Tato diplomová práce se zabývá kompetencemi pedagogů primárních škol při edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (dále jen SVP). Teoretická část obsahuje historické pojetí edukace a přístup k jedincům se SVP, vývoj speciální pedagogiky a dílčích věd, o které se proces edukace jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami opírá. Dále popisuje žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, podporu těchto žáků, rámcově vzdělávací program a školní vzdělávací plán, a to včetně cílů základního vzdělávání a školské legislativy. Popsány jsou také specifické kompetence pedagoga a jím využívané metody a formy výuky. Praktická část se opírá o metodu kvantitativního dotazování. Cílem dotazníkového šetření bylo zjistit, zda se pedagogové v primární škole cítí být dostatečně kompetentní při vzdělávání žáků se SVP. Dílčími cíli tohoto výzkumného šetření bylo zjistit, zda základní školy, na nichž vybraní pedagogové působí, nabízejí možnost dalšího vzdělávání v této problematice či se pedagogové sebevzdělávají. V neposlední řadě bylo dílčím cílem zjistit, zda pedagogové přizpůsobují žákům se SVP výuku a v čem spatřují nedostatky či překážky při vzdělávání těchto žáků.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the competencies of primary school educators in educating pupils with special educational needs (SVP). The theoretical part describes the historical concept of education and access to individuals with SVP, the development of special pedagogy and sub-sciences on which the process of educating individuals with special educational needs relies. It also describes pupils with special educational needs, support for these pupils, a framework education programme and a school education plan including primary education objectives and school legislation. The specific competencies of the educator and the methods employed by him are also described and forms of teaching. The practical part relies on the method of quantitative questioning. The aim of the survey was to determine whether primary school educators felt competent enough to educate pupils with GMP. The partial objectives of this research investigation are to determine whether the elementary schools on which the selected educators operate offer the possibility of further education on this issue or whether educators are self-educated. Last but not least, the partialaim is to find out whether educators are adapting to SVP teaching and what they see as the shortcomings or obstacles in educating these pupils.
Klíčová slova
Individuální vzdělávací plán, inkluzivní vzdělávání, kompetence učitele, pedagog, podpůrná opatření, poradenská zařízení, porucha, rámcový vzdělávací program, speciální pedagog, speciálně vzdělávací potřeby, systém vzdělávání
Tato diplomová práce se zabývá kompetencemi pedagogů primárních škol při edukaci žáků se speciálními vzdělávacími potřebami (dále jen SVP). Teoretická část obsahuje historické pojetí edukace a přístup k jedincům se SVP, vývoj speciální pedagogiky a dílčích věd, o které se proces edukace jedinců se speciálními vzdělávacími potřebami opírá. Dále popisuje žáky se speciálními vzdělávacími potřebami, podporu těchto žáků, rámcově vzdělávací program a školní vzdělávací plán, a to včetně cílů základního vzdělávání a školské legislativy. Popsány jsou také specifické kompetence pedagoga a jím využívané metody a formy výuky. Praktická část se opírá o metodu kvantitativního dotazování. Cílem dotazníkového šetření bylo zjistit, zda se pedagogové v primární škole cítí být dostatečně kompetentní při vzdělávání žáků se SVP. Dílčími cíli tohoto výzkumného šetření bylo zjistit, zda základní školy, na nichž vybraní pedagogové působí, nabízejí možnost dalšího vzdělávání v této problematice či se pedagogové sebevzdělávají. V neposlední řadě bylo dílčím cílem zjistit, zda pedagogové přizpůsobují žákům se SVP výuku a v čem spatřují nedostatky či překážky při vzdělávání těchto žáků.
Anotace v angličtině
This thesis deals with the competencies of primary school educators in educating pupils with special educational needs (SVP). The theoretical part describes the historical concept of education and access to individuals with SVP, the development of special pedagogy and sub-sciences on which the process of educating individuals with special educational needs relies. It also describes pupils with special educational needs, support for these pupils, a framework education programme and a school education plan including primary education objectives and school legislation. The specific competencies of the educator and the methods employed by him are also described and forms of teaching. The practical part relies on the method of quantitative questioning. The aim of the survey was to determine whether primary school educators felt competent enough to educate pupils with GMP. The partial objectives of this research investigation are to determine whether the elementary schools on which the selected educators operate offer the possibility of further education on this issue or whether educators are self-educated. Last but not least, the partialaim is to find out whether educators are adapting to SVP teaching and what they see as the shortcomings or obstacles in educating these pupils.
Klíčová slova
Individuální vzdělávací plán, inkluzivní vzdělávání, kompetence učitele, pedagog, podpůrná opatření, poradenská zařízení, porucha, rámcový vzdělávací program, speciální pedagog, speciálně vzdělávací potřeby, systém vzdělávání
1. Prostudovat aktuální směrnici děkana s názvem Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP.
2. Prostudovat odbornou literaturu vztahující se ke zvolenému tématu diplomové práce a doplnit ji vlastním komentářem.
3. Zformulovat výzkumný problém a konkrétní cíle výzkumu, vybrat výzkumný vzorek a zvolit vhodné výzkumné metody a nástroje.
4. Zpracovat teoretickou část diplomové práce, a to se zaměřením na zvolenou problematiku a výklad odborných termínů/pojmů vztahujících se k zvolenému tématu (kompetence pedagoga, inkluzivní škola, žák se speciální vzdělávacími potřebami, legislativa, systém vzdělávání žáků se SVP a jejich podpora).
5. Připravit podklady pro empirickou část diplomové práce, která bude realizována pomocí kvalitativního výzkumu, a to metodou dotazníku. V tomto oddíle bude detailně popsána metodika výzkumu, příslušný výzkumný vzorek a výsledky realizovaného šetření, včetně jejich interpretace.
6. Dopracovat empirickou část diplomové práce – předložit a statisticky vyhodnotit získaná data, shrnout získané výsledky.
8. Pokusit se zobecnit získané poznatky do závěru diplomové práce a specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
9. Odevzdat diplomovou práci.
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat aktuální směrnici děkana s názvem Vedení, psaní a odevzdávání kvalifikačních prací na PF UJEP.
2. Prostudovat odbornou literaturu vztahující se ke zvolenému tématu diplomové práce a doplnit ji vlastním komentářem.
3. Zformulovat výzkumný problém a konkrétní cíle výzkumu, vybrat výzkumný vzorek a zvolit vhodné výzkumné metody a nástroje.
4. Zpracovat teoretickou část diplomové práce, a to se zaměřením na zvolenou problematiku a výklad odborných termínů/pojmů vztahujících se k zvolenému tématu (kompetence pedagoga, inkluzivní škola, žák se speciální vzdělávacími potřebami, legislativa, systém vzdělávání žáků se SVP a jejich podpora).
5. Připravit podklady pro empirickou část diplomové práce, která bude realizována pomocí kvalitativního výzkumu, a to metodou dotazníku. V tomto oddíle bude detailně popsána metodika výzkumu, příslušný výzkumný vzorek a výsledky realizovaného šetření, včetně jejich interpretace.
6. Dopracovat empirickou část diplomové práce – předložit a statisticky vyhodnotit získaná data, shrnout získané výsledky.
8. Pokusit se zobecnit získané poznatky do závěru diplomové práce a specifikovat doporučení pro pedagogickou praxi.
9. Odevzdat diplomovou práci.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů a žáků v inkluzivním prostředí školy. I. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 173 s. ISBN 978-80-210-8757-6.
DOULÍK, Pavel. Vybrané základy metodologie pedagogického výzkumu: (se cvičeními). Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2016. ISBN 978-80-7414-989-4.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložila Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
KENDÍKOVÁ, Jitka. Vzdělávání žáka s SVP. Praha: Raabe, [2016]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-213-4.
SLOWÍK, Josef. Inkluzivní speciální pedagogika. Praha: Grada, 2022. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-3010-8.
ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0789-6.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Společné vzdělávání orientované na posílení kompetencí učitelů a žáků v inkluzivním prostředí školy. I. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2017, 173 s. ISBN 978-80-210-8757-6.
DOULÍK, Pavel. Vybrané základy metodologie pedagogického výzkumu: (se cvičeními). Ústí nad Labem: Univerzita J.E. Purkyně v Ústí nad Labem, 2016. ISBN 978-80-7414-989-4.
GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložila Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0.
KENDÍKOVÁ, Jitka. Vzdělávání žáka s SVP. Praha: Raabe, [2016]. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-213-4.
SLOWÍK, Josef. Inkluzivní speciální pedagogika. Praha: Grada, 2022. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-3010-8.
ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0789-6.