Informace o kvalifikační práci Využití vybraných literárních děl německy píšících československých literátů 2. poloviny 20. století v literární výchově na gymnáziu a jeho ověření
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Využití vybraných literárních děl německy píšících československých literátů 2. poloviny 20. století v literární výchově na gymnáziu a jeho ověření
Hlavní téma v angličtině
Use of selected literary works of Czechoslovak writers writing in German of the second half of the 20th century in literary education at the gymnasium and its verification
Název dle studenta
Využití vybraných literárních děl německy píšících československých literátů 2. poloviny 20. století v literární výchově na gymnáziu a jeho ověření
Název dle studenta v angličtině
Use of selected literary works of Czechoslovak writers writing in German of the second half of the 20th century in literary education at the gymnasium and its verification
Disertační práce se soustředila na využití vybraných literárních děl německy píšících českých/slovenských literátů 2. poloviny 20. století v literární výchově na gymnáziu. Cílem disertační práce bylo vytvoření a následné ověření tematického bloku šesti vyučovacích hodin literární výchovy, které jsou založeny zejména na práci s literárními díly německy píšících exilových autorů českého/slovenského původu a respektují moderní komunikační pojetí literární výchovy. Analýza videozáznamů pořízených při výuce, analýza polostrukturovaných rozhovorů s vybranými žáky a porovnání výsledků vstupního/výstupního testu si kladly za cíl ověřit, zda předkládané hodiny literární výchovy splnily stanovené výukové cíle; zda při nich docházelo k realizaci průřezových témat a k rozvoji klíčových kompetencí žáků; zda splňují požadavky moderního komunikačního pojetí literární výchovy a zda jsou v souladu s platnými kurikulárními dokumenty.
Anotace v angličtině
The dissertation focused on the use of selected literary works of Czech/Slovak writers writing in German from the second half of the 20th century in literary education at the grammar school. The aim of the dissertation was the creation and subsequent verification of a thematic block of six lessons of literary education, which are based mainly on work with literary works by exiled authors of Czech/Slovak origin writing in German and respect the modern communication concept of literary education. The analysis of video recordings taken during teaching, the analysis of semi-structured interviews with selected pupils and the comparison of the results of the entrance/exit test aimed to verify whether the presented lessons of literary education met the set teaching goals; whether they involved implementation of cross-cutting themes and the development of pupils' key competences; whether they meet the requirements of the modern communication concept of literary education and whether they are in accordance with valid curriculum documents.
Klíčová slova
Exilová literatura, literární výchova, migrantská literatura, rozhovor, videostudie, vstupní test, výstupní test
Klíčová slova v angličtině
Exile literature, literary education, migrant literature, interview, video study, entrance test, exit test
Rozsah průvodní práce
197
Jazyk
CZ
Anotace
Disertační práce se soustředila na využití vybraných literárních děl německy píšících českých/slovenských literátů 2. poloviny 20. století v literární výchově na gymnáziu. Cílem disertační práce bylo vytvoření a následné ověření tematického bloku šesti vyučovacích hodin literární výchovy, které jsou založeny zejména na práci s literárními díly německy píšících exilových autorů českého/slovenského původu a respektují moderní komunikační pojetí literární výchovy. Analýza videozáznamů pořízených při výuce, analýza polostrukturovaných rozhovorů s vybranými žáky a porovnání výsledků vstupního/výstupního testu si kladly za cíl ověřit, zda předkládané hodiny literární výchovy splnily stanovené výukové cíle; zda při nich docházelo k realizaci průřezových témat a k rozvoji klíčových kompetencí žáků; zda splňují požadavky moderního komunikačního pojetí literární výchovy a zda jsou v souladu s platnými kurikulárními dokumenty.
Anotace v angličtině
The dissertation focused on the use of selected literary works of Czech/Slovak writers writing in German from the second half of the 20th century in literary education at the grammar school. The aim of the dissertation was the creation and subsequent verification of a thematic block of six lessons of literary education, which are based mainly on work with literary works by exiled authors of Czech/Slovak origin writing in German and respect the modern communication concept of literary education. The analysis of video recordings taken during teaching, the analysis of semi-structured interviews with selected pupils and the comparison of the results of the entrance/exit test aimed to verify whether the presented lessons of literary education met the set teaching goals; whether they involved implementation of cross-cutting themes and the development of pupils' key competences; whether they meet the requirements of the modern communication concept of literary education and whether they are in accordance with valid curriculum documents.
Klíčová slova
Exilová literatura, literární výchova, migrantská literatura, rozhovor, videostudie, vstupní test, výstupní test
Klíčová slova v angličtině
Exile literature, literary education, migrant literature, interview, video study, entrance test, exit test
Zásady pro vypracování
1. Prostudování primární a sekundární literatury, vymezení základních pojmů - exilová literatura, migrantská literatura 2. poloviny 20. století
2. Představení možného využití děl německy píšících literátů českého/slovenského původu ve výuce literární výchovy
3. Tvorba tematického bloku šesti vyučovacích hodin LV
4. Expertní posouzení tematického bloku
5. Realizace tematického bloku ve výuce, pořízení a analýza videozáznamů vyučovacích hodin
Zásady pro vypracování
1. Prostudování primární a sekundární literatury, vymezení základních pojmů - exilová literatura, migrantská literatura 2. poloviny 20. století
2. Představení možného využití děl německy píšících literátů českého/slovenského původu ve výuce literární výchovy
3. Tvorba tematického bloku šesti vyučovacích hodin LV
4. Expertní posouzení tematického bloku
5. Realizace tematického bloku ve výuce, pořízení a analýza videozáznamů vyučovacích hodin
Seznam doporučené literatury
BREŽNÁ, Irena. Nejlepší ze všech světů. Praha: 2010. ISBN: 978-80-7432-041-5.
BREŽNÁ, Irena. Nevděčná cizinka. Praha: 2021. ISBN: 978-80-7515-135-3.
FAKTOR, JAN. Jiříkovy starosti o minulost. Zlín: 2015. ISBN: 802-59-0091-6.
MONÍKOVÁ, Libuše. Die Fassade. München: 1987. ISBN: 3-446-14884-1.
MONÍKOVÁ, Libuše. Zjasněná noc. Praha: 2009. ISBN: 978-80-257-0099-0.
STRUHAR, Stanislav. Eine Suche nach Glück. Wien: 2005. ISBN: 978-3902-0054-89.
STRUHAR, Stanislav. Hledání štěstí. Praha: 2007. ISBN: 978-80-7207-652-9.
STRUHAR, Stanislav. Das Manuskript. Wien: 2005. ISBN: 978-3-85435-378-2.
BACH, Adolf. Geschichte der deutschen Sprache. Leipzig: 1965.
BROUSEK, Antonín. Tschechische Exilliteratur. in: KASACK, Wolfgang. Zur tschechischen Literatur 1945-1985 mit einem Titelverzeichnis der Samisdat-Reihe "Hinter Schoß und Riegel". Berlin: 1990, s. 35-62.
BUČKOVÁ, Tamara. Interkulturní aspekty cizojazyčné literatury. Praha: 2020.
ISBN 978-80-7603-183-8.
CORNEJO, Renata. Heimat im Wort. Wien: 2010. ISBN: 978-3-7069-0602-9.
GAVORA, Petr. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: 1996. ISBN: 80-85931-15-X.
GAVORA, Petr. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: 2000. ISBN 80-85931-79-6.
HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru. Od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha: 2021. ISBN: 978-80-246-4959-7.
HÜBELOVÁ, Dana. Pohledy na výuku zeměpisu. Metodický postup a výsledky CPV videostudie zeměpisu (disertační práce). Brno: 2009.
JANÍK, Tomáš; MIKOVÁ, Marcela. Videostudie. Výzkum výuky založený na analýze videozáznamu. Brno: 2006. ISBN: 80-7315-127-8.
MANĚNOVÁ, Martina; SKUTIL, Martin. Metodologie pedagogického výzkumu. Hradec Králové: 2012. ISBN: 978-807-435-209-6.
ŘÍČAN, Jaroslav et al. Metodické provázení oborovými didaktikami. Ústí nad Labem: 2019. ISBN: 978-80-7516-190-1.
ŠVAŘÍČEK, Roman; ŠEĎOVÁ, Klára et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: 2014. ISBN: 978-80-262-0644-6.
ŠEFLOVÁ, Ludmila. Knihy českých a slovenských autorů vydané v zahraničí v letech 1948-1978 (EXIL). Brno: 1993. ISBN: 80-85270-17-X
Seznam doporučené literatury
BREŽNÁ, Irena. Nejlepší ze všech světů. Praha: 2010. ISBN: 978-80-7432-041-5.
BREŽNÁ, Irena. Nevděčná cizinka. Praha: 2021. ISBN: 978-80-7515-135-3.
FAKTOR, JAN. Jiříkovy starosti o minulost. Zlín: 2015. ISBN: 802-59-0091-6.
MONÍKOVÁ, Libuše. Die Fassade. München: 1987. ISBN: 3-446-14884-1.
MONÍKOVÁ, Libuše. Zjasněná noc. Praha: 2009. ISBN: 978-80-257-0099-0.
STRUHAR, Stanislav. Eine Suche nach Glück. Wien: 2005. ISBN: 978-3902-0054-89.
STRUHAR, Stanislav. Hledání štěstí. Praha: 2007. ISBN: 978-80-7207-652-9.
STRUHAR, Stanislav. Das Manuskript. Wien: 2005. ISBN: 978-3-85435-378-2.
BACH, Adolf. Geschichte der deutschen Sprache. Leipzig: 1965.
BROUSEK, Antonín. Tschechische Exilliteratur. in: KASACK, Wolfgang. Zur tschechischen Literatur 1945-1985 mit einem Titelverzeichnis der Samisdat-Reihe "Hinter Schoß und Riegel". Berlin: 1990, s. 35-62.
BUČKOVÁ, Tamara. Interkulturní aspekty cizojazyčné literatury. Praha: 2020.
ISBN 978-80-7603-183-8.
CORNEJO, Renata. Heimat im Wort. Wien: 2010. ISBN: 978-3-7069-0602-9.
GAVORA, Petr. Výzkumné metody v pedagogice. Brno: 1996. ISBN: 80-85931-15-X.
GAVORA, Petr. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: 2000. ISBN 80-85931-79-6.
HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru. Od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha: 2021. ISBN: 978-80-246-4959-7.
HÜBELOVÁ, Dana. Pohledy na výuku zeměpisu. Metodický postup a výsledky CPV videostudie zeměpisu (disertační práce). Brno: 2009.
JANÍK, Tomáš; MIKOVÁ, Marcela. Videostudie. Výzkum výuky založený na analýze videozáznamu. Brno: 2006. ISBN: 80-7315-127-8.
MANĚNOVÁ, Martina; SKUTIL, Martin. Metodologie pedagogického výzkumu. Hradec Králové: 2012. ISBN: 978-807-435-209-6.
ŘÍČAN, Jaroslav et al. Metodické provázení oborovými didaktikami. Ústí nad Labem: 2019. ISBN: 978-80-7516-190-1.
ŠVAŘÍČEK, Roman; ŠEĎOVÁ, Klára et al. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: 2014. ISBN: 978-80-262-0644-6.
ŠEFLOVÁ, Ludmila. Knihy českých a slovenských autorů vydané v zahraničí v letech 1948-1978 (EXIL). Brno: 1993. ISBN: 80-85270-17-X