Vliv sociálních sítích na nákupní rozhodování spotřebitelů je v dnešní době, v kombinaci s rostoucím dosahem a oblíbeností sociálních sítí, velice často probírané téma. Sociální sítě jsou fenoménem dnešní doby, neustále vznikají nové sociální sítě, které si rychle nacházejí oblibu u lidí. Díky vzestupu sociálních sítí se vytvořil nový fenomén v prostředí influencerů, kteří do značné míry ovlivňují právě nákupní chování a rozhodování spotřebitelů. Práce zjišťuje, jak sociální sítě a reklama na nich ovlivňují nákupní chování spotřebitelů v závislosti na socioekonomických faktorech. Data budousbírána pomocí online dotazníkového šetření s uzavřenými otázkami, který bude vystavěn na instagramu známého influencera, který dělá spolupráce převážně v oblasti módy, díky tomu bude uskutečněn kvalitní výběr respondentů. Následně bude dotazník vyhodnocen pomocí heckit modelu. Přidanou hodnotou bude odhalení zejména ekonomických faktorů souvisejících s nákupním chováním a celkovou útratou. Výsledky této práce může využít firmy ze sektoru služeb, které mohou lépe zacílit své marketingové kampaně na sociálních sítích a tím přitáhnout více zákazníků.
Anotace v angličtině
The impact of social media on consumer purchasing decisions is a much discussed topic nowadays, combined with the growing reach and popularity of social media. Social networking is a phenomenon of our times, with new social networks constantly emerging and quickly gaining popularity with people. Thanks to the rise of social networks, a new phenomenon has been created in the environment of influencers, who are largely influencing the purchasing behaviour and decision making of consumers. This paper investigates how social networks and advertising on them influence consumer buying behaviour depending on socio-economic factors. The data will be collected through an online closed-ended questionnaire survey which will be displayed on the instagram of a well-known influencer who does collaborations mostly in the fashion industry, through this a quality selection of respondents will be made. Subsequently, the questionnaire will be evaluated using a heckit model. The added value will be to reveal especially economic factors related to purchasing behaviour and overall spending. The results of this work can be used by service sector firms to better target their social media marketing campaigns and thus attract more customers.
Klíčová slova
sociální sítě, online marketing, nákupní rozhodování, spotřebitelé
Klíčová slova v angličtině
social networks, online marketing, purchasing decisions, consumers
Rozsah průvodní práce
59 s. (101 247 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Vliv sociálních sítích na nákupní rozhodování spotřebitelů je v dnešní době, v kombinaci s rostoucím dosahem a oblíbeností sociálních sítí, velice často probírané téma. Sociální sítě jsou fenoménem dnešní doby, neustále vznikají nové sociální sítě, které si rychle nacházejí oblibu u lidí. Díky vzestupu sociálních sítí se vytvořil nový fenomén v prostředí influencerů, kteří do značné míry ovlivňují právě nákupní chování a rozhodování spotřebitelů. Práce zjišťuje, jak sociální sítě a reklama na nich ovlivňují nákupní chování spotřebitelů v závislosti na socioekonomických faktorech. Data budousbírána pomocí online dotazníkového šetření s uzavřenými otázkami, který bude vystavěn na instagramu známého influencera, který dělá spolupráce převážně v oblasti módy, díky tomu bude uskutečněn kvalitní výběr respondentů. Následně bude dotazník vyhodnocen pomocí heckit modelu. Přidanou hodnotou bude odhalení zejména ekonomických faktorů souvisejících s nákupním chováním a celkovou útratou. Výsledky této práce může využít firmy ze sektoru služeb, které mohou lépe zacílit své marketingové kampaně na sociálních sítích a tím přitáhnout více zákazníků.
Anotace v angličtině
The impact of social media on consumer purchasing decisions is a much discussed topic nowadays, combined with the growing reach and popularity of social media. Social networking is a phenomenon of our times, with new social networks constantly emerging and quickly gaining popularity with people. Thanks to the rise of social networks, a new phenomenon has been created in the environment of influencers, who are largely influencing the purchasing behaviour and decision making of consumers. This paper investigates how social networks and advertising on them influence consumer buying behaviour depending on socio-economic factors. The data will be collected through an online closed-ended questionnaire survey which will be displayed on the instagram of a well-known influencer who does collaborations mostly in the fashion industry, through this a quality selection of respondents will be made. Subsequently, the questionnaire will be evaluated using a heckit model. The added value will be to reveal especially economic factors related to purchasing behaviour and overall spending. The results of this work can be used by service sector firms to better target their social media marketing campaigns and thus attract more customers.
Klíčová slova
sociální sítě, online marketing, nákupní rozhodování, spotřebitelé
Klíčová slova v angličtině
social networks, online marketing, purchasing decisions, consumers
Zásady pro vypracování
Vliv sociálních sítích na nákupní rozhodování spotřebitelů je v dnešní době, v kombinaci s rostoucím dosahem a oblíbeností sociálních sítí, velice často probírané téma. Sociální sítě jsou fenoménem dnešní doby, neustále vznikají nové sociální sítě, které si rychle nacházejí oblibu u lidí. Díky vzestupu sociálních sítí se vytvořil nový fenomén v prostředí influencerů, kteří do značné míry ovlivňují právě nákupní chování a rozhodování spotřebitelů. Práce zjišťuje, jak sociální sítě a reklama na nich ovlivňují nákupní chování spotřebitelů v závislosti na socioekonomických faktorech. Data budou sbírána pomocí online dotazníkového šetření s uzavřenými otázkami, který bude vystavěn na instagramu známého influencera, který dělá spolupráce převážně v oblasti módy, díky tomu bude uskutečněn kvalitní výběr respondentů. Následně bude dotazník vyhodnocen pomocí heckit modelu. Přidanou hodnotou bude odhalení zejména ekonomických faktorů souvisejících s nákupním chováním a celkovou útratou. Výsledky této práce může využít firmy ze sektoru služeb, které mohou lépe zacílit své marketingové kampaně na sociálních sítích a tím přitáhnout více zákazníků.
Zásady pro vypracování
Vliv sociálních sítích na nákupní rozhodování spotřebitelů je v dnešní době, v kombinaci s rostoucím dosahem a oblíbeností sociálních sítí, velice často probírané téma. Sociální sítě jsou fenoménem dnešní doby, neustále vznikají nové sociální sítě, které si rychle nacházejí oblibu u lidí. Díky vzestupu sociálních sítí se vytvořil nový fenomén v prostředí influencerů, kteří do značné míry ovlivňují právě nákupní chování a rozhodování spotřebitelů. Práce zjišťuje, jak sociální sítě a reklama na nich ovlivňují nákupní chování spotřebitelů v závislosti na socioekonomických faktorech. Data budou sbírána pomocí online dotazníkového šetření s uzavřenými otázkami, který bude vystavěn na instagramu známého influencera, který dělá spolupráce převážně v oblasti módy, díky tomu bude uskutečněn kvalitní výběr respondentů. Následně bude dotazník vyhodnocen pomocí heckit modelu. Přidanou hodnotou bude odhalení zejména ekonomických faktorů souvisejících s nákupním chováním a celkovou útratou. Výsledky této práce může využít firmy ze sektoru služeb, které mohou lépe zacílit své marketingové kampaně na sociálních sítích a tím přitáhnout více zákazníků.
Seznam doporučené literatury
Chen, Y., Fay, S., & Wang, Q. (2011). The Role of Marketing in Social Media: How Online Consumer Reviews Evolve.Journal of Interactive Marketing, 25(2), 85-94. https://doi.org/10.1016/j.intmar.2011.01.003
Park, M., Im, H., & Kim, H. -young. (2020). "You are too friendly!” The negative effects of social media marketing on value perceptions of luxury fashion brands. Journal of Business Research, 117, 529-542. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.07.026
Voramontri, D., & Klieb, L. (2019). Impact of social media on consumer behaviour. International Journal of Information and Decision Sciences, 11(3), 209-233. https://doi.org/10.1504/IJIDS.2019.101994
Seznam doporučené literatury
Chen, Y., Fay, S., & Wang, Q. (2011). The Role of Marketing in Social Media: How Online Consumer Reviews Evolve.Journal of Interactive Marketing, 25(2), 85-94. https://doi.org/10.1016/j.intmar.2011.01.003
Park, M., Im, H., & Kim, H. -young. (2020). "You are too friendly!” The negative effects of social media marketing on value perceptions of luxury fashion brands. Journal of Business Research, 117, 529-542. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2018.07.026
Voramontri, D., & Klieb, L. (2019). Impact of social media on consumer behaviour. International Journal of Information and Decision Sciences, 11(3), 209-233. https://doi.org/10.1504/IJIDS.2019.101994