Bakalářská práce se zabývá srovnáním výchovného a vzdělávacího působení učitelů na žáky z odlišného sociokulturního prostředí. Cílem práce je komparace vzdělávacího a výchovného působení učitelů na žáky navštěvující běžnou základní školu a žáků navštěvující základní školy v sociálně vyloučených lokalitách.
Teoretická část se zaobírá problematikou sociálního znevýhodnění, sociálním vyloučením a souvisejících problémů při vzdělávání. Praktickou část tvoří výsledky standardizovaného šetření pomocí standardizovaného dotazníku Interakce učitele a žáků (Gillernová, Krejčová, 2011). Cílem výzkumného šetření je zjistit, nalézt a porovnat tzv. dvojdimenzionální model interakce dospělých a dětí, související s edukačním vztahem učitele k žákům a s požadavky učitele jako důležité složky dimenze edukačního řízení. Samotné realizované výzkumné šetření empirické části bakalářské práce probíhalo na výzkumném vzorku 479 žáků druhého stupně základních škol, kdy 229 žáků bylo ze základních škol v sociálně vyloučených lokalitách a 249 žáků z běžných základních škol. Na základě empirického výzkumu jsou formulovány závěry a doporučení, využitelná v praxi sociální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the comparison of the educational and educational impact of teachers on pupils from different socio-cultural backgrounds. The aim of the thesis is to compare the educational and educational impact of teachers on pupils attending a regular primary school and pupils attending primary schools in socially excluded localities.
The theoretical part deals with the issue of social disadvantage, social exclusion and related problems in education. The practical part consists of the results of a standardized investigation using a standardized questionnaire Teacher and pupil interaction (Gillernová, Krejčová, 2011). The goal of the research investigation is to find out, find and compare the so-called two-dimensional model of interaction between adults and children, related to the educational relationship of the teacher to the students and the teacher's requirements as an important component of the dimension of educational management. Self-realized investigation of the empirical part of the bachelor's thesis conducted on a research sample of 479 second primary schools, where 229 pupils were from primary schools in socially excluded locations and 249 pupils from regular primary schools. Conclusions and recommendations are formulated on the basis of empirical research, which can be used in the practice of social pedagogy and other disciplines of the so-called helping professions.
Klíčová slova
sociální znevýhodnění, sociální vyloučení, vzdělávání, učitel, žák, standardizovaný dotazník
Klíčová slova v angličtině
social disadvantage, social exclusion, education, teacher, pupil, standardized questionnaire
Rozsah průvodní práce
63 s. (116 629 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce se zabývá srovnáním výchovného a vzdělávacího působení učitelů na žáky z odlišného sociokulturního prostředí. Cílem práce je komparace vzdělávacího a výchovného působení učitelů na žáky navštěvující běžnou základní školu a žáků navštěvující základní školy v sociálně vyloučených lokalitách.
Teoretická část se zaobírá problematikou sociálního znevýhodnění, sociálním vyloučením a souvisejících problémů při vzdělávání. Praktickou část tvoří výsledky standardizovaného šetření pomocí standardizovaného dotazníku Interakce učitele a žáků (Gillernová, Krejčová, 2011). Cílem výzkumného šetření je zjistit, nalézt a porovnat tzv. dvojdimenzionální model interakce dospělých a dětí, související s edukačním vztahem učitele k žákům a s požadavky učitele jako důležité složky dimenze edukačního řízení. Samotné realizované výzkumné šetření empirické části bakalářské práce probíhalo na výzkumném vzorku 479 žáků druhého stupně základních škol, kdy 229 žáků bylo ze základních škol v sociálně vyloučených lokalitách a 249 žáků z běžných základních škol. Na základě empirického výzkumu jsou formulovány závěry a doporučení, využitelná v praxi sociální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis deals with the comparison of the educational and educational impact of teachers on pupils from different socio-cultural backgrounds. The aim of the thesis is to compare the educational and educational impact of teachers on pupils attending a regular primary school and pupils attending primary schools in socially excluded localities.
The theoretical part deals with the issue of social disadvantage, social exclusion and related problems in education. The practical part consists of the results of a standardized investigation using a standardized questionnaire Teacher and pupil interaction (Gillernová, Krejčová, 2011). The goal of the research investigation is to find out, find and compare the so-called two-dimensional model of interaction between adults and children, related to the educational relationship of the teacher to the students and the teacher's requirements as an important component of the dimension of educational management. Self-realized investigation of the empirical part of the bachelor's thesis conducted on a research sample of 479 second primary schools, where 229 pupils were from primary schools in socially excluded locations and 249 pupils from regular primary schools. Conclusions and recommendations are formulated on the basis of empirical research, which can be used in the practice of social pedagogy and other disciplines of the so-called helping professions.
Klíčová slova
sociální znevýhodnění, sociální vyloučení, vzdělávání, učitel, žák, standardizovaný dotazník
Klíčová slova v angličtině
social disadvantage, social exclusion, education, teacher, pupil, standardized questionnaire
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude věnovat problematice vzdělávacího a výchovného působení učitelů na žáky z odlišného sociokulturního prostředí. Teoretickou část budou tvořit témata se zaměřením na problematiku a důsledky sociálního znevýhodnění a exkluze u dětí druhého stupně základní školy. Cílem výzkumného šetření bude zjistit, nalézt a porovnat tzv. dvojdimenzionální model interakce dospělých a dětí, související s edukačním vztahem učitele k žákům a s požadavky učitele jako důležité složky dimenze edukačního řízení. Empirická část bude založena na koncepci standardizovaného dotazníku Interakce učitele a žáků (Gillernová, Krejčová, 2011). Na základě výsledků výzkumu budou formulovány závěry a doporučení, které budou využitelné v praxi sociální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Zásady pro vypracování
Bakalářská práce se bude věnovat problematice vzdělávacího a výchovného působení učitelů na žáky z odlišného sociokulturního prostředí. Teoretickou část budou tvořit témata se zaměřením na problematiku a důsledky sociálního znevýhodnění a exkluze u dětí druhého stupně základní školy. Cílem výzkumného šetření bude zjistit, nalézt a porovnat tzv. dvojdimenzionální model interakce dospělých a dětí, související s edukačním vztahem učitele k žákům a s požadavky učitele jako důležité složky dimenze edukačního řízení. Empirická část bude založena na koncepci standardizovaného dotazníku Interakce učitele a žáků (Gillernová, Krejčová, 2011). Na základě výsledků výzkumu budou formulovány závěry a doporučení, které budou využitelné v praxi sociální pedagogiky a dalších disciplín tzv. pomáhajících profesí.
Seznam doporučené literatury
JEDLIČKA, Richard, FRANCLOVÁ, Marta, KOMZÁKOVÁ, Martina a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
KRAUS, Blahoslav, POLÁČKOVÁ, Věra, LORENZOVÁ, Jitka a kol. Člověk-prostředí-výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-980-9.
NĚMEC, Jiří, VOJTOVÁ, Věra, FRANIOK, Petr a kol. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-191-1
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 802-46-0956-8.
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0044-4.
Seznam doporučené literatury
JEDLIČKA, Richard, FRANCLOVÁ, Marta, KOMZÁKOVÁ, Martina a kol. Poruchy socializace u dětí a dospívajících. Praha: Grada, 2015. ISBN 978-80-247-5447-5.
KRAUS, Blahoslav, POLÁČKOVÁ, Věra, LORENZOVÁ, Jitka a kol. Člověk-prostředí-výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-004-2.
LAŠEK, Jan. Sociálně psychologické klima školních tříd a školy. Hradec Králové: Gaudeamus, 2007. ISBN 978-80-7041-980-9.
NĚMEC, Jiří, VOJTOVÁ, Věra, FRANIOK, Petr a kol. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. Brno: Paido, 2009. ISBN 978-80-7315-191-1
VÁGNEROVÁ, Marie. Vývojová psychologie I: dětství a dospívání. Praha: Karolinum, 2005. ISBN 802-46-0956-8.
ZELINKOVÁ, Olga. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-262-0044-4.