Bakalářská práce je zaměřena na hodnocení jazykové produkce v angličtině u českých studentů vybrané základní školy a vybraného víceletého gymnázia. Teoretická část předkládá analýzu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a uvádí jeho předpokládané výstupy do kontextu s deskriptory Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Dále se teoretická část zabývá procesem osvojování si a učení se gramatickým strukturám u druhého (cizího) jazyka. Analytická část práce obsahuje lingvistickou analýzu psaného projevu u žáků vybrané základní školy (9. ročník) a vybraného víceletého gymnázia (kvarta). V rámci této části byla provedena korpusová studie psaných projevů, soustředíc se na jazykové struktury a úroveň slovní zásoby v analyzovaných textech. Data obou sledovaných skupin jsou v této části take porovnána. Podrobná analýza psané produkce vybraných dat byla provedena v kontextu deskriptorů Společného evropského referenčního rámce pro cizí jazyky ve verzi z roku 2020.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is focused on a linguistic analysis of the language production among Czech speakers of English in selected Primary School and selected Grammar school. In the theoretical part, an analysis of the Framework Educational Programme for Basic Education is described, and its expected outcomes are contextualized within the descriptors of the Common European Framework of Reference for Languages. The theoretical part also deals with language acquisition and the learning of grammatical structures in a Second Language. The analytical part of the thesis contains a linguistic analysis of the written form of students in selected Primary School (9th grade) and selected Grammar School (4th grade of the eight-year program). Within this section, a corpus study of written texts was conducted, focusing on linguistic structures and the level of vocabulary. Data from both groups of students are also compared in this section. A detailed analysis of the written form is described within the context of the descriptors of the Common European Framework of Reference for Languages, version 2020.
Klíčová slova
Lingvistická analýza, osvojování jazyka, úroveň jazyka, chyby, typologie chyb, korpus, korpusová analýza, anglický jazyk jako druhý jazyk, základní škola, gymnázium.
Klíčová slova v angličtině
Linguistic analysis, language acquisition, language level, errors, error typology, corpus, corpus analysis, English language as a Second Language, Primary School, Grammar School.
Rozsah průvodní práce
86 s. (129 870 znaků)
Jazyk
AN
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na hodnocení jazykové produkce v angličtině u českých studentů vybrané základní školy a vybraného víceletého gymnázia. Teoretická část předkládá analýzu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a uvádí jeho předpokládané výstupy do kontextu s deskriptory Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Dále se teoretická část zabývá procesem osvojování si a učení se gramatickým strukturám u druhého (cizího) jazyka. Analytická část práce obsahuje lingvistickou analýzu psaného projevu u žáků vybrané základní školy (9. ročník) a vybraného víceletého gymnázia (kvarta). V rámci této části byla provedena korpusová studie psaných projevů, soustředíc se na jazykové struktury a úroveň slovní zásoby v analyzovaných textech. Data obou sledovaných skupin jsou v této části take porovnána. Podrobná analýza psané produkce vybraných dat byla provedena v kontextu deskriptorů Společného evropského referenčního rámce pro cizí jazyky ve verzi z roku 2020.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis is focused on a linguistic analysis of the language production among Czech speakers of English in selected Primary School and selected Grammar school. In the theoretical part, an analysis of the Framework Educational Programme for Basic Education is described, and its expected outcomes are contextualized within the descriptors of the Common European Framework of Reference for Languages. The theoretical part also deals with language acquisition and the learning of grammatical structures in a Second Language. The analytical part of the thesis contains a linguistic analysis of the written form of students in selected Primary School (9th grade) and selected Grammar School (4th grade of the eight-year program). Within this section, a corpus study of written texts was conducted, focusing on linguistic structures and the level of vocabulary. Data from both groups of students are also compared in this section. A detailed analysis of the written form is described within the context of the descriptors of the Common European Framework of Reference for Languages, version 2020.
Klíčová slova
Lingvistická analýza, osvojování jazyka, úroveň jazyka, chyby, typologie chyb, korpus, korpusová analýza, anglický jazyk jako druhý jazyk, základní škola, gymnázium.
Klíčová slova v angličtině
Linguistic analysis, language acquisition, language level, errors, error typology, corpus, corpus analysis, English language as a Second Language, Primary School, Grammar School.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na hodnocení jazykové produkce v angličtině u českých žáků vybrané základní školy a vybraného víceletého gymnázia. Autorka v teoretické části předloží analýzu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a uvede jeho předpokládané výstupy do kontextu s deskriptory Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Teoretická část pojedná také osvojování si a učení se gramatickým strukturám u druhého a cizího jazyka. Praktická část práce bude obsahovat lingvistickou analýzu psaného projevu u žáků základní školy (9. ročník) a víceletého gymnázia (kvarta). Autorka provede korpusovou studii psaných projevů se zaměřením na jazykové struktury a úroveň slovní zásoby ve sledovaných textech. Autorka porovná data obou sledovaných skupin žáků. Podrobná analýza psané produkce vybraných dat bude provedena v kontextu deskriptorů Společného evropského referenčního rámce pro cizí jazyky ve verzi z roku 2020.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce bude zaměřena na hodnocení jazykové produkce v angličtině u českých žáků vybrané základní školy a vybraného víceletého gymnázia. Autorka v teoretické části předloží analýzu Rámcového vzdělávacího programu pro základní vzdělávání a uvede jeho předpokládané výstupy do kontextu s deskriptory Společného evropského referenčního rámce pro jazyky. Teoretická část pojedná také osvojování si a učení se gramatickým strukturám u druhého a cizího jazyka. Praktická část práce bude obsahovat lingvistickou analýzu psaného projevu u žáků základní školy (9. ročník) a víceletého gymnázia (kvarta). Autorka provede korpusovou studii psaných projevů se zaměřením na jazykové struktury a úroveň slovní zásoby ve sledovaných textech. Autorka porovná data obou sledovaných skupin žáků. Podrobná analýza psané produkce vybraných dat bude provedena v kontextu deskriptorů Společného evropského referenčního rámce pro cizí jazyky ve verzi z roku 2020.
Seznam doporučené literatury
BILANOVÁ, Markéta, Eva LORENCOVIČOVÁ a Jan NETOLIČKA. Metodika výuky anglického jazyka na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínajícího učitele. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2009.
COOK, Stanley J. a Richard W. SUTER. The Scope Of Grammar: A Study of Modern English.
Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment (2020), available at https://www.coe.int/en/web/common-european-framework-reference-languages/level-descriptions
MŠMT. Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání.
POSLUŠNÁ, Lucie. Nejčastější chyby v angličtině: a jak se jich zbavit. Brno: Computer Press, 2009.
THORNBURY, Scott. How to Teach Grammar.
UPOL. Společný evropský referenční rámec pro jazyky: jak se učíme jazykům, jak je vyučujeme a jak v jazycích hodnotíme.
Seznam doporučené literatury
BILANOVÁ, Markéta, Eva LORENCOVIČOVÁ a Jan NETOLIČKA. Metodika výuky anglického jazyka na 2. stupni základních škol a středních školách z pohledu pedagogické praxe - náměty pro začínajícího učitele. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, 2009.
COOK, Stanley J. a Richard W. SUTER. The Scope Of Grammar: A Study of Modern English.
Common European Framework of Reference for Languages: Learning, Teaching, Assessment (2020), available at https://www.coe.int/en/web/common-european-framework-reference-languages/level-descriptions