Tato diplomová práce s názvem Srovnání děl 1984 George Orwella a Příběhu služebnice Margaret Atwoodové a jejich didaktická transformace se věnuje vymezením pojmů utopie, dystopie a antiutopie, dále interpretací motivů rezistence, režimu, jazyka a komunikace a hlavních hrdinů děl 1984 a Příběhu služebnice. Tyto motivy jsou následně komparovány. V poslední části práce je navržen a zrealizován projekt pro žáky čtvrtého ročníku střední školy zaměřený na interpretaci a následnou komparaci těchto dvou románů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis Comparison of 1984 by George Orwell and The Handmaid's Tale by Margaret Atwood and their didactic transformation is dedicated to explananation od terms of utopia, dystopia and antiutopia, and also interpretation of motives of resistence, regime, language and communication and interpretation of main characters of these two novels. These motives are comparated. In the final part of the thesis a project is created and implemented for students of the fourth year of secondary school. The project is aimed to intepretation and followed up comparison of these two novels.
Klíčová slova
George Orwell, Margaret Atwoodová, 1984, Příběh služebnice, dystopie, didaktická transformace, střední škola
Klíčová slova v angličtině
George Orwell, Margaret Atwood, 1984, The Handmaid's Tale, dystopia, didactic transformation, secondary school
Rozsah průvodní práce
67 s. (105 373 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Tato diplomová práce s názvem Srovnání děl 1984 George Orwella a Příběhu služebnice Margaret Atwoodové a jejich didaktická transformace se věnuje vymezením pojmů utopie, dystopie a antiutopie, dále interpretací motivů rezistence, režimu, jazyka a komunikace a hlavních hrdinů děl 1984 a Příběhu služebnice. Tyto motivy jsou následně komparovány. V poslední části práce je navržen a zrealizován projekt pro žáky čtvrtého ročníku střední školy zaměřený na interpretaci a následnou komparaci těchto dvou románů.
Anotace v angličtině
This diploma thesis Comparison of 1984 by George Orwell and The Handmaid's Tale by Margaret Atwood and their didactic transformation is dedicated to explananation od terms of utopia, dystopia and antiutopia, and also interpretation of motives of resistence, regime, language and communication and interpretation of main characters of these two novels. These motives are comparated. In the final part of the thesis a project is created and implemented for students of the fourth year of secondary school. The project is aimed to intepretation and followed up comparison of these two novels.
Klíčová slova
George Orwell, Margaret Atwoodová, 1984, Příběh služebnice, dystopie, didaktická transformace, střední škola
Klíčová slova v angličtině
George Orwell, Margaret Atwood, 1984, The Handmaid's Tale, dystopia, didactic transformation, secondary school
Zásady pro vypracování
Shromáždit a prostudovat primární a sekundární literaturu ke zpracovávané tematice
Definovat základní pojmy (utopie, antiutopie, dystopie)
Interpretovat obě díla na základě jejich podobností a rozdílů
Navrhnout aktivity pro cílovou skupinu ve čtvrtém ročníku střední školy
Realizovat aktivity ve výuce, shrnout a zhodnotit získané poznatky
Zásady pro vypracování
Shromáždit a prostudovat primární a sekundární literaturu ke zpracovávané tematice
Definovat základní pojmy (utopie, antiutopie, dystopie)
Interpretovat obě díla na základě jejich podobností a rozdílů
Navrhnout aktivity pro cílovou skupinu ve čtvrtém ročníku střední školy
Realizovat aktivity ve výuce, shrnout a zhodnotit získané poznatky
Seznam doporučené literatury
Primární literatura:
Atwood, Margaret. Příběh služebnice. Praha: Argo, 2017.
Orwell, George. 1984. Praha: Leda, 2021.
Sekundrání literatura:
Bloom, Harold. Bloom’s Guides: The Handmaid’s Tale. New York: Chelsea House, 2004.
Bowker, Gordon. George Orwell. Praha: NLD, 2006.
Colls, Robert. George Orwell: English rebel. Oxford: Oxford University Press, 2013.
Cooke, Nathalie. Margaret Atwood: A critical companion. Connecticut:
Čapek, Robert. Moderní didaktika: lexikon výukových a hodnoticích metod. Praha: Grada, 2015.