Informace o kvalifikační práci Faktory vedoucí u intelektově nadprůměrného jedince ke ztrátě motivace k učení a k negativním postojům k dalšímu vzdělávání
Bakalářská práce popisuje faktory vedoucí u intelektově nadprůměrného jedince ke ztrátě motivace k učení a k negativním postojům k dalšímu vzdělávání.
Teoretická část se věnuje osobnosti a nadání dítěte s ohledem na jeho temperament, kritéria a podmínky nadání, zařazuje klasifikaci, modely nadání a uvádí pohledy na nadání. Nedílnou součástí je motivace versus demotivace a ztráta zájmu o učení. Je zde uvedena definice školní úspěšnosti, rozpracovány faktory podílející se na ztrátě zájmu k učení. Rovněž zmiňuje problematiku nevhodného hodnocení žáků se specifickými poruchami učení a chování. To vše je posuzováno v prostředí školní třídy v interakci se školním prostředí a rodinou. Je zde rovněž kapitola problémů s chováním a východisek z eventuální možné krize.
Část praktická zahrnuje kvalitativní výzkum s cílem zkoumání nadaného žáka v běžné základní škole. V rámci polostrukturovaného rozhovoru se uskutečnilo šetření se zákonným zástupcem, třídní učitelkou a nadaným chlapcem. Přínosem bakalářské práce je zjištění faktorů, které ovlivňují ztrátu motivace u konkrétního nadaného žáka, popis možností externí motivace a způsoby, jak předcházet negativním postojům ke vzdělávání.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis describes the factors leading to loss of learning motivation, and to negative attitudes towards further education in intellectually above-average individuals.
The theoretical part deals with the personality and talent of the child with regard to his temperament, criteria and conditions of talent, includes the classification and models of talent, and presents approaches to talent. Motivation versus demotivation and loss of interest in learning are integral parts of the thesis. A definition of school achievement is given, and factors contributing to loss of interest in learning are elaborated. It also mentions the issue of inappropriate assessment of pupils with specific learning and behavioral disorders. All this is considered in the class environment in interaction with the school environment and the family. There is also a chapter on behavioral problems and ways out of a possible crisis.
The practical part involves qualitative research with the aim of examining the gifted pupil in a regular primary school. Semi-structured interviews were conducted with a legal guardian, a class teacher and a gifted boy. The contribution of the Bachelor's thesis is an identification of factors that influence the loss of motivation in a particular gifted pupil, description of the possibilities of external motivation and ways to prevent negative attitudes towards education.
Klíčová slova
nadání, talent, ztráta motivace, neúspěch, nadaný žák, negativní přístup ke vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
giftedness, talent, loss of motivation, failure, gifted pupil, negative attitudes towards education
Rozsah průvodní práce
75 s. (89 538 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce popisuje faktory vedoucí u intelektově nadprůměrného jedince ke ztrátě motivace k učení a k negativním postojům k dalšímu vzdělávání.
Teoretická část se věnuje osobnosti a nadání dítěte s ohledem na jeho temperament, kritéria a podmínky nadání, zařazuje klasifikaci, modely nadání a uvádí pohledy na nadání. Nedílnou součástí je motivace versus demotivace a ztráta zájmu o učení. Je zde uvedena definice školní úspěšnosti, rozpracovány faktory podílející se na ztrátě zájmu k učení. Rovněž zmiňuje problematiku nevhodného hodnocení žáků se specifickými poruchami učení a chování. To vše je posuzováno v prostředí školní třídy v interakci se školním prostředí a rodinou. Je zde rovněž kapitola problémů s chováním a východisek z eventuální možné krize.
Část praktická zahrnuje kvalitativní výzkum s cílem zkoumání nadaného žáka v běžné základní škole. V rámci polostrukturovaného rozhovoru se uskutečnilo šetření se zákonným zástupcem, třídní učitelkou a nadaným chlapcem. Přínosem bakalářské práce je zjištění faktorů, které ovlivňují ztrátu motivace u konkrétního nadaného žáka, popis možností externí motivace a způsoby, jak předcházet negativním postojům ke vzdělávání.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis describes the factors leading to loss of learning motivation, and to negative attitudes towards further education in intellectually above-average individuals.
The theoretical part deals with the personality and talent of the child with regard to his temperament, criteria and conditions of talent, includes the classification and models of talent, and presents approaches to talent. Motivation versus demotivation and loss of interest in learning are integral parts of the thesis. A definition of school achievement is given, and factors contributing to loss of interest in learning are elaborated. It also mentions the issue of inappropriate assessment of pupils with specific learning and behavioral disorders. All this is considered in the class environment in interaction with the school environment and the family. There is also a chapter on behavioral problems and ways out of a possible crisis.
The practical part involves qualitative research with the aim of examining the gifted pupil in a regular primary school. Semi-structured interviews were conducted with a legal guardian, a class teacher and a gifted boy. The contribution of the Bachelor's thesis is an identification of factors that influence the loss of motivation in a particular gifted pupil, description of the possibilities of external motivation and ways to prevent negative attitudes towards education.
Klíčová slova
nadání, talent, ztráta motivace, neúspěch, nadaný žák, negativní přístup ke vzdělávání
Klíčová slova v angličtině
giftedness, talent, loss of motivation, failure, gifted pupil, negative attitudes towards education
Zásady pro vypracování
1. Cílem bakalářské práce bude popsat činitele podílející se na ztrátě zájmu, motivace k učení a k negativním změnám v přístupu ke vzdělávání. Dílčími cíli budou zjištění, zda vztah dítěte k učení ovlivňují jednotlivé faktory společně či zda stačí dlouhodobé působení jen jednoho z nich.
2. V teoretické části budou zpracována témata z oblasti vstupu do školy a odklad školní docházky, mladší školní věk, starší školní věk, pubescence, determinace duševního vývoje, vnější a vnitřní faktory, zralost pro školu - fyzická, psychická, a dále bude zmíněno téma nadání a rovněž také motivace k učení
3. Praktická část bude obsahovat jednu případovou studii žáka, který má problémy s prospěchem, jehož IQ v testech z PPP bylo stanoveno jako lehce nadprůměrné, a i přesto chlapec z většiny předmětů neprospívá. Potřebné informace budou získány rozhovorem s chlapcem, učitelem a rodičem. Dále budou uvedeny možnosti externí motivace směřující ke znovu vybudování kladného vztahu ke škole a vzdělání.
Přínosem této práce bude najít možnosti jak předcházet negativním postojům ke vzdělávání, k prevenci v podstatě vyhoření ze školního neúspěchu.
Zásady pro vypracování
1. Cílem bakalářské práce bude popsat činitele podílející se na ztrátě zájmu, motivace k učení a k negativním změnám v přístupu ke vzdělávání. Dílčími cíli budou zjištění, zda vztah dítěte k učení ovlivňují jednotlivé faktory společně či zda stačí dlouhodobé působení jen jednoho z nich.
2. V teoretické části budou zpracována témata z oblasti vstupu do školy a odklad školní docházky, mladší školní věk, starší školní věk, pubescence, determinace duševního vývoje, vnější a vnitřní faktory, zralost pro školu - fyzická, psychická, a dále bude zmíněno téma nadání a rovněž také motivace k učení
3. Praktická část bude obsahovat jednu případovou studii žáka, který má problémy s prospěchem, jehož IQ v testech z PPP bylo stanoveno jako lehce nadprůměrné, a i přesto chlapec z většiny předmětů neprospívá. Potřebné informace budou získány rozhovorem s chlapcem, učitelem a rodičem. Dále budou uvedeny možnosti externí motivace směřující ke znovu vybudování kladného vztahu ke škole a vzdělání.
Přínosem této práce bude najít možnosti jak předcházet negativním postojům ke vzdělávání, k prevenci v podstatě vyhoření ze školního neúspěchu.
Seznam doporučené literatury
Svoboda, Krejčířová, Vágnerová, 2015. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vydání 3. Praha: Portál, ISBN
Žáčková, Jucovičová, 2015. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. Vydání 6. Praha: Nakladatelství D + H, ISBN 978-80-87295-15-1
Kopřiva, Nováčková, Nevolová, Kopřivová, 2017. Respektovat a být respektován. Vydání 3. Bystřice pod Hostýnem: Pavel Kopřiva ? Spirála, ISBN 978-80-904030-0-0
Miková, Stang, 2015. Typologie osobnosti u dětí, využití ve výchově a vzdělávání. Vydání 2. Praha: Portál, ISBN
Procházka, Šmahaj, Kolařík, Lečbych. Teorie a praxe poradenské psychologie. Praha: Grada, ISBN 978-80-247-4451-3
Jucovičová, Žáčková, 2017. Školní hodnocení a žáci se specifickými poruchami učení a chování. Vydání 1. Praha: Nakladatelství D + H, ISBN 978-80-87295-25-0
Krejčová, Bodnárová a kol. Specifické poruchy učení, dyslexie, dysgrafie, dysortografie. Vydání 2. Edika, ISBN 978-80-266-1219-3
Navrátil, Mattioli, Problémové chování dětí a mládeže. Praha: Grada, ISBN 978-80-247-3672-3
Kolář, Šikulová, Hodnocení žáků, Vydání 2. Praha: Grada, ISBN 978-80-247-2834-6
Seznam doporučené literatury
Svoboda, Krejčířová, Vágnerová, 2015. Psychodiagnostika dětí a dospívajících. Vydání 3. Praha: Portál, ISBN
Žáčková, Jucovičová, 2015. Děti s odkladem školní docházky a jejich úspěšný start ve škole. Vydání 6. Praha: Nakladatelství D + H, ISBN 978-80-87295-15-1
Kopřiva, Nováčková, Nevolová, Kopřivová, 2017. Respektovat a být respektován. Vydání 3. Bystřice pod Hostýnem: Pavel Kopřiva ? Spirála, ISBN 978-80-904030-0-0
Miková, Stang, 2015. Typologie osobnosti u dětí, využití ve výchově a vzdělávání. Vydání 2. Praha: Portál, ISBN
Procházka, Šmahaj, Kolařík, Lečbych. Teorie a praxe poradenské psychologie. Praha: Grada, ISBN 978-80-247-4451-3
Jucovičová, Žáčková, 2017. Školní hodnocení a žáci se specifickými poruchami učení a chování. Vydání 1. Praha: Nakladatelství D + H, ISBN 978-80-87295-25-0
Krejčová, Bodnárová a kol. Specifické poruchy učení, dyslexie, dysgrafie, dysortografie. Vydání 2. Edika, ISBN 978-80-266-1219-3
Navrátil, Mattioli, Problémové chování dětí a mládeže. Praha: Grada, ISBN 978-80-247-3672-3
Kolář, Šikulová, Hodnocení žáků, Vydání 2. Praha: Grada, ISBN 978-80-247-2834-6