Z důvodu vysokého nárůstu cen energií a bydlení od roku 2021 je mnoho lidí finančně ohroženo. Tomu by měl ale pomoci příspěvek na bydlení, který poskytuje stát. Problémem ale je, že mnoho lidí, kteří mají na příspěvek nárok, ho nevyužijí. Důvodem jsou uváděny překážky, jako je složitá byrokracie, zdlouhavé procesy, a i nevědomost o samotném příspěvku. Studie také říkají, že nejen samotná administrativní zátěž, ale i nedostatečná administrativní a funkční gramotnost lidí znemožňuje správnému vyplnění příspěvku. Proto jsme se zaměřili na prozkoumání, do jaké míry ovlivňuje češtinářská gramotnost schopnost vyplnit příspěvek na bydlení.
Anotace v angličtině
Due to the high increases in energy and housing prices from 2021, many people are financially at risk. However, this should be helped by the housing benefit provided by the state. But the problem is that many people who are entitled to the housing benefit support do not use it. The reasons cited for this include obstacles such as complex bureaucracy, lengthy processes, and even ignorance of the allowance itself. Studies also say that it is not only the administrative burden itself, but also the lack of administrative and functional literacy that prevents people from filling in the allowance correctly. We therefore set out to explore the extent to which Czech language literacy affects the ability to complete the housing benefit.
Klíčová slova
Administrativní gramotnost, byrokratická zátěž, jazykové dovednosti, příspěvek na bydlení
Klíčová slova v angličtině
Administrative literacy, bureaucratic burden, language skills, housing benefit
Rozsah průvodní práce
89 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Z důvodu vysokého nárůstu cen energií a bydlení od roku 2021 je mnoho lidí finančně ohroženo. Tomu by měl ale pomoci příspěvek na bydlení, který poskytuje stát. Problémem ale je, že mnoho lidí, kteří mají na příspěvek nárok, ho nevyužijí. Důvodem jsou uváděny překážky, jako je složitá byrokracie, zdlouhavé procesy, a i nevědomost o samotném příspěvku. Studie také říkají, že nejen samotná administrativní zátěž, ale i nedostatečná administrativní a funkční gramotnost lidí znemožňuje správnému vyplnění příspěvku. Proto jsme se zaměřili na prozkoumání, do jaké míry ovlivňuje češtinářská gramotnost schopnost vyplnit příspěvek na bydlení.
Anotace v angličtině
Due to the high increases in energy and housing prices from 2021, many people are financially at risk. However, this should be helped by the housing benefit provided by the state. But the problem is that many people who are entitled to the housing benefit support do not use it. The reasons cited for this include obstacles such as complex bureaucracy, lengthy processes, and even ignorance of the allowance itself. Studies also say that it is not only the administrative burden itself, but also the lack of administrative and functional literacy that prevents people from filling in the allowance correctly. We therefore set out to explore the extent to which Czech language literacy affects the ability to complete the housing benefit.
Klíčová slova
Administrativní gramotnost, byrokratická zátěž, jazykové dovednosti, příspěvek na bydlení
Klíčová slova v angličtině
Administrative literacy, bureaucratic burden, language skills, housing benefit
Zásady pro vypracování
V posledních letech narůstá pro obyvatelé České republiky míra prostředků vydaných na každodenní provoz domácnosti. Poměr prostředků vydaných na bydlení a zálohy na energie mnoho z nich dovedl do nepříznivé životní situace. Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) prostřednictvím Úřadu práce (ÚP) nabízí pomoc čerpáním nepojistných sociálních dávek, konkrétně příspěvkem na bydlení. Ukazuje se však, že velké množství dávek není proplaceno, protože žadatelé nejsou schopni správně podat žádost. Předchozí literatura poukazuje na to, že jednou z primárních překážek je pochopení úřednického jazyka a právní mluvy související s administrativní gramotností. Jednou ze složek administrativní gramotnosti je gramotnost funkční, tedy schopnost pracovat s jazykem v průběhu každodenních úkonů. Míru funkční gramotnosti je u populace možné testovat standardizovanými testy mířícími na porozumění textu (tedy nikoli gramatické jevy). Bude se zkoumat na dvou modelových populacích, důchodcích a rodičů samoživitelů (dvě ohrožené skupiny) s rozdílnou životní historií otestovat nakolik jejich funkční gramotnost souvisí s jejich úspěšností vyplnění žádosti o příspěvek na bydlení a souvisejících dokumentů. Kontrolní skupinou budou studenti VŠ. Všichni participanti budou naivní žadatelé, tedy lidé bez zkušenosti s podáváním žádosti. K analýze dat užijeme kontingenční tabulky, korespondenční analýzu, Monte Carlo simulace a neuronové sítě. Výsledky navrhovaného výzkumu budou sdíleny s metodiky, pracovníky PÚ a neziskovými organizacemi zabývajícími se asistenci občanům s administrativní zátěží. Na základě výsledků bude také možné navrhnout alternativy k současnému stavu využívající moderní technologie.
Zásady pro vypracování
V posledních letech narůstá pro obyvatelé České republiky míra prostředků vydaných na každodenní provoz domácnosti. Poměr prostředků vydaných na bydlení a zálohy na energie mnoho z nich dovedl do nepříznivé životní situace. Ministerstvo práce a sociálních věcí (MPSV) prostřednictvím Úřadu práce (ÚP) nabízí pomoc čerpáním nepojistných sociálních dávek, konkrétně příspěvkem na bydlení. Ukazuje se však, že velké množství dávek není proplaceno, protože žadatelé nejsou schopni správně podat žádost. Předchozí literatura poukazuje na to, že jednou z primárních překážek je pochopení úřednického jazyka a právní mluvy související s administrativní gramotností. Jednou ze složek administrativní gramotnosti je gramotnost funkční, tedy schopnost pracovat s jazykem v průběhu každodenních úkonů. Míru funkční gramotnosti je u populace možné testovat standardizovanými testy mířícími na porozumění textu (tedy nikoli gramatické jevy). Bude se zkoumat na dvou modelových populacích, důchodcích a rodičů samoživitelů (dvě ohrožené skupiny) s rozdílnou životní historií otestovat nakolik jejich funkční gramotnost souvisí s jejich úspěšností vyplnění žádosti o příspěvek na bydlení a souvisejících dokumentů. Kontrolní skupinou budou studenti VŠ. Všichni participanti budou naivní žadatelé, tedy lidé bez zkušenosti s podáváním žádosti. K analýze dat užijeme kontingenční tabulky, korespondenční analýzu, Monte Carlo simulace a neuronové sítě. Výsledky navrhovaného výzkumu budou sdíleny s metodiky, pracovníky PÚ a neziskovými organizacemi zabývajícími se asistenci občanům s administrativní zátěží. Na základě výsledků bude také možné navrhnout alternativy k současnému stavu využívající moderní technologie.
Seznam doporučené literatury
Burdová, P., Matějů, P. Jak lze zjistit funkční gramotnost? In Funkční gramotnost dospělých. Národní zpráva z projektu SIALS. Část 1. Hlavní výsledky. 1998. Praha: Konsorcium SoÚ AV ČR a SC&C, s. 23-47
Chvál, M. (2007). CERMAT jako zdroj dat pro pedagogický výzkum. In Sborník příspěvků z XV. celostátní konference ČAPV-Svět výchovy a vzdělávání v reflexi současného pedagogického výzkumu. České Budějovice: PedF JU.
Pavelková, J., Knaifl, O., & Preuss, K. (2012). Funkční a finanční gramotnost.
Seznam doporučené literatury
Burdová, P., Matějů, P. Jak lze zjistit funkční gramotnost? In Funkční gramotnost dospělých. Národní zpráva z projektu SIALS. Část 1. Hlavní výsledky. 1998. Praha: Konsorcium SoÚ AV ČR a SC&C, s. 23-47
Chvál, M. (2007). CERMAT jako zdroj dat pro pedagogický výzkum. In Sborník příspěvků z XV. celostátní konference ČAPV-Svět výchovy a vzdělávání v reflexi současného pedagogického výzkumu. České Budějovice: PedF JU.
Pavelková, J., Knaifl, O., & Preuss, K. (2012). Funkční a finanční gramotnost.