Pandemie Covidu-19 donutila v letech 2020-2022 Českou republiku opakovaně uzavřít školské instituce ve snaze zamezit přenosu onemocnění. Cílem této diplomové práce bylo určit, do jaké míry závisí syndrom vyhoření pedagogických pracovníků základních škol v Ústeckém kraji na strachu z Covidu-19, stresu, online výuce, vládních nařízeních a okolí pracovníka. Výzkum si také kladl za cíl odhalit, které skupiny pedagogů jsou nejnáchylnější k vykazování syndromu vyhoření a jak se základní školy postavily k prevenci. Data byla sbírána pomocí certifikovaného online dotazníku, jež byl vyplněn pedagogickými pracovníky z 52 základních škol nacházejících se ve všech okresech Ústeckého kraje, a zpracována za pomoci popisné statistiky, Mann-Whitneyova testu, Kruskal-Wallisova testu, Friedmanova testu a Pearsonova korelačního koeficientu. Na základě výsledků těchto testů byla vytvořena doporučení pro vedení základních škol. Zpracovaná data byla poskytnuta zřizovatelům základních škol v Ústeckém kraji ke zmapování současné situace syndromu vyhoření mezi pedagogickými pracovníky.
Anotace v angličtině
In 2020-2022 the Covid-19 pandemic forced the Czech Republic to repeatedly close educational institutions in an attempt to prevent the transmission of the disease. The aim of this Master's thesis was to determine to what extent the burnout syndrome of primary school teachers in the Ústí Region depends on the fear of Covid-19, stress, online teaching, government regulations and social support. The research also aimed to reveal which groups of primary school teachers are most prone to burnout and how primary schools have approached prevention. The data was collected using a certified online questionnaire filled out by teachers from 52 elementary schools located in all districts of the Ústí Region and processed using descriptive statistics, the Mann-Whitney test, the Kruskal-Wallis test, the Friedman test, and the Pearson correlation coefficient. Based on the results of these tests, recommendations were made for the management of elementary schools. The processed data was provided to the founders of primary schools in the Ústí Region to map the current situation of burnout syndrome among primary school teachers.
Klíčová slova
Syndrom vyhoření, pedagogičtí pracovníci na základních školách, pandemie Covidu-19
Klíčová slova v angličtině
Burnout syndrome, primary school teachers, Covid-19 pandemic
Rozsah průvodní práce
71 s. (108 582 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
Pandemie Covidu-19 donutila v letech 2020-2022 Českou republiku opakovaně uzavřít školské instituce ve snaze zamezit přenosu onemocnění. Cílem této diplomové práce bylo určit, do jaké míry závisí syndrom vyhoření pedagogických pracovníků základních škol v Ústeckém kraji na strachu z Covidu-19, stresu, online výuce, vládních nařízeních a okolí pracovníka. Výzkum si také kladl za cíl odhalit, které skupiny pedagogů jsou nejnáchylnější k vykazování syndromu vyhoření a jak se základní školy postavily k prevenci. Data byla sbírána pomocí certifikovaného online dotazníku, jež byl vyplněn pedagogickými pracovníky z 52 základních škol nacházejících se ve všech okresech Ústeckého kraje, a zpracována za pomoci popisné statistiky, Mann-Whitneyova testu, Kruskal-Wallisova testu, Friedmanova testu a Pearsonova korelačního koeficientu. Na základě výsledků těchto testů byla vytvořena doporučení pro vedení základních škol. Zpracovaná data byla poskytnuta zřizovatelům základních škol v Ústeckém kraji ke zmapování současné situace syndromu vyhoření mezi pedagogickými pracovníky.
Anotace v angličtině
In 2020-2022 the Covid-19 pandemic forced the Czech Republic to repeatedly close educational institutions in an attempt to prevent the transmission of the disease. The aim of this Master's thesis was to determine to what extent the burnout syndrome of primary school teachers in the Ústí Region depends on the fear of Covid-19, stress, online teaching, government regulations and social support. The research also aimed to reveal which groups of primary school teachers are most prone to burnout and how primary schools have approached prevention. The data was collected using a certified online questionnaire filled out by teachers from 52 elementary schools located in all districts of the Ústí Region and processed using descriptive statistics, the Mann-Whitney test, the Kruskal-Wallis test, the Friedman test, and the Pearson correlation coefficient. Based on the results of these tests, recommendations were made for the management of elementary schools. The processed data was provided to the founders of primary schools in the Ústí Region to map the current situation of burnout syndrome among primary school teachers.
Klíčová slova
Syndrom vyhoření, pedagogičtí pracovníci na základních školách, pandemie Covidu-19
Klíčová slova v angličtině
Burnout syndrome, primary school teachers, Covid-19 pandemic
Zásady pro vypracování
Pandemie Covidu-19 donutila českou vládu v letech 2020 - 2022 opakovaně zakročit proti šíření nákazy Koronavirem uzavřením veškerých školských institucí. Toto opatření se bezesporu podepsalo na pedagogických pracovních, jež byli vystaveni dlouhodobému pracovnímu stresu, který představuje podhoubí pro vznik syndromu vyhoření. Cílem této diplomové práce bude určit, do jaké míry závisí syndrom vyhoření pedagogických pracovníků základních škol v Ústeckém kraji na faktorech zkoumaných v zahraničních studiích, tj. strachu z Covidu-19, vnímaném stresu, úzkosti z online výuky, okolí pracovníka a vládních nařízeních. Výzkum si také klade za cíl odhalit, které skupiny pedagogů jsou nejnáchylnější k vykazování syndromu vyhoření a jak se jednotlivé školy postavily k prevenci. Data budou sbírána pomocí online dotazníku, jež bude odeslán na emailové adresy ředitelům a zástupcům ředitele základních škol v Ústeckém kraji. Dle Českého statistického úřadu (2021) působilo na základních školách v Ústeckém kraji ve školním roce 2020/2021 5 536 pedagogických pracovníků, kteří představují potenciální respondenty. Dotazník se bude skládat z otázek ze standardizovaného dotazníku MBI (Maslach Burnout Inventory), Škály strachu z Covidu-19 od autorů Ahorsu et al. (2020), Škály vnímaného stresu od autorů Cohena a Williamsona (1988) a dalších uzavřených a identifikačních otázek a tvrzení. Data budou zpracována pomocí popisné statistiky. Závislost mezi faktory a vykázanou mírou syndromu vyhoření bude zkoumána pomocí korelačního koeficientu. Rozdíly mezi jednotlivými skupinami budou testovány pomocí ANOVY. Mnohé studie varují zřizovatele školských institucí před odlivem pedagogických pracovníků z důvodu vyhoření. Jedním ze způsobů, jak této hrozbě předejít, je dle autorů prevence a vytvoření podpůrného systému pro pedagogy. K jejich tvorbě a zmapování současné situace budou zřizovatelům základních škol v Ústeckém kraji poskytnuta zpracovaná data a výsledná doporučení z této diplomové práce.
Zásady pro vypracování
Pandemie Covidu-19 donutila českou vládu v letech 2020 - 2022 opakovaně zakročit proti šíření nákazy Koronavirem uzavřením veškerých školských institucí. Toto opatření se bezesporu podepsalo na pedagogických pracovních, jež byli vystaveni dlouhodobému pracovnímu stresu, který představuje podhoubí pro vznik syndromu vyhoření. Cílem této diplomové práce bude určit, do jaké míry závisí syndrom vyhoření pedagogických pracovníků základních škol v Ústeckém kraji na faktorech zkoumaných v zahraničních studiích, tj. strachu z Covidu-19, vnímaném stresu, úzkosti z online výuky, okolí pracovníka a vládních nařízeních. Výzkum si také klade za cíl odhalit, které skupiny pedagogů jsou nejnáchylnější k vykazování syndromu vyhoření a jak se jednotlivé školy postavily k prevenci. Data budou sbírána pomocí online dotazníku, jež bude odeslán na emailové adresy ředitelům a zástupcům ředitele základních škol v Ústeckém kraji. Dle Českého statistického úřadu (2021) působilo na základních školách v Ústeckém kraji ve školním roce 2020/2021 5 536 pedagogických pracovníků, kteří představují potenciální respondenty. Dotazník se bude skládat z otázek ze standardizovaného dotazníku MBI (Maslach Burnout Inventory), Škály strachu z Covidu-19 od autorů Ahorsu et al. (2020), Škály vnímaného stresu od autorů Cohena a Williamsona (1988) a dalších uzavřených a identifikačních otázek a tvrzení. Data budou zpracována pomocí popisné statistiky. Závislost mezi faktory a vykázanou mírou syndromu vyhoření bude zkoumána pomocí korelačního koeficientu. Rozdíly mezi jednotlivými skupinami budou testovány pomocí ANOVY. Mnohé studie varují zřizovatele školských institucí před odlivem pedagogických pracovníků z důvodu vyhoření. Jedním ze způsobů, jak této hrozbě předejít, je dle autorů prevence a vytvoření podpůrného systému pro pedagogy. K jejich tvorbě a zmapování současné situace budou zřizovatelům základních škol v Ústeckém kraji poskytnuta zpracovaná data a výsledná doporučení z této diplomové práce.
Seznam doporučené literatury
Ahorsu, D. K., Lin, C. Y., Imani, V., Saffari, M., Griffiths, M. D., & Pakpour, A. H. (2020). The fear of COVID-19 scale: development and initial validation. International journal of mental health and addiction, 1-9.
Aperribai, L., Cortabarria, L., Aguirre, T., Verche, E., & Borges, Á. (2020). Teacher's physical activity and mental health during lockdown due to the COVID-2019 pandemic. Frontiers in Psychology, 2673.
Carreon, T., Rotas, E., Cahapay, M., Garcia, K., Amador, R., & Anoba, J. L. (2021). Fear of COVID-19 and Remote Teaching Burnout of Filipino K to 12 Teachers. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (15), 552-567.
Cohen, S., & Williamson, G. (1988). Perceived stress in a probability sample of the United States. In S. Spacapan & S. Oskamp (Eds.), The social psychology of health: Claremont Symposium on applied social psychology. Newbury Park, CA: Sage.
Česká správa sociálního zabezpečení. (2020). Nemocenské. Dostupné 14. 4. 2022 z: https://www.cssz.cz/web/cz/nemocenske
Český statistický úřad. (2021). Školy a školská zařízení - školní rok 2020/2021.
Daumiller, M., Rinas, R., Hein, J., Janke, S., Dickhäuser, O., & Dresel, M. (2021). Shifting from face-to-face to online teaching during COVID-19: The role of university faculty achievement goals for attitudes towards this sudden change, and their relevance for burnout/engagement and student evaluations of teaching quality. Computers in Human Behavior, 118, 106677.
Davey, H. M., Barratt, A. L., Butow, P. N., & Deeks, J. J. (2007). A one-item question with a Likert or Visual Analog Scale adequately measured current anxiety. Journal of clinical epidemiology, 60(4), 356-360.
Delamarter, J., & Ewart, M. (2020). Responding to student teachers' fears: How we're adjusting during the COVID-19 shutdowns. Northwest Journal of Teacher Education, 15(1), 3.
Fisher, M. H. (2011). Factors influencing stress, burnout, and retention of secondary teachers. Current issues in education, 14(1).
Kneale, D., O'Mara-Eves, A., Rees, R., & Thomas, J. (2020). School closure in response to epidemic outbreaks: Systems-based logic model of downstream impacts. F1000Research, 9.
Kotowski, S. E., Davis, K. G., & Barratt, C. L. (2021). Teachers feeling the burden of COVID-19: Impact on well-being, stress, and burnout. Work, (Preprint), 1-9.
Lee, S. A. (2020). Coronavirus Anxiety Scale: A brief mental health screener for COVID-19 related anxiety. Death studies, 44(7), 393-401.
Maslach, C. (2018). Job burnout in professional and economic contexts. Diversity in unity: Perspectives from psychology and behavioral sciences, 11-15.
Panisoara, I. O., Lazar, I., Panisoara, G., Chirca, R., & Ursu, A. S. (2020). Motivation and continuance intention towards online instruction among teachers during the COVID-19 pandemic: The mediating effect of burnout and technostress. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(21), 8002.
Pressley, T. (2021). Factors contributing to teacher burnout during COVID-19. Educational Researcher, 50(5), 325-327.
Seznam doporučené literatury
Ahorsu, D. K., Lin, C. Y., Imani, V., Saffari, M., Griffiths, M. D., & Pakpour, A. H. (2020). The fear of COVID-19 scale: development and initial validation. International journal of mental health and addiction, 1-9.
Aperribai, L., Cortabarria, L., Aguirre, T., Verche, E., & Borges, Á. (2020). Teacher's physical activity and mental health during lockdown due to the COVID-2019 pandemic. Frontiers in Psychology, 2673.
Carreon, T., Rotas, E., Cahapay, M., Garcia, K., Amador, R., & Anoba, J. L. (2021). Fear of COVID-19 and Remote Teaching Burnout of Filipino K to 12 Teachers. IJERI: International Journal of Educational Research and Innovation, (15), 552-567.
Cohen, S., & Williamson, G. (1988). Perceived stress in a probability sample of the United States. In S. Spacapan & S. Oskamp (Eds.), The social psychology of health: Claremont Symposium on applied social psychology. Newbury Park, CA: Sage.
Česká správa sociálního zabezpečení. (2020). Nemocenské. Dostupné 14. 4. 2022 z: https://www.cssz.cz/web/cz/nemocenske
Český statistický úřad. (2021). Školy a školská zařízení - školní rok 2020/2021.
Daumiller, M., Rinas, R., Hein, J., Janke, S., Dickhäuser, O., & Dresel, M. (2021). Shifting from face-to-face to online teaching during COVID-19: The role of university faculty achievement goals for attitudes towards this sudden change, and their relevance for burnout/engagement and student evaluations of teaching quality. Computers in Human Behavior, 118, 106677.
Davey, H. M., Barratt, A. L., Butow, P. N., & Deeks, J. J. (2007). A one-item question with a Likert or Visual Analog Scale adequately measured current anxiety. Journal of clinical epidemiology, 60(4), 356-360.
Delamarter, J., & Ewart, M. (2020). Responding to student teachers' fears: How we're adjusting during the COVID-19 shutdowns. Northwest Journal of Teacher Education, 15(1), 3.
Fisher, M. H. (2011). Factors influencing stress, burnout, and retention of secondary teachers. Current issues in education, 14(1).
Kneale, D., O'Mara-Eves, A., Rees, R., & Thomas, J. (2020). School closure in response to epidemic outbreaks: Systems-based logic model of downstream impacts. F1000Research, 9.
Kotowski, S. E., Davis, K. G., & Barratt, C. L. (2021). Teachers feeling the burden of COVID-19: Impact on well-being, stress, and burnout. Work, (Preprint), 1-9.
Lee, S. A. (2020). Coronavirus Anxiety Scale: A brief mental health screener for COVID-19 related anxiety. Death studies, 44(7), 393-401.
Maslach, C. (2018). Job burnout in professional and economic contexts. Diversity in unity: Perspectives from psychology and behavioral sciences, 11-15.
Panisoara, I. O., Lazar, I., Panisoara, G., Chirca, R., & Ursu, A. S. (2020). Motivation and continuance intention towards online instruction among teachers during the COVID-19 pandemic: The mediating effect of burnout and technostress. International Journal of Environmental Research and Public Health, 17(21), 8002.
Pressley, T. (2021). Factors contributing to teacher burnout during COVID-19. Educational Researcher, 50(5), 325-327.