Bakalářská práce se zabývá faktory, které ovlivňují rozhodování studentů o vývěru vysoké školy Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, v bakalářském oboru ekonomika a management, studovaného v prezenční formě v českém jazyce. Mezi zvolené faktory, na základě příslušné literatury patří přijímací zkouška, získané informace, referenční skupiny, akademické faktory a socioekonomické zázemí. Jednotlivé faktory se nadále člení na sledované proměnné. Pro vysokou školu je vhodné analyzovat váhu, jednotlivých proměnných. Díky čemuž bude schopna lépe nastavit přijímací politiku, tak aby byla schopna kontrolovat počty studentů, kteří se hlásí na daný obor s využitím dodatečných zdrojů informací.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the factors that influence students' decision-making about the enrollment of Jan Evangelista Purkyně University in Ústí nad Labem, in the bachelor's field of economics and management, studied in full-time form in the Czech language. Among the selected factors, based on the relevant literature, are the entrance exam, information obtained, reference groups, academic factors and socio-economic background. Individual factors continue to be broken down into monitored variables. For a university, it is appropriate to analyze the weight, individual variables. Thanks to which it will be possible to better set the admissions policy so that it can control the number of students who apply to the given field using additional sources of information.
Klíčová slova
Socioekonomické zázemí, referenční skupiny, akademické faktory, získané informace, přijímací zkouška, racionální rozhodování, vysoká škola, studenti, Scio testy
Bakalářská práce se zabývá faktory, které ovlivňují rozhodování studentů o vývěru vysoké školy Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, v bakalářském oboru ekonomika a management, studovaného v prezenční formě v českém jazyce. Mezi zvolené faktory, na základě příslušné literatury patří přijímací zkouška, získané informace, referenční skupiny, akademické faktory a socioekonomické zázemí. Jednotlivé faktory se nadále člení na sledované proměnné. Pro vysokou školu je vhodné analyzovat váhu, jednotlivých proměnných. Díky čemuž bude schopna lépe nastavit přijímací politiku, tak aby byla schopna kontrolovat počty studentů, kteří se hlásí na daný obor s využitím dodatečných zdrojů informací.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the factors that influence students' decision-making about the enrollment of Jan Evangelista Purkyně University in Ústí nad Labem, in the bachelor's field of economics and management, studied in full-time form in the Czech language. Among the selected factors, based on the relevant literature, are the entrance exam, information obtained, reference groups, academic factors and socio-economic background. Individual factors continue to be broken down into monitored variables. For a university, it is appropriate to analyze the weight, individual variables. Thanks to which it will be possible to better set the admissions policy so that it can control the number of students who apply to the given field using additional sources of information.
Klíčová slova
Socioekonomické zázemí, referenční skupiny, akademické faktory, získané informace, přijímací zkouška, racionální rozhodování, vysoká škola, studenti, Scio testy
V uplynulých letech v České republice narůstá počet studentů nastupujících na vysoké školy. Což přináší možnost analyzovat jakou roli hrají jednotlivé faktory při racionálním rozhodování studentů u výběru konkrétního oboru, kdy skrze toto rozhodování studenti maximalizují svůj užitek. Semestrální práce se zabývá tím, jaký vliv má na racionální rozhodování studentů, prezenčního bakalářského oboru ekonomika a management, studovaného na veřejné vysoké škole Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, přítomnost přijímací zkoušky, socioekonomické zázemí a dalších faktorů, které byly identifikovány na základě studia literatury. Jelikož se většina současných prací, při šetření v terénu zaměřuje především pouze na jeden konkrétní faktor sledovaný zejména u zahraničních studentů. Z těchto prací vyplývá, že značný vliv na rozhodování studentů má vzdálenost školy od domova, příjmy, nadále informace, které jsou pro studenty dostupné a mohou ovlivnit jejich rozhodnutí se jako nejvýznamnější ukázali informace z webových stránek university, zatímco poradci ze středních škol v tomto bodě nemají vliv na rozhodování studentů. Od studentů budou získána primární data, pomocí dotazníkového šetření. V případě, že bude u nasbíraných dat přítomná normalita, využijí se k vyhodnocení parametrické testy, v opačném případě, kdy normalita nebude přítomná, se využijí neparametrické testy. Výsledky vyplývající z práce budou mít přínos především pro FSE UJEP, kdy bude schopna lépe porozumět faktorům, které ovlivňují studenty a případně modifikovat stávají politiku.
Zásady pro vypracování
V uplynulých letech v České republice narůstá počet studentů nastupujících na vysoké školy. Což přináší možnost analyzovat jakou roli hrají jednotlivé faktory při racionálním rozhodování studentů u výběru konkrétního oboru, kdy skrze toto rozhodování studenti maximalizují svůj užitek. Semestrální práce se zabývá tím, jaký vliv má na racionální rozhodování studentů, prezenčního bakalářského oboru ekonomika a management, studovaného na veřejné vysoké škole Jana Evangelisty Purkyně v Ústí nad Labem, přítomnost přijímací zkoušky, socioekonomické zázemí a dalších faktorů, které byly identifikovány na základě studia literatury. Jelikož se většina současných prací, při šetření v terénu zaměřuje především pouze na jeden konkrétní faktor sledovaný zejména u zahraničních studentů. Z těchto prací vyplývá, že značný vliv na rozhodování studentů má vzdálenost školy od domova, příjmy, nadále informace, které jsou pro studenty dostupné a mohou ovlivnit jejich rozhodnutí se jako nejvýznamnější ukázali informace z webových stránek university, zatímco poradci ze středních škol v tomto bodě nemají vliv na rozhodování studentů. Od studentů budou získána primární data, pomocí dotazníkového šetření. V případě, že bude u nasbíraných dat přítomná normalita, využijí se k vyhodnocení parametrické testy, v opačném případě, kdy normalita nebude přítomná, se využijí neparametrické testy. Výsledky vyplývající z práce budou mít přínos především pro FSE UJEP, kdy bude schopna lépe porozumět faktorům, které ovlivňují studenty a případně modifikovat stávají politiku.
Seznam doporučené literatury
Briggs, S., & Wilson, A. (2007). Which university? A study of the influence of cost and information factors on Scottish undergraduate choice. Journal of Higher Education Policy and Management, 29(1), 57-72.
Kantorová, K., Jonášová, H., Panuš, J. a Lipka, R. (2017). A study of generation Z from the communication perspective of universities. Scientific Papers of the University of Pardubice. Series D, Faculty of Economics and Administration, 24(40). 83-94
Venezia, A. a Jaeger, L. (2013). Transitions from high school to college. The future of children, 23(1), 117-136.
Seznam doporučené literatury
Briggs, S., & Wilson, A. (2007). Which university? A study of the influence of cost and information factors on Scottish undergraduate choice. Journal of Higher Education Policy and Management, 29(1), 57-72.
Kantorová, K., Jonášová, H., Panuš, J. a Lipka, R. (2017). A study of generation Z from the communication perspective of universities. Scientific Papers of the University of Pardubice. Series D, Faculty of Economics and Administration, 24(40). 83-94
Venezia, A. a Jaeger, L. (2013). Transitions from high school to college. The future of children, 23(1), 117-136.