Kvalifikační diplomová práce se zabývá rozvojem finanční gramotnosti u dětí předškolního věku ze sociokulturně znevýhodněného prostředí. Teoretická část vymezuje vývoj dítěte v předškolním věku, vzdělávání dítěte dle RVP PV a pojmy sociokulturně znevýhodněné prostředí a finanční gramotnost. Praktická část na základě dotazníkového šetření, rozhovoru a zavedení modelu rozvoje finanční gramotnosti zjišťuje rozvoj finanční gramotnosti u dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí. V závěru jsou shrnuty výsledky kvalitativního výzkumného šetření a formulovaná doporučení pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
Qualification diploma thesis deals with the development of financial literacy of preschool children from socio-culturally disadvantaged backgrounds. The theoretical part defines the development of the child in preschool age, the education of the child according to the RVP PV and the concepts of socio-culturally disadvantaged background and financial literacy. The practical part, based on a questionnaire survey, interview and the introduction of a model of financial literacy development, identifies the development of financial literacy of children from socio-culturally disadvantaged backgrounds. The summary shows the qualitative research results and forms the recommendation for the pedagogical practice.
Klíčová slova
předškolní vzdělávání, finanční gramotnost, sociokulturní znevýhodnění, mateřská škola
Kvalifikační diplomová práce se zabývá rozvojem finanční gramotnosti u dětí předškolního věku ze sociokulturně znevýhodněného prostředí. Teoretická část vymezuje vývoj dítěte v předškolním věku, vzdělávání dítěte dle RVP PV a pojmy sociokulturně znevýhodněné prostředí a finanční gramotnost. Praktická část na základě dotazníkového šetření, rozhovoru a zavedení modelu rozvoje finanční gramotnosti zjišťuje rozvoj finanční gramotnosti u dětí ze sociokulturně znevýhodněného prostředí. V závěru jsou shrnuty výsledky kvalitativního výzkumného šetření a formulovaná doporučení pro pedagogickou praxi.
Anotace v angličtině
Qualification diploma thesis deals with the development of financial literacy of preschool children from socio-culturally disadvantaged backgrounds. The theoretical part defines the development of the child in preschool age, the education of the child according to the RVP PV and the concepts of socio-culturally disadvantaged background and financial literacy. The practical part, based on a questionnaire survey, interview and the introduction of a model of financial literacy development, identifies the development of financial literacy of children from socio-culturally disadvantaged backgrounds. The summary shows the qualitative research results and forms the recommendation for the pedagogical practice.
Klíčová slova
předškolní vzdělávání, finanční gramotnost, sociokulturní znevýhodnění, mateřská škola
Diplomová práce se zaměřuje na rozvoj finanční gramotnosti u dětí předškolního věku ze sociokulturně znevýhodněného prostředí. Na základě rešerše odborné literatury se teoretická část bude zabývat vývojem dítěte v předškolním věku, vzděláváním dítěte dle RVP PV, dále charakteristikou sociokulturně znevýhodněného prostředí a definicí finanční gramotnosti a jejím rozvíjení v předškolním vzdělávání. V praktické části bude zpracován model rozvoje finanční gramotnosti, který bude po dobu 5 měsíců využíván při vzdělávání dětí dle RVP PV, konkrétně v oblasti Dítě a jeho psychika. Nejprve bude cílem, pomocí dotazníkového šetření, zjistit, jakým způsobem učitelé rozvíjejí finanční gramotnost dětí. Dále pomocí rozhovoru a aktivit na téma finančí gramotnost zjistit, jak aktivity děti zvládnou před zavedením modelu rozvoje finanční gramotnosti a následně i po jeho zavedení. Cílem diplomové práce bude navrhnout funkční model rozvoje finanční gramotnosti pro děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí. Na základě výzkumného šetření budou formulovány závěry a doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se zaměřuje na rozvoj finanční gramotnosti u dětí předškolního věku ze sociokulturně znevýhodněného prostředí. Na základě rešerše odborné literatury se teoretická část bude zabývat vývojem dítěte v předškolním věku, vzděláváním dítěte dle RVP PV, dále charakteristikou sociokulturně znevýhodněného prostředí a definicí finanční gramotnosti a jejím rozvíjení v předškolním vzdělávání. V praktické části bude zpracován model rozvoje finanční gramotnosti, který bude po dobu 5 měsíců využíván při vzdělávání dětí dle RVP PV, konkrétně v oblasti Dítě a jeho psychika. Nejprve bude cílem, pomocí dotazníkového šetření, zjistit, jakým způsobem učitelé rozvíjejí finanční gramotnost dětí. Dále pomocí rozhovoru a aktivit na téma finančí gramotnost zjistit, jak aktivity děti zvládnou před zavedením modelu rozvoje finanční gramotnosti a následně i po jeho zavedení. Cílem diplomové práce bude navrhnout funkční model rozvoje finanční gramotnosti pro děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí. Na základě výzkumného šetření budou formulovány závěry a doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
BURKOVIČOVÁ, R. Děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí v předškolním vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7464-812-0.
EYRE, L., EYRE, R., M. Jak naučit děti hodnotám. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-360-9.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1284-0.
LANIANDO, N. Děti a peníze. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-671-3.
SVOBODOVÁ, E. a kol. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
ŠMELOVÁ, E., PRÁŠILOVÁ, M. a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1302-4.
Seznam doporučené literatury
BURKOVIČOVÁ, R. Děti ze sociokulturně znevýhodněného prostředí v předškolním vzdělávání. Ostrava: Ostravská univerzita, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7464-812-0.
EYRE, L., EYRE, R., M. Jak naučit děti hodnotám. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-360-9.
LANGMEIER, J., KREJČÍŘOVÁ, D. Vývojová psychologie. Praha: Grada, 2006. ISBN 978-80-247-1284-0.
LANIANDO, N. Děti a peníze. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-671-3.
SVOBODOVÁ, E. a kol. Vzdělávání v mateřské škole: školní a třídní vzdělávací program. Praha: Portál, 2010. ISBN 978-80-7367-774-9.
ŠMELOVÁ, E., PRÁŠILOVÁ, M. a kol. Didaktika předškolního vzdělávání. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1302-4.