Bakalářská práce s názvem Manipulativní činnosti při rozvoji předmatematických
představ dětí předškolního věku má dvě části, teoretickou část a praktickou část. Teoretická část se skládá ze čtyř hlavních kapitol, které se věnují předmatematickým představám, všeobecným schopnostem dítěte předškolního věku, Rámcovému vzdělávacímu programu pro předškolní vzdělávání a představují manipulativní činnosti a jejich využití při práci v mateřské škole.
Praktická část je zaměřená na vytváření pomůcky, která předmatematické představy
dětem v mateřské škole rozvíjí. Pomůcka obsahuje celkem osm aktivit, při jejichž plnění děti manipulují s dřevěnými komponenty. Cílem této práce bylo pomůcku vytvořit a ověřit její účinnost v mateřské škole.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis called Manipulative activities in the development of pre-school children's pre-mathematical ideas has two parts, a theoretical part, and a practical part.
The theoretical part consists of four main chapters that deal with pre-mathematical ideas, the general abilities of the pre-school child, the curriculum for pre-school education and introduce manipulative activities and their use in kindergarten.
The practical part is focused on creating the tool that develop children's pre-mathematical ideas in kindergarten. The tool contains eight activities in which children manipulate wooden components. The objective of this work was to create the tool and to test its effectiveness in a kindergarten.
Bakalářská práce s názvem Manipulativní činnosti při rozvoji předmatematických
představ dětí předškolního věku má dvě části, teoretickou část a praktickou část. Teoretická část se skládá ze čtyř hlavních kapitol, které se věnují předmatematickým představám, všeobecným schopnostem dítěte předškolního věku, Rámcovému vzdělávacímu programu pro předškolní vzdělávání a představují manipulativní činnosti a jejich využití při práci v mateřské škole.
Praktická část je zaměřená na vytváření pomůcky, která předmatematické představy
dětem v mateřské škole rozvíjí. Pomůcka obsahuje celkem osm aktivit, při jejichž plnění děti manipulují s dřevěnými komponenty. Cílem této práce bylo pomůcku vytvořit a ověřit její účinnost v mateřské škole.
Anotace v angličtině
Bachelor's thesis called Manipulative activities in the development of pre-school children's pre-mathematical ideas has two parts, a theoretical part, and a practical part.
The theoretical part consists of four main chapters that deal with pre-mathematical ideas, the general abilities of the pre-school child, the curriculum for pre-school education and introduce manipulative activities and their use in kindergarten.
The practical part is focused on creating the tool that develop children's pre-mathematical ideas in kindergarten. The tool contains eight activities in which children manipulate wooden components. The objective of this work was to create the tool and to test its effectiveness in a kindergarten.
Bakalářská práce se věnuje rozvoji předmatematických představ využitím manipulativních činností u dětí předškolního věku. V teoretické části se budeme zabývat popisem dětského myšlení v předškolním věku, přiblížíme RVP pro PV se zaměřením na tu část, kde je popsán rozvoj představ, myšlení, třídění a poznávání. Budeme se věnovat také klíčovým kompetencím a zásadám při rozvoji představ dítěte. Představíme i alternativní směry ve vzdělávání, konkrétněji Montessori pedagogiku, která bude pomocným zdrojem k praktické části. V praktické části podrobně popíšeme aktivity zaměřené na rozvoj předmatematických představ, které následně vyzkoušíme i s dětmi v praxi. Sestavíme soubor pomůcek potřebných k těmto aktivitám. Cílem práce je sestavení souboru aktivit a pomůcek určených pro děti předškolního věku, které jsou vhodné pro rozvoj předmatematických představ prostřednictvím manipulativní činnosti, a jejich vyzkoušení v praxi.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se věnuje rozvoji předmatematických představ využitím manipulativních činností u dětí předškolního věku. V teoretické části se budeme zabývat popisem dětského myšlení v předškolním věku, přiblížíme RVP pro PV se zaměřením na tu část, kde je popsán rozvoj představ, myšlení, třídění a poznávání. Budeme se věnovat také klíčovým kompetencím a zásadám při rozvoji představ dítěte. Představíme i alternativní směry ve vzdělávání, konkrétněji Montessori pedagogiku, která bude pomocným zdrojem k praktické části. V praktické části podrobně popíšeme aktivity zaměřené na rozvoj předmatematických představ, které následně vyzkoušíme i s dětmi v praxi. Sestavíme soubor pomůcek potřebných k těmto aktivitám. Cílem práce je sestavení souboru aktivit a pomůcek určených pro děti předškolního věku, které jsou vhodné pro rozvoj předmatematických představ prostřednictvím manipulativní činnosti, a jejich vyzkoušení v praxi.
Seznam doporučené literatury
1. HAINSTOCK, Elizabeth G. Metoda Montessori a jak ji učit doma: předškolní léta. Vydání druhé. Přeložil Eva ZAHRADNÍČKOVÁ. Praha: Euromedia, 2018. ISBN 978-80-7549-626-3. 2. HAINSTOCK, Elizabeth G. Metoda Montessori a jak ji učit doma: školní léta : [výuka základů matematiky a jazykových znalostí]. Praha: Pragma, 1999. ISBN 80-7205-662-X. 3. KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, c2010. ISBN 978-80-86307-96-1. 4. NOVÁKOVÁ, E. a NOVÁK, B. Matematická pregramotnost a učitelé mateřských škol. Brno: Masarykova univerzita, 2019. Matematika a didaktika matematiky. ISBN 978-80-210-9418-5. 5. RVP pro PV https://www.msmt.cz/file/56051/ 6. VÁGNEROVÁ, M. a LISÁ, L. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání třetí, přepracované a doplněné. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4961-0.
Seznam doporučené literatury
1. HAINSTOCK, Elizabeth G. Metoda Montessori a jak ji učit doma: předškolní léta. Vydání druhé. Přeložil Eva ZAHRADNÍČKOVÁ. Praha: Euromedia, 2018. ISBN 978-80-7549-626-3. 2. HAINSTOCK, Elizabeth G. Metoda Montessori a jak ji učit doma: školní léta : [výuka základů matematiky a jazykových znalostí]. Praha: Pragma, 1999. ISBN 80-7205-662-X. 3. KASLOVÁ, Michaela. Předmatematické činnosti v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, c2010. ISBN 978-80-86307-96-1. 4. NOVÁKOVÁ, E. a NOVÁK, B. Matematická pregramotnost a učitelé mateřských škol. Brno: Masarykova univerzita, 2019. Matematika a didaktika matematiky. ISBN 978-80-210-9418-5. 5. RVP pro PV https://www.msmt.cz/file/56051/ 6. VÁGNEROVÁ, M. a LISÁ, L. Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání třetí, přepracované a doplněné. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství Karolinum, 2021. ISBN 978-80-246-4961-0.