Tématem, kterým se tato práce zabývá, je podpora samofinancování kulturních památek v České republice. Výběr tohoto tématu byl důležitý z důvodu, že kulturní památky mají významný vliv na cestovní ruch a jejich řízení má dopad na ekonomiku České republiky, a proto by mělo být věnováno více pozornosti tomuto tématu než doposud. Cílem této práce bylo navrhnout opatření vedoucí ke zvýšení podílu samofinancování objektů kulturního dědictví, které jsou financovány především dotacemi z veřejných zdrojů, a to pomocí definování vlivu autenticity na rozhodovací proces návštěvníků v rámci modelu cílově orientovaného chování (MGB) a navrhnout strategii pro kulturní památky patřící pod Národní památkový ústav. Pro analýzu vztahu návštěvnosti, výnosů z vlastní činnosti a přijatých dotací památek byla využita sekundární data Ministerstva kultury, NIPOS a NPÚ. Byl zde proveden kvantitativní průzkum v podobě dotazníkového šetření zaměřeného na návštěvníky kulturních památek. Data byla analyzována pomocí intervalů spolehlivosti pro střední hodnotu, Friedman testu pro závislé proměnné, regresní a korelační analýzou a pro segmentaci a klasifikaci návštěvníků byla využita shluková analýza. Na základě provedené analýzy bylo zjištěno, že vyšší podíl samofinancování má vliv na snižování přijatých dotací kulturními památkami spadajícími pod NPÚ. Dále byl zjištěn vliv autenticity a dalších aspektů na rozhodovací proces návštěvníků, na jehož základě byl sestaven rozšířený model vztahů rozhodovacího procesu návštěvníků. Následně byla navržena doporučení a návrh strategie pro kulturní památky spadající pod NPÚ v podobě podpůrných strategií na zvýšení samofinancování, využití alternativních zdrojů financování (např. crowdfunding), zvýšení finanční vzdělanosti managementu kulturních památek a způsoby využití autenticity v marketingu kulturních památek.
Anotace v angličtině
The topic of this thesis is the support of self-financing of cultural monuments in the Czech Republic. The choice of this topic was important because cultural monuments have a significant impact on tourism and their management has an impact on the economy of the Czech Republic, and therefore more attention should be paid to this topic than has been the case so far. The aim of this thesis was to propose measures leading to an increase in the share of self-financing of cultural heritage objects, which are mainly financed by public subsidies, by defining the influence of authenticity on the decision-making process of visitors within the framework of the Model of Goal-Based Behaviour (MGB) and to propose a strategy for cultural monuments belonging to the National Heritage Institute. Secondary data from the Ministry of Culture, NIPOS and the National Heritage Institute were used to analyse the relationship between visitor numbers, revenues from own activities and subsidies received by the monuments. A quantitative survey was conducted in the form of a questionnaire survey focused on visitors to cultural monuments. The data were analysed using confidence intervals for the mean, Friedman test for dependent variables, regression and correlation analysis and cluster analysis was used for segmentation and classification of visitors. Based on the analysis, it was found that a higher proportion of self-financing has an impact on the reduction of subsidies received by cultural monuments under the NPA. Furthermore, the influence of authenticity and other aspects on visitors' decision-making process was identified, based on which an extended model of visitors' decision-making relationships was constructed. Subsequently, recommendations and proposed strategies for cultural monuments under the NPA in the form of supporting strategies to increase self-financing, use alternative sources of funding (e.g. crowdfunding), increase financial literacy of cultural monument management, and ways to use authenticity in the marketing of cultural monuments were suggested.
Klíčová slova
Udržitelnost kulturních památek, financování kulturního dědictví, autenticita, rozhodovací proces návštěvníků
Klíčová slova v angličtině
Sustainability of cultural heritage, funding of cultural heritage, authenticity, visitor decision-making process
Rozsah průvodní práce
85 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Tématem, kterým se tato práce zabývá, je podpora samofinancování kulturních památek v České republice. Výběr tohoto tématu byl důležitý z důvodu, že kulturní památky mají významný vliv na cestovní ruch a jejich řízení má dopad na ekonomiku České republiky, a proto by mělo být věnováno více pozornosti tomuto tématu než doposud. Cílem této práce bylo navrhnout opatření vedoucí ke zvýšení podílu samofinancování objektů kulturního dědictví, které jsou financovány především dotacemi z veřejných zdrojů, a to pomocí definování vlivu autenticity na rozhodovací proces návštěvníků v rámci modelu cílově orientovaného chování (MGB) a navrhnout strategii pro kulturní památky patřící pod Národní památkový ústav. Pro analýzu vztahu návštěvnosti, výnosů z vlastní činnosti a přijatých dotací památek byla využita sekundární data Ministerstva kultury, NIPOS a NPÚ. Byl zde proveden kvantitativní průzkum v podobě dotazníkového šetření zaměřeného na návštěvníky kulturních památek. Data byla analyzována pomocí intervalů spolehlivosti pro střední hodnotu, Friedman testu pro závislé proměnné, regresní a korelační analýzou a pro segmentaci a klasifikaci návštěvníků byla využita shluková analýza. Na základě provedené analýzy bylo zjištěno, že vyšší podíl samofinancování má vliv na snižování přijatých dotací kulturními památkami spadajícími pod NPÚ. Dále byl zjištěn vliv autenticity a dalších aspektů na rozhodovací proces návštěvníků, na jehož základě byl sestaven rozšířený model vztahů rozhodovacího procesu návštěvníků. Následně byla navržena doporučení a návrh strategie pro kulturní památky spadající pod NPÚ v podobě podpůrných strategií na zvýšení samofinancování, využití alternativních zdrojů financování (např. crowdfunding), zvýšení finanční vzdělanosti managementu kulturních památek a způsoby využití autenticity v marketingu kulturních památek.
Anotace v angličtině
The topic of this thesis is the support of self-financing of cultural monuments in the Czech Republic. The choice of this topic was important because cultural monuments have a significant impact on tourism and their management has an impact on the economy of the Czech Republic, and therefore more attention should be paid to this topic than has been the case so far. The aim of this thesis was to propose measures leading to an increase in the share of self-financing of cultural heritage objects, which are mainly financed by public subsidies, by defining the influence of authenticity on the decision-making process of visitors within the framework of the Model of Goal-Based Behaviour (MGB) and to propose a strategy for cultural monuments belonging to the National Heritage Institute. Secondary data from the Ministry of Culture, NIPOS and the National Heritage Institute were used to analyse the relationship between visitor numbers, revenues from own activities and subsidies received by the monuments. A quantitative survey was conducted in the form of a questionnaire survey focused on visitors to cultural monuments. The data were analysed using confidence intervals for the mean, Friedman test for dependent variables, regression and correlation analysis and cluster analysis was used for segmentation and classification of visitors. Based on the analysis, it was found that a higher proportion of self-financing has an impact on the reduction of subsidies received by cultural monuments under the NPA. Furthermore, the influence of authenticity and other aspects on visitors' decision-making process was identified, based on which an extended model of visitors' decision-making relationships was constructed. Subsequently, recommendations and proposed strategies for cultural monuments under the NPA in the form of supporting strategies to increase self-financing, use alternative sources of funding (e.g. crowdfunding), increase financial literacy of cultural monument management, and ways to use authenticity in the marketing of cultural monuments were suggested.
Klíčová slova
Udržitelnost kulturních památek, financování kulturního dědictví, autenticita, rozhodovací proces návštěvníků
Klíčová slova v angličtině
Sustainability of cultural heritage, funding of cultural heritage, authenticity, visitor decision-making process
Zásady pro vypracování
Tématem, kterým se tato práce zabývá, je podpora samofinancování kulturních památek v České republice pomocí autenticity. Velká část kulturních památek v České republice patří pod Národní památkový ústav a jejich hlavním příjmem pro provoz jsou veřejné finance v podobě dotací. Cílem této práce je navrhnout opatření vedoucí ke zvýšení podílu samofinancování objektů kulturního dědictví, které jsou financovány především dotacemi z veřejných zdrojů, a to pomocí definování vlivu autenticity na rozhodovací proces návštěvníků v rámci modelu cílově orientovaného chování (MGB) a navrhnout strategii pro kulturní památky patřící pod Národní památkový ústav. V této práci bude provedena analýza sekundárních dat (výše tržeb vybraných kulturních památek, počet návštěvníků a výše přijatých dotací), pomocí které bude definován vztah samofinancování památek a výše přijatých dotací. Dále pak bude provedeno dotazníkové šetření, a tedy sběr primárních dat pro zjištění vlivu autenticity na rozhodovací proces návštěvníků v podobě modelu MGB. Data budou analyzována pomocí regrese, korelace, testů pro porovnání několika výběrů, testu nezávislosti pro kategoriální veličiny a segmentace. V závěru bude možné definovat, do jaké míry růst samofinancování památek ovlivňuje příjem finančních prostředků a jak mohou památky využít vlivu autenticity na rozhodovací proces návštěvníků, čemuž poslouží navržená opatření a doporučení na základě provedeného průzkumu trhu a jeho segmentace.
Zásady pro vypracování
Tématem, kterým se tato práce zabývá, je podpora samofinancování kulturních památek v České republice pomocí autenticity. Velká část kulturních památek v České republice patří pod Národní památkový ústav a jejich hlavním příjmem pro provoz jsou veřejné finance v podobě dotací. Cílem této práce je navrhnout opatření vedoucí ke zvýšení podílu samofinancování objektů kulturního dědictví, které jsou financovány především dotacemi z veřejných zdrojů, a to pomocí definování vlivu autenticity na rozhodovací proces návštěvníků v rámci modelu cílově orientovaného chování (MGB) a navrhnout strategii pro kulturní památky patřící pod Národní památkový ústav. V této práci bude provedena analýza sekundárních dat (výše tržeb vybraných kulturních památek, počet návštěvníků a výše přijatých dotací), pomocí které bude definován vztah samofinancování památek a výše přijatých dotací. Dále pak bude provedeno dotazníkové šetření, a tedy sběr primárních dat pro zjištění vlivu autenticity na rozhodovací proces návštěvníků v podobě modelu MGB. Data budou analyzována pomocí regrese, korelace, testů pro porovnání několika výběrů, testu nezávislosti pro kategoriální veličiny a segmentace. V závěru bude možné definovat, do jaké míry růst samofinancování památek ovlivňuje příjem finančních prostředků a jak mohou památky využít vlivu autenticity na rozhodovací proces návštěvníků, čemuž poslouží navržená opatření a doporučení na základě provedeného průzkumu trhu a jeho segmentace.
Seznam doporučené literatury
Eppich, R., Grinda, J. L. G., Maleković, S., & Jelinčić, D. A. (2019). Sustainable financial management of tangible cultural heritage sites. Journal of Cultural Heritage Management and Sustainable Development, 9(3), 282-299. https://doi.org/10.1108/JCHMSD-11-2018-0081
Jelinčić, D. A., Šveb, M., & Towse, R. (2021). Financial Sustainability of Cultural Heritage: A Review of Crowdfunding in Europe. Journal of Risk and Financial Management, 14(3). https://doi.org/10.3390/jrfm14030101
Kim, J. S., Hart, R. J., Lee, J. -E., & Kim, N. -J. (2016). The impact of climate change on the decision-making process of potential tourists using the model of goal-directed behavior. International Journal of Tourism and Hospitality Research, 30(4). https://doi.org/10.21298/IJTHR.2016.04.30.4.33
Lee, C. -K., Ahmad, M. S., Petrick, J. F., Park, Y. -N., Park, E., & Kang, C. -W. (2020). The roles of cultural worldview and authenticity in tourists’ decision-making process in a heritage tourism destination using a model of goal-directed behavior. Journal of Travel Research, 18(1), 3-15. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2020.100500
Park, E., Choi, B. -K., Lee, T. J., Park, Y. -N., Park, E., & Kang, C. -W. (2019). The role and dimensions of authenticity in heritage tourism. Tourism Management, 74(2), 99-109. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2019.03.001
Seznam doporučené literatury
Eppich, R., Grinda, J. L. G., Maleković, S., & Jelinčić, D. A. (2019). Sustainable financial management of tangible cultural heritage sites. Journal of Cultural Heritage Management and Sustainable Development, 9(3), 282-299. https://doi.org/10.1108/JCHMSD-11-2018-0081
Jelinčić, D. A., Šveb, M., & Towse, R. (2021). Financial Sustainability of Cultural Heritage: A Review of Crowdfunding in Europe. Journal of Risk and Financial Management, 14(3). https://doi.org/10.3390/jrfm14030101
Kim, J. S., Hart, R. J., Lee, J. -E., & Kim, N. -J. (2016). The impact of climate change on the decision-making process of potential tourists using the model of goal-directed behavior. International Journal of Tourism and Hospitality Research, 30(4). https://doi.org/10.21298/IJTHR.2016.04.30.4.33
Lee, C. -K., Ahmad, M. S., Petrick, J. F., Park, Y. -N., Park, E., & Kang, C. -W. (2020). The roles of cultural worldview and authenticity in tourists’ decision-making process in a heritage tourism destination using a model of goal-directed behavior. Journal of Travel Research, 18(1), 3-15. https://doi.org/10.1016/j.jdmm.2020.100500
Park, E., Choi, B. -K., Lee, T. J., Park, Y. -N., Park, E., & Kang, C. -W. (2019). The role and dimensions of authenticity in heritage tourism. Tourism Management, 74(2), 99-109. https://doi.org/10.1016/j.tourman.2019.03.001