Klesající zájem o dlouhodobé studijní pobyty v rámci programu Erasmus+ lze pozorovat na všech univerzitách v České republice bez ohledu na jejich velikost, počet studentů, finance či prestiž. Tento jev je viditelný i na Univerzitě J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Na základě těchto zjištění je cílem této práce zhodnocení profesních a sociálních motivů studenta k účasti, popřípadě neúčasti na programu Erasmus+ za účelem vzniku nových doporučení pro zvýšení zájmu o zahraniční studijní pobyty. Pro dosažení cíle je na základě rešerše vytvořeno dotazníkové šetření, které je zaměřeno jak na názory a zpětnou vazbu od absolventů programu Erasmus+, tak i na názory studentů, kteří se do programu doposud nezapojili. Data z dotazníkového šetření jsou v práci vyhodnocena a interpretována.
Anotace v angličtině
Declining interest in long-term study stays under the Erasmus+ programme can be observed at all universities in the Czech Republic, regardless of their size, number of students, finances or prestige. This phenomenon is also visible at the J. E. Purkyně University in Ústí nad Labem. Based on these findings, the aim of this paper is to evaluate the professional and social motives of students to participate or not to participate in the Erasmus+ programme in order to develop new recommendations for increasing interest in study abroad. To achieve this goal, a research-based questionnaire survey is designed to elicit opinions and feedback from Erasmus+ alumni as well as the views of students who have not yet participated in the programme. The data from the questionnaire survey are analysed and interpreted in the thesis.
Erasmus+, university students, student mobility, motivational factors, barriers, propagation
Rozsah průvodní práce
63 s. (105 123 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Klesající zájem o dlouhodobé studijní pobyty v rámci programu Erasmus+ lze pozorovat na všech univerzitách v České republice bez ohledu na jejich velikost, počet studentů, finance či prestiž. Tento jev je viditelný i na Univerzitě J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Na základě těchto zjištění je cílem této práce zhodnocení profesních a sociálních motivů studenta k účasti, popřípadě neúčasti na programu Erasmus+ za účelem vzniku nových doporučení pro zvýšení zájmu o zahraniční studijní pobyty. Pro dosažení cíle je na základě rešerše vytvořeno dotazníkové šetření, které je zaměřeno jak na názory a zpětnou vazbu od absolventů programu Erasmus+, tak i na názory studentů, kteří se do programu doposud nezapojili. Data z dotazníkového šetření jsou v práci vyhodnocena a interpretována.
Anotace v angličtině
Declining interest in long-term study stays under the Erasmus+ programme can be observed at all universities in the Czech Republic, regardless of their size, number of students, finances or prestige. This phenomenon is also visible at the J. E. Purkyně University in Ústí nad Labem. Based on these findings, the aim of this paper is to evaluate the professional and social motives of students to participate or not to participate in the Erasmus+ programme in order to develop new recommendations for increasing interest in study abroad. To achieve this goal, a research-based questionnaire survey is designed to elicit opinions and feedback from Erasmus+ alumni as well as the views of students who have not yet participated in the programme. The data from the questionnaire survey are analysed and interpreted in the thesis.
Erasmus+, university students, student mobility, motivational factors, barriers, propagation
Zásady pro vypracování
Klesající zájem o zahraniční studijní pobyty lze v posledních letech pozorovat na všech univerzitách v České republice. Aby se zjistily možné příčiny tohoto klesajícího trendu, je zapotřebí získat zpětnou vazbu od účastníků Erasmus+ a zároveň i zjistit důvody těch, kteří se programu neúčastnili. Cílem práce je zhodnocení profesních a sociálních motivů studenta k účasti, popřípadě neúčasti na programu Erasmus+ za účelem vzniku nových doporučení pro zvýšení zájmu o zahraniční studijní pobyty. K dosažení cíle bude vytvořeno dotazníkové šetření, které bude založeno na primárních datech. Výzkum bude prováděn u studentů prezenčního studia Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Budou dotazováni absolventi programu Erasmus+, ale i studenti, kteří se programu nezúčastnili (N=300). Analýza dat bude prováděna pomocí vhodných statistických metod podle dosaženého rozložení dat (např. chí kvadrát / t-test / Cramér V test) včetně popisné statistiky. Výsledky budou sloužit ke zhodnocení motivů, které vedou studenty k účasti, popřípadě neúčasti na programu, a budou prezentovány centru Erasmus+ na dané univerzitě.
Zásady pro vypracování
Klesající zájem o zahraniční studijní pobyty lze v posledních letech pozorovat na všech univerzitách v České republice. Aby se zjistily možné příčiny tohoto klesajícího trendu, je zapotřebí získat zpětnou vazbu od účastníků Erasmus+ a zároveň i zjistit důvody těch, kteří se programu neúčastnili. Cílem práce je zhodnocení profesních a sociálních motivů studenta k účasti, popřípadě neúčasti na programu Erasmus+ za účelem vzniku nových doporučení pro zvýšení zájmu o zahraniční studijní pobyty. K dosažení cíle bude vytvořeno dotazníkové šetření, které bude založeno na primárních datech. Výzkum bude prováděn u studentů prezenčního studia Univerzity Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem. Budou dotazováni absolventi programu Erasmus+, ale i studenti, kteří se programu nezúčastnili (N=300). Analýza dat bude prováděna pomocí vhodných statistických metod podle dosaženého rozložení dat (např. chí kvadrát / t-test / Cramér V test) včetně popisné statistiky. Výsledky budou sloužit ke zhodnocení motivů, které vedou studenty k účasti, popřípadě neúčasti na programu, a budou prezentovány centru Erasmus+ na dané univerzitě.
Seznam doporučené literatury
Juvan, E., a Lesjak, M. (2011). Erasmus Exchange Program: Opportunity for professional growth or sponsored vacations? Journal of Hospitality & Tourism Education, 23(2), 23–29. DOI: 10.1080/10963758.2011.10697003
Kumpikaitė, V., a Duoba, K. (2013). Developing Core Competencies: Student Mobility Case. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 99, 828–834. DOI: 10.1016/j.sbspro.2013.10.554
Lesjak, M., Juvan, E., Ineson, E. M., Yap, M. H. T., a Axelsson, E. P. (2015). Erasmus student motivation: Why and where to go? Higher Education, 70(5), 845–865.
Marques, M. A., a Almeida, A. J. (2014). Erasmus Students’ Expectations and Competences Development: An Exploratory Study of Incoming Students in Portugal. International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences & Arts SGEM, 287–294.
Seznam doporučené literatury
Juvan, E., a Lesjak, M. (2011). Erasmus Exchange Program: Opportunity for professional growth or sponsored vacations? Journal of Hospitality & Tourism Education, 23(2), 23–29. DOI: 10.1080/10963758.2011.10697003
Kumpikaitė, V., a Duoba, K. (2013). Developing Core Competencies: Student Mobility Case. Procedia - Social and Behavioral Sciences, 99, 828–834. DOI: 10.1016/j.sbspro.2013.10.554
Lesjak, M., Juvan, E., Ineson, E. M., Yap, M. H. T., a Axelsson, E. P. (2015). Erasmus student motivation: Why and where to go? Higher Education, 70(5), 845–865.
Marques, M. A., a Almeida, A. J. (2014). Erasmus Students’ Expectations and Competences Development: An Exploratory Study of Incoming Students in Portugal. International Multidisciplinary Scientific Conference on Social Sciences & Arts SGEM, 287–294.