Diplomová práce se zabývá spoluprací základních škol a pedagogicko-psychologických poraden v Ústeckém kraji při podpoře žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Jejím cílem je zmapovat problematiku této spolupráce.
Text práce je členěn na část teoretickou a empirickou. Teoretická východiska práce vychází z aktuálních poznatků v oblasti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a poradenství ve vzdělávání, se zvláštním zřetelem na problematiku komplexní podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v hlavním vzdělávacím proudu. Empirická část práce je změřena na prezentaci výsledků kvalitativně orientovaného výzkumného šetření zacíleného na hodnocení kooperace mezi vybranými školami a školskými poradenskými pracovišti. Data jsou získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy základních škol a pracovníky školských poradenských zařízení. Výstupem práce jsou strukturovaná doporučení pro praktické využití získaných poznatků a možné zkvalitnění uvedeného segmentu pedagogické praxe.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the cooperation between primary schools and pedagogical-psychological counselling centres in the Ústí nad Labem region in supporting of pupils with special educational needs. Its aim is to map the issues of this cooperation. The text is divided into theoretical and empirical parts. The theoretical part of the thesis is based on the current knowledge in the field of education of pupils with special educational needs and educational counselling, with special attention to the issue of comprehensive support for pupils with special educational needs in mainstream education. The empirical part of the thesis is focused on presenting the results of a qualitative research investigation aimed at evaluating the cooperation between selected schools and pedagogical-psychological counselling centres. Data are collected through semi-structured interviews with primary school teachers and school counselling staff. The output of the work are recommendations for practical use of the obtained findings and possible improvement of the mentioned segment of pedagogical practice.
Klíčová slova
Spolupráce, komunikace, vzdělávání, základní škola, pedagogicko-psychologická poradna, speciálně vzdělávací potřeby
Klíčová slova v angličtině
Cooperation, communication, education, primary school, pedagogical-psychological counselling centre, special educational needs
Rozsah průvodní práce
86
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce se zabývá spoluprací základních škol a pedagogicko-psychologických poraden v Ústeckém kraji při podpoře žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Jejím cílem je zmapovat problematiku této spolupráce.
Text práce je členěn na část teoretickou a empirickou. Teoretická východiska práce vychází z aktuálních poznatků v oblasti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a poradenství ve vzdělávání, se zvláštním zřetelem na problematiku komplexní podpory žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v hlavním vzdělávacím proudu. Empirická část práce je změřena na prezentaci výsledků kvalitativně orientovaného výzkumného šetření zacíleného na hodnocení kooperace mezi vybranými školami a školskými poradenskými pracovišti. Data jsou získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy základních škol a pracovníky školských poradenských zařízení. Výstupem práce jsou strukturovaná doporučení pro praktické využití získaných poznatků a možné zkvalitnění uvedeného segmentu pedagogické praxe.
Anotace v angličtině
The thesis deals with the cooperation between primary schools and pedagogical-psychological counselling centres in the Ústí nad Labem region in supporting of pupils with special educational needs. Its aim is to map the issues of this cooperation. The text is divided into theoretical and empirical parts. The theoretical part of the thesis is based on the current knowledge in the field of education of pupils with special educational needs and educational counselling, with special attention to the issue of comprehensive support for pupils with special educational needs in mainstream education. The empirical part of the thesis is focused on presenting the results of a qualitative research investigation aimed at evaluating the cooperation between selected schools and pedagogical-psychological counselling centres. Data are collected through semi-structured interviews with primary school teachers and school counselling staff. The output of the work are recommendations for practical use of the obtained findings and possible improvement of the mentioned segment of pedagogical practice.
Klíčová slova
Spolupráce, komunikace, vzdělávání, základní škola, pedagogicko-psychologická poradna, speciálně vzdělávací potřeby
Klíčová slova v angličtině
Cooperation, communication, education, primary school, pedagogical-psychological counselling centre, special educational needs
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude tematicky orientována na problematiku hodnocení spolupráce základních škol a pedagogicko-psychologických poraden či speciálně pedagogických center Ústeckého kraje při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Teoretická východiska práce budou vycházet z aktuálních poznatků v oblasti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a poradenství ve vzdělávání, se zvláštním zřetelem na problematiku komplexní podpory žáků se speciální vzdělávacími potřebami v hlavním vzdělávacím proudu. Empirická část práce bude zaměřena na prezentaci výsledků kvalitativně orientovaného výzkumného šetření zacíleného na hodnocení kooperace mezi vybranými školami a školskými poradenskými pracovišti. Data budou získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy základních škol a pracovníky školských poradenských zařízení. Výstupem práce budou strukturovaná doporučení pro praktické využití získaných poznatků a možné zkvalitnění uvedeného segmentu pedagogické praxe.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude tematicky orientována na problematiku hodnocení spolupráce základních škol a pedagogicko-psychologických poraden či speciálně pedagogických center Ústeckého kraje při vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Teoretická východiska práce budou vycházet z aktuálních poznatků v oblasti vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a poradenství ve vzdělávání, se zvláštním zřetelem na problematiku komplexní podpory žáků se speciální vzdělávacími potřebami v hlavním vzdělávacím proudu. Empirická část práce bude zaměřena na prezentaci výsledků kvalitativně orientovaného výzkumného šetření zacíleného na hodnocení kooperace mezi vybranými školami a školskými poradenskými pracovišti. Data budou získávána prostřednictvím polostrukturovaných rozhovorů s pedagogy základních škol a pracovníky školských poradenských zařízení. Výstupem práce budou strukturovaná doporučení pro praktické využití získaných poznatků a možné zkvalitnění uvedeného segmentu pedagogické praxe.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava, Jana MAGEROVÁ, Jarmila PIPEKOVÁ, Evžen ŘEHULKA, Jan VIKTORIN a Marie VÍTKOVÁ. Školní speciální pedagog a školní psycholog v inkluzivní škole a možnosti jejich spolupráce s interními a externími subjekty: manuál k projektu Škola pro všechny: Inkluze jako cesta k efektivnímu vzdělávání všech žáků se zaměřením na klíčovou aktivitu 3 a 4 Podpora školních poradenských pracovišť. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9310-2. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0. MICHALOVÁ, Zdeňka. Specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2016. ISBN 978-80-7311-166-3. MIKULKOVÁ, Gabriela., ŠRAHŮLKOVÁ Kateřina. (eds.) et al. Integrovaná síť školních a školských poradenských služeb postupy a doporučení jejího rozvoje. 1. vyd. Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2014. ISBN 978-80-7481-061-9 OPEKAROVÁ, Olga. Kapitoly z výchovného poradenství: školní poradenské služby. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2007. ISBN 978-80-86723-35-8. PEŠOVÁ, Ilona a Miroslav ŠAMALÍK. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1216-4. SLOWÍK, Josef. Inkluzivní speciální pedagogika. Praha: Grada, 2022. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-3010-8. SVOBODA, Zdeněk a Ladislav ZILCHER. Koordinátor inkluze ve škole. [V Ústí nad Labem]: [Univerzita J.E. Purkyně], [2020]. ISBN 978-80-7561-200-7. Školní poradenství v praxi: odborný časopis pro poradenské pracovníky. Praha: Wolters Kluwer, 2014-. ISSN 2336-3436. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0. ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vyd. 12. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.
Seznam doporučené literatury
BARTOŇOVÁ, Miroslava, Jana MAGEROVÁ, Jarmila PIPEKOVÁ, Evžen ŘEHULKA, Jan VIKTORIN a Marie VÍTKOVÁ. Školní speciální pedagog a školní psycholog v inkluzivní škole a možnosti jejich spolupráce s interními a externími subjekty: manuál k projektu Škola pro všechny: Inkluze jako cesta k efektivnímu vzdělávání všech žáků se zaměřením na klíčovou aktivitu 3 a 4 Podpora školních poradenských pracovišť. Brno: Masarykova univerzita, 2019. ISBN 978-80-210-9310-2. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-185-0. MICHALOVÁ, Zdeňka. Specifické poruchy učení. Havlíčkův Brod: Tobiáš, 2016. ISBN 978-80-7311-166-3. MIKULKOVÁ, Gabriela., ŠRAHŮLKOVÁ Kateřina. (eds.) et al. Integrovaná síť školních a školských poradenských služeb postupy a doporučení jejího rozvoje. 1. vyd. Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků, 2014. ISBN 978-80-7481-061-9 OPEKAROVÁ, Olga. Kapitoly z výchovného poradenství: školní poradenské služby. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského, 2007. ISBN 978-80-86723-35-8. PEŠOVÁ, Ilona a Miroslav ŠAMALÍK. Poradenská psychologie pro děti a mládež. Praha: Grada, 2006. Psyché (Grada). ISBN 80-247-1216-4. SLOWÍK, Josef. Inkluzivní speciální pedagogika. Praha: Grada, 2022. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-3010-8. SVOBODA, Zdeněk a Ladislav ZILCHER. Koordinátor inkluze ve škole. [V Ústí nad Labem]: [Univerzita J.E. Purkyně], [2020]. ISBN 978-80-7561-200-7. Školní poradenství v praxi: odborný časopis pro poradenské pracovníky. Praha: Wolters Kluwer, 2014-. ISSN 2336-3436. ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-313-0. ZELINKOVÁ, Olga. Poruchy učení: dyslexie, dysgrafie, dysortografie, dyskalkulie, dyspraxie, ADHD. Vyd. 12. Praha: Portál, 2015. ISBN 978-80-262-0875-4.