Vozidla na alternativní paliva (AFV) jsou důležitým prvkem při rozvoji udržitelné mobility. Dle průzkumů, šance na rozšíření vozidel AFV snižují omezené znalosti spotřebitelů a nedostatečná nabídka výhod od státu, a to jak při nákupu, tak později při provozu. Z těchto důvodů se i rozvoj udržitelné mobility zpomaluje. Cílem této práce je pomocí dotazníkového šetření metodou "sněhová koule" zjistit míru znalostí českých spotřebitelů, jaký je jejich zájem o nákup těchto vozidel a co tento zájem ovlivňuje. Na základě vyhodnocení získaných dat pak určit atributy, které zvýšení prodeje vozidel AFV podpoří, a tím i více přiblíží udržitelnou mobilitu. Nejprve se v této práci na sekundárních datech zkoumá a vyhodnocuje stav prodeje automobilů na alternativní paliva v ČR, a poté je provedena analýza primárních dat získaných vlastním šetřením. Na nich se zjišťuje, zda se míra znalostí odvíjí od velikosti bydliště, dosaženého vzdělání, způsobu získávání informací nebo socioekonomického postavení respondentů. V další části je pak na těchto datech provedena analýza prvků ovlivňujících zájem o koupi vozidel AFV. Data jsou zpracována pomocí popisné statistiky a statistických testů nezávislosti. Výsledek práce je doporučením, jakým směrem by se měli ubírat výrobci automobilů ke zvýšení prodeje, a zároveň jaké pobídky na podporu prodeje vozidel na alternativní paliva může stát vytvořit.
Anotace v angličtině
Alternative fuel vehicles (AFVs) are an important element in the development of sustainable mobility. According to surveys, the chances of AFV uptake are reduced by limited consumer knowledge and the lack of benefits offered by the government, both at purchase and later in operation. For these reasons, the development of sustainable mobility is also slowing down. The aim of this paper is to use a questionnaire survey using the snowball method to determine the level of knowledge of Czech consumers, what their interest in purchasing these vehicles is and what influences this interest. Then, based on the evaluation of the data obtained, to identify the attributes that will increase the sales of AFVs and thus bring sustainable mobility closer. First, this paper uses secondary data to examine and evaluate the state of sales of alternative fuel vehicles in the country, and then analyses the primary data obtained through its own investigation. These are used to investigate whether the level of knowledge is related to the size of residence, educational attainment, mode of information acquisition or socio-economic status of the respondents. The next section then uses these data to analyse the elements influencing interest in purchasing AFVs. The data are processed using descriptive statistics and statistical tests of independence. The result of the paper is a recommendation on what direction automakers should take to increase sales, as well as what incentives can be created by the government to encourage sales of alternative fuel vehicles.
Klíčová slova
povědomí spotřebitelů, vozidla AFV, udržitelná mobilita, zájem o nákup
Vozidla na alternativní paliva (AFV) jsou důležitým prvkem při rozvoji udržitelné mobility. Dle průzkumů, šance na rozšíření vozidel AFV snižují omezené znalosti spotřebitelů a nedostatečná nabídka výhod od státu, a to jak při nákupu, tak později při provozu. Z těchto důvodů se i rozvoj udržitelné mobility zpomaluje. Cílem této práce je pomocí dotazníkového šetření metodou "sněhová koule" zjistit míru znalostí českých spotřebitelů, jaký je jejich zájem o nákup těchto vozidel a co tento zájem ovlivňuje. Na základě vyhodnocení získaných dat pak určit atributy, které zvýšení prodeje vozidel AFV podpoří, a tím i více přiblíží udržitelnou mobilitu. Nejprve se v této práci na sekundárních datech zkoumá a vyhodnocuje stav prodeje automobilů na alternativní paliva v ČR, a poté je provedena analýza primárních dat získaných vlastním šetřením. Na nich se zjišťuje, zda se míra znalostí odvíjí od velikosti bydliště, dosaženého vzdělání, způsobu získávání informací nebo socioekonomického postavení respondentů. V další části je pak na těchto datech provedena analýza prvků ovlivňujících zájem o koupi vozidel AFV. Data jsou zpracována pomocí popisné statistiky a statistických testů nezávislosti. Výsledek práce je doporučením, jakým směrem by se měli ubírat výrobci automobilů ke zvýšení prodeje, a zároveň jaké pobídky na podporu prodeje vozidel na alternativní paliva může stát vytvořit.
Anotace v angličtině
Alternative fuel vehicles (AFVs) are an important element in the development of sustainable mobility. According to surveys, the chances of AFV uptake are reduced by limited consumer knowledge and the lack of benefits offered by the government, both at purchase and later in operation. For these reasons, the development of sustainable mobility is also slowing down. The aim of this paper is to use a questionnaire survey using the snowball method to determine the level of knowledge of Czech consumers, what their interest in purchasing these vehicles is and what influences this interest. Then, based on the evaluation of the data obtained, to identify the attributes that will increase the sales of AFVs and thus bring sustainable mobility closer. First, this paper uses secondary data to examine and evaluate the state of sales of alternative fuel vehicles in the country, and then analyses the primary data obtained through its own investigation. These are used to investigate whether the level of knowledge is related to the size of residence, educational attainment, mode of information acquisition or socio-economic status of the respondents. The next section then uses these data to analyse the elements influencing interest in purchasing AFVs. The data are processed using descriptive statistics and statistical tests of independence. The result of the paper is a recommendation on what direction automakers should take to increase sales, as well as what incentives can be created by the government to encourage sales of alternative fuel vehicles.
Klíčová slova
povědomí spotřebitelů, vozidla AFV, udržitelná mobilita, zájem o nákup
Vozidla na alternativní paliva (AFV) jsou důležitým prvkem při rozvoji udržitelné mobility. Dle průzkumů, šance na rozšíření vozidel AFV snižují omezené znalosti spotřebitelů a nedostatečná nabídka výhod od státu, to rozvoj udržitelné mobility zpomaluje. Cílem této práce je pomocí dotazníkového šetření metodou "sněhová koule" zjistit míru znalostí českých spotřebitelů, jaký mají zájem o nákup těchto vozidel a co tento zájem ovlivňuje. Pomocí získaných dat pak určit atributy, které zvýšení prodeje vozidel AFV podpoří, a tím i více přiblíží udržitelnou mobilitu. Nejprve se bude zkoumat stav prodeje automobilů na alternativní pohon v ČR na sekundárních datech a poté na primárních datech bude provedena analýza od jakých atributů se odvíjí míra znalostí a co ovlivňuje zájem o koupi vozidel AFV. Data budou statisticky zpracována a výsledek bude doporučení, jakým směrem by se měli ubírat výrobci automobilů ke zvýšení prodeje, a zároveň jaké pobídky na podporu prodeje vozidel na alternativní paliva v ČR vytvořit.
Zásady pro vypracování
Vozidla na alternativní paliva (AFV) jsou důležitým prvkem při rozvoji udržitelné mobility. Dle průzkumů, šance na rozšíření vozidel AFV snižují omezené znalosti spotřebitelů a nedostatečná nabídka výhod od státu, to rozvoj udržitelné mobility zpomaluje. Cílem této práce je pomocí dotazníkového šetření metodou "sněhová koule" zjistit míru znalostí českých spotřebitelů, jaký mají zájem o nákup těchto vozidel a co tento zájem ovlivňuje. Pomocí získaných dat pak určit atributy, které zvýšení prodeje vozidel AFV podpoří, a tím i více přiblíží udržitelnou mobilitu. Nejprve se bude zkoumat stav prodeje automobilů na alternativní pohon v ČR na sekundárních datech a poté na primárních datech bude provedena analýza od jakých atributů se odvíjí míra znalostí a co ovlivňuje zájem o koupi vozidel AFV. Data budou statisticky zpracována a výsledek bude doporučení, jakým směrem by se měli ubírat výrobci automobilů ke zvýšení prodeje, a zároveň jaké pobídky na podporu prodeje vozidel na alternativní paliva v ČR vytvořit.
Seznam doporučené literatury
Hackbarth, A.; Madlener, R. (2013). Consumer Preferences for Alternative Fuel Vehicles: A Discrete Choice Analysis. Transp. Res. Part Transp. Environ. https://doi.org/10.1016/j.trd.2013.07.002
Kowalska-Pyzalska, A. a kol. (2021). Consumer preferences towards alternative fuel vehicles. Results from the conjoint analysis. Poland. Wrocław University of Science and Technology. Elsevier Ltd. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1364032121010 455?pes=vor
Kowalska-Pyzalska, A.; Kott, M.; Kott, J. (2021). How Much Polish Consumers Know about Alternative Fuel Vehicles? Impact of Knowledge on the Willingness to Buy. https://doi.org/10.3390/en14051438
Seznam doporučené literatury
Hackbarth, A.; Madlener, R. (2013). Consumer Preferences for Alternative Fuel Vehicles: A Discrete Choice Analysis. Transp. Res. Part Transp. Environ. https://doi.org/10.1016/j.trd.2013.07.002
Kowalska-Pyzalska, A. a kol. (2021). Consumer preferences towards alternative fuel vehicles. Results from the conjoint analysis. Poland. Wrocław University of Science and Technology. Elsevier Ltd. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S1364032121010 455?pes=vor
Kowalska-Pyzalska, A.; Kott, M.; Kott, J. (2021). How Much Polish Consumers Know about Alternative Fuel Vehicles? Impact of Knowledge on the Willingness to Buy. https://doi.org/10.3390/en14051438