Předkládaná práce se zabývá dopadem uprchlické vlny na základní školy a na jejich pedagogické pracovníky. Cílem je prozkoumat, jak se s novou situací vypořádaly školy v Karlových Varech, přiblížit zkušenosti pedagogických pracovníků a odkrýt problémy, které jim v praxi vyvstaly. V teoretické části jsou přiblíženy základní pojmy v rámci migrační politiky, rozdíly v systému školství na Ukrajině a v České republice, vzdělávání žáků cizinců v systému našeho primárního školství a legislativní změny ve školství v kontextu přílivu ukrajinských žáků do škol. V empirické části jsou přiblíženy výsledky kvalitativního výzkumu ve vybraných základních školách a zformulována doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The presented work deals with the impact of the wave of refugees on primary schools and their teaching staff. The aim of this work is to examine how the primary schools in Karlovy Vary dealt with this new situation, to describe the experiences of teaching staff and to uncover the problems they encountered in their daily practice. In the theoretical part, the basic terms of migration policy are explained - differences in the education systems in Ukraine and Czech Republic, the education of foreign pupils in our primary education system and legislative changes in education in the context of the influx of Ukrainian pupils to schools. In the empirical part, the results of qualitative research in selected primary schools are presented and recommendations for practice are formulated.
Klíčová slova
žák cizinec, vzdělávání cizinců, uprchlická vlna ve školství, ukrajinský žák, pedagog, základní škola, Karlovy Vary
Klíčová slova v angličtině
pupil, foreign pupil, education of foreigners, refugee wave in the education, Ukrainian pupil, teacher, primary school, Karlovy Vary
Rozsah průvodní práce
78 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná práce se zabývá dopadem uprchlické vlny na základní školy a na jejich pedagogické pracovníky. Cílem je prozkoumat, jak se s novou situací vypořádaly školy v Karlových Varech, přiblížit zkušenosti pedagogických pracovníků a odkrýt problémy, které jim v praxi vyvstaly. V teoretické části jsou přiblíženy základní pojmy v rámci migrační politiky, rozdíly v systému školství na Ukrajině a v České republice, vzdělávání žáků cizinců v systému našeho primárního školství a legislativní změny ve školství v kontextu přílivu ukrajinských žáků do škol. V empirické části jsou přiblíženy výsledky kvalitativního výzkumu ve vybraných základních školách a zformulována doporučení pro praxi.
Anotace v angličtině
The presented work deals with the impact of the wave of refugees on primary schools and their teaching staff. The aim of this work is to examine how the primary schools in Karlovy Vary dealt with this new situation, to describe the experiences of teaching staff and to uncover the problems they encountered in their daily practice. In the theoretical part, the basic terms of migration policy are explained - differences in the education systems in Ukraine and Czech Republic, the education of foreign pupils in our primary education system and legislative changes in education in the context of the influx of Ukrainian pupils to schools. In the empirical part, the results of qualitative research in selected primary schools are presented and recommendations for practice are formulated.
Klíčová slova
žák cizinec, vzdělávání cizinců, uprchlická vlna ve školství, ukrajinský žák, pedagog, základní škola, Karlovy Vary
Klíčová slova v angličtině
pupil, foreign pupil, education of foreigners, refugee wave in the education, Ukrainian pupil, teacher, primary school, Karlovy Vary
Zásady pro vypracování
Seznámit se s aktuálním zněním směrnice děkana PF UJEP a dbát na její důsledné dodržování.
Prostudovat odbornou literaturu týkající se zvolené problematiky a doplnit ji vlastním komentářem.
Zpracovat teoreticko-metodologická východiska ke zvolenému tématu na základě prostudované odborné literatury do jednotlivých kapitol a podkapitol.
Specifikovat cíle a metody kvalitativního výzkumu pro zpracování praktické části práce, přičemž cílem šetření bude zmapovat problematiku škol při vzdělávání ukrajinských dětí mladšího školního věku v kontextu uprchlické vlny, a to za pomoci rozhovorů s přibližně deseti zaměstnanci – pedagogickými pracovníky ZŠ v Karlových Varech.
Zpracovat a vyhodnotit získaná data šetření.
Zpracovat diskusi jako samostatnou kapitolu.
Shrnout získané poznatky do závěru práce a specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Seznámit se s aktuálním zněním směrnice děkana PF UJEP a dbát na její důsledné dodržování.
Prostudovat odbornou literaturu týkající se zvolené problematiky a doplnit ji vlastním komentářem.
Zpracovat teoreticko-metodologická východiska ke zvolenému tématu na základě prostudované odborné literatury do jednotlivých kapitol a podkapitol.
Specifikovat cíle a metody kvalitativního výzkumu pro zpracování praktické části práce, přičemž cílem šetření bude zmapovat problematiku škol při vzdělávání ukrajinských dětí mladšího školního věku v kontextu uprchlické vlny, a to za pomoci rozhovorů s přibližně deseti zaměstnanci – pedagogickými pracovníky ZŠ v Karlových Varech.
Zpracovat a vyhodnotit získaná data šetření.
Zpracovat diskusi jako samostatnou kapitolu.
Shrnout získané poznatky do závěru práce a specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
BEJČEK, Jan Matěj. Úvod do práce s rodinami migrantů s udělenou mezinárodní ochranou: právní aspekty uprchlictví, specifika sociální práce s rodinami uprchlíků, integrace a vzdělávání dětí a žáků z uprchlických rodin. Vydání I. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2016. ISBN 978-80-7452-123-2.
GULOVÁ, Lenka a Radim ŠÍP, ed. Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4368-4.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
Kolektiv autorů. Vzdělávání a začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem. 2014, META, o. p. s.
KOSTELECKÁ, Yvona. Žáci-cizinci v základních školách: fakta, analýzy, diagnostika. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-630-7.
MIŠOVIČ, Ján. Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. Praha: Slon, 2019. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-285-2.
ŠINDELÁŘOVÁ, J, ŠKODOVÁ, S. Metodika práce s žáky-cizinci v základní škole. Ústí nad Labem: MŠMT ČR, 2012, ISBN 978-80-7414-559-9
ŠINDELÁŘOVÁ, Jaromíra. Problematika vzdělávání a začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem v českém základním školství, roč. 8. č. 2, 2016. ISSN 1804-1221.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.
Seznam doporučené literatury
BEJČEK, Jan Matěj. Úvod do práce s rodinami migrantů s udělenou mezinárodní ochranou: právní aspekty uprchlictví, specifika sociální práce s rodinami uprchlíků, integrace a vzdělávání dětí a žáků z uprchlických rodin. Vydání I. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha, 2016. ISBN 978-80-7452-123-2.
GULOVÁ, Lenka a Radim ŠÍP, ed. Výzkumné metody v pedagogické praxi. Praha: Grada, 2013. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4368-4.
HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum: základní teorie, metody a aplikace. Čtvrté, přepracované a rozšířené vydání. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-0982-9.
Kolektiv autorů. Vzdělávání a začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem. 2014, META, o. p. s.
KOSTELECKÁ, Yvona. Žáci-cizinci v základních školách: fakta, analýzy, diagnostika. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2013. ISBN 978-80-7290-630-7.
MIŠOVIČ, Ján. Kvalitativní výzkum se zaměřením na polostrukturovaný rozhovor. Praha: Slon, 2019. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 978-80-7419-285-2.
ŠINDELÁŘOVÁ, J, ŠKODOVÁ, S. Metodika práce s žáky-cizinci v základní škole. Ústí nad Labem: MŠMT ČR, 2012, ISBN 978-80-7414-559-9
ŠINDELÁŘOVÁ, Jaromíra. Problematika vzdělávání a začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem v českém základním školství, roč. 8. č. 2, 2016. ISSN 1804-1221.
ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. ISBN 978-80-262-0644-6.