Diplomová práce pojednává o problematice, kdy se intaktním rodičům narodí jedinec se zdravotním postižením. V teoretické části se přibližuje problematika příčin a důsledků postižení, a to konkrétně mentálního postižení, buď jako samostatného či jako přidruženého omezení v rámci jiného postižení, například dětská mozková obrna, autismus, Downův syndrom. Dále možnosti rané péče, předškolního, základního i vyššího vzdělávání, poradenství jak pro děti, tak pro rodiče a rodinné příslušníky a možnosti trávení volného času rodin se zdravotně postiženou osobou. Status rodiny, druhy rodiny a také přístupy k výchově, které se v každé rodině mohou lišit a tím spíš pak u zdravotně postiženého jedince. Jakým způsobem museli rodiče při zjištění diagnózy přizpůsobit svůj dosavadní život, který probíhal bez těchto komplikací. V rámci výzkumu autorku zajímalo, jak reagovala rodina při zjištění diagnózy, kdy se tuto skutečnost dozvěděli, reakce širší rodiny, jak a do jaké míry museli přizpůsobit svůj dosavadní život, jak a kde zjišťovali informace
o postižení a zda plánují další dítě.
Anotace v angličtině
The diploma thesis discusses the issue of parenting for persons with disabilities. In the theoretical part, the issue of the causes and consequences of disabilities, specifically mental disabilities, either as a separate limitation or as an associated limitation within another disability, for example cerebral palsy, autism, Down's syndrome, is approached. Furthermore, options for early care, pre-school, basic and higher education, counseling both for children and for parents and family members, and opportunities for families with
a disabled person to spend their free time. The status of the family, types of family and also approaches to education, which can differ in every family, and even more so in the case of a disabled individual. In what way did the parents have to adjust their life up to now, which had been going on without these complications, upon finding out the diagnosis. As part of the research, the author was interested in how the family reacted upon finding out the diagnosis, when they learned of this fact, the reactions of the extended family, how and to what extent they had to adapt their life so far, how and where they found out information about the disability and whether they were planning another child.
Klíčová slova
Zdravotní postižení, rodina, rodičovství osob se zdravotním postižením, pomáhající profese
Klíčová slova v angličtině
Disability, family, parenting of persons with disabilities, helping professions
Rozsah průvodní práce
102 str.
Jazyk
CZ
Anotace
Diplomová práce pojednává o problematice, kdy se intaktním rodičům narodí jedinec se zdravotním postižením. V teoretické části se přibližuje problematika příčin a důsledků postižení, a to konkrétně mentálního postižení, buď jako samostatného či jako přidruženého omezení v rámci jiného postižení, například dětská mozková obrna, autismus, Downův syndrom. Dále možnosti rané péče, předškolního, základního i vyššího vzdělávání, poradenství jak pro děti, tak pro rodiče a rodinné příslušníky a možnosti trávení volného času rodin se zdravotně postiženou osobou. Status rodiny, druhy rodiny a také přístupy k výchově, které se v každé rodině mohou lišit a tím spíš pak u zdravotně postiženého jedince. Jakým způsobem museli rodiče při zjištění diagnózy přizpůsobit svůj dosavadní život, který probíhal bez těchto komplikací. V rámci výzkumu autorku zajímalo, jak reagovala rodina při zjištění diagnózy, kdy se tuto skutečnost dozvěděli, reakce širší rodiny, jak a do jaké míry museli přizpůsobit svůj dosavadní život, jak a kde zjišťovali informace
o postižení a zda plánují další dítě.
Anotace v angličtině
The diploma thesis discusses the issue of parenting for persons with disabilities. In the theoretical part, the issue of the causes and consequences of disabilities, specifically mental disabilities, either as a separate limitation or as an associated limitation within another disability, for example cerebral palsy, autism, Down's syndrome, is approached. Furthermore, options for early care, pre-school, basic and higher education, counseling both for children and for parents and family members, and opportunities for families with
a disabled person to spend their free time. The status of the family, types of family and also approaches to education, which can differ in every family, and even more so in the case of a disabled individual. In what way did the parents have to adjust their life up to now, which had been going on without these complications, upon finding out the diagnosis. As part of the research, the author was interested in how the family reacted upon finding out the diagnosis, when they learned of this fact, the reactions of the extended family, how and to what extent they had to adapt their life so far, how and where they found out information about the disability and whether they were planning another child.
Klíčová slova
Zdravotní postižení, rodina, rodičovství osob se zdravotním postižením, pomáhající profese
Klíčová slova v angličtině
Disability, family, parenting of persons with disabilities, helping professions
Zásady pro vypracování
Autorka se bude ve své diplomové práci zabývat problematikou rodičovství u osob se zdravotním postižením. V teoretické části budou vypracované kapitoly, vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o otázky zdravotního postižení, rodiny, rodičovství, výchovných přístupů, změny životního stylu, změny hodnot a přístupu k životu. Zda si rodiče dokáží představit budoucnost svého dítěte jako samostatného člověka, popřípadě jsou připraveni na to, že děti mohou zůstat být odkázány na jejich pomoc navždy. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, a to pomocí osobních rozhovorů s rodiči, jejichž cílem bude zjistit, do jaké míry jsou rodiče ochotni přizpůsobit svůj dosavadní život a přizpůsobit se svému dítěti, které se narodilo se zdravotním postižením. Zda se se zdravotním postižením svého dítěte smířili či naopak to nedokážou, či si stále nevěří a mají strach. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi speciální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Zásady pro vypracování
Autorka se bude ve své diplomové práci zabývat problematikou rodičovství u osob se zdravotním postižením. V teoretické části budou vypracované kapitoly, vztahující se ke zvolenému tématu, zejména se bude jednat o otázky zdravotního postižení, rodiny, rodičovství, výchovných přístupů, změny životního stylu, změny hodnot a přístupu k životu. Zda si rodiče dokáží představit budoucnost svého dítěte jako samostatného člověka, popřípadě jsou připraveni na to, že děti mohou zůstat být odkázány na jejich pomoc navždy. Praktickou část budou tvořit výsledky vlastního šetření, a to pomocí osobních rozhovorů s rodiči, jejichž cílem bude zjistit, do jaké míry jsou rodiče ochotni přizpůsobit svůj dosavadní život a přizpůsobit se svému dítěti, které se narodilo se zdravotním postižením. Zda se se zdravotním postižením svého dítěte smířili či naopak to nedokážou, či si stále nevěří a mají strach. Součástí práce budou konkrétní závěry a doporučení pro praxi. Dosažené výsledky a stanovená doporučení budou využitelná v praxi speciální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Seznam doporučené literatury
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1733-3. SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0217-2. SIKOROVÁ L., BIRTEKOVÁ Z. Odolnost rodiny s handicapovaným dítětem. Praktický lékař. 2011. 91. č. 8. s. 477-481. ISSN 0032-6739. MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 8086429199. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-.
Seznam doporučené literatury
SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. Praha: Grada, 2007. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-1733-3. SOBOTKOVÁ, Irena. Psychologie rodiny. 3. vyd. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0217-2. SIKOROVÁ L., BIRTEKOVÁ Z. Odolnost rodiny s handicapovaným dítětem. Praktický lékař. 2011. 91. č. 8. s. 477-481. ISSN 0032-6739. MATOUŠEK, Oldřich. Rodina jako instituce a vztahová síť. 3., rozš. a přeprac. vyd. Praha: Sociologické nakladatelství, 2003. Studijní texty (Sociologické nakladatelství). ISBN 8086429199. GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. 2., rozš. české vyd. Přeložil Vladimír JŮVA, přeložil Vendula HLAVATÁ. Brno: Paido, 2010. ISBN 978-80-7315-.