Předložená diplomová práce se zaměřuje na postoje učitelů matematiky k žákům se specifickými poruchami učení na základních školách. Výzkumného šetření se zúčastnili učitelé základních škol, kteří mají pedagogikou zkušenost s žáky s SPU. Celá práce se dělí na teoretickou a praktickou část. Teoretická část vychází z prostudované literatury. Zaměřuje se na definování základních pojmů: SPU a postoj. Z hlediska specifických poruch učení se orientuje na klasifikaci, diagnostiku, reedukaci či na obtíže v matematice u žáků s SPU. U postojů je zkoumáno, co jej tvoří, a jakým způsobem jsou ovlivňovány. Také se věnuje postojům v pedagogickém prostředí. V této sekci jsou zmíněné výzkumy, z nichž vycházíme pro naši diplomovou práci. Praktická část práce se zaměřuje na samotné postoje učitelů matematiky z hlediska několika faktorů (vzdělání, délka práce či stupeň ZŠ). Další část tohoto šetření byla zaměřena na prozkoumání využívaných pomůcek pro SPU dle učitelů matematiky. Pro získání těchto dat bylo zhotoveno online dotazníkové šetření, z důvodu hojného využívání při zkoumání postojů, u již vytvořených výzkumů. Neméně důležitým argumentem pro vytvoření dotazníku je získání většího počtu respondentů. V konečném důsledku byl vytvořen vzorek 130 učitelů matematiky ze škol v Ústeckém kraji.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the attitudes of mathematics teachers towards children with specific learning disabilities in primary schools. Primary school teachers who have teaching experience with children with SLD participated in the research investigation. The whole work is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part is based on the literature studied. It focuses on defining the basic concepts: SLD and attitude. In terms of specific learning disabilities, it focuses on classification, diagnosis, reeducation or difficulties in mathematics for children with SPU. Attitudes are explored in terms of what constitutes them and how they are impacted. It also looks at attitudes in educational settings. This section discusses the research on which we base our thesis. The practical part of the thesis focuses on the attitudes of mathematics teachers themselves in terms of several factors (education, length of work or grade of primary school). Another part of this investigation was aimed at exploring the use of SPU aids according to mathematics teachers. An online questionnaire survey was made to collect this data, due to its frequent use in examining attitudes in already established research. An important argument for creating a questionnaire is to get a larger number of respondents. As a result, a sample of 130 mathematics teachers from schools in the Usti nad Labem region was created.
Klíčová slova
Matematika, pomůcky, postoje, specifické poruchy učení, základní škola
Klíčová slova v angličtině
Mathematics, Aids, Attitudes, Specific learning disabilities, Primary school
Rozsah průvodní práce
71
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená diplomová práce se zaměřuje na postoje učitelů matematiky k žákům se specifickými poruchami učení na základních školách. Výzkumného šetření se zúčastnili učitelé základních škol, kteří mají pedagogikou zkušenost s žáky s SPU. Celá práce se dělí na teoretickou a praktickou část. Teoretická část vychází z prostudované literatury. Zaměřuje se na definování základních pojmů: SPU a postoj. Z hlediska specifických poruch učení se orientuje na klasifikaci, diagnostiku, reedukaci či na obtíže v matematice u žáků s SPU. U postojů je zkoumáno, co jej tvoří, a jakým způsobem jsou ovlivňovány. Také se věnuje postojům v pedagogickém prostředí. V této sekci jsou zmíněné výzkumy, z nichž vycházíme pro naši diplomovou práci. Praktická část práce se zaměřuje na samotné postoje učitelů matematiky z hlediska několika faktorů (vzdělání, délka práce či stupeň ZŠ). Další část tohoto šetření byla zaměřena na prozkoumání využívaných pomůcek pro SPU dle učitelů matematiky. Pro získání těchto dat bylo zhotoveno online dotazníkové šetření, z důvodu hojného využívání při zkoumání postojů, u již vytvořených výzkumů. Neméně důležitým argumentem pro vytvoření dotazníku je získání většího počtu respondentů. V konečném důsledku byl vytvořen vzorek 130 učitelů matematiky ze škol v Ústeckém kraji.
Anotace v angličtině
This thesis focuses on the attitudes of mathematics teachers towards children with specific learning disabilities in primary schools. Primary school teachers who have teaching experience with children with SLD participated in the research investigation. The whole work is divided into theoretical and practical parts. The theoretical part is based on the literature studied. It focuses on defining the basic concepts: SLD and attitude. In terms of specific learning disabilities, it focuses on classification, diagnosis, reeducation or difficulties in mathematics for children with SPU. Attitudes are explored in terms of what constitutes them and how they are impacted. It also looks at attitudes in educational settings. This section discusses the research on which we base our thesis. The practical part of the thesis focuses on the attitudes of mathematics teachers themselves in terms of several factors (education, length of work or grade of primary school). Another part of this investigation was aimed at exploring the use of SPU aids according to mathematics teachers. An online questionnaire survey was made to collect this data, due to its frequent use in examining attitudes in already established research. An important argument for creating a questionnaire is to get a larger number of respondents. As a result, a sample of 130 mathematics teachers from schools in the Usti nad Labem region was created.
Klíčová slova
Matematika, pomůcky, postoje, specifické poruchy učení, základní škola
Klíčová slova v angličtině
Mathematics, Aids, Attitudes, Specific learning disabilities, Primary school
Zásady pro vypracování
1. Zpracování práce proběhne dle nadále zmíněné metodologie. Student se podrobně seznámí se směrnicí děkana PF UJEP č. 5D/2019. 2. Rešerše literatury a seznámení s dostupným materiálem. 3. Zpracování teoretické části (výzkumy na poli specifických poruch učení, nástroje na analýzu postojů, specifické poruchy učení ve vztahu k matematice - terminologie, diagnostika, reedukace), 4. Vypracování metodologie (výzkumná otázka, cíle, hypotézy), 5. Sestavení výzkumného nástroje, 6. Kvantitativní výzkum, 7. Zhodnocení výzkumu, 8. Práce bude ve finální verzi předána ke kontrole vedoucímu práce nejméně dva měsíce před koncem odevzdání
Zásady pro vypracování
1. Zpracování práce proběhne dle nadále zmíněné metodologie. Student se podrobně seznámí se směrnicí děkana PF UJEP č. 5D/2019. 2. Rešerše literatury a seznámení s dostupným materiálem. 3. Zpracování teoretické části (výzkumy na poli specifických poruch učení, nástroje na analýzu postojů, specifické poruchy učení ve vztahu k matematice - terminologie, diagnostika, reedukace), 4. Vypracování metodologie (výzkumná otázka, cíle, hypotézy), 5. Sestavení výzkumného nástroje, 6. Kvantitativní výzkum, 7. Zhodnocení výzkumu, 8. Práce bude ve finální verzi předána ke kontrole vedoucímu práce nejméně dva měsíce před koncem odevzdání
Seznam doporučené literatury
1) BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení a chování: text k distančnímu vzdělávání. Opava: Slezská univerzita, 2019. ISBN 978-80-7510-338-3.
2) BLAŽKOVÁ, Růžena. Didaktika matematiky se zaměřením na specifické poruchy učení. Brno: Masarykova univerzita, 2017. Matematika a didaktika matematiky. ISBN 978-80-210-8673-9.
3) GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického
výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
4) JUCOVIČOVÁ, Drahomíra. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-262-0645-3.
5) KREJČOVÁ, Lenka, Zuzana HLADÍKOVÁ, Kamila ŠEMBEROVÁ a Kamila BALHAROVÁ. Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. 2., aktualizované vydání. Brno: Edika, 2018. Rádce pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-1219-3.
6) PROCHÁZKA, Roman. Teorie a praxe poradenské psychologie. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4451-3.
7) ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta, Klára ŠPAČKOVÁ a Eva NECHLEBOVÁ. Speciální pedagogika v praxi: [komplexní péče o děti se SPUCH]. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4369-1.
8) ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vyd. 12. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.
Seznam doporučené literatury
1) BARTOŇOVÁ, Miroslava. Specifické poruchy učení a chování: text k distančnímu vzdělávání. Opava: Slezská univerzita, 2019. ISBN 978-80-7510-338-3.
2) BLAŽKOVÁ, Růžena. Didaktika matematiky se zaměřením na specifické poruchy učení. Brno: Masarykova univerzita, 2017. Matematika a didaktika matematiky. ISBN 978-80-210-8673-9.
3) GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického
výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
4) JUCOVIČOVÁ, Drahomíra. Reedukace specifických poruch učení u dětí. Vyd. 2. Praha: Portál, 2014. Speciální pedagogika (Portál). ISBN 978-80-262-0645-3.
5) KREJČOVÁ, Lenka, Zuzana HLADÍKOVÁ, Kamila ŠEMBEROVÁ a Kamila BALHAROVÁ. Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. 2., aktualizované vydání. Brno: Edika, 2018. Rádce pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-1219-3.
6) PROCHÁZKA, Roman. Teorie a praxe poradenské psychologie. Praha: Grada, 2014. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-4451-3.
7) ŠVAMBERK ŠAUEROVÁ, Markéta, Klára ŠPAČKOVÁ a Eva NECHLEBOVÁ. Speciální pedagogika v praxi: [komplexní péče o děti se SPUCH]. Praha: Grada, 2012. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4369-1.
8) ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vyd. 12. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.