Bakalářská práce se zabývá tématem bezobalových obchodů. Cílem práce je zjistit, zda by mělo vybudování bezobalového obchodu ve městě Šluknov potenciál. Dalším cílem je zjistit, zda by obchod navštěvovali i obyvatelé města Sohland an der Spree. Zároveň také zkoumá motivace a bariéry, které ovlivňují rozhodování potencionálních zákazníků k bezobalovému nakupování. K výzkumu byla použita kvantitativní i kvalitativní metoda sběru dat. Bylo provedeno dotazníkové šetření, které vedlo k zjištění, že by o obchod zájem byl. Také byly zjištěny hlavní motivace a bariéry, které zákazníky v bezobalovém nakupování ovlivňují. K výpočtu byly použity statistické operace, např. test ANOVA.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the topic of packaging-free stores. The goal of the thesis is to find out whether the construction of a packaging-free store in the town of Šluknov would have potential. Another goal is to find out whether the residents of Sohland an der Spree would also visit the store. At the same time, it also examines the motivations and barriers that influence potential customers' decisions to shop without packaging. Quantitative and qualitative methods of data collection were used for the research. A questionnaire survey was conducted, which led to the finding that there would be interest in the business. The main motivations and barriers that influence customers in packaging-free shopping were also identified. Statistical operations, such as the ANOVA test, were used for the calculation.
Klíčová slova
bezobalové nakupování, zero waste, kvalita potravin, průzkum trhu, bezobalový obchod
Klíčová slova v angličtině
unpackaged shopping, zero waste, food quality, market research, non-packaging shop
Rozsah průvodní práce
40
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá tématem bezobalových obchodů. Cílem práce je zjistit, zda by mělo vybudování bezobalového obchodu ve městě Šluknov potenciál. Dalším cílem je zjistit, zda by obchod navštěvovali i obyvatelé města Sohland an der Spree. Zároveň také zkoumá motivace a bariéry, které ovlivňují rozhodování potencionálních zákazníků k bezobalovému nakupování. K výzkumu byla použita kvantitativní i kvalitativní metoda sběru dat. Bylo provedeno dotazníkové šetření, které vedlo k zjištění, že by o obchod zájem byl. Také byly zjištěny hlavní motivace a bariéry, které zákazníky v bezobalovém nakupování ovlivňují. K výpočtu byly použity statistické operace, např. test ANOVA.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the topic of packaging-free stores. The goal of the thesis is to find out whether the construction of a packaging-free store in the town of Šluknov would have potential. Another goal is to find out whether the residents of Sohland an der Spree would also visit the store. At the same time, it also examines the motivations and barriers that influence potential customers' decisions to shop without packaging. Quantitative and qualitative methods of data collection were used for the research. A questionnaire survey was conducted, which led to the finding that there would be interest in the business. The main motivations and barriers that influence customers in packaging-free shopping were also identified. Statistical operations, such as the ANOVA test, were used for the calculation.
Klíčová slova
bezobalové nakupování, zero waste, kvalita potravin, průzkum trhu, bezobalový obchod
Klíčová slova v angličtině
unpackaged shopping, zero waste, food quality, market research, non-packaging shop
Zásady pro vypracování
Trend bezobalového nakupování je každým rokem oblíbenějším, a získává si stále nové obdivovatele. Jedná se o formu nakupování, která má za cíle: snížit množství odpadu, nabízet kvalitní a zdravé výrobky a také podporovat lokální farmáře. Cílem bakalářské práce je zjistit, zda by byl o vybudování bezobalového obchodu ve městě Šluknov zájem, tj. uvítali by obyvatelé zmíněný typ obchodu, v jaké podobě by ho zákazníci uvítali (např. využívali by spíše elektronické objednávky, dali by přednost rozvážení svého objednaného zboží, apod.), a přilákal by zákazníky i ze přeshraniční obce Sohland an der Spree? V rámci této práce budou zjišťovány bariéry nebo naopak motivace ovlivňující ochotu potenciálních zákazníků v takovém obchodě nakupovat. K výzkumu bude použit primární sběr dat. V případě této práce se bude jednat o dotazníkové šetření, které bude určeno pro obyvatele města Šluknov a obce Sohland an der Spree. Ke zjištění vlivu jednotlivých motivací a bariér na ochotu nakupovat v tomto typu obchodu, budou využity statistické metody jako je např. chí kvadrát test, nebo Kruskalův-Wallisův test . V rámci průzkumu budou provedeny i rozhovory s představiteli města Šluknov. Z nich by měly vyplynout případné možnosti a nabídky pro potenciálního majitele obchodu, např. nižší nájem za pronájem prostoru, ve kterém se bude obchod nacházet, apod.. Výsledky bakalářské práce budou sloužit pro potencionální zájemce o provozování bezobalového obchodu ve městě Šluknov, a pro představitele města.
Zásady pro vypracování
Trend bezobalového nakupování je každým rokem oblíbenějším, a získává si stále nové obdivovatele. Jedná se o formu nakupování, která má za cíle: snížit množství odpadu, nabízet kvalitní a zdravé výrobky a také podporovat lokální farmáře. Cílem bakalářské práce je zjistit, zda by byl o vybudování bezobalového obchodu ve městě Šluknov zájem, tj. uvítali by obyvatelé zmíněný typ obchodu, v jaké podobě by ho zákazníci uvítali (např. využívali by spíše elektronické objednávky, dali by přednost rozvážení svého objednaného zboží, apod.), a přilákal by zákazníky i ze přeshraniční obce Sohland an der Spree? V rámci této práce budou zjišťovány bariéry nebo naopak motivace ovlivňující ochotu potenciálních zákazníků v takovém obchodě nakupovat. K výzkumu bude použit primární sběr dat. V případě této práce se bude jednat o dotazníkové šetření, které bude určeno pro obyvatele města Šluknov a obce Sohland an der Spree. Ke zjištění vlivu jednotlivých motivací a bariér na ochotu nakupovat v tomto typu obchodu, budou využity statistické metody jako je např. chí kvadrát test, nebo Kruskalův-Wallisův test . V rámci průzkumu budou provedeny i rozhovory s představiteli města Šluknov. Z nich by měly vyplynout případné možnosti a nabídky pro potenciálního majitele obchodu, např. nižší nájem za pronájem prostoru, ve kterém se bude obchod nacházet, apod.. Výsledky bakalářské práce budou sloužit pro potencionální zájemce o provozování bezobalového obchodu ve městě Šluknov, a pro představitele města.
Seznam doporučené literatury
Bogusz, M., Matysik-Pejas, R., Krasnodebski, A. & Dziekanski, P.. (2021). The Concept pf Zero Waste in the Context of Supporting Environmental Protection by Consumers. Energies, 14(18), 1-22. ISSN: 19961073. DOI: 10.3390/en14185964.
Hanus, G.. (2020). The phenomenon of ecologisation in the food behaviour of poles – results of empirical research. Economics and Environment, 73(2), 71-84, DOI: 10.34659/2020/2/17.
Heinl, L. T., Zvezdov, D., Mazurek, J., & Fischer, C. (2020). Der erfolgreiche Abbau von Einkaufsbarrieren in Unverpackt-Läden. Ökologisches Wirtschaften – Fachzeitschrift, 33(2). 47-50. DOI: 10.14512/OEW350247.
Piontek, W.. (2019). The circular plastics economy and the instruments to implement it. Economics and Environment, 3, 18-33. DOI: 10.34659/2019/3/32.
Rovnak, M., Stofejova, L., Adamisin, P., Bakon, M.. (2021). Environmental aspects pf consumer shopping behaviour packaging-free stores. Ekonomia i Srodowisko, 76(1), 91-103. ISSN: 08678898. DOI: 10.34659/2021/1/5.
Seberini, A. (2020). Economic, social and environmental world impacts of food waste on society and Zero waste as a global approach to their elimination. LCC:Social Sciences, 1-10. ISSN: 2261-2424. DOI: 10.1051/shsconf/20207403010.
Seznam doporučené literatury
Bogusz, M., Matysik-Pejas, R., Krasnodebski, A. & Dziekanski, P.. (2021). The Concept pf Zero Waste in the Context of Supporting Environmental Protection by Consumers. Energies, 14(18), 1-22. ISSN: 19961073. DOI: 10.3390/en14185964.
Hanus, G.. (2020). The phenomenon of ecologisation in the food behaviour of poles – results of empirical research. Economics and Environment, 73(2), 71-84, DOI: 10.34659/2020/2/17.
Heinl, L. T., Zvezdov, D., Mazurek, J., & Fischer, C. (2020). Der erfolgreiche Abbau von Einkaufsbarrieren in Unverpackt-Läden. Ökologisches Wirtschaften – Fachzeitschrift, 33(2). 47-50. DOI: 10.14512/OEW350247.
Piontek, W.. (2019). The circular plastics economy and the instruments to implement it. Economics and Environment, 3, 18-33. DOI: 10.34659/2019/3/32.
Rovnak, M., Stofejova, L., Adamisin, P., Bakon, M.. (2021). Environmental aspects pf consumer shopping behaviour packaging-free stores. Ekonomia i Srodowisko, 76(1), 91-103. ISSN: 08678898. DOI: 10.34659/2021/1/5.
Seberini, A. (2020). Economic, social and environmental world impacts of food waste on society and Zero waste as a global approach to their elimination. LCC:Social Sciences, 1-10. ISSN: 2261-2424. DOI: 10.1051/shsconf/20207403010.