Informace o kvalifikační práci Posilování přírodovědné a environmentální gramotnosti v edukaci dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné mateřské škole
Cílem diplomové práce je vytvořit a implikovat soubor aktivit týkající se environmentální gramotnosti mezi děti mateřských škol. Práce je koncipována jako aplikační. Nejprve jsou podána teoretická východiska, popisující rozvoj přírodovědné a environmentální gramotnosti u dětí v mateřské škole, včetně specifik rozvoje těchto gramotností u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále je popsán vlastní výzkum, který byl založen na vytvoření a realizaci přírodovědných experimentů s dětmi v mateřské škole. Před realizací pokusů a po jejich skončení byl s dětmi vyplněn dotazník měřící úroveň jejich environmentální gramotnosti. Z výsledků vyplynulo, že podpora dětí v mateřské škole v oblasti přírodovědného a environmentálního vzdělávání příznivě ovlivňuje úroveň jejich environmentální gramotnosti, a to jak i dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Ze zkoumaných proměnných byl prokázán statisticky významný vliv tohoto vzdělávání na úroveň environmentální gramotnosti pouze u věku, nikoliv u genderu a bydliště. Součástí práce je sbírka pokusů s vodou jako inspirace pro učitelky mateřských škol.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to develop and imply a set of activities related to environmental literacy among kindergarten children. The thesis is designed as an application. First, theoretical background is given, describing the development of science and environmental literacy among kindergarten children, including the specifics of the development of these literacies among children with special educational needs. Next, the actual research is described, which was based on the design and implementation of science experiments with kindergarten children. A questionnaire measuring the level of their environmental literacy was completed with the children before and after the experiments. The results showed that supporting children in kindergarten in science and environmental education positively influences their level of environmental literacy, as well as children with special educational needs. Among the variables examined, the effect of this education on the level of environmental literacy was found to be statistically significant only for age and not for gender and residence. The paper includes a collection of experiments with water as inspiration for kindergarten teachers.
Klíčová slova
kvazi-experimentální design, děti mateřských škol, přírodovědná a environmentální gramotnost, speciální vzdělávací potřeby
Klíčová slova v angličtině
experiment, environmental literacy, kindergarten, kindergarten children, science literacy, special education need, teacher 9
Rozsah průvodní práce
97s
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je vytvořit a implikovat soubor aktivit týkající se environmentální gramotnosti mezi děti mateřských škol. Práce je koncipována jako aplikační. Nejprve jsou podána teoretická východiska, popisující rozvoj přírodovědné a environmentální gramotnosti u dětí v mateřské škole, včetně specifik rozvoje těchto gramotností u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Dále je popsán vlastní výzkum, který byl založen na vytvoření a realizaci přírodovědných experimentů s dětmi v mateřské škole. Před realizací pokusů a po jejich skončení byl s dětmi vyplněn dotazník měřící úroveň jejich environmentální gramotnosti. Z výsledků vyplynulo, že podpora dětí v mateřské škole v oblasti přírodovědného a environmentálního vzdělávání příznivě ovlivňuje úroveň jejich environmentální gramotnosti, a to jak i dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Ze zkoumaných proměnných byl prokázán statisticky významný vliv tohoto vzdělávání na úroveň environmentální gramotnosti pouze u věku, nikoliv u genderu a bydliště. Součástí práce je sbírka pokusů s vodou jako inspirace pro učitelky mateřských škol.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to develop and imply a set of activities related to environmental literacy among kindergarten children. The thesis is designed as an application. First, theoretical background is given, describing the development of science and environmental literacy among kindergarten children, including the specifics of the development of these literacies among children with special educational needs. Next, the actual research is described, which was based on the design and implementation of science experiments with kindergarten children. A questionnaire measuring the level of their environmental literacy was completed with the children before and after the experiments. The results showed that supporting children in kindergarten in science and environmental education positively influences their level of environmental literacy, as well as children with special educational needs. Among the variables examined, the effect of this education on the level of environmental literacy was found to be statistically significant only for age and not for gender and residence. The paper includes a collection of experiments with water as inspiration for kindergarten teachers.
Klíčová slova
kvazi-experimentální design, děti mateřských škol, přírodovědná a environmentální gramotnost, speciální vzdělávací potřeby
Klíčová slova v angličtině
experiment, environmental literacy, kindergarten, kindergarten children, science literacy, special education need, teacher 9
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá problematikou přírodovědné a enviromentální gramotnosti u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné mateřské škole. Dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) se rozumí osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření. Přírodovědnou a enviromentální gramotnost je nutno rozvíjet a udržovat u všech dětí a žáků bez ohledu na jejich speciální vzdělávací potřeby.
Cílem diplomové práce bude vytvořit sbírku pokusů zaměřených na rozvíjení přírodovědné a enviromentální gramotnosti využitelných v mateřských školách. Dílčím cílem bude ověřit prostřednictvím kvaziexperimentálního výzkumného designu, zdali mají vybrané pokusy vliv na úroveň přírodovědné a enviromentální gramotnosti u dětí v běžné mateřské škole, včetně dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.K naplnění těchto cílů slouží nejprve podání teoretických východisek, zaměřených na specifika dětí předškolního věku, popis inkluzivního vzdělávání v mateřské škole, podporu dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v bežné mateřské škole. Vymezeny budou pojmy přírodovědná a enviromentální gramotnost, možnosti rozvoje těchto gramotností v prostředí běžné mateřské školy. Vyhodnocení pokusů bude probíhat s respektem k metodologickým pravidlům zpracování. Získaná data budou vyhodnocena adekvátními statistickými metodami, interpretována a diskutována. Na základě výsledků výzkumu budou formulována doporučení pro pedagogickou praxi v běžných mateřských školách, zacílená zejména na rozvoj přírodovědné a envromentální gramotnosti u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Vyjádření zjištění bude ve slovní, grafické a tabulkové formě.
Klíčová slova: kvaziexperimentální design, děti mateřských škol, přírodovědná a enviromentální gramotnost, speciální vzdělávací potřeby
Key words: drawing, kindergarten school children, categorical system, special educational needs
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zabývá problematikou přírodovědné a enviromentální gramotnosti u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné mateřské škole. Dítětem, žákem a studentem se speciálními vzdělávacími potřebami (SVP) se rozumí osoba, která k naplnění svých vzdělávacích možností nebo k uplatnění nebo užívání svých práv na rovnoprávném základě s ostatními potřebuje poskytnutí podpůrných opatření. Přírodovědnou a enviromentální gramotnost je nutno rozvíjet a udržovat u všech dětí a žáků bez ohledu na jejich speciální vzdělávací potřeby.
Cílem diplomové práce bude vytvořit sbírku pokusů zaměřených na rozvíjení přírodovědné a enviromentální gramotnosti využitelných v mateřských školách. Dílčím cílem bude ověřit prostřednictvím kvaziexperimentálního výzkumného designu, zdali mají vybrané pokusy vliv na úroveň přírodovědné a enviromentální gramotnosti u dětí v běžné mateřské škole, včetně dětí se speciálními vzdělávacími potřebami.K naplnění těchto cílů slouží nejprve podání teoretických východisek, zaměřených na specifika dětí předškolního věku, popis inkluzivního vzdělávání v mateřské škole, podporu dětí se speciálními vzdělávacími potřebami v bežné mateřské škole. Vymezeny budou pojmy přírodovědná a enviromentální gramotnost, možnosti rozvoje těchto gramotností v prostředí běžné mateřské školy. Vyhodnocení pokusů bude probíhat s respektem k metodologickým pravidlům zpracování. Získaná data budou vyhodnocena adekvátními statistickými metodami, interpretována a diskutována. Na základě výsledků výzkumu budou formulována doporučení pro pedagogickou praxi v běžných mateřských školách, zacílená zejména na rozvoj přírodovědné a envromentální gramotnosti u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Vyjádření zjištění bude ve slovní, grafické a tabulkové formě.
Klíčová slova: kvaziexperimentální design, děti mateřských škol, přírodovědná a enviromentální gramotnost, speciální vzdělávací potřeby
Key words: drawing, kindergarten school children, categorical system, special educational needs
Seznam doporučené literatury
BENEŠ, Pavel a Martin RUSEK, 2017. Přírodovědné pokusy: pro mateřské školy a 1. stupeň základnách škol: seminář a cvičení. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-928-5.
HOLBROOK, Jack and Miia RANNIKMAE, 2009. The Meaning of Scientific Literacy. International Journal of Enviromental and Science Education, 4(3),275-288.
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina, 2019. Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7603-051-0.
JANOUŠKOVÁ, Svatava, Lenka HUBÁČKOVÁ, Václav PUMPR a Jan MARŠÁLEK, 2014. Přírodovědná gramotnost v preprimárním a raném období primárního vzdělávání jako prostředek zvýšení zájmu o studium přírodovědných a technických oborů. Scientia in aducatione, 5(1), 36-49.
ŠIMÍK, Ondřej, 2014. Přírodovědný pokus jako prostředek rozvoje přírodovědné gramotnosti. Pedagogické rozhľady. ISSN 1877-0428.
ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA. 2019. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0789-6.
Seznam doporučené literatury
BENEŠ, Pavel a Martin RUSEK, 2017. Přírodovědné pokusy: pro mateřské školy a 1. stupeň základnách škol: seminář a cvičení. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7290-928-5.
HOLBROOK, Jack and Miia RANNIKMAE, 2009. The Meaning of Scientific Literacy. International Journal of Enviromental and Science Education, 4(3),275-288.
JANČAŘÍKOVÁ, Kateřina, 2019. Didaktické přístupy k přírodovědnému vzdělávání předškolních dětí a mladších žáků. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta. ISBN 978-80-7603-051-0.
JANOUŠKOVÁ, Svatava, Lenka HUBÁČKOVÁ, Václav PUMPR a Jan MARŠÁLEK, 2014. Přírodovědná gramotnost v preprimárním a raném období primárního vzdělávání jako prostředek zvýšení zájmu o studium přírodovědných a technických oborů. Scientia in aducatione, 5(1), 36-49.
ŠIMÍK, Ondřej, 2014. Přírodovědný pokus jako prostředek rozvoje přírodovědné gramotnosti. Pedagogické rozhľady. ISSN 1877-0428.
ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA. 2019. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada. ISBN 978-80-271-0789-6.