Předkládaná diplomová práce je zaměřena na analýzu a interpretaci vybraných děl se sociální tematikou. Hlavním cílem je vytvořit metodické listy pro práci s vybranými texty se sociální tematikou v hodinách literatury na základní škole. Práce je rozdělena na tři části. První část mapuje a diferencuje vývoj literatury pro děti a mládež s akcentem na sociální problematiku. Ve druhé kapitole jsou analyzovány a interpretovány vybrané tituly věnované sociální problematice. Poslední část předkládá metodické listy s pokyny a řešením pro učitele. Metodické listy jsou doplněny o graficky zpracované pracovní listy využitelné v praxi.
Anotace v angličtině
The presented diploma thesis focuses on the analysis and interpretation of selected works with social themes. The main objective is to create methodical sheets for working with selected texts addressing social topics in literature classes at elementary schools. The thesis is divided into three parts. The first part maps and differentiates the development of literature for children and young adults with an emphasis on social issues. The second chapter analyzes and interprets selected titles dedicated to social problems. The final part presents methodical sheets with instructions and solutions for teachers. The methodical sheets are complemented by visually designed worksheets applicable in practice.
Klíčová slova
literatura pro děti a mládež, sociální problematika, metodické listy, didaktické využití, čtenářská gramotnost
Klíčová slova v angličtině
literature for children and young adults, social issues, methodical sheets, didactic utilization, reading literacy
Rozsah průvodní práce
98 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Předkládaná diplomová práce je zaměřena na analýzu a interpretaci vybraných děl se sociální tematikou. Hlavním cílem je vytvořit metodické listy pro práci s vybranými texty se sociální tematikou v hodinách literatury na základní škole. Práce je rozdělena na tři části. První část mapuje a diferencuje vývoj literatury pro děti a mládež s akcentem na sociální problematiku. Ve druhé kapitole jsou analyzovány a interpretovány vybrané tituly věnované sociální problematice. Poslední část předkládá metodické listy s pokyny a řešením pro učitele. Metodické listy jsou doplněny o graficky zpracované pracovní listy využitelné v praxi.
Anotace v angličtině
The presented diploma thesis focuses on the analysis and interpretation of selected works with social themes. The main objective is to create methodical sheets for working with selected texts addressing social topics in literature classes at elementary schools. The thesis is divided into three parts. The first part maps and differentiates the development of literature for children and young adults with an emphasis on social issues. The second chapter analyzes and interprets selected titles dedicated to social problems. The final part presents methodical sheets with instructions and solutions for teachers. The methodical sheets are complemented by visually designed worksheets applicable in practice.
Klíčová slova
literatura pro děti a mládež, sociální problematika, metodické listy, didaktické využití, čtenářská gramotnost
Klíčová slova v angličtině
literature for children and young adults, social issues, methodical sheets, didactic utilization, reading literacy
Zásady pro vypracování
1. Schromáždění a studium primární a sekundární literatury
2. Vývoj sociální problematiky v LPDM
3. Podpora čtenářské gramotnosti na ZŠ
4. Analýza vybraných knih se sociální problematikou
5. Vytvoření a využití metodických listů v hodinách literatury na ZŠ
6. Zhodnocení získaných poznatků.
Zásady pro vypracování
1. Schromáždění a studium primární a sekundární literatury
2. Vývoj sociální problematiky v LPDM
3. Podpora čtenářské gramotnosti na ZŠ
4. Analýza vybraných knih se sociální problematikou
5. Vytvoření a využití metodických listů v hodinách literatury na ZŠ
6. Zhodnocení získaných poznatků.
Seznam doporučené literatury
JEDLIČKA, Richard, Jaroslav KOŤA a Jan SLAVÍK. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0586-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie handicapu: skripta pro posluchače pedagogických fakult Univerzity Karlovy. Dot. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 80-70-66-582-3.
ŠUBRTOVÁ, Milena. Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-2104413-5.
SLADOVÁ, Jana. Dětství a dospívání v současné literatuře pro děti a mládež. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4025-5.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7.
HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2626-0.
ŠTĚPÁNÍK, Stanislav, Eva HÁJKOVÁ, Klára ELIÁŠKOVÁ, Ľudmila LIPTÁKOVÁ a Marta SZYMAŃSKA. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň: Fraus, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.
SEGI LUKAVSKÁ, Jana, ed. Dítěti vstříc: teorie literatury pro děti a mládež. Brno: Host, 2018. Teoretická knihovna. ISBN 978-80-7577-413-2.
Seznam doporučené literatury
JEDLIČKA, Richard, Jaroslav KOŤA a Jan SLAVÍK. Pedagogická psychologie pro učitele: psychologie ve výchově a vzdělávání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0586-1.
VÁGNEROVÁ, Marie. Psychologie handicapu: skripta pro posluchače pedagogických fakult Univerzity Karlovy. Dot. Praha: Karolinum, 1993. ISBN 80-70-66-582-3.
ŠUBRTOVÁ, Milena. Tematika smrti v české a světové próze pro děti a mládež. Brno: Masarykova univerzita, 2007. ISBN 978-80-2104413-5.
SLADOVÁ, Jana. Dětství a dospívání v současné literatuře pro děti a mládež. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4025-5.
ČAPEK, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-3450-7.
HNÍK, Ondřej. Didaktika literatury: výzvy oboru: od textů umělecké povahy k didaktice estetickovýchovného oboru. Praha: Karolinum, 2014. ISBN 978-80-246-2626-0.
ŠTĚPÁNÍK, Stanislav, Eva HÁJKOVÁ, Klára ELIÁŠKOVÁ, Ľudmila LIPTÁKOVÁ a Marta SZYMAŃSKA. Školní výpravy do krajiny češtiny: didaktika českého jazyka pro základní školy. Plzeň: Fraus, 2020. ISBN 978-80-7489-595-1.
SEGI LUKAVSKÁ, Jana, ed. Dítěti vstříc: teorie literatury pro děti a mládež. Brno: Host, 2018. Teoretická knihovna. ISBN 978-80-7577-413-2.