Krizové období posledních let nutí výrobní společnosti stupňovat snahy o redukci nákladů, na nichž mají významný podíl výdaje spojené s neshodnými výrobky. Cílem bakalářské práce bylo zhodnocení celkových nákladů vynaložených na neshodné výrobky pomocí vybraných nástrojů managementu jakosti za účelem jejich snížení o 5 % za půl roku ve vybraném nejmenovaném podniku. Zdrojovými daty byly záznamy o jakosti, finanční a prodejní výkazy. V praktické části byl nejprve v rámci interního auditu posouzen proces vyčíslení nákladů jakosti a navržena opatření za účelem zlepšení. Implementací modelu PAF byly zjištěny výdaje v klíčových oblastech jakosti, u nichž byly pomocí Paretova diagramu určeny nejvýznamnější vady. Brainstorming, Ishikawův diagram, 8D report a 5x Proč napomohly k vymezení kořenových příčin vad. Využitím zvolené kombinace nástrojů jakosti došlo k významnému snížení výloh za interní a externí vady, snížení počtu reklamací a celkovému snížení nákladů na jakost. Zaznamenaný pozitivní vliv na zvýšení jakosti a snížení nákladů lze využít i v jiných malých a středních výrobních podnicích.
Anotace v angličtině
The crisis period of recent years forces manufacturing companies to step up efforts to reduce costs, of which expenses associated with non-conforming products have a significant share. The bachelor thesis aim was to evaluate the total costs spent on non-conforming products using selected quality management tools in order to reduce them by 5 % per half year in the selected unnamed company. The source data were quality records, financial and sales reports. In the practical part, the process of quantifying quality costs was first assessed using the internal audit and measures for improvement were proposed. By implementing the PAF model, expenses were determined in key quality areas, where the most significant defects were determined by the Pareto diagram. Brainstorming, the Ishikawa diagram, 8D report and 5x Why helped to define the root causes. By using the chosen combination of quality management tools, there was a significant reduction of expenses for internal and external defects, a reduction in the number of complaints and an overall reduction in quality costs. The recorded positive effect on reducing costs, increasing quality and improving the process of managing non-conforming outputs can also be used in other small and medium-sized manufacturing enterprises.
Klíčová slova
Náklady na jakost, nástroje jakosti, model PAF, 8D report, reklamace, neshoda
Krizové období posledních let nutí výrobní společnosti stupňovat snahy o redukci nákladů, na nichž mají významný podíl výdaje spojené s neshodnými výrobky. Cílem bakalářské práce bylo zhodnocení celkových nákladů vynaložených na neshodné výrobky pomocí vybraných nástrojů managementu jakosti za účelem jejich snížení o 5 % za půl roku ve vybraném nejmenovaném podniku. Zdrojovými daty byly záznamy o jakosti, finanční a prodejní výkazy. V praktické části byl nejprve v rámci interního auditu posouzen proces vyčíslení nákladů jakosti a navržena opatření za účelem zlepšení. Implementací modelu PAF byly zjištěny výdaje v klíčových oblastech jakosti, u nichž byly pomocí Paretova diagramu určeny nejvýznamnější vady. Brainstorming, Ishikawův diagram, 8D report a 5x Proč napomohly k vymezení kořenových příčin vad. Využitím zvolené kombinace nástrojů jakosti došlo k významnému snížení výloh za interní a externí vady, snížení počtu reklamací a celkovému snížení nákladů na jakost. Zaznamenaný pozitivní vliv na zvýšení jakosti a snížení nákladů lze využít i v jiných malých a středních výrobních podnicích.
Anotace v angličtině
The crisis period of recent years forces manufacturing companies to step up efforts to reduce costs, of which expenses associated with non-conforming products have a significant share. The bachelor thesis aim was to evaluate the total costs spent on non-conforming products using selected quality management tools in order to reduce them by 5 % per half year in the selected unnamed company. The source data were quality records, financial and sales reports. In the practical part, the process of quantifying quality costs was first assessed using the internal audit and measures for improvement were proposed. By implementing the PAF model, expenses were determined in key quality areas, where the most significant defects were determined by the Pareto diagram. Brainstorming, the Ishikawa diagram, 8D report and 5x Why helped to define the root causes. By using the chosen combination of quality management tools, there was a significant reduction of expenses for internal and external defects, a reduction in the number of complaints and an overall reduction in quality costs. The recorded positive effect on reducing costs, increasing quality and improving the process of managing non-conforming outputs can also be used in other small and medium-sized manufacturing enterprises.
Klíčová slova
Náklady na jakost, nástroje jakosti, model PAF, 8D report, reklamace, neshoda
Krizové období posledních let, zvyšování cen vstupních surovin a energií, nutí výrobní společnosti stupňovat snahy o redukci nákladů, na nichž mají významný podíl, až 35%, neshodné výrobky a výdaje spojené s jejich řízením. Cílem práce bude snížení celkových nákladů jakosti o 5% za půl roku pomocí nástrojů managementu jakosti, ve výrobním podniku. Zdrojovými daty budou záznamy o jakosti, evidence zákaznických reklamací a interní zmetkovitosti, finanční a prodejní výkazy, a mzdové náklady. Metodou PAF budou určeny výdaje v klíčových oblastech, jež budou dále vyhodnoceny pomocí Paretova diagramu za účelem zjištění nejvýznamnějších neshod. Prostřednictvím Ishikawova diagramu a metody 5xProč budou u nejvýznamnějších interních neshod identifikovány možné kořenové příčiny, na které bude reagováno korekčními opatřeními. U nejvýznamnějších zákaznických reklamací bude využit 8D report. V případě nalezení velmi významné neshody nad 1% bude použita metoda FMEA. V případě, že bude potvrzen pozitivní vliv na snížení celkových nákladů na jakost, lze práci využít v jakémkoliv výrobním podniku, jenž potřebuje snižovat náklady a zvyšovat jakost svých výrobků.
Zásady pro vypracování
Krizové období posledních let, zvyšování cen vstupních surovin a energií, nutí výrobní společnosti stupňovat snahy o redukci nákladů, na nichž mají významný podíl, až 35%, neshodné výrobky a výdaje spojené s jejich řízením. Cílem práce bude snížení celkových nákladů jakosti o 5% za půl roku pomocí nástrojů managementu jakosti, ve výrobním podniku. Zdrojovými daty budou záznamy o jakosti, evidence zákaznických reklamací a interní zmetkovitosti, finanční a prodejní výkazy, a mzdové náklady. Metodou PAF budou určeny výdaje v klíčových oblastech, jež budou dále vyhodnoceny pomocí Paretova diagramu za účelem zjištění nejvýznamnějších neshod. Prostřednictvím Ishikawova diagramu a metody 5xProč budou u nejvýznamnějších interních neshod identifikovány možné kořenové příčiny, na které bude reagováno korekčními opatřeními. U nejvýznamnějších zákaznických reklamací bude využit 8D report. V případě nalezení velmi významné neshody nad 1% bude použita metoda FMEA. V případě, že bude potvrzen pozitivní vliv na snížení celkových nákladů na jakost, lze práci využít v jakémkoliv výrobním podniku, jenž potřebuje snižovat náklady a zvyšovat jakost svých výrobků.
Seznam doporučené literatury
Broday, E. E., & Júnior, P. P. A. (2013). Application of a quality management tool (8D) for solving industrial problems. Independent Journal of Management & Production, 4(2), 377-390.
Čermáková, M., & Bris, P. (2017). Managing the costs of quality in a Czech manufacturing company. Scientific papers of the University of Pardubice. Series D, Faculty of Economics and Administration. 41/2017.
Djekic, I., Zaric, V., & Tomic, J. (2014). Quality costs in a fruit processing company: a case study of a Serbian company. Quality Assurance and Safety of Crops & Foods, 6(1), 95-103.
Jagusiak-Kocik, M. (2017). PDCA cycle as a part of continuous improvement in the production company-a case study. Production engineering archives, 14.
Kardas, E. (2016). The assessment of quality of products using selected quality instruments. Production Engineering Archives, 10.
Krynke, M., & Mielczarek, K. (2016). Problems concerning product quality enhancement. Production Engineering Archives, 10(1), 17-20.
Nenadál J. (2016). Systémy managementu kvality: Co, proč a jak měřit? Praha: Management Press.
Pacana, A., & Czerwińska, K. (2020). Improving the quality level in the automotive industry. Production engineering archives, 26.
Tiuc, D., & Draghici, G. (2016). TRIZ model used for complaint management in the automotive product development process. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 221, 414-422
Seznam doporučené literatury
Broday, E. E., & Júnior, P. P. A. (2013). Application of a quality management tool (8D) for solving industrial problems. Independent Journal of Management & Production, 4(2), 377-390.
Čermáková, M., & Bris, P. (2017). Managing the costs of quality in a Czech manufacturing company. Scientific papers of the University of Pardubice. Series D, Faculty of Economics and Administration. 41/2017.
Djekic, I., Zaric, V., & Tomic, J. (2014). Quality costs in a fruit processing company: a case study of a Serbian company. Quality Assurance and Safety of Crops & Foods, 6(1), 95-103.
Jagusiak-Kocik, M. (2017). PDCA cycle as a part of continuous improvement in the production company-a case study. Production engineering archives, 14.
Kardas, E. (2016). The assessment of quality of products using selected quality instruments. Production Engineering Archives, 10.
Krynke, M., & Mielczarek, K. (2016). Problems concerning product quality enhancement. Production Engineering Archives, 10(1), 17-20.
Nenadál J. (2016). Systémy managementu kvality: Co, proč a jak měřit? Praha: Management Press.
Pacana, A., & Czerwińska, K. (2020). Improving the quality level in the automotive industry. Production engineering archives, 26.
Tiuc, D., & Draghici, G. (2016). TRIZ model used for complaint management in the automotive product development process. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 221, 414-422