Diplomová práce se zaměřuje na problematiku využití učebních pomůcek
v hodinách matematiky u žáků s narušenou komunikační na prvním stupni základní školy. Teoretická část se věnuje tématům vztahujícím se k dané problematice, narušená komunikační schopnost, mladší školní věk, vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností a matematikou.
Praktická část diplomové práce pomocí analýzy rozhovorů zjišťuje postoje učitelů
k využívání pomůcek v hodinách matematiky. Na závěr této diplomové práce jsou uvedeny výsledky kvalitativního výzkumu a doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the issue of the use of teaching aids in mathematics classes for pupils with communication disorders in the first stage of primary school.
The theoretical part is devoted to the topics related to the issue, impaired communication ability, younger school age, education of pupils with impaired communication ability and mathematics.
The practical part of the thesis, through the analysis of interviews, investigates teachers' attitudes towards the use of aids in mathematics lessons. At the end of this thesis are the results of the qualitative research and recommendations for
special education practice.
Klíčová slova
mladší školní věk, narušená komunikační schopnost, matematika, vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností, učební pomůcky
Klíčová slova v angličtině
younger school age, impaired communication skills, mathematics, education of pupils with impaired communication skills, teaching aids
Rozsah průvodní práce
78
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zaměřuje na problematiku využití učebních pomůcek
v hodinách matematiky u žáků s narušenou komunikační na prvním stupni základní školy. Teoretická část se věnuje tématům vztahujícím se k dané problematice, narušená komunikační schopnost, mladší školní věk, vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností a matematikou.
Praktická část diplomové práce pomocí analýzy rozhovorů zjišťuje postoje učitelů
k využívání pomůcek v hodinách matematiky. Na závěr této diplomové práce jsou uvedeny výsledky kvalitativního výzkumu a doporučení pro speciálně pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
The thesis focuses on the issue of the use of teaching aids in mathematics classes for pupils with communication disorders in the first stage of primary school.
The theoretical part is devoted to the topics related to the issue, impaired communication ability, younger school age, education of pupils with impaired communication ability and mathematics.
The practical part of the thesis, through the analysis of interviews, investigates teachers' attitudes towards the use of aids in mathematics lessons. At the end of this thesis are the results of the qualitative research and recommendations for
special education practice.
Klíčová slova
mladší školní věk, narušená komunikační schopnost, matematika, vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností, učební pomůcky
Klíčová slova v angličtině
younger school age, impaired communication skills, mathematics, education of pupils with impaired communication skills, teaching aids
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude tematicky zabývat využitím učebních pomůcek u žáků s narušenou komunikační schopností v hodinách matematiky na 1. stupni běžné základní školy. Práce bude rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se bude zabývat narušenou komunikační schopností, vývojem komunikačních schopností u dětí mladšího školního věku, vzděláváním žáků s narušenou komunikační schopností s akcentem na předmět matematika. Bude vytvořených několik učebních pomůcek napříč 1. stupněm, které budou využitelné v praxi v hodinách matematiky. Praktická část bude realizována pomocí kvalitativního výzkumu. Pro výzkum bude využit strukturovaný rozhovor, který bude určen pro učitele 1. stupně na běžných základních školách, a pozorování žáků při práci s vytvořenými pomůckami. Získaná data budou zpracována a na jejich základě budou vyvozeny závěry práce využitelné ve speciálně pedagogické praxi.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude tematicky zabývat využitím učebních pomůcek u žáků s narušenou komunikační schopností v hodinách matematiky na 1. stupni běžné základní školy. Práce bude rozdělena na část teoretickou a praktickou. Teoretická část se bude zabývat narušenou komunikační schopností, vývojem komunikačních schopností u dětí mladšího školního věku, vzděláváním žáků s narušenou komunikační schopností s akcentem na předmět matematika. Bude vytvořených několik učebních pomůcek napříč 1. stupněm, které budou využitelné v praxi v hodinách matematiky. Praktická část bude realizována pomocí kvalitativního výzkumu. Pro výzkum bude využit strukturovaný rozhovor, který bude určen pro učitele 1. stupně na běžných základních školách, a pozorování žáků při práci s vytvořenými pomůckami. Získaná data budou zpracována a na jejich základě budou vyvozeny závěry práce využitelné ve speciálně pedagogické praxi.
Seznam doporučené literatury
Allen, K. E. a Marotz L. R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
Bendová, P. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024738536.
Kejklíčková, Ilona. Vady řeči u dětí: návody pro praxi. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3941-0.
Klenková, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
Kutálková, Dana. Průvodce vývojem dětské řeči: logopedická prevence. 5., přeprac. vyd. Praha: Galén, c2009. ISBN 978-80-7262-598-7.
Polák, Josef. Didaktika matematiky: jak učit matematiku zajímavě a užitečně.Plzeň: Fraus, 2016. ISBN 978-80-7489-326-1.
Škodová, E., Jedlička, I. a kol. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-546-6.
Seznam doporučené literatury
Allen, K. E. a Marotz L. R. Přehled vývoje dítěte od prenatálního období do 8 let. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-614-4.
Bendová, P. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Praha: Grada, 2011. Pedagogika (Grada). ISBN 9788024738536.
Kejklíčková, Ilona. Vady řeči u dětí: návody pro praxi. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3941-0.
Klenková, J. Logopedie. Praha: Grada, 2006. ISBN 80-247-1110-9.
Kutálková, Dana. Průvodce vývojem dětské řeči: logopedická prevence. 5., přeprac. vyd. Praha: Galén, c2009. ISBN 978-80-7262-598-7.
Polák, Josef. Didaktika matematiky: jak učit matematiku zajímavě a užitečně.Plzeň: Fraus, 2016. ISBN 978-80-7489-326-1.
Škodová, E., Jedlička, I. a kol. Klinická logopedie. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-546-6.