Diplomová práce se zabývá možnostmi podpory romských žáků v oblasti vzdělávání, a to zvláště těch, kteří potřebují poskytnout podporu z důvodu sociálního znevýhodnění, z pohledu pedagogů vybraných základních škol v Ústeckém kraji. Teoretická východiska práce vycházejí z aktuálních poznatků v oblasti sociálního znevýhodnění a sociálního vyloučení, poznatků o problematice vzdělávacích nerovností na podkladě socioekonomického a sociokulturního statusu a možnostech jejich překonávání. Zároveň jsou zahrnuty možnosti podpory romských žáků v české perspektivě. Empirická část práce je zaměřena na prezentaci výsledků kvantitativně orientovaného výzkumného šetření, které cílí na analýzu možností poskytování podpory romským žákům z rodin v nepříznivé sociální situaci, a to z pohledu pedagogů vybraných základních škol v Ústeckém kraji. Výzkum je realizován prostřednictvím dotazníkového šetření a respondenty jsou pedagogičtí pracovníci vybraných základních škol v tomto kraji. Výstupem diplomové práce jsou strukturovaná doporučení a návrhy pro možné změny v oblasti poskytování podpory uvedené cílové skupiny.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the possibilities of supporting Roma pupils in the field of education, especially those who need support due to social disadvantage, from the point of view of pedagogues of selected primary schools in the Ústí Region. The theoretical basis of the work is based on current findings in the field of social disadvantage and social exclusion, findings on the issue of educational inequalities based on socio-economic and socio-cultural status and the possibilities of overcoming them. At the same time, the possibilities of supporting Roma pupils in the Czech perspective are included. The empirical part of the work is focused on the presentation of the results of a quantitatively oriented research investigation, which aims to analyze the possibilities of providing support to Roman pupils in an unfavorable social situation, from the point of view of pedagogues of selected elementary schools in the Ústí Region. The research is conducted through a questionnaire survey and the respondents are teaching staff of selected primary schools in this region. The output of the thesis is structured recommendations and proposals for possible changes in the area of providing support to the mentioned target group.
Klíčová slova
Sociální znevýhodnění, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, sociální vyloučení, romští žáci.
Klíčová slova v angličtině
Social disadvantage,pupils with special needs, social a exslusion, Roma Pupils.
Rozsah průvodní práce
80
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá možnostmi podpory romských žáků v oblasti vzdělávání, a to zvláště těch, kteří potřebují poskytnout podporu z důvodu sociálního znevýhodnění, z pohledu pedagogů vybraných základních škol v Ústeckém kraji. Teoretická východiska práce vycházejí z aktuálních poznatků v oblasti sociálního znevýhodnění a sociálního vyloučení, poznatků o problematice vzdělávacích nerovností na podkladě socioekonomického a sociokulturního statusu a možnostech jejich překonávání. Zároveň jsou zahrnuty možnosti podpory romských žáků v české perspektivě. Empirická část práce je zaměřena na prezentaci výsledků kvantitativně orientovaného výzkumného šetření, které cílí na analýzu možností poskytování podpory romským žákům z rodin v nepříznivé sociální situaci, a to z pohledu pedagogů vybraných základních škol v Ústeckém kraji. Výzkum je realizován prostřednictvím dotazníkového šetření a respondenty jsou pedagogičtí pracovníci vybraných základních škol v tomto kraji. Výstupem diplomové práce jsou strukturovaná doporučení a návrhy pro možné změny v oblasti poskytování podpory uvedené cílové skupiny.
Anotace v angličtině
The diploma thesis deals with the possibilities of supporting Roma pupils in the field of education, especially those who need support due to social disadvantage, from the point of view of pedagogues of selected primary schools in the Ústí Region. The theoretical basis of the work is based on current findings in the field of social disadvantage and social exclusion, findings on the issue of educational inequalities based on socio-economic and socio-cultural status and the possibilities of overcoming them. At the same time, the possibilities of supporting Roma pupils in the Czech perspective are included. The empirical part of the work is focused on the presentation of the results of a quantitatively oriented research investigation, which aims to analyze the possibilities of providing support to Roman pupils in an unfavorable social situation, from the point of view of pedagogues of selected elementary schools in the Ústí Region. The research is conducted through a questionnaire survey and the respondents are teaching staff of selected primary schools in this region. The output of the thesis is structured recommendations and proposals for possible changes in the area of providing support to the mentioned target group.
Klíčová slova
Sociální znevýhodnění, žáci se speciálními vzdělávacími potřebami, sociální vyloučení, romští žáci.
Klíčová slova v angličtině
Social disadvantage,pupils with special needs, social a exslusion, Roma Pupils.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat možnostmi komplexní podpory romských žáků v oblasti vzdělávání, se zvláštním zřetelem na žáky s potřebou poskytování podpory z důvodu sociálního znevýhodnění, a to z pohledu pedagogů vybraných základních škol v Ústeckém kraji. Teoretická východiska práce budou vycházet z aktuálních poznatků v oblasti sociálního vyloučení a sociálního znevýhodnění, postavení romských žáků v českém vzdělávacím systému, poznatků o problematice vzdělávacích nerovností na podkladě socioekonomického a sociokulturního statusu a možnostech jejich překonávání. Zahrnuty budou rovněž možnosti podpory romských žáků v české i evropské perspektivě. Empirická část práce bude zaměřena na prezentaci výsledků kvantitativně orientovaného výzkumného, které bude zacíleno na analýzu možností poskytování podpory romským žákům z rodin v nepříznivé sociální situaci, a to z pohledu pedagogů vybraných základních škol v Ústeckém kraji. Sběr dat bude realizován prostřednictvím dotazníkového šetření a respondenty budou pedagogičtí pracovníci vybraných základních škol v tomtoregionu. Výstupem diplomové práce budou strukturovaná doporučení a návrhy pro možné změny v oblasti poskytování komplexní podpory uvedené cílové skupiny.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude zabývat možnostmi komplexní podpory romských žáků v oblasti vzdělávání, se zvláštním zřetelem na žáky s potřebou poskytování podpory z důvodu sociálního znevýhodnění, a to z pohledu pedagogů vybraných základních škol v Ústeckém kraji. Teoretická východiska práce budou vycházet z aktuálních poznatků v oblasti sociálního vyloučení a sociálního znevýhodnění, postavení romských žáků v českém vzdělávacím systému, poznatků o problematice vzdělávacích nerovností na podkladě socioekonomického a sociokulturního statusu a možnostech jejich překonávání. Zahrnuty budou rovněž možnosti podpory romských žáků v české i evropské perspektivě. Empirická část práce bude zaměřena na prezentaci výsledků kvantitativně orientovaného výzkumného, které bude zacíleno na analýzu možností poskytování podpory romským žákům z rodin v nepříznivé sociální situaci, a to z pohledu pedagogů vybraných základních škol v Ústeckém kraji. Sběr dat bude realizován prostřednictvím dotazníkového šetření a respondenty budou pedagogičtí pracovníci vybraných základních škol v tomtoregionu. Výstupem diplomové práce budou strukturovaná doporučení a návrhy pro možné změny v oblasti poskytování komplexní podpory uvedené cílové skupiny.
Seznam doporučené literatury
FELCMANOVÁ, Lenka a Martina HABROVÁ. Katalog podpůrných opatření: dílčí část: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4655-4.
HABART, Tomáš, JANSKÁ, Iva, ed. Pojďte do školy! (Ne)rovné šance na vzdělávání znevýhodněných dětí. Praha: Člověk v tísni, 2011. ISBN 978-80-87456-19-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
KALEJA, Martin. Romové a škola versus rodiče a žáci. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7368-943-8.
KOL. AUT. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele základní školy. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2011. ISBN 978-80-261-0054-6.
NĚMEC, Jiří. Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie. 1. vyd. Brno: Paido, 2012. 221 s. Sociálně pedagogický výzkum. ISBN 978-80-7315-224-6.
NĚMEC, Jiří a Věra VOJTOVÁ. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním: Education of sociallydisadvantaged pupils. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-191-1.
NĚMEC, Zbyněk. Systematická podpora sociálně znevýhodněných žáků ve vzdělávání. Praha: Nová škola, 2019. ISBN 978-80-905807-9-4.
SVOBODA, Zdeněk., MORVAYOVÁ, Petra et al. ScholaExcludus. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-221-5.
Seznam doporučené literatury
FELCMANOVÁ, Lenka a Martina HABROVÁ. Katalog podpůrných opatření: dílčí část: pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sociálního znevýhodnění. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015. ISBN 978-80-244-4655-4.
HABART, Tomáš, JANSKÁ, Iva, ed. Pojďte do školy! (Ne)rovné šance na vzdělávání znevýhodněných dětí. Praha: Člověk v tísni, 2011. ISBN 978-80-87456-19-4.
CHRÁSKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu: základy kvantitativního výzkumu. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada, 2016. ISBN 978-80-247-5326-3.
KALEJA, Martin. Romové a škola versus rodiče a žáci. Ostrava: Ostravská univerzita v Ostravě, Pedagogická fakulta, 2011. ISBN 978-80-7368-943-8.
KOL. AUT. Bedekr sociálním znevýhodněním pro učitele základní školy. Plzeň: Západočeská univerzita v Plzni, 2011. ISBN 978-80-261-0054-6.
NĚMEC, Jiří. Výzkum a edukace sociálně znevýhodněných žáků. Romští žáci, děti cizinců (uprchlíků), teorie, výzkum, edukační strategie. 1. vyd. Brno: Paido, 2012. 221 s. Sociálně pedagogický výzkum. ISBN 978-80-7315-224-6.
NĚMEC, Jiří a Věra VOJTOVÁ. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním: Education of sociallydisadvantaged pupils. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-191-1.
NĚMEC, Zbyněk. Systematická podpora sociálně znevýhodněných žáků ve vzdělávání. Praha: Nová škola, 2019. ISBN 978-80-905807-9-4.
SVOBODA, Zdeněk., MORVAYOVÁ, Petra et al. ScholaExcludus. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2010. ISBN 978-80-7414-221-5.