Bakalářská práce se bude zabývat vzděláváním dětí z cizojazyčného prostředí v základních školách ČR a Německa. Cílem práce bude popsat, analyzovat a porovnat přístupy práce s dětmi z cizojazyčného prostředí ve vybraných institucích. Teoretická část bude zaměřena na systém vzdělávání v ČR a Evropské unii, na problematiku narušené komunikační schopnosti, jazykové bariéry a etnických menšin. Empirickou část budou tvořit výsledky dotazníkového šetření. Výzkumným vzorkem budou pedagogové z vybraných základních škol. Závěrečná část bude obsahovat zhodnocení výsledků.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis will deal with education of children from foreign languages in primary schools in the Czech Republic and Germany. The aim of the work will be to describe, analyze and compare approaches to working with children from foreign languages in selected institutions. The theoretical part will focus on the education system in the Czech Republic and the European Union, on the issue of impaired communication skills, language barriers and ethnic minorities. The empirical part will consist of the results of a questionnaire survey. The research sample will be teachers from selected primary schools. The final part will contain an evaluation of the results.
Klíčová slova
Bilingvismus, cizí jazyk, heterogenita, edukace, individuální vzdělávací plán, inkluzivní vzdělávání, podpůrná opatření, speciální vzdělávací potřeby, žák s odlišným mateřským jazykem
Klíčová slova v angličtině
Bilingualism, Foreign language, Heterogenity, Education, Individual educational plan, Inclusive education, Support measures, Special Educational Needs, Pupil with a different mother tongue
Rozsah průvodní práce
82 s. (130 134 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se bude zabývat vzděláváním dětí z cizojazyčného prostředí v základních školách ČR a Německa. Cílem práce bude popsat, analyzovat a porovnat přístupy práce s dětmi z cizojazyčného prostředí ve vybraných institucích. Teoretická část bude zaměřena na systém vzdělávání v ČR a Evropské unii, na problematiku narušené komunikační schopnosti, jazykové bariéry a etnických menšin. Empirickou část budou tvořit výsledky dotazníkového šetření. Výzkumným vzorkem budou pedagogové z vybraných základních škol. Závěrečná část bude obsahovat zhodnocení výsledků.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis will deal with education of children from foreign languages in primary schools in the Czech Republic and Germany. The aim of the work will be to describe, analyze and compare approaches to working with children from foreign languages in selected institutions. The theoretical part will focus on the education system in the Czech Republic and the European Union, on the issue of impaired communication skills, language barriers and ethnic minorities. The empirical part will consist of the results of a questionnaire survey. The research sample will be teachers from selected primary schools. The final part will contain an evaluation of the results.
Klíčová slova
Bilingvismus, cizí jazyk, heterogenita, edukace, individuální vzdělávací plán, inkluzivní vzdělávání, podpůrná opatření, speciální vzdělávací potřeby, žák s odlišným mateřským jazykem
Klíčová slova v angličtině
Bilingualism, Foreign language, Heterogenity, Education, Individual educational plan, Inclusive education, Support measures, Special Educational Needs, Pupil with a different mother tongue
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat vzděláváním dětí z cizojazyčného prostředí v základních školách ČR a Německa. Cílem práce bude popsat, analyzovat a porovnat přístupy práce s dětmi z cizojazyčného prostředí ve vybraných institucích. Teoretická část bude zaměřena na systém vzdělávání v ČR a Evropské unii, na problematiku narušené komunikační schopnosti, jazykové bariéry a etnických menšin. Empirickou část budou tvořit výsledky dotazníkového šetření. Výzkumným vzorkem budou pedagogové z vybraných základních škol. Závěrečná část bude obsahovat zhodnocení výsledků.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude zabývat vzděláváním dětí z cizojazyčného prostředí v základních školách ČR a Německa. Cílem práce bude popsat, analyzovat a porovnat přístupy práce s dětmi z cizojazyčného prostředí ve vybraných institucích. Teoretická část bude zaměřena na systém vzdělávání v ČR a Evropské unii, na problematiku narušené komunikační schopnosti, jazykové bariéry a etnických menšin. Empirickou část budou tvořit výsledky dotazníkového šetření. Výzkumným vzorkem budou pedagogové z vybraných základních škol. Závěrečná část bude obsahovat zhodnocení výsledků.
Seznam doporučené literatury
KROPÁČOVÁ, J. Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem. Olomouc : Jitka Kropáčová, 2006, ISBN 80-244-1511-9 LEONTIYEVA, Y. et al. Menšinová problematika v ČR: komunitní život a reprezentace kolektivních zájmů. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2006, 95 s. ISBN 80-7330-098-2. META. Inkluzivní škola.cz: informační portál zaměřený na začleňování žáků cizinců do českého vzdělávacího systému. Creative Commons, 2014. Dostupné na WWW: SLAVÍKOVÁ-BOUCHER, L. Český žák-cizinec. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2016, 11 s. ISBN 978-80-86956-87-9. ŠINDELÁŘOVÁ, J. Metodická doporučení k začleňování žáků - cizinců do výuky v českých základních školách. Národní ústav pro vzdělávaní, 2011. ŠTĚFANÍK, J. Jeden člověk, dva jazyky, dvojjazyčnost u dětí - předsudky a skutečnosti. Bratislava : Academic Electronic Press, 2000. s. 128. ISBN 80- 88880-41-6 Vyhláška č. 27/2016 Sb., O VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI A ŽÁKŮ NADANÝCH, VE ZNĚNÍ ÚČINNÉM DO 31. 8. 2017 Zákon č.108/2006 Sb. Zákon o sociálních službách Zákon č. 561/2004 Sb. Školský zákon ZIMOVÁ, L., BALKÓ, I. O jazycích, zemích a kultuře našich spolužáků. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2005, 125 s. ISBN 80-7044-718-4.
Seznam doporučené literatury
KROPÁČOVÁ, J. Výuka žáka s odlišným mateřským jazykem. Olomouc : Jitka Kropáčová, 2006, ISBN 80-244-1511-9 LEONTIYEVA, Y. et al. Menšinová problematika v ČR: komunitní život a reprezentace kolektivních zájmů. Praha: Sociologický ústav AV ČR, 2006, 95 s. ISBN 80-7330-098-2. META. Inkluzivní škola.cz: informační portál zaměřený na začleňování žáků cizinců do českého vzdělávacího systému. Creative Commons, 2014. Dostupné na WWW: SLAVÍKOVÁ-BOUCHER, L. Český žák-cizinec. Praha: Národní institut pro další vzdělávání, 2016, 11 s. ISBN 978-80-86956-87-9. ŠINDELÁŘOVÁ, J. Metodická doporučení k začleňování žáků - cizinců do výuky v českých základních školách. Národní ústav pro vzdělávaní, 2011. ŠTĚFANÍK, J. Jeden člověk, dva jazyky, dvojjazyčnost u dětí - předsudky a skutečnosti. Bratislava : Academic Electronic Press, 2000. s. 128. ISBN 80- 88880-41-6 Vyhláška č. 27/2016 Sb., O VZDĚLÁVÁNÍ ŽÁKŮ SE SPECIÁLNÍMI VZDĚLÁVACÍMI POTŘEBAMI A ŽÁKŮ NADANÝCH, VE ZNĚNÍ ÚČINNÉM DO 31. 8. 2017 Zákon č.108/2006 Sb. Zákon o sociálních službách Zákon č. 561/2004 Sb. Školský zákon ZIMOVÁ, L., BALKÓ, I. O jazycích, zemích a kultuře našich spolužáků. Ústí nad Labem: PF UJEP, 2005, 125 s. ISBN 80-7044-718-4.