Tato bakalářská práce se věnuje analýze dvou děl Michaela Stavariče, Piepmatz macht Wald aus euch: Weltrettdings für Vorangeschrittene (2022) a Faszination Krake: Wesen einer unbekannten Welt (2021), která jsou ukázkami současné literatury pro děti s environmentální a přírodní tematikou. Práce zkoumá, jakým způsobem Stavarič představuje mladým čtenářům složité ekologické problémy a přírodní zákonitosti a motivuje je k ochraně přírodního prostředí. Obě knihy jsou posouzeny z hlediska jejich přínosu k rozvoji ekologického uvědomění u dětí, přičemž je zdůrazněna jejich estetická hodnota, kvalitní umělecké zpracování a propracovaný přístup, který témata nezjednodušuje, ale předkládá je v jejich komplexnosti a přesahuje tak tradiční rámec dětské literatury. Zatímco kniha Piepmatz macht Wald aus euch napřímo konfrontuje čtenáře s environmentálními výzvami prostřednictvím naléhavého apelu k jednání, Faszination Krake nabízí nahlédnutí do tajemství podmořského světa, podněcujíc ke zvídavosti, hlubšímu pochopení přírodních souvislostí a zájmu o okolní svět. Obě knihy jsou rozebírány z hlediska autorova inovativního přístupu se zaměřením na techniky ilustrace, strukturu, narativní strategie a jazykovou rozmanitost, přičemž zdůrazňují význam různorodých přístupů při literárním zpracování ekologických témat.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the analysis of two books by Michael Stavarič, Piepmatz macht Wald aus euch: Weltrettdings für Vorangeschrittene (2022) and Faszination Krake: Wesen einer unbekannten Welt (2021), which are examples of contemporary children's literature incorporating environmental and natural themes. The thesis examines how Stavarič presents complex ecological issues and natural regularities to young readers and motivates them to protect the environment. Both books are assessed in terms of their contribution to the development of ecological awareness in children, emphasizing their aesthetic value, high quality artwork, and sophisticated approach that does not simplify the topics but presents them in their complexity, thus exceeding the traditional framework of children's literature. While the book Piepmatz macht Wald aus euch directly confronts readers with environmental challenges through an urgent call to action, Faszination Krake offers a glimpse into the mysteries of the underwater world, encouraging curiosity, a deeper understanding of natural contexts, and interest in the surrounding world. Both books are discussed in terms of the author's innovative approach, focusing on illustration techniques, structure, narrative strategies, and linguistic diversity, highlighting the importance of diverse approaches in the literary processing of ecological themes.
Klíčová slova
Stavarič, obrázková kniha, literatura pro děti, životní prostředí, ekokritika, ekologie, příroda
Tato bakalářská práce se věnuje analýze dvou děl Michaela Stavariče, Piepmatz macht Wald aus euch: Weltrettdings für Vorangeschrittene (2022) a Faszination Krake: Wesen einer unbekannten Welt (2021), která jsou ukázkami současné literatury pro děti s environmentální a přírodní tematikou. Práce zkoumá, jakým způsobem Stavarič představuje mladým čtenářům složité ekologické problémy a přírodní zákonitosti a motivuje je k ochraně přírodního prostředí. Obě knihy jsou posouzeny z hlediska jejich přínosu k rozvoji ekologického uvědomění u dětí, přičemž je zdůrazněna jejich estetická hodnota, kvalitní umělecké zpracování a propracovaný přístup, který témata nezjednodušuje, ale předkládá je v jejich komplexnosti a přesahuje tak tradiční rámec dětské literatury. Zatímco kniha Piepmatz macht Wald aus euch napřímo konfrontuje čtenáře s environmentálními výzvami prostřednictvím naléhavého apelu k jednání, Faszination Krake nabízí nahlédnutí do tajemství podmořského světa, podněcujíc ke zvídavosti, hlubšímu pochopení přírodních souvislostí a zájmu o okolní svět. Obě knihy jsou rozebírány z hlediska autorova inovativního přístupu se zaměřením na techniky ilustrace, strukturu, narativní strategie a jazykovou rozmanitost, přičemž zdůrazňují význam různorodých přístupů při literárním zpracování ekologických témat.
Anotace v angličtině
This bachelor thesis focuses on the analysis of two books by Michael Stavarič, Piepmatz macht Wald aus euch: Weltrettdings für Vorangeschrittene (2022) and Faszination Krake: Wesen einer unbekannten Welt (2021), which are examples of contemporary children's literature incorporating environmental and natural themes. The thesis examines how Stavarič presents complex ecological issues and natural regularities to young readers and motivates them to protect the environment. Both books are assessed in terms of their contribution to the development of ecological awareness in children, emphasizing their aesthetic value, high quality artwork, and sophisticated approach that does not simplify the topics but presents them in their complexity, thus exceeding the traditional framework of children's literature. While the book Piepmatz macht Wald aus euch directly confronts readers with environmental challenges through an urgent call to action, Faszination Krake offers a glimpse into the mysteries of the underwater world, encouraging curiosity, a deeper understanding of natural contexts, and interest in the surrounding world. Both books are discussed in terms of the author's innovative approach, focusing on illustration techniques, structure, narrative strategies, and linguistic diversity, highlighting the importance of diverse approaches in the literary processing of ecological themes.
Klíčová slova
Stavarič, obrázková kniha, literatura pro děti, životní prostředí, ekokritika, ekologie, příroda
Bakalářská práce se bude zabývat tématem přírody a její ochrany v nejnovějších dílech Michaela Stavariče. Cílem práce je specifikovat různé formy multimodality (viz Wildfeuer et al., 2020) v těchto dílech, konkrétně literárně-obrazové prostředky, kterými Stavarič, resp. Stavarič ve spolupráci s ilustrátorkami svých knih, ve svých textech přibližuje dětským čtenářům přírodní jevy (Faszination Krake) a procesy (Piepmatz macht Wald aus euch). Pozornost bude dále věnována funkci multimodality v souvislosti s výchovným záměrem knih, tedy povzbuzení čtenáře k aktivní ochraně přírody, a obecněji s environmentální výchovou.
Přínos práce pak spočívá v žánrovém přiřazení Stavaričových knih k právě se konstituujícímu typu literatury pro děti a mládež s environmentální tematikou.
Zásady pro vypracování: 1. charakteristika multimodality (typ interakce text – obraz) v jednotlivých dílech
Faszination Krake: Wesen einer unbekannten Welt (2021)
Piepmatz macht Wald aus euch: Weltrettdings für Vorangeschrittene (2022)
2. srovnání forem multimodality s ohledem na rozvoj environmentálního cítění u dětí
3. vyhodnocení výsledků vzešlých ze srovnání
4. Práce bude psána v německém jazyce.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat tématem přírody a její ochrany v nejnovějších dílech Michaela Stavariče. Cílem práce je specifikovat různé formy multimodality (viz Wildfeuer et al., 2020) v těchto dílech, konkrétně literárně-obrazové prostředky, kterými Stavarič, resp. Stavarič ve spolupráci s ilustrátorkami svých knih, ve svých textech přibližuje dětským čtenářům přírodní jevy (Faszination Krake) a procesy (Piepmatz macht Wald aus euch). Pozornost bude dále věnována funkci multimodality v souvislosti s výchovným záměrem knih, tedy povzbuzení čtenáře k aktivní ochraně přírody, a obecněji s environmentální výchovou.
Přínos práce pak spočívá v žánrovém přiřazení Stavaričových knih k právě se konstituujícímu typu literatury pro děti a mládež s environmentální tematikou.
Zásady pro vypracování: 1. charakteristika multimodality (typ interakce text – obraz) v jednotlivých dílech
Faszination Krake: Wesen einer unbekannten Welt (2021)
Piepmatz macht Wald aus euch: Weltrettdings für Vorangeschrittene (2022)
2. srovnání forem multimodality s ohledem na rozvoj environmentálního cítění u dětí
3. vyhodnocení výsledků vzešlých ze srovnání
4. Práce bude psána v německém jazyce.
Seznam doporučené literatury
BARTL, Andrea/BRENDEL-PERPINA, Ina (Hrsg.) (2018): Ästhetische Grenzüberschreitungen: eine literaturwissenschaftliche und literaturdidaktische Erschließung des Werks von Michael Stavarič. Würzburg: Königshausen & Neumann.
EWERS, Hans-Heino/GLASENAPP, Gabriele von/PECHER, Claudia Maria (2013): Lesen für die Umwelt: Natur, Umwelt und Umweltschutz in der Kinder- Und Jugendliteratur. Baltmannsweiler: Schneider-Verl. Hohengehren.
FUCHS, Sabine (2012): Sprachspielend vermitteln – Michael Stavarič Kinderbuchmesse Bologna 2012. In: libri liberorum: Mitteilungen der Österreichischen Gesellschaft für Kinder- und Jugendliteraturforschung, Jg. 13, H. 39, S. 66–71.
GRIMM, Sieglinde/WANNING, Berbeli (Hrsg.) (2016): Kulturökologie und Literaturdidaktik: Beiträge zur ökologischen Herausforderung in Literatur und Unterricht. Göttingen: V&R Unipress.
KALAJCIDISOVÁ, Daniela/KONVALINKOVÁ Jana (2018): Environmentální výchova v pohádkách, písních a říkadlech. Liberec: Technická univerzita v Liberci.
KNOPF, Julia/ULF, Abraham (2019): Bilderbücher – Band 1. Theorie: Deutschdidaktik für die Primarstufe. Baltmannsweiler: Schneider Verl. Hohengehren.
LINDENPÜTZ, Dagmar (1999): Das Kinderbuch als Medium ökologischer Bildung: Untersuchungen zur Konzeption von Natur und Umwelt in der erzählenden Kinderliteratur seit 1970. Essen: Blaue Eule.
RITTER, Michael (2020): Krisenmodus oder Lifestyle? Umwelt und Naturschutz in der Kinder- und Jugendliteratur. München: kopaed.
STAVARIČ, Michael (2019): übersetzen: über-setzen. In: bn.bibliotheksnachrichten: impulse – informationen – rezensionen, Jg. 71, H. 2. S. 210–214.
WILDFEUER, Janina/BATEMAN, John/HIIPPALA, Tuomo (Hrsg.) (2020): Multimodalität: Grundlagen, Forschung und Analyse – Eine problemorientierte Einführung. Berlin – Boston: De Gruyter.
Seznam doporučené literatury
BARTL, Andrea/BRENDEL-PERPINA, Ina (Hrsg.) (2018): Ästhetische Grenzüberschreitungen: eine literaturwissenschaftliche und literaturdidaktische Erschließung des Werks von Michael Stavarič. Würzburg: Königshausen & Neumann.
EWERS, Hans-Heino/GLASENAPP, Gabriele von/PECHER, Claudia Maria (2013): Lesen für die Umwelt: Natur, Umwelt und Umweltschutz in der Kinder- Und Jugendliteratur. Baltmannsweiler: Schneider-Verl. Hohengehren.
FUCHS, Sabine (2012): Sprachspielend vermitteln – Michael Stavarič Kinderbuchmesse Bologna 2012. In: libri liberorum: Mitteilungen der Österreichischen Gesellschaft für Kinder- und Jugendliteraturforschung, Jg. 13, H. 39, S. 66–71.
GRIMM, Sieglinde/WANNING, Berbeli (Hrsg.) (2016): Kulturökologie und Literaturdidaktik: Beiträge zur ökologischen Herausforderung in Literatur und Unterricht. Göttingen: V&R Unipress.
KALAJCIDISOVÁ, Daniela/KONVALINKOVÁ Jana (2018): Environmentální výchova v pohádkách, písních a říkadlech. Liberec: Technická univerzita v Liberci.
KNOPF, Julia/ULF, Abraham (2019): Bilderbücher – Band 1. Theorie: Deutschdidaktik für die Primarstufe. Baltmannsweiler: Schneider Verl. Hohengehren.
LINDENPÜTZ, Dagmar (1999): Das Kinderbuch als Medium ökologischer Bildung: Untersuchungen zur Konzeption von Natur und Umwelt in der erzählenden Kinderliteratur seit 1970. Essen: Blaue Eule.
RITTER, Michael (2020): Krisenmodus oder Lifestyle? Umwelt und Naturschutz in der Kinder- und Jugendliteratur. München: kopaed.
STAVARIČ, Michael (2019): übersetzen: über-setzen. In: bn.bibliotheksnachrichten: impulse – informationen – rezensionen, Jg. 71, H. 2. S. 210–214.
WILDFEUER, Janina/BATEMAN, John/HIIPPALA, Tuomo (Hrsg.) (2020): Multimodalität: Grundlagen, Forschung und Analyse – Eine problemorientierte Einführung. Berlin – Boston: De Gruyter.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
-
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Kandidátka představila komisi cíle a zejména výsledky své práce.
Komise se seznámila s oběma pozitivními posudky kvalifikační práce.
Kandidátka prokázala při obhajobě schopnost reagovat na otázky komise a celkově její projev odpovídal kvalitě známek navrhovaných v posudcích.