Bakalářská práce se zabývá srovnáním integrovaných dopravních systému Doprava Ústeckého kraje, Pražská integrovaná doprava a Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje. Užito je kvalitativních metod v podobě slovního zhodnocení a SWOT analýzy. Zkoumanými oblastmi jsou jízdné a tarif, oblast dopravní, oblast integrační a oblast uživatelská. V závěru práce jsou poskytnuty podněty ke zlepšení těchto systémů.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the comparison of the integrated transport systems Doprava Ústeckého kraje, Pražská integrovaná doprava and Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje. Qualitative methods in the form of verbal evaluation and SWOT analysis are used. The examined areas are fares and tariffs, transport, integration and user-friendliness. At the end of the thesis, suggestions for improving these systems are provided.
Klíčová slova
Veřejná hromadná doprava, integrovaný dopravní systém, DÚK, PID, IDS JMK
Klíčová slova v angličtině
Public transportation, integrated transportation system, DÚK, PID, IDS JMK
Rozsah průvodní práce
50 s. (91004 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá srovnáním integrovaných dopravních systému Doprava Ústeckého kraje, Pražská integrovaná doprava a Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje. Užito je kvalitativních metod v podobě slovního zhodnocení a SWOT analýzy. Zkoumanými oblastmi jsou jízdné a tarif, oblast dopravní, oblast integrační a oblast uživatelská. V závěru práce jsou poskytnuty podněty ke zlepšení těchto systémů.
Anotace v angličtině
This bachelor's thesis deals with the comparison of the integrated transport systems Doprava Ústeckého kraje, Pražská integrovaná doprava and Integrovaný dopravní systém Jihomoravského kraje. Qualitative methods in the form of verbal evaluation and SWOT analysis are used. The examined areas are fares and tariffs, transport, integration and user-friendliness. At the end of the thesis, suggestions for improving these systems are provided.
Klíčová slova
Veřejná hromadná doprava, integrovaný dopravní systém, DÚK, PID, IDS JMK
Klíčová slova v angličtině
Public transportation, integrated transportation system, DÚK, PID, IDS JMK
Zásady pro vypracování
Veřejná hromadná doprava (VHD) je hlavním nástrojem ke snížení ekologické zátěže z dopravy, řešení urbanistických problémů způsobených rostoucí automobilizací a ke zlepšení mobility osob, které nemohou či nechtějí řídit vlastní automobil. Integrace dopravních systémů vede k atraktivnější VHD, zlevňuje a usnadňuje cestování hromadnou dopravou a přestupy mezi různými dopravními módy. V České republice se nachází 12 integrovaných dopravních systémů (IDS), které se ale různí ve svém nastavení, fungování a v rozsahu nabízených služeb. Cílem práce je srovnat fungování vybraných IDS dle stanovených ekonomických, společenských a dopravních kritérií a s využitím získaných výsledků přinést doporučení pro další integraci a lepší fungování těchto systémů. Pro hodnocení budou použity kvalitativní metody. Závěrečná zjištění budou shrnuta pomocí SWOT analýzy. Potřebná data budou získána především z plánů dopravní obslužnosti, z uveřejněných smluvních přepravních podmínek a z dalších relevantních strategických dokumentů krajů i městských aglomerací. Výsledky práce přinesou doporučení pro další rozvoj integrovaných dopravních systémů.
Zásady pro vypracování
Veřejná hromadná doprava (VHD) je hlavním nástrojem ke snížení ekologické zátěže z dopravy, řešení urbanistických problémů způsobených rostoucí automobilizací a ke zlepšení mobility osob, které nemohou či nechtějí řídit vlastní automobil. Integrace dopravních systémů vede k atraktivnější VHD, zlevňuje a usnadňuje cestování hromadnou dopravou a přestupy mezi různými dopravními módy. V České republice se nachází 12 integrovaných dopravních systémů (IDS), které se ale různí ve svém nastavení, fungování a v rozsahu nabízených služeb. Cílem práce je srovnat fungování vybraných IDS dle stanovených ekonomických, společenských a dopravních kritérií a s využitím získaných výsledků přinést doporučení pro další integraci a lepší fungování těchto systémů. Pro hodnocení budou použity kvalitativní metody. Závěrečná zjištění budou shrnuta pomocí SWOT analýzy. Potřebná data budou získána především z plánů dopravní obslužnosti, z uveřejněných smluvních přepravních podmínek a z dalších relevantních strategických dokumentů krajů i městských aglomerací. Výsledky práce přinesou doporučení pro další rozvoj integrovaných dopravních systémů.
Seznam doporučené literatury
Drdla, P. (2021). Osobní doprava regionálního a nadregionálního významu. Pardubice: Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera.
Jareš, M. (2016). Integrovaná doprava v praxi: jedna jízdenka, jeden tarif, jeden jízdní řád, jedna síť. Praha: Česká technika – nakladatelství ČVUT.
Mojžíš, V., Graja, M. a Vančura, P. (2008). Integrované dopravní systémy. Praha: Powerprint.
Seznam doporučené literatury
Drdla, P. (2021). Osobní doprava regionálního a nadregionálního významu. Pardubice: Univerzita Pardubice, Dopravní fakulta Jana Pernera.
Jareš, M. (2016). Integrovaná doprava v praxi: jedna jízdenka, jeden tarif, jeden jízdní řád, jedna síť. Praha: Česká technika – nakladatelství ČVUT.
Mojžíš, V., Graja, M. a Vančura, P. (2008). Integrované dopravní systémy. Praha: Powerprint.