Hlavním cílem této diplomové práce je komparace pohybové aktivity dětí mladšího školního věku během pandemie COVIDU - 19 při prezenční a online výuce monitorováním kroků a MVPA prostřednictví chytrých náramků. Teoretická část pojednává o období mladšího školního věku a jaké omezení pohybu u dětí mladšího školního věku nastaly v době pandemie Covidu-19. Doporučení PA od Sigmundové (2011) byly porovnány s výsledky měření u dětí. Ve výzkumné části této diplomové práce jsme zvolili právě chytré náramky, které nám pomohly celý výzkum realizovat a porovnat PA u dětí ve věku 8-9 let na 1. stupni základní školy Vojnovičovi v Ústí nad Labem v době pandemie Covid - 19 v online a prezenční výuce. Měření bylo prováděno v květnu roku 2021 ve dvou týdnech, kdy žáci 2. třídy měli rotační výuku. V prvním týdnu měření od 10. 5. 2021 - 14. 5. 2021 byla pohybová aktivita sledována v době, kdy se žáci učili prezenčně ve škole a v dalším týdnu od 17. 5. 2021 do 21. 5. 2021 byla pohybová aktivita sledována v průběhu online výuky. Před začátkem výzkumu byl odeslán rodičům žáků online dotazník zjišťující rok narození, pohlaví, výšku a váhu. Pro tuto práci jsme si vybrali období mladšího školního věku, a to z důvodu, že PA je nutná pro zdravý vývoj pohybového aparátu dítěte, udržuje také správnou tělesnou hmotnost a mimo jiné snižuje riziko zdravotních potíží a výskyt chronických onemocnění. Zcelkového počtu 22 žáků se povedlo získat validní data u 11 z nich. Na základě našich výsledků jsme zjistili, že při porovnání online a prezenční výuky nenastal statisticky významný rozdíl, avšak věcná významnost byla viditelná. Při prezenční výuce dosahovali žáci vyššího počtu kroků i hodnot MVPA.
Anotace v angličtině
The main aim of this diploma thesis is to compare the physical activity of children younger school age during the COVID-19 pandemic during learning in person at school and online teaching by monitoring steps and MVPA through smart bracelets. The theoretical part discusses the period of younger school age and what restrictions on the movement of children of younger school age occurred during the Covid-19 pandemic. The PA recommendations from Sigmundová (2011) were compared with the results of children measurement. In the research, we chose smart bracelets that helped us conduct the entire research and compare PA in children aged 8-9 years at the 2nd grade of Vojnovičova primary school in Ústí nad Labem during the Covid-19 pandemic in online and in- person learning. The measurement was carried out in May 2021 in two weeks, when the children of 2nd classes had "rotating" learning. In the first week of measurement from May 10-14, 2021, physical activity was monitored at a time when children were learning in-person at school, and in the following week from May 17-21, 2021, physical activity was monitored during online lessons. Before the start of the research, an online questionnaire was sent to parents to determine each student's year of birth, gender, height and weight. For this research, we chose the period of younger school age, because PA is necessary for the healthy development of the child's musculoskeletal system, we also adjust the correct body weight and, among other things, reduce the risk of health problems and the occurrence of chronic diseases. From the total number of 22 pupils, it was possible to obtain valid data for 11 of them. Based on our results, we found that there was no statistically significant difference when comparing online and in-person learning, but the substantive significance was visible. During in- person learning, students achieved a higher number of steps and MVPA values.
Klíčová slova
Pohybová aktivita, COVID - 19, mladší školní věk, chytré náramky
Klíčová slova v angličtině
Physical aktivity, COVID-19, primary school children, smart - watches
Rozsah průvodní práce
65 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Hlavním cílem této diplomové práce je komparace pohybové aktivity dětí mladšího školního věku během pandemie COVIDU - 19 při prezenční a online výuce monitorováním kroků a MVPA prostřednictví chytrých náramků. Teoretická část pojednává o období mladšího školního věku a jaké omezení pohybu u dětí mladšího školního věku nastaly v době pandemie Covidu-19. Doporučení PA od Sigmundové (2011) byly porovnány s výsledky měření u dětí. Ve výzkumné části této diplomové práce jsme zvolili právě chytré náramky, které nám pomohly celý výzkum realizovat a porovnat PA u dětí ve věku 8-9 let na 1. stupni základní školy Vojnovičovi v Ústí nad Labem v době pandemie Covid - 19 v online a prezenční výuce. Měření bylo prováděno v květnu roku 2021 ve dvou týdnech, kdy žáci 2. třídy měli rotační výuku. V prvním týdnu měření od 10. 5. 2021 - 14. 5. 2021 byla pohybová aktivita sledována v době, kdy se žáci učili prezenčně ve škole a v dalším týdnu od 17. 5. 2021 do 21. 5. 2021 byla pohybová aktivita sledována v průběhu online výuky. Před začátkem výzkumu byl odeslán rodičům žáků online dotazník zjišťující rok narození, pohlaví, výšku a váhu. Pro tuto práci jsme si vybrali období mladšího školního věku, a to z důvodu, že PA je nutná pro zdravý vývoj pohybového aparátu dítěte, udržuje také správnou tělesnou hmotnost a mimo jiné snižuje riziko zdravotních potíží a výskyt chronických onemocnění. Zcelkového počtu 22 žáků se povedlo získat validní data u 11 z nich. Na základě našich výsledků jsme zjistili, že při porovnání online a prezenční výuky nenastal statisticky významný rozdíl, avšak věcná významnost byla viditelná. Při prezenční výuce dosahovali žáci vyššího počtu kroků i hodnot MVPA.
Anotace v angličtině
The main aim of this diploma thesis is to compare the physical activity of children younger school age during the COVID-19 pandemic during learning in person at school and online teaching by monitoring steps and MVPA through smart bracelets. The theoretical part discusses the period of younger school age and what restrictions on the movement of children of younger school age occurred during the Covid-19 pandemic. The PA recommendations from Sigmundová (2011) were compared with the results of children measurement. In the research, we chose smart bracelets that helped us conduct the entire research and compare PA in children aged 8-9 years at the 2nd grade of Vojnovičova primary school in Ústí nad Labem during the Covid-19 pandemic in online and in- person learning. The measurement was carried out in May 2021 in two weeks, when the children of 2nd classes had "rotating" learning. In the first week of measurement from May 10-14, 2021, physical activity was monitored at a time when children were learning in-person at school, and in the following week from May 17-21, 2021, physical activity was monitored during online lessons. Before the start of the research, an online questionnaire was sent to parents to determine each student's year of birth, gender, height and weight. For this research, we chose the period of younger school age, because PA is necessary for the healthy development of the child's musculoskeletal system, we also adjust the correct body weight and, among other things, reduce the risk of health problems and the occurrence of chronic diseases. From the total number of 22 pupils, it was possible to obtain valid data for 11 of them. Based on our results, we found that there was no statistically significant difference when comparing online and in-person learning, but the substantive significance was visible. During in- person learning, students achieved a higher number of steps and MVPA values.
Klíčová slova
Pohybová aktivita, COVID - 19, mladší školní věk, chytré náramky
Klíčová slova v angličtině
Physical aktivity, COVID-19, primary school children, smart - watches
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Zjištění úrovně pohybové aktivity u žáků na 1. stupni ZŠ v průběhu distanční a prezenční formy vzdělávání v době pandemického stavu.
1. Seznámit se a dodržovat směrnice děkana č. 5A/2019: Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP. 2. Prostudovat dostupné odborné literatury, zpracovat teoretická východiska práce. 3. Oslovit ZŠ v Ústí nad Labem a s informovaným souhlasem ředitelů a zákonných zástupců provést výzkum. 4. Sledovat pohybový režim žáků použitím Xiaomi hodinek. 5. Sestavit dotazník zabývající se pohybovou aktivitou a trávením volného času v distanční výuce. 6.Vyhodnotit získané výsledky. 7. Sepsat diplomovou práci. 8. Práce bude konzultována s vedoucím práce a samotné měření a zpracování proběhne na základě dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Zjištění úrovně pohybové aktivity u žáků na 1. stupni ZŠ v průběhu distanční a prezenční formy vzdělávání v době pandemického stavu.
1. Seznámit se a dodržovat směrnice děkana č. 5A/2019: Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP. 2. Prostudovat dostupné odborné literatury, zpracovat teoretická východiska práce. 3. Oslovit ZŠ v Ústí nad Labem a s informovaným souhlasem ředitelů a zákonných zástupců provést výzkum. 4. Sledovat pohybový režim žáků použitím Xiaomi hodinek. 5. Sestavit dotazník zabývající se pohybovou aktivitou a trávením volného času v distanční výuce. 6.Vyhodnotit získané výsledky. 7. Sepsat diplomovou práci. 8. Práce bude konzultována s vedoucím práce a samotné měření a zpracování proběhne na základě dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Seznam doporučené literatury
Adams, M. A., Johnson, W. D., & Tudor-Locke, C. (2013). Steps/day translation of the moderate-to-vigorous physical activity guideline for children and adolescents. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 10 (1), 49. https://doi.org/10.1186/1479-5868-10-49
Blahutková, M., Řehulka, E., & Daňhelová, Š. (2005) Pohyb a duševní zdraví. Brno: Paido.
Bursová, M. (2005) Kompenzační cvičení: uvolňovací, protahovací, posilovací. Praha: Grada.
Dylevský, I. (1998) Anatomie a fyziologie člověka: učebnice pro zdravotnické školy. Olomouc: Epava.
Fromel, K., Svozil, Z., & Novosad, J. (1999) Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého.
Moore, S. A., Faulkner, G., Rhodes, R. E., Brussoni, M., Chulak-Bozzer, T., Ferguson P. … Tremblay, M. S. (2020). Impact of the COVID-19 virus outbreak on movement and play behaviours of Canadian children and youth: a national survey. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 17 (1). https://doi.org/10.1186/s12966-020-00987-8
Štveráková, T., Jačisko, J., Busch, A., Šafářová, M., Kolář, P., & Kobesová, A. (2021). The impact of COVID-19 on Physical Activity of Czech children. Plos one, 16 (7), e0254244. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0254244
Tulchin-Francis, K., Stevens, Zhang, T., Roberts, H., Keller, J., Dempsey, D., … VanPelt, J. (2021). The impact of the coronavirus disease 2019 pandemic on physical activity in U.S. children. Journal of Sport and Health Science, 10 (3), 323–332. https://doi.org/10.1016/j.jshs.2021.02.005
Vágnerová, M. (2005) Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Zlámalová, H. (2008) Distanční vzdělávání a eLearning: učební text pro distanční studium. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského.
Seznam doporučené literatury
Adams, M. A., Johnson, W. D., & Tudor-Locke, C. (2013). Steps/day translation of the moderate-to-vigorous physical activity guideline for children and adolescents. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 10 (1), 49. https://doi.org/10.1186/1479-5868-10-49
Blahutková, M., Řehulka, E., & Daňhelová, Š. (2005) Pohyb a duševní zdraví. Brno: Paido.
Bursová, M. (2005) Kompenzační cvičení: uvolňovací, protahovací, posilovací. Praha: Grada.
Dylevský, I. (1998) Anatomie a fyziologie člověka: učebnice pro zdravotnické školy. Olomouc: Epava.
Fromel, K., Svozil, Z., & Novosad, J. (1999) Pohybová aktivita a sportovní zájmy mládeže. Olomouc: Univerzita Palackého.
Moore, S. A., Faulkner, G., Rhodes, R. E., Brussoni, M., Chulak-Bozzer, T., Ferguson P. … Tremblay, M. S. (2020). Impact of the COVID-19 virus outbreak on movement and play behaviours of Canadian children and youth: a national survey. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 17 (1). https://doi.org/10.1186/s12966-020-00987-8
Štveráková, T., Jačisko, J., Busch, A., Šafářová, M., Kolář, P., & Kobesová, A. (2021). The impact of COVID-19 on Physical Activity of Czech children. Plos one, 16 (7), e0254244. https://doi.org/10.1371/journal.pone.0254244
Tulchin-Francis, K., Stevens, Zhang, T., Roberts, H., Keller, J., Dempsey, D., … VanPelt, J. (2021). The impact of the coronavirus disease 2019 pandemic on physical activity in U.S. children. Journal of Sport and Health Science, 10 (3), 323–332. https://doi.org/10.1016/j.jshs.2021.02.005
Vágnerová, M. (2005) Vývojová psychologie I.: dětství a dospívání. Praha: Karolinum.
Zlámalová, H. (2008) Distanční vzdělávání a eLearning: učební text pro distanční studium. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského.