Ústí na Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně, Pedagogická fakulta, 2010. ISBN 978-80-7414-221-5. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6. ZÍKOVÁ, Tereza (ed.). Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele základní školy. V Plzni: Západočeská univerzita, 2011. ISBN 978-80-261-0053-9.