Diplomová práce se zabývá výzkumem syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků základních škol a základních škol speciálních. V teoretické části je blíže definován pojem syndrom vyhoření, charakteristika pedagogického pracovníka
a problematika pedagogického pracovníka v kontextu syndromu vyhoření. V empirické části je konkrétně popsán kvantitativní výzkum uskutečněný na základních školách a základních školách speciálních v okrese Most, který byl realizován za pomoci standardizovaného dotazníku Maslach Burnout Inventory (MBI). Získaná data z výzkumného šetření byla statisticky zpracována a následně porovnána z hlediska typu základní školy, na které pedagogičtí pracovníci působí.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the research of burnout syndrome in teaching staff of primary and special primary schools. In the theoretical part, the concept of burnout syndrome, characteristics of pedagogical worker and issues of pedagogical worker in the context of burnout syndrome are defined in more detail. The empirical part specifically describes the quantitative research conducted in primary and special primary schools in the Most district, which was carried out using the standardized questionnaire Maslach Burnout Inventory (MBI). The data obtained from the survey were statistically processed and then compared in terms of the type of primary school where the teaching staff work.
Diplomová práce se zabývá výzkumem syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků základních škol a základních škol speciálních. V teoretické části je blíže definován pojem syndrom vyhoření, charakteristika pedagogického pracovníka
a problematika pedagogického pracovníka v kontextu syndromu vyhoření. V empirické části je konkrétně popsán kvantitativní výzkum uskutečněný na základních školách a základních školách speciálních v okrese Most, který byl realizován za pomoci standardizovaného dotazníku Maslach Burnout Inventory (MBI). Získaná data z výzkumného šetření byla statisticky zpracována a následně porovnána z hlediska typu základní školy, na které pedagogičtí pracovníci působí.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the research of burnout syndrome in teaching staff of primary and special primary schools. In the theoretical part, the concept of burnout syndrome, characteristics of pedagogical worker and issues of pedagogical worker in the context of burnout syndrome are defined in more detail. The empirical part specifically describes the quantitative research conducted in primary and special primary schools in the Most district, which was carried out using the standardized questionnaire Maslach Burnout Inventory (MBI). The data obtained from the survey were statistically processed and then compared in terms of the type of primary school where the teaching staff work.
Diplomová práce se bude věnovat výskytu syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků základních škol a základních škol speciálních v okrese Most. V teoretické části budou zpracovány kapitoly vztahující se k danému tématu, zejména pak pojmu syndrom vyhoření, dále to bude problematika základních škol a základních škol speciálních, pedagogických pracovníků a profese pedagoga. Cílem kvantitativního výzkumu v empirické části bude komparace výskytu syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků základních škol a základních škol speciálních. Sběr dat proběhne prostřednictvím standardizovaného dotazníku. Součástí diplomové práce budou konkrétní závěry vycházející z výsledků dotazníkového šetření a následná doporučení pro praxi.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce se bude věnovat výskytu syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků základních škol a základních škol speciálních v okrese Most. V teoretické části budou zpracovány kapitoly vztahující se k danému tématu, zejména pak pojmu syndrom vyhoření, dále to bude problematika základních škol a základních škol speciálních, pedagogických pracovníků a profese pedagoga. Cílem kvantitativního výzkumu v empirické části bude komparace výskytu syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků základních škol a základních škol speciálních. Sběr dat proběhne prostřednictvím standardizovaného dotazníku. Součástí diplomové práce budou konkrétní závěry vycházející z výsledků dotazníkového šetření a následná doporučení pro praxi.
Seznam doporučené literatury
1. BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: texty k distančnímu vzdělávání. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2007. ISBN 9788073151584.
2. DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. Praha: GRADA, 2009. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2863-6.
3. ČAPEK, Robert, Irena PŘÍKAZSKÁ a Jiří ŠMEJKAL. Učitel a syndrom vyhoření. Praha: Raabe, 2021. Já, učitel. ISBN 978-80-7496-472-5.
4. FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
5. NECKEL, Sighard, Anna Katharina SCHAFFNER a Greta WAGNER. Burnout, Fatigue, Exhaustion: An Interdisciplinary Perspective on a Modern Affliction. Imprint: Palgrave Macmillan, 2017. ISBN 9783319528878.
6. PRIESS, Mirriam. Jak zvládnout syndrom vyhoření: najděte cestu zpátky k sobě. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5394-2.
7. RŮŽIČKOVÁ, Veronika. Speciální pedagog jako profese. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018. ISBN 978-80-244-5468-9.
8. STOCK, Christian. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. Praha: Grada, 2010. Poradce pro praxi. ISBN 978-80-247-3553-5.
9. ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Výzkum příčin a projevů syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7414-992-4.
10. VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-082-4.
Seznam doporučené literatury
1. BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Strategie ve vzdělávání dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami: texty k distančnímu vzdělávání. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Paido, 2007. ISBN 9788073151584.
2. DYTRTOVÁ, Radmila a Marie KRHUTOVÁ. Učitel: příprava na profesi. Praha: GRADA, 2009. Pedagogika. ISBN 978-80-247-2863-6.
3. ČAPEK, Robert, Irena PŘÍKAZSKÁ a Jiří ŠMEJKAL. Učitel a syndrom vyhoření. Praha: Raabe, 2021. Já, učitel. ISBN 978-80-7496-472-5.
4. FISCHER, Slavomil. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se specifickými potřebami v oblasti somatické, psychické a sociální: učebnice pro studenty učitelství. Praha: Triton, 2014. ISBN 978-80-7387-792-7.
5. NECKEL, Sighard, Anna Katharina SCHAFFNER a Greta WAGNER. Burnout, Fatigue, Exhaustion: An Interdisciplinary Perspective on a Modern Affliction. Imprint: Palgrave Macmillan, 2017. ISBN 9783319528878.
6. PRIESS, Mirriam. Jak zvládnout syndrom vyhoření: najděte cestu zpátky k sobě. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5394-2.
7. RŮŽIČKOVÁ, Veronika. Speciální pedagog jako profese. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018. ISBN 978-80-244-5468-9.
8. STOCK, Christian. Syndrom vyhoření a jak jej zvládnout. Praha: Grada, 2010. Poradce pro praxi. ISBN 978-80-247-3553-5.
9. ŠKODA, Jiří a Pavel DOULÍK. Výzkum příčin a projevů syndromu vyhoření u pedagogických pracovníků. Ústí nad Labem: Univerzita Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, Pedagogická fakulta, 2016. ISBN 978-80-7414-992-4.
10. VAŠUTOVÁ, Jaroslava. Profese učitele v českém vzdělávacím kontextu. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-082-4.