Tato diplomová práce s názvem "Problematika doporučení vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně z pohledu rodičů", se zabývá zkoumáním reakcí rodičů (zákonných zástupců), jejichž dětem bylo doporučeno vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně.
Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou a část empirickou. Teoretická část se zabývá pedagogicko-psychologickým poradenstvím, školskými poradenskými zařízeními,
charakteristikou a činností pedagogicko-psychologické poradny a také obtížemi, které jsou
podnětem k doporučení vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně. Empirická část je
tvořena kvantitativním výzkumným šetřením, které je realizováno v pedagogicko-psychologických poradnách formou dotazníku.
Anotace v angličtině
This thesis titled "The Issue concerning Recommendation of an Examination in a Pedagogical-Psychological counselling Center from the parents´ point of view" explores the reactions
of parents (legal guardians) whose children have been recommended for assessment at a
pedagogical-psychological counselling center. The thesis is divided into a theoretical part
and an empirical part. The theoretical part delves into pedagogical-psychological counselling, educational counselling facilities, the characteristics and operation of pedagogical-psychological counseling centers, as well as the challenges that lead to the recommendation
for assessment in such centers. The empirical part consists of quantitative research study
conducted in pedagogical-psychological counseling centers through the use of questionnaires.
Educational and Psychological Counselling, client, examination, parents, recommendation, educationalist
Rozsah průvodní práce
76
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce s názvem "Problematika doporučení vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně z pohledu rodičů", se zabývá zkoumáním reakcí rodičů (zákonných zástupců), jejichž dětem bylo doporučeno vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně.
Diplomová práce je rozdělena na část teoretickou a část empirickou. Teoretická část se zabývá pedagogicko-psychologickým poradenstvím, školskými poradenskými zařízeními,
charakteristikou a činností pedagogicko-psychologické poradny a také obtížemi, které jsou
podnětem k doporučení vyšetření v pedagogicko-psychologické poradně. Empirická část je
tvořena kvantitativním výzkumným šetřením, které je realizováno v pedagogicko-psychologických poradnách formou dotazníku.
Anotace v angličtině
This thesis titled "The Issue concerning Recommendation of an Examination in a Pedagogical-Psychological counselling Center from the parents´ point of view" explores the reactions
of parents (legal guardians) whose children have been recommended for assessment at a
pedagogical-psychological counselling center. The thesis is divided into a theoretical part
and an empirical part. The theoretical part delves into pedagogical-psychological counselling, educational counselling facilities, the characteristics and operation of pedagogical-psychological counseling centers, as well as the challenges that lead to the recommendation
for assessment in such centers. The empirical part consists of quantitative research study
conducted in pedagogical-psychological counseling centers through the use of questionnaires.
Educational and Psychological Counselling, client, examination, parents, recommendation, educationalist
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem této diplomové práce bude analýza reakcí a názorů rodičů, jejichž dětem byla doporučena návštěva pedagogicko – psychologické poradny. Teoretická část diplomové práce se bude zabývat tématem chodu pedagogicko – psychologické poradny, jejími pracovníky, spoluprací s jinými institucemi a také obtížemi, které se týkají psychického či fyzického vývoje dětí navštěvujících pedagogicko – psychologickou poradnu. Praktickou část bude tvořit kvantitativní výzkumné šetření, které bude realizováno v pedagogicko – psychologických poradnách formou dotazníku, který bude určen pro zákonné zástupce docházejících klientů. Výsledkem této části bude zjištění, jak rodiče nahlížejí na pedagogicko – psychologickou poradnu a jaký mají přístup k návštěvě této instituce se svými potomky. Dosažené výsledky budou využitelné v pedagogické praxi, budou ku prospěchu pedagogům základních škol a rodičům budoucích klientů pedagogicko – psychologických poraden a přispějí ke zlepšení pochopení jejich názorů či přístupů na vyšetření v pedagogicko – psychologických poradnách.
Zásady pro vypracování
Hlavním cílem této diplomové práce bude analýza reakcí a názorů rodičů, jejichž dětem byla doporučena návštěva pedagogicko – psychologické poradny. Teoretická část diplomové práce se bude zabývat tématem chodu pedagogicko – psychologické poradny, jejími pracovníky, spoluprací s jinými institucemi a také obtížemi, které se týkají psychického či fyzického vývoje dětí navštěvujících pedagogicko – psychologickou poradnu. Praktickou část bude tvořit kvantitativní výzkumné šetření, které bude realizováno v pedagogicko – psychologických poradnách formou dotazníku, který bude určen pro zákonné zástupce docházejících klientů. Výsledkem této části bude zjištění, jak rodiče nahlížejí na pedagogicko – psychologickou poradnu a jaký mají přístup k návštěvě této instituce se svými potomky. Dosažené výsledky budou využitelné v pedagogické praxi, budou ku prospěchu pedagogům základních škol a rodičům budoucích klientů pedagogicko – psychologických poraden a přispějí ke zlepšení pochopení jejich názorů či přístupů na vyšetření v pedagogicko – psychologických poradnách.
Seznam doporučené literatury
HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana. Intervence: pedagogicko-psychologické poradenství III. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-146-X.
KENDÍKOVÁ, Jitka a Miroslav VOSMIK. Jak zvládnout problémy dětí se školou?: děti se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole - praktická příručka pro rodiče, učitele a další odborné pracovníky. 2. vydání. [Praha]: Pasparta, [2016]. ISBN 978-80-88163-36-7.
KREJČOVÁ, Lenka, Zuzana HLADÍKOVÁ, Kamila ŠEMBEROVÁ a Kamila BALHAROVÁ. Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. 2., aktualizované vydání. Brno: Edika, 2018. Rádce pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-1219-3.
MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Výchovné poradenství. 3., aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2020. ISBN 978-80-7598-174-5.
NOVOSAD, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním: základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.
NOVOSAD, Libor. Základy speciálního poradenství: struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5.
RŮŽIČKOVÁ, Veronika. Speciální pedagog jako profese. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018. ISBN 978-80-244-5468-9.
Seznam doporučené literatury
HADJ-MOUSSOVÁ, Zuzana. Intervence: pedagogicko-psychologické poradenství III. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2004. ISBN 80-7290-146-X.
KENDÍKOVÁ, Jitka a Miroslav VOSMIK. Jak zvládnout problémy dětí se školou?: děti se speciálními vzdělávacími potřebami ve škole - praktická příručka pro rodiče, učitele a další odborné pracovníky. 2. vydání. [Praha]: Pasparta, [2016]. ISBN 978-80-88163-36-7.
KREJČOVÁ, Lenka, Zuzana HLADÍKOVÁ, Kamila ŠEMBEROVÁ a Kamila BALHAROVÁ. Specifické poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie. 2., aktualizované vydání. Brno: Edika, 2018. Rádce pro rodiče a učitele. ISBN 978-80-266-1219-3.
MERTIN, Václav a Lenka KREJČOVÁ. Výchovné poradenství. 3., aktualizované vydání. Praha: Wolters Kluwer, 2020. ISBN 978-80-7598-174-5.
NOVOSAD, Libor. Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním: základy a předpoklady dobré poradenské praxe. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-509-7.
NOVOSAD, Libor. Základy speciálního poradenství: struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5.
RŮŽIČKOVÁ, Veronika. Speciální pedagog jako profese. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018. ISBN 978-80-244-5468-9.