Úvod: Diplomová práce se zabývá možnou realizací plošného testování zdravotního stavu žáků středních škol v Ústeckém kraji. Na základě provedeného pilotního testování a následného vyhodnocení byl sestaven projektový plán pro všechny střední školy a všechny žáky středních škol v Ústeckém kraji. V projektovém plánu jsou analyzovány potřebné zdroje pro realizaci. Byly také využity výsledky z pilotního testování k analýze životního stylu středoškoláků v dané škole.
Cíl práce: Připravit reprezentativní šetření na území Ústeckého kraje, týkající se zdravotního stavu středoškoláků. Dílčím cílem práce je provést šetření na dvou středních školách v Ústeckém kraji a u získaných výsledků ověřit využitelnost statistických metod při zpracování dat. Posledním dílčím cílem je provedení odhadu finanční, časové a materiálové náročnosti projektu, odhad je proveden na základě výsledků pilotního testování.
Metodika: Ke sběru dat týkajících se zdravého životního stylu byl využit nestandardizovaný anonymní dotazník, který obsahoval 25 otázek. Testování bylo využito pro sběr dat týkajících se zdravotního stavu probandů.
Výsledky: Pilotním testováním bylo zjištěno, že ve dvou řešitelích je možné za jednu hodinu otestovat 20 probandů, následné zpracování a vyhodnocení dat deseti probandů zabere jednomu řešiteli 1 hodinu času. U zpracování výsledků bylo ověřeno možné využití testu Chí kvadrát nezávislosti (u kategoriálních veličin) a dvou výběrového Mann-Whitney testu (u číselných veličin). Při plošné realizaci na území Ústeckého kraje je odhadovaná cena projektu vyčíslena na 5 930 993 Kč. Otestování 34 888 žáků by dvěma řešitelům zabralo 1 rok a 5 měsíců. Zpracování a vyhodnocení dat by řešitelům trvalo 233 pracovních dnů.
Závěr: Plošnou realizací projektu na celém území Ústeckého kraje by se získala jedinečná data, která by se mohla použít k ovlivnění životního stylu středoškoláků. K úspěšnému splnění takto rozsáhlého projektu je nutný projektový manažer a projektový tým, jejichž znalosti a dovednosti dovedou projekt ke splnění stanovených cílů.
Anotace v angličtině
Introduction: The thesis deals with the possible implementation of universal testing of high school students in the Ústí nad Labem region. On the basis of the pilot testing and the subsequent evaluation, a project plan for all high schools and all high school pupils in the Ústí nad Labem region was drawn up. The project plan analyses the necessary resources for implementation. The results of the pilot testing were also used to analyse the lifestyle of high school pupils in the school.
Objectives: To prepare a representative survey on the territory of the Ústí nad Labem region concerning the health status of high school students. The sub-objective of the thesis is to conduct a survey in two high schools in the Ústí nad Labem region and to verify the applicability of statistical methods in data processing. The last sub-objective is to estimate the financial, time and material requirements of the project; the estimation is based on the results of pilot testing.
Methodology: A non-standardised anonymous questionnaire containing 25 questions was used to collect data on healthy lifestyle. Testing was used to collect data regarding the health status of the probands.
Results: The pilot testing showed that 20 probands can be tested in two researchers in one hour, and the subsequent processing and evaluation of data from ten probands takes one researcher 1 hour. For the processing of the results, the possible use of the Chi-square test of independence (for categorical variables) and the two-sample Mann-Whitney test (for numerical variables) was verified. The estimated cost of the project is 5 930 993 CZK when implemented on the territory of the Ústí nad Labem region. Testing 34 888 pupils would take two researchers 1 year and 5 months. Data processing and evaluation would take 233 working days for the researchers.
Conclusion: A large-scale implementation of the project in the whole territory of the Ústí nad Labem region would provide unique data that could be used to influence the lifestyle of high school students. In order to successfully complete such a large-scale project, a project manager and project team whose knowledge and skills will lead the project to meet its objectives are needed.
Klíčová slova
management, projektový plán, střední škola, zdravotní stav, životní styl
Klíčová slova v angličtině
Keywords: health status, high school, lifestyle, management, project plan
Rozsah průvodní práce
93
Jazyk
CZ
Anotace
Úvod: Diplomová práce se zabývá možnou realizací plošného testování zdravotního stavu žáků středních škol v Ústeckém kraji. Na základě provedeného pilotního testování a následného vyhodnocení byl sestaven projektový plán pro všechny střední školy a všechny žáky středních škol v Ústeckém kraji. V projektovém plánu jsou analyzovány potřebné zdroje pro realizaci. Byly také využity výsledky z pilotního testování k analýze životního stylu středoškoláků v dané škole.
Cíl práce: Připravit reprezentativní šetření na území Ústeckého kraje, týkající se zdravotního stavu středoškoláků. Dílčím cílem práce je provést šetření na dvou středních školách v Ústeckém kraji a u získaných výsledků ověřit využitelnost statistických metod při zpracování dat. Posledním dílčím cílem je provedení odhadu finanční, časové a materiálové náročnosti projektu, odhad je proveden na základě výsledků pilotního testování.
Metodika: Ke sběru dat týkajících se zdravého životního stylu byl využit nestandardizovaný anonymní dotazník, který obsahoval 25 otázek. Testování bylo využito pro sběr dat týkajících se zdravotního stavu probandů.
Výsledky: Pilotním testováním bylo zjištěno, že ve dvou řešitelích je možné za jednu hodinu otestovat 20 probandů, následné zpracování a vyhodnocení dat deseti probandů zabere jednomu řešiteli 1 hodinu času. U zpracování výsledků bylo ověřeno možné využití testu Chí kvadrát nezávislosti (u kategoriálních veličin) a dvou výběrového Mann-Whitney testu (u číselných veličin). Při plošné realizaci na území Ústeckého kraje je odhadovaná cena projektu vyčíslena na 5 930 993 Kč. Otestování 34 888 žáků by dvěma řešitelům zabralo 1 rok a 5 měsíců. Zpracování a vyhodnocení dat by řešitelům trvalo 233 pracovních dnů.
Závěr: Plošnou realizací projektu na celém území Ústeckého kraje by se získala jedinečná data, která by se mohla použít k ovlivnění životního stylu středoškoláků. K úspěšnému splnění takto rozsáhlého projektu je nutný projektový manažer a projektový tým, jejichž znalosti a dovednosti dovedou projekt ke splnění stanovených cílů.
Anotace v angličtině
Introduction: The thesis deals with the possible implementation of universal testing of high school students in the Ústí nad Labem region. On the basis of the pilot testing and the subsequent evaluation, a project plan for all high schools and all high school pupils in the Ústí nad Labem region was drawn up. The project plan analyses the necessary resources for implementation. The results of the pilot testing were also used to analyse the lifestyle of high school pupils in the school.
Objectives: To prepare a representative survey on the territory of the Ústí nad Labem region concerning the health status of high school students. The sub-objective of the thesis is to conduct a survey in two high schools in the Ústí nad Labem region and to verify the applicability of statistical methods in data processing. The last sub-objective is to estimate the financial, time and material requirements of the project; the estimation is based on the results of pilot testing.
Methodology: A non-standardised anonymous questionnaire containing 25 questions was used to collect data on healthy lifestyle. Testing was used to collect data regarding the health status of the probands.
Results: The pilot testing showed that 20 probands can be tested in two researchers in one hour, and the subsequent processing and evaluation of data from ten probands takes one researcher 1 hour. For the processing of the results, the possible use of the Chi-square test of independence (for categorical variables) and the two-sample Mann-Whitney test (for numerical variables) was verified. The estimated cost of the project is 5 930 993 CZK when implemented on the territory of the Ústí nad Labem region. Testing 34 888 pupils would take two researchers 1 year and 5 months. Data processing and evaluation would take 233 working days for the researchers.
Conclusion: A large-scale implementation of the project in the whole territory of the Ústí nad Labem region would provide unique data that could be used to influence the lifestyle of high school students. In order to successfully complete such a large-scale project, a project manager and project team whose knowledge and skills will lead the project to meet its objectives are needed.
Klíčová slova
management, projektový plán, střední škola, zdravotní stav, životní styl
Klíčová slova v angličtině
Keywords: health status, high school, lifestyle, management, project plan
Zásady pro vypracování
Cílem práce je připravit reprezentativní šetření na území Ústeckého kraje, týkající se zdravotního stavu středoškoláků tak, aby výsledky mohly být porovnány se studií provedenou v kraji Vysočina. Důraz bude kladen na rozvržení časové náročnosti, dostatečné personální zajištění a vyčíslení potřebných nákladů. Diplomant také provede pilotní šetření na dvou vybraných středních školách, v němž odzkouší funkčnost metodiky.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je připravit reprezentativní šetření na území Ústeckého kraje, týkající se zdravotního stavu středoškoláků tak, aby výsledky mohly být porovnány se studií provedenou v kraji Vysočina. Důraz bude kladen na rozvržení časové náročnosti, dostatečné personální zajištění a vyčíslení potřebných nákladů. Diplomant také provede pilotní šetření na dvou vybraných středních školách, v němž odzkouší funkčnost metodiky.
Seznam doporučené literatury
CHU-KO, F. et al. (2021). Exploring the factors related to adolescent health literacy, health-promoting lifestyle profile, and health status. BMC public health, 21(1). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8635084/pdf/12889_2021_Article_12239.pdf
TUČEK, M. (2012). Hygiena a epidemiologie. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2025-1.
WASSERBAUER, S. et al. (2017). Analýza životního stylu a zdraví mládeže v kraji Vysočina II - Závěrečná zpráva. Jihlava, 149 s.
Seznam doporučené literatury
CHU-KO, F. et al. (2021). Exploring the factors related to adolescent health literacy, health-promoting lifestyle profile, and health status. BMC public health, 21(1). https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC8635084/pdf/12889_2021_Article_12239.pdf
TUČEK, M. (2012). Hygiena a epidemiologie. Praha: Karolinum. ISBN 978-80-246-2025-1.
WASSERBAUER, S. et al. (2017). Analýza životního stylu a zdraví mládeže v kraji Vysočina II - Závěrečná zpráva. Jihlava, 149 s.
Přílohy volně vložené
-
Přílohy vázané v práci
grafy, tabulky
Převzato z knihovny
Ano
Plný text práce
Přílohy
Posudek(y) oponenta
Hodnocení vedoucího
Záznam průběhu obhajoby
Diplomová práce se zabývá možnou realizací plošného testování zdravotního stavu žáků středních škol v Ústeckém kraji. Na základě provedeného pilotního testování a následného vyhodnocení byl sestaven projektový plán pro všechny střední školy a všechny žáky středních škol v Ústeckém kraji. V projektovém plánu jsou analyzovány potřebné zdroje pro realizaci. Byly také využity výsledky z pilotního testování k analýze životního stylu středoškoláků v dané škole.
Cílem práce je připravit reprezentativní šetření na území Ústeckého kraje, týkající se zdravotního stavu středoškoláků. Dílčím cílem práce je provést šetření na dvou středních školách v Ústeckém kraji a u získaných výsledků ověřit využitelnost statistických metod při zpracování dat. Posledním dílčím cílem je provedení odhadu finanční, časové a materiálové náročnosti projektu, odhad je proveden na základě výsledků pilotního testování.
Co se použité metodiky týče - ke sběru dat týkajících se zdravého životního stylu byl využit nestandardizovaný anonymní dotazník, který obsahoval 25 otázek. Testování bylo využito pro sběr dat týkajících se zdravotního stavu probandů.
Pilotním testováním bylo zjištěno, že ve dvou řešitelích je možné za jednu hodinu otestovat 20 probandů, následné zpracování a vyhodnocení dat deseti probandů zabere jednomu řešiteli 1 hodinu času. U zpracování výsledků bylo ověřeno možné využití testu Chí kvadrát nezávislosti (u kategoriálních veličin) a dvou výběrového Mann-Whitney testu (u číselných veličin). Při plošné realizaci na území Ústeckého kraje je odhadovaná cena projektu vyčíslena na 5 930 993 Kč. Otestování 34 888 žáků by dvěma řešitelům zabralo 1 rok a 5 měsíců. Zpracování a vyhodnocení dat by řešitelům trvalo 233 pracovních dnů.
Závěrem - Plošnou realizací projektu na celém území Ústeckého kraje by se získala jedinečná data, která by se mohla použít k ovlivnění životního stylu středoškoláků. K úspěšnému splnění takto rozsáhlého projektu je nutný projektový manažer a projektový tým, jejichž znalosti a dovednosti dovedou projekt ke splnění stanovených cílů.
PŘIPOMÍNKY A DOTAZY NA ZÁVĚR – vedoucí diplomové práce
V Tabulce 34 jsou náklady na případnou celoplošnou realizaci vyčísleny na bezmála 6 milionů Kč. Jako možné úspory sama studentka navrhuje například použití on-line formy dotazníkového šetření, nebo vynechání měření hladiny cholesterolu, čímž by náklady klesly zhruba o 4 miliony Kč. Další možností úspory by bylo rezignovat na povinné celoplošné šetření a provést toto šetření pouze na vybraných středních školách. Jak by mohl vypadat design výběrového šetření, v jehož rámci bychom šetřili např. pouze 21 vybraných škol z Ústeckého kraje?
Na s. 19 zmiňujete techniku SMART. Objasněte význam této zkratky.
PŘIPOMÍNKY A DOTAZY NA ZÁVĚR – oponent diplomové práce
V diplomové práci uvádíte kalkulaci nákladů i bez měření hladiny cholesterolu u respondentů. Prosím popište, zda by mělo nějaký dopad (kromě finančního) vynechání tohoto měření na Váš projekt a na respondenty.
DOTAZY ČLENŮ ZKUŠEBNÍ KOMISE
Výsledky Vám vyšly lepší či horší než v předešlých letech? Z čeho přesně vycházíte? Jaká onemocnění byla poměřována? Test jste vymýšlela sama, nebo byl převzatý z jiného testování? Čím jsou způsobeny vysoké cestovní náklady?
Studentka erudovaně zodpověděla všechny dotazy členů zkušební komise.
Zkušební komise se shodla na celkovém hodnocení obhajoby diplomové práce známkou výborně.