Bakalářská práce je tematicky zaměřena na metodické pomůcky pro výuku českého jazyka při integraci ukrajinských žáků do běžné základní školy během válečného konfliktu na Ukrajině. Text práce je standardně členěn na část teoretickou a část praktickou. Cílem práce je zjistit způsoby využívání podpůrných materiálů pro žáky cizince (Ukrajince) při jejich adaptaci v našem školství.
Teoretická část se bude věnovat obecně problematice integrace cizinců do běžných základních škol, dále vymezení pojmů z oblasti speciální pedagogiky, seznámení s aktuálními a dostupnými metodickými prostředky, kompenzačními pomůckami, popisem podpůrných opatření, která lze uplatnit při integraci cizinců, a v neposlední řadě aktuální legislativě týkající se integraci a inkluzi žáků z odlišného kulturního prostředí, či žáků z ciziny.
Část praktická bude zaměřena na kvantitativně orientované výzkumné šetření, které bude prováděno formou dotazníků. Dotazováni budou pedagogové základních škol pracující ve třídách s integrovanými dětmi ukrajinských uprchlíků. Dotazníkem bude zkoumáno, jaké pomůcky, výukové portály, příručky, knihy, obrázky, software učitelé využívali v jednotlivých ročnících. Na základě výsledků dotazníku bude sestaven soubor osvědčených pomůcek, rozdělený dle studovaného ročníku dítěte, jako pomoc pro budoucí pedagogy a asistenty pedagogů. Výzkumný problém byl zvolen na základě aktuálního dění na Ukrajině a následné politické krizi při imigraci ukrajinských občanů. Dalším z motivů pro mnou zvolené téma bylo zřízení krizového uprchlického centra na naší univerzitě.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is thematically focused on methodological aids for teaching Czech language during the integration of Ukrainian pupils into mainstream primary school during the war conflict in Ukraine. The text of the thesis is standardly divided into a theoretical and a practical part. The aim of the thesis is to find out the ways of using support materials for foreign pupils (Ukrainians) during their adaptation in our school system.
The theoretical part will be devoted to the general issue of integration of foreigners into mainstream primary schools, then defining the terms from the field of special pedagogy, familiarizing with current and available methodological resources, compensatory aids, description of support measures that can be applied in the integration of foreigners, and last but not least, the current legislation concerning the integration and inclusion of pupils from different cultural backgrounds or pupils from abroad.
The practical part will be focused on quantitative oriented research, which will be conducted in the form of questionnaires. Primary school teachers working in classrooms with integrated Ukrainian refugee children will be interviewed. The questionnaire will examine what tools, teaching portals, manuals, books, pictures, software teachers used in each grade. Based on the results of the questionnaire, a set of proven aids will be compiled, divided according to the year of the child studied, as an aid for future teachers and teaching assistants. The research problem was chosen on the basis of current events in Ukraine and the subsequent political crisis in the immigration of Ukrainian citizens. Another motive for my chosen topic was the establishment of a refugee crisis center at our university.
Klíčová slova
Žák s odlišným mateřským jazykem, žák cizinec, metodické pomůcky, kvantitativní výzkum, integrace, inkluze, žáci se specifickými vzdělávacími potřebami, běžné základní školy, inkluzivní vzdělávání, dítě se znevýhodněním, vzdělávání žáků cizinců
Klíčová slova v angličtině
Pupil with a different mother language, foreign pupil, methodological aids, quantitative research, integration, inclusion, pupils with specific educational needs, mainstream primary schools, inclusive education, disadvantaged child, education of foreign pupils
Rozsah průvodní práce
67 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je tematicky zaměřena na metodické pomůcky pro výuku českého jazyka při integraci ukrajinských žáků do běžné základní školy během válečného konfliktu na Ukrajině. Text práce je standardně členěn na část teoretickou a část praktickou. Cílem práce je zjistit způsoby využívání podpůrných materiálů pro žáky cizince (Ukrajince) při jejich adaptaci v našem školství.
Teoretická část se bude věnovat obecně problematice integrace cizinců do běžných základních škol, dále vymezení pojmů z oblasti speciální pedagogiky, seznámení s aktuálními a dostupnými metodickými prostředky, kompenzačními pomůckami, popisem podpůrných opatření, která lze uplatnit při integraci cizinců, a v neposlední řadě aktuální legislativě týkající se integraci a inkluzi žáků z odlišného kulturního prostředí, či žáků z ciziny.
Část praktická bude zaměřena na kvantitativně orientované výzkumné šetření, které bude prováděno formou dotazníků. Dotazováni budou pedagogové základních škol pracující ve třídách s integrovanými dětmi ukrajinských uprchlíků. Dotazníkem bude zkoumáno, jaké pomůcky, výukové portály, příručky, knihy, obrázky, software učitelé využívali v jednotlivých ročnících. Na základě výsledků dotazníku bude sestaven soubor osvědčených pomůcek, rozdělený dle studovaného ročníku dítěte, jako pomoc pro budoucí pedagogy a asistenty pedagogů. Výzkumný problém byl zvolen na základě aktuálního dění na Ukrajině a následné politické krizi při imigraci ukrajinských občanů. Dalším z motivů pro mnou zvolené téma bylo zřízení krizového uprchlického centra na naší univerzitě.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is thematically focused on methodological aids for teaching Czech language during the integration of Ukrainian pupils into mainstream primary school during the war conflict in Ukraine. The text of the thesis is standardly divided into a theoretical and a practical part. The aim of the thesis is to find out the ways of using support materials for foreign pupils (Ukrainians) during their adaptation in our school system.
The theoretical part will be devoted to the general issue of integration of foreigners into mainstream primary schools, then defining the terms from the field of special pedagogy, familiarizing with current and available methodological resources, compensatory aids, description of support measures that can be applied in the integration of foreigners, and last but not least, the current legislation concerning the integration and inclusion of pupils from different cultural backgrounds or pupils from abroad.
The practical part will be focused on quantitative oriented research, which will be conducted in the form of questionnaires. Primary school teachers working in classrooms with integrated Ukrainian refugee children will be interviewed. The questionnaire will examine what tools, teaching portals, manuals, books, pictures, software teachers used in each grade. Based on the results of the questionnaire, a set of proven aids will be compiled, divided according to the year of the child studied, as an aid for future teachers and teaching assistants. The research problem was chosen on the basis of current events in Ukraine and the subsequent political crisis in the immigration of Ukrainian citizens. Another motive for my chosen topic was the establishment of a refugee crisis center at our university.
Klíčová slova
Žák s odlišným mateřským jazykem, žák cizinec, metodické pomůcky, kvantitativní výzkum, integrace, inkluze, žáci se specifickými vzdělávacími potřebami, běžné základní školy, inkluzivní vzdělávání, dítě se znevýhodněním, vzdělávání žáků cizinců
Klíčová slova v angličtině
Pupil with a different mother language, foreign pupil, methodological aids, quantitative research, integration, inclusion, pupils with specific educational needs, mainstream primary schools, inclusive education, disadvantaged child, education of foreign pupils
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce je tematicky zaměřena na metodické pomůcky pro výuku českého jazyka při integraci ukrajinských žáků do běžné základní školy během válečného konfliktu na Ukrajině. Text práce je standardně členěn na část teoretickou a část praktickou. Cílem práce je zjistit způsoby využívání podpůrných materiálů pro žáky cizince (Ukrajince) při jejich adaptaci v našem školství.
Teoretická část se bude věnovat obecně problematice integrace cizinců do běžných základních škol, dále vymezení pojmů z oblasti speciální pedagogiky, seznámení s aktuálními a dostupnými metodickými prostředky, kompenzačními pomůckami, popisem podpůrných opatření, která lze uplatnit při integraci cizinců, a v neposlední řadě aktuální legislativě týkající se integraci a inkluzi žáků z odlišného kulturního prostředí, či žáků z ciziny.
Část praktická bude zaměřena na kvantitativně orientované výzkumné šetření, které bude prováděno formou dotazníků. Dotazováni budou pedagogové základních škol pracující ve třídách s integrovanými dětmi ukrajinských uprchlíků. Dotazníkem bude zkoumáno, jaké pomůcky, výukové portály, příručky, knihy, obrázky, software učitelé využívali v jednotlivých ročnících. Na základě výsledků dotazníku bude sestaven soubor osvědčených pomůcek, rozdělený dle studovaného ročníku dítěte, jako pomoc pro budoucí pedagogy a asistenty pedagogů.
Výzkumný problém byl zvolen na základě aktuálního dění na Ukrajině a následné politické krizi při imigraci ukrajinských občanů. Dalším z motivů pro mnou zvolené téma bylo zřízení krizového uprchlického centra na naší univerzitě.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce je tematicky zaměřena na metodické pomůcky pro výuku českého jazyka při integraci ukrajinských žáků do běžné základní školy během válečného konfliktu na Ukrajině. Text práce je standardně členěn na část teoretickou a část praktickou. Cílem práce je zjistit způsoby využívání podpůrných materiálů pro žáky cizince (Ukrajince) při jejich adaptaci v našem školství.
Teoretická část se bude věnovat obecně problematice integrace cizinců do běžných základních škol, dále vymezení pojmů z oblasti speciální pedagogiky, seznámení s aktuálními a dostupnými metodickými prostředky, kompenzačními pomůckami, popisem podpůrných opatření, která lze uplatnit při integraci cizinců, a v neposlední řadě aktuální legislativě týkající se integraci a inkluzi žáků z odlišného kulturního prostředí, či žáků z ciziny.
Část praktická bude zaměřena na kvantitativně orientované výzkumné šetření, které bude prováděno formou dotazníků. Dotazováni budou pedagogové základních škol pracující ve třídách s integrovanými dětmi ukrajinských uprchlíků. Dotazníkem bude zkoumáno, jaké pomůcky, výukové portály, příručky, knihy, obrázky, software učitelé využívali v jednotlivých ročnících. Na základě výsledků dotazníku bude sestaven soubor osvědčených pomůcek, rozdělený dle studovaného ročníku dítěte, jako pomoc pro budoucí pedagogy a asistenty pedagogů.
Výzkumný problém byl zvolen na základě aktuálního dění na Ukrajině a následné politické krizi při imigraci ukrajinských občanů. Dalším z motivů pro mnou zvolené téma bylo zřízení krizového uprchlického centra na naší univerzitě.
Seznam doporučené literatury
Klára, Záleská. 2020.Podpora školní adaptace dětí-cizinců. místo neznámé : Muni Press, 2020. 9788021096493.
kol., Valenta M. a. 2015.Slovník speciální pedagogiky. Praha : Portál, 2015. 978-80-262-0937-9.
Ladislav Zilcher, Zdeněk Svoboda. 2019.Inkluzivní vzdělávání: Efektivní vzdělávání všech žáků. místo neznámé : Grada, 2019. 978-80-271-0789-6.
spol., Bernkopfová Michaela a. 2019. Průvodce začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem . místo neznámé : META o. p. s., 2019. 978-80-88171-24-9.
Šebesta Karel, Škodová Svatava a kolektiv. 2012. Čeština - cílový jazyk a korpusy. Liberec : Technická univerzita Liberec, 2012. 978-80-7372-848-9.
Škodová Svatava, Šindelářová Jaromíra. 2013. Čeština jako cizí jazyk II. Praha : MŠMT, 2013. 978-80-87601-18-1.
Táborská Jana, Mgr. 2016. Hezky česky. Metodika výuky českého jazyka pro cizince. místo neznámé : Národní institut pro další vzdělávání , 2016. 978-80-86956-89-3.
Seznam doporučené literatury
Klára, Záleská. 2020.Podpora školní adaptace dětí-cizinců. místo neznámé : Muni Press, 2020. 9788021096493.
kol., Valenta M. a. 2015.Slovník speciální pedagogiky. Praha : Portál, 2015. 978-80-262-0937-9.
Ladislav Zilcher, Zdeněk Svoboda. 2019.Inkluzivní vzdělávání: Efektivní vzdělávání všech žáků. místo neznámé : Grada, 2019. 978-80-271-0789-6.
spol., Bernkopfová Michaela a. 2019. Průvodce začleňování žáků s odlišným mateřským jazykem . místo neznámé : META o. p. s., 2019. 978-80-88171-24-9.
Šebesta Karel, Škodová Svatava a kolektiv. 2012. Čeština - cílový jazyk a korpusy. Liberec : Technická univerzita Liberec, 2012. 978-80-7372-848-9.
Škodová Svatava, Šindelářová Jaromíra. 2013. Čeština jako cizí jazyk II. Praha : MŠMT, 2013. 978-80-87601-18-1.
Táborská Jana, Mgr. 2016. Hezky česky. Metodika výuky českého jazyka pro cizince. místo neznámé : Národní institut pro další vzdělávání , 2016. 978-80-86956-89-3.