Bakalářská práce je zaměřena na využití pomůcek, které obsahuje sada Českého
atletického svazu - Atletická školka. Tyto pomůcky využíváme při osvojování
pohybových dovedností u dětí předškolního věku. V teoretické části se věnujeme
problematice věkových a vývojových zvláštností, motivaci, významu hry pro
předškolní děti a složení tréninkových jednotek. V praktické části jsme vytvořili
deset tělovýchovných jednotek s použitím již zmíněné sady. Atletické činnosti jsou
ověřeny u dětí ve věku 4-7 let v klubu TJ VTŽ CHOMUTOV. V příloze této práce
nalezneme podrobně rozkreslená protažení ke každé tělovýchovné jednotce.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the use of aids, which are included in the set of the Czech Athletic Association. We use these aids in the acquisition of motor skills with children of preschool age. In the theoretical part, we deal with the issue of age and developmental peculiarities, motivation, the importance of play for preschool children and the composition of training units. In the practical part, I created ten physical-education units using the already mentioned set. Athletics activities are verified by children at the age of 4-7 at the TJ VTŽ CHOMUTOV club. In the attachment of this thesis, we can find detailed warm-ups for each physical education unit.
Preschool pedagogy, children, athletics, athletic activities, aids, training units, game, movement
Rozsah průvodní práce
74
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce je zaměřena na využití pomůcek, které obsahuje sada Českého
atletického svazu - Atletická školka. Tyto pomůcky využíváme při osvojování
pohybových dovedností u dětí předškolního věku. V teoretické části se věnujeme
problematice věkových a vývojových zvláštností, motivaci, významu hry pro
předškolní děti a složení tréninkových jednotek. V praktické části jsme vytvořili
deset tělovýchovných jednotek s použitím již zmíněné sady. Atletické činnosti jsou
ověřeny u dětí ve věku 4-7 let v klubu TJ VTŽ CHOMUTOV. V příloze této práce
nalezneme podrobně rozkreslená protažení ke každé tělovýchovné jednotce.
Anotace v angličtině
The bachelor thesis is focused on the use of aids, which are included in the set of the Czech Athletic Association. We use these aids in the acquisition of motor skills with children of preschool age. In the theoretical part, we deal with the issue of age and developmental peculiarities, motivation, the importance of play for preschool children and the composition of training units. In the practical part, I created ten physical-education units using the already mentioned set. Athletics activities are verified by children at the age of 4-7 at the TJ VTŽ CHOMUTOV club. In the attachment of this thesis, we can find detailed warm-ups for each physical education unit.
Preschool pedagogy, children, athletics, athletic activities, aids, training units, game, movement
Zásady pro vypracování
Cílem práce je navrhnout, vybrat a v praxi ověřit vhodně zvolené atletické činnosti pro osvojování základních atletických pohybových dovedností u dětí předškolního věku. Tyto činnosti budou realizované pomocí atletické sady Atletická školka, kterou distribuuje Český atletický svaz do oddílů a mateřských škol nebo kterou si mohou jednotlivé oddíly zakoupit. Jednotlivé atletické činnosti budou ověřeny v klubu TJ VTŽ Chomutov, kde budou tréninkové jednotky realizovány, a to jak na stadiónu, tak v tělocvičně. Po praktickém ověření budou jednotlivá cvičení pro názornost natočena. Předpokládáme, že bakalářská práce doplní poznatky ve sledované oblasti a bude přínosem pro začínající trenéry a učitelky mateřských škol, kteří se ve své praxi s danou sadou setkají.
1. Seznámení se s odbornou literaturou zabývající se věkovými a vývojovými zvláštnostmi dětí předškolního věku.
2. Seznámení se s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání.
3. Seznámení se s obsahem pomůcek sady Atletická školka od firmy Jipast.
4. S použitím sady Atletická školka stanovit vhodné atletické činnosti pro rozvoj pohybových schopností a zdokonalování základních atletických dovedností dětí předškolního věku.
5. Sestavit tréninkové jednotky pro děti předškolního věku.
6. Realizace a ověření tréninkových jednotek v praxi v atletickém oddílu TJ VTŽ Chomutov.
7. Natočení videosekvencí jednotlivých tréninkových jednotek.
8. Stanovení vhodnosti použití sady Atletická školka v trenérské a učitelské činnosti u dětí předškolního věku
9. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP a doporučeními pracoviště.
10. Postupovat v souladu s dodržováním autorského zákona, zásadami na ochranu osobních údajů a dodržování etických norem.
11. Vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
12. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Zásady pro vypracování
Cílem práce je navrhnout, vybrat a v praxi ověřit vhodně zvolené atletické činnosti pro osvojování základních atletických pohybových dovedností u dětí předškolního věku. Tyto činnosti budou realizované pomocí atletické sady Atletická školka, kterou distribuuje Český atletický svaz do oddílů a mateřských škol nebo kterou si mohou jednotlivé oddíly zakoupit. Jednotlivé atletické činnosti budou ověřeny v klubu TJ VTŽ Chomutov, kde budou tréninkové jednotky realizovány, a to jak na stadiónu, tak v tělocvičně. Po praktickém ověření budou jednotlivá cvičení pro názornost natočena. Předpokládáme, že bakalářská práce doplní poznatky ve sledované oblasti a bude přínosem pro začínající trenéry a učitelky mateřských škol, kteří se ve své praxi s danou sadou setkají.
1. Seznámení se s odbornou literaturou zabývající se věkovými a vývojovými zvláštnostmi dětí předškolního věku.
2. Seznámení se s Rámcovým vzdělávacím programem pro předškolní vzdělávání.
3. Seznámení se s obsahem pomůcek sady Atletická školka od firmy Jipast.
4. S použitím sady Atletická školka stanovit vhodné atletické činnosti pro rozvoj pohybových schopností a zdokonalování základních atletických dovedností dětí předškolního věku.
5. Sestavit tréninkové jednotky pro děti předškolního věku.
6. Realizace a ověření tréninkových jednotek v praxi v atletickém oddílu TJ VTŽ Chomutov.
7. Natočení videosekvencí jednotlivých tréninkových jednotek.
8. Stanovení vhodnosti použití sady Atletická školka v trenérské a učitelské činnosti u dětí předškolního věku
9. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP a doporučeními pracoviště.
10. Postupovat v souladu s dodržováním autorského zákona, zásadami na ochranu osobních údajů a dodržování etických norem.
11. Vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání.
12. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Seznam doporučené literatury
Mazal, F. (2007). Hry a hraní pohledem ŠVP. Olomouc: Hanex. Vágnerová, M. (2005). Vývojová psychologie I.dětství a dospívání. Praha: Karolinum. Perič, T. (2012). Sportovní příprava dětí. Praha: Grada. Kaplan, A. a N. Válková. (2009). Atletika pro děti a jejich rodiče, učitele a trenéry. Praha: Olympia. Valter, L. a M. Nosek. (2007). Vybrané kapitoly z atletiky. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Langmeier, J. a D. Krejčíková. (2006). Vývojová psychologie, 2. aktualiz. vyd. Praha: Grada.
Seznam doporučené literatury
Mazal, F. (2007). Hry a hraní pohledem ŠVP. Olomouc: Hanex. Vágnerová, M. (2005). Vývojová psychologie I.dětství a dospívání. Praha: Karolinum. Perič, T. (2012). Sportovní příprava dětí. Praha: Grada. Kaplan, A. a N. Válková. (2009). Atletika pro děti a jejich rodiče, učitele a trenéry. Praha: Olympia. Valter, L. a M. Nosek. (2007). Vybrané kapitoly z atletiky. Ústí nad Labem: Univerzita J. E. Purkyně v Ústí nad Labem. Langmeier, J. a D. Krejčíková. (2006). Vývojová psychologie, 2. aktualiz. vyd. Praha: Grada.