Tento výzkum zkoumá používání internetových prvků anglického registru mezi rodilými mluvčími angličtiny a nerodilými mluvčími angličtiny na online fóru. Data získaná z příspěvků na fóru byla analyzována podle tří hlavních kategorií internetového registru: textismů, expresivních ukazatelů a emotikonů. Každá kategorie obsahovala i podkategorie. Zjištění z analýzy ukázala, že v kategorii týkající se textismů vykazovali rodilí i nerodilí mluvčí angličtiny podobné výsledky napříč touto kategorií s minimálními rozdíly v jejich distribuci. U expresivních ukazatelů a emotikonů byly zaznamenány větší rozdíly v užívání, ale také byly užívány minimálně ve srovnání s textismy. Vliv angličtiny lze tedy pozorovat na internetu, což dokazuje, že angličtina má potenciál utvářet konverzace probíhající na internetu bez ohledu na kulturní zázemí uživatelů na online fóru i mimo něj.
Anotace v angličtině
This research investigates usage of internet English register features between native English speakers and non-native English speakers on an online forum. Data collected from the forum posts were analysed according to three main internet register categories: textisms, expressive markers, and emoticons. Each category contained subcategories. The findings revealed that in the category regarding textisms, both native and non-native English speakers exhibited similar patterns across the features of this category with only minimal differences in their distribution. Expressive markers and emoticons saw larger differences in usage but were also employed minimally compared to textisms. The influence of the English language on the internet can therefore be observed, which also demonstrates that the English language has a potential to shape conversations taking place on the internet regardless of the cultural backgrounds of the users on the forum and off of it.
English, internet English, textisms, expressive markers, emoticons, online forum
Rozsah průvodní práce
39
Jazyk
AN
Anotace
Tento výzkum zkoumá používání internetových prvků anglického registru mezi rodilými mluvčími angličtiny a nerodilými mluvčími angličtiny na online fóru. Data získaná z příspěvků na fóru byla analyzována podle tří hlavních kategorií internetového registru: textismů, expresivních ukazatelů a emotikonů. Každá kategorie obsahovala i podkategorie. Zjištění z analýzy ukázala, že v kategorii týkající se textismů vykazovali rodilí i nerodilí mluvčí angličtiny podobné výsledky napříč touto kategorií s minimálními rozdíly v jejich distribuci. U expresivních ukazatelů a emotikonů byly zaznamenány větší rozdíly v užívání, ale také byly užívány minimálně ve srovnání s textismy. Vliv angličtiny lze tedy pozorovat na internetu, což dokazuje, že angličtina má potenciál utvářet konverzace probíhající na internetu bez ohledu na kulturní zázemí uživatelů na online fóru i mimo něj.
Anotace v angličtině
This research investigates usage of internet English register features between native English speakers and non-native English speakers on an online forum. Data collected from the forum posts were analysed according to three main internet register categories: textisms, expressive markers, and emoticons. Each category contained subcategories. The findings revealed that in the category regarding textisms, both native and non-native English speakers exhibited similar patterns across the features of this category with only minimal differences in their distribution. Expressive markers and emoticons saw larger differences in usage but were also employed minimally compared to textisms. The influence of the English language on the internet can therefore be observed, which also demonstrates that the English language has a potential to shape conversations taking place on the internet regardless of the cultural backgrounds of the users on the forum and off of it.
English, internet English, textisms, expressive markers, emoticons, online forum
Zásady pro vypracování
Review how L1 and EFL users use netspeak, such as:
Shortenings
Clippings
Respellings
Initialisms
Emoticons
Point out the differences in the standards of usage of the most common features between the L1 (English) users and EFL (Czech) users in the context of an online community.
Draw a comparison between the standards of feature usage from both versions of online English using real data.
Zásady pro vypracování
Review how L1 and EFL users use netspeak, such as:
Shortenings
Clippings
Respellings
Initialisms
Emoticons
Point out the differences in the standards of usage of the most common features between the L1 (English) users and EFL (Czech) users in the context of an online community.
Draw a comparison between the standards of feature usage from both versions of online English using real data.
Seznam doporučené literatury
BIAGIO, Aulino, Roberto BERGAMI a Blanka FRYDRYCHOVA KLIMOVA. The Czech Republic Languages in Cyberspace: An evolutionary phenomenon for English as a second language. Journal of the Worldwide Forum on Education and Culture. 2011, 3(1), 34-43.
FENIANOS, Christelle. Internet Language: An Investigation into the Features of Textisms in an ESL/EFL Context. 63-74. Dostupné z: doi:https://doi.org/10.18533/journal.v9i2.1848
HOLT, Richard. Dialogue on the Internet: Language, Civic Identity, and Computer-Mediated Communication (Civic Discourse for the Third Millennium). Praeger, 2004. ISBN 1567506798
SOFFER, Oren. Liquid language? On the personalization of discourse in the digital era. New Media & Society [online]. 2012, 14(7), 1092-1110 [cit. 2022-10-21]. ISSN 1461-4448. Dostupné z: doi:10.1177/1461444812439550
SQUIRES, Lauren. Enregistering internet language. Language in Society [online]. 2010, 39(4), 457-492 [cit. 2022-10-21]. ISSN 0047-4045. Dostupné z: doi:10.1017/S0047404510000412
Seznam doporučené literatury
BIAGIO, Aulino, Roberto BERGAMI a Blanka FRYDRYCHOVA KLIMOVA. The Czech Republic Languages in Cyberspace: An evolutionary phenomenon for English as a second language. Journal of the Worldwide Forum on Education and Culture. 2011, 3(1), 34-43.
FENIANOS, Christelle. Internet Language: An Investigation into the Features of Textisms in an ESL/EFL Context. 63-74. Dostupné z: doi:https://doi.org/10.18533/journal.v9i2.1848
HOLT, Richard. Dialogue on the Internet: Language, Civic Identity, and Computer-Mediated Communication (Civic Discourse for the Third Millennium). Praeger, 2004. ISBN 1567506798
SOFFER, Oren. Liquid language? On the personalization of discourse in the digital era. New Media & Society [online]. 2012, 14(7), 1092-1110 [cit. 2022-10-21]. ISSN 1461-4448. Dostupné z: doi:10.1177/1461444812439550
SQUIRES, Lauren. Enregistering internet language. Language in Society [online]. 2010, 39(4), 457-492 [cit. 2022-10-21]. ISSN 0047-4045. Dostupné z: doi:10.1017/S0047404510000412