Tématem mé bakalářské práce jsou Aktivity vhodné k přechodu z mateřské školy do školy základní v oblasti řeči a to konkrétně v oblasti lexikálně sémantické. Práce je rozdělena na dvě části: teoretickou a praktickou. Teoretická část je členěna na tři oblasti, které jsou nezbytným podkladem pro část výzkumnou. Praktická část zahrnuje diagnostiku prováděnou na začátku školního roku, následně jsou popsané aktivity, které by měly vést k rozšíření komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Výzkumný vzorek je omezen na počet deseti dětí, z nichž dvě děti mají odlišný mateřský jazyk. Věkové rozmezí dětí je 5 až téměř 7 let. V závěru empirické části byla zopakována diagnostika, která proběhla v květnu téhož školního roku a byly zhodnoceny dopady prováděných aktivit na rozvoj komunikačních kompetencí.
Anotace v angličtině
The theme of my Bachelor thesis are activities suitable for transition from nursery school to primary school in the area of speech especially in the area of lexically semantic. The thesis is split into two parts: Theoretical and practical. The theoretical part of the thesis includes the diagnostics conducted in the beginning of the school year, further there are described activities that should lead to expanding of communication capabilities by children in preschool age. Test sample is limited to number of ten children, two of whom have different mother tongue. The range of the children age is between 5 and 7 years. In the end of the empirical part was repeated diagnostics that was done in the same school year in May and there were evaluated impacts of conducted activities with respect to the communication capabilities.
Klíčová slova
dítě, mateřská škola, komunikace, aktivity, přechod z MŠ do ZŠ, komunikační kompetence
Klíčová slova v angličtině
Children, nursery school, communication, activities, transition from nursery school to primary school, communication capabilities
Rozsah průvodní práce
76 s. (94 391 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem mé bakalářské práce jsou Aktivity vhodné k přechodu z mateřské školy do školy základní v oblasti řeči a to konkrétně v oblasti lexikálně sémantické. Práce je rozdělena na dvě části: teoretickou a praktickou. Teoretická část je členěna na tři oblasti, které jsou nezbytným podkladem pro část výzkumnou. Praktická část zahrnuje diagnostiku prováděnou na začátku školního roku, následně jsou popsané aktivity, které by měly vést k rozšíření komunikačních kompetencí u dětí předškolního věku. Výzkumný vzorek je omezen na počet deseti dětí, z nichž dvě děti mají odlišný mateřský jazyk. Věkové rozmezí dětí je 5 až téměř 7 let. V závěru empirické části byla zopakována diagnostika, která proběhla v květnu téhož školního roku a byly zhodnoceny dopady prováděných aktivit na rozvoj komunikačních kompetencí.
Anotace v angličtině
The theme of my Bachelor thesis are activities suitable for transition from nursery school to primary school in the area of speech especially in the area of lexically semantic. The thesis is split into two parts: Theoretical and practical. The theoretical part of the thesis includes the diagnostics conducted in the beginning of the school year, further there are described activities that should lead to expanding of communication capabilities by children in preschool age. Test sample is limited to number of ten children, two of whom have different mother tongue. The range of the children age is between 5 and 7 years. In the end of the empirical part was repeated diagnostics that was done in the same school year in May and there were evaluated impacts of conducted activities with respect to the communication capabilities.
Klíčová slova
dítě, mateřská škola, komunikace, aktivity, přechod z MŠ do ZŠ, komunikační kompetence
Klíčová slova v angličtině
Children, nursery school, communication, activities, transition from nursery school to primary school, communication capabilities
Zásady pro vypracování
1. Při zpracování bakalářské práce se řídit novelou směrnice rektora PF UJEP č.5E/2019 ,, Vedení psaní a odevzdání kvalifikačních prací na PF UJEP ".
2. Vyhledání a prostudování odborné literatury k danému tématu bakalářské práce.
3.Stanovení cíle a vypracování koncepce bakalářské práce. Zpracování teoretické části.
4. Teoretické zpracování hlavních témat - charakteristika základních pojmů (komunikace, komunikační kompetence, oblasti řeči, narušená komunikační schopnost, logopedická péče)
5. Empirická část - kvalitativní výzkum pomocí pozorování a rozhovorů v Základní škole a Mateřské škole Mírová, příspěvková organizace, u deseti dětí věkové skupiny 5 až 6 let, včetně dvou cizinců, se zaměřením na lexikálně sémantickou oblast řeči
6. Zpracování praktické části, zpracování údajů, prezentování a vyhodnocování výsledků.
7. Zobecňování získaných poznatků do závěru bakalářské práce a na jejím základě specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Zásady pro vypracování
1. Při zpracování bakalářské práce se řídit novelou směrnice rektora PF UJEP č.5E/2019 ,, Vedení psaní a odevzdání kvalifikačních prací na PF UJEP ".
2. Vyhledání a prostudování odborné literatury k danému tématu bakalářské práce.
3.Stanovení cíle a vypracování koncepce bakalářské práce. Zpracování teoretické části.
4. Teoretické zpracování hlavních témat - charakteristika základních pojmů (komunikace, komunikační kompetence, oblasti řeči, narušená komunikační schopnost, logopedická péče)
5. Empirická část - kvalitativní výzkum pomocí pozorování a rozhovorů v Základní škole a Mateřské škole Mírová, příspěvková organizace, u deseti dětí věkové skupiny 5 až 6 let, včetně dvou cizinců, se zaměřením na lexikálně sémantickou oblast řeči
6. Zpracování praktické části, zpracování údajů, prezentování a vyhodnocování výsledků.
7. Zobecňování získaných poznatků do závěru bakalářské práce a na jejím základě specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
Seznam doporučené literatury
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4435-3.
PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. 4., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0872-3.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-504-2.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Ilustroval Richard ŠMARDA. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0658-1.
PRŮCHA, Jan a Soňa KOŤÁTKOVÁ. Předškolní pedagogika: učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4.
Logochvilky, aneb, Náměty na kolektivní jazykové chvilky. Ilustroval Helena KOŠŤÁLOVÁ. Stařeč: Infra, [2018]. ISBN 978-80-86666-75-4.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8.
Seznam doporučené literatury
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2., rozš. a aktualiz. vyd. Praha: Grada, 2014. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-4435-3.
PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. 4., aktualizované vydání. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0872-3.
MATĚJČEK, Zdeněk. Co děti nejvíc potřebují. Vyd. 5. Praha: Portál, 2008. Rádci pro rodiče a vychovatele. ISBN 978-80-7367-504-2.
BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku: co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. 2. vydání. Ilustroval Richard ŠMARDA. Brno: Edika, 2015. Moderní metodika pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-0658-1.
PRŮCHA, Jan a Soňa KOŤÁTKOVÁ. Předškolní pedagogika: učebnice pro střední a vyšší odborné školy. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0495-4.
Logochvilky, aneb, Náměty na kolektivní jazykové chvilky. Ilustroval Helena KOŠŤÁLOVÁ. Stařeč: Infra, [2018]. ISBN 978-80-86666-75-4.
OPRAVILOVÁ, Eva. Předškolní pedagogika. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5107-8.