Cílem diplomové práce je pozorování žáků s narušenou komunikační schopností, návrh hudebně pohybových činností, zahrnující také aktivity k rozvoji řečových dovedností, a jejich následná realizace. Teoretická část se zabývá východisky, týkající se daného záměru diplomové práce, zejména tématu hudebně pohybová výchova a narušená komunikační schopnost. Dále jsou popsány oblasti rozvíjející řečové dovednosti a charakteristika mladšího školního věku. Hlavním bodem praktické části je návrh metodického materiálu obsahující zpracované aktivity vyzkoušené v praxi, rozdělené do pěti kategorií. Součástí praktické části je také analýza realizovaných aktivit a případová studie. Závěr práce je věnován přílohovému materiálu obsahujícímu notové zápisy a fotodokumentaci.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to observe pupils with communication skill disorders, a suggestion of musical movement activities, included the activities, which lead to development of speech skills and their following implementation. The theory deals with resources of the main topic of the thesis, mainly with themes connected with music, physical education and communication skill disorders. It also describes areas developing the speech skills and the characteristics of children of early school age. The main aim of the practical part is a suggestion of methodology which includes activities tested in practice, divided into five categories. The other part is an analysis of activities that were made and a case study. The conclusion consists of attachment materials which contains sheet music and photo documentation.
A pupil of younger school age, communication skill disorders, speaking skills, musical movement activities, rhythmic skill
Rozsah průvodní práce
109
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem diplomové práce je pozorování žáků s narušenou komunikační schopností, návrh hudebně pohybových činností, zahrnující také aktivity k rozvoji řečových dovedností, a jejich následná realizace. Teoretická část se zabývá východisky, týkající se daného záměru diplomové práce, zejména tématu hudebně pohybová výchova a narušená komunikační schopnost. Dále jsou popsány oblasti rozvíjející řečové dovednosti a charakteristika mladšího školního věku. Hlavním bodem praktické části je návrh metodického materiálu obsahující zpracované aktivity vyzkoušené v praxi, rozdělené do pěti kategorií. Součástí praktické části je také analýza realizovaných aktivit a případová studie. Závěr práce je věnován přílohovému materiálu obsahujícímu notové zápisy a fotodokumentaci.
Anotace v angličtině
The aim of the thesis is to observe pupils with communication skill disorders, a suggestion of musical movement activities, included the activities, which lead to development of speech skills and their following implementation. The theory deals with resources of the main topic of the thesis, mainly with themes connected with music, physical education and communication skill disorders. It also describes areas developing the speech skills and the characteristics of children of early school age. The main aim of the practical part is a suggestion of methodology which includes activities tested in practice, divided into five categories. The other part is an analysis of activities that were made and a case study. The conclusion consists of attachment materials which contains sheet music and photo documentation.
A pupil of younger school age, communication skill disorders, speaking skills, musical movement activities, rhythmic skill
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat Směrnici děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5D/2019 Vedení, psaní a odevzdání kvalifikačních prací na PF UJEP
2. Prostudovat a doplnit odbornou literaturu, vztahující se k tématu práce – stanovení cílů a obsahu práce
3. Pravidelně konzultovat s vedoucím práce
4. Zformulovat teoretickou část práce: charakteristika pojmů souvisejících s tématem – charakterizovat vývoj řeči u žáků mladšího školního věku, definovat hudbu v inkluzivní výuce a hudebně pohybové činnosti. Vymezit narušenou komunikační schopnost, její okruhy a typy.
5. Připravit a vytvořit praktickou část práce: stanovit hlavní a dílčí cíle, zpracovat konkrétní aktivity, ověřit prostřednictvím realizace ve speciální třídě ZŠ, vybrat vhodné aktivity pro žáky s narušenou komunikační schopností a realizovat je
6. Závěr: dosažené výsledky zhodnotit a shrnout prostřednictvím evaluace, vytvořit doporučení pro pedagogickou praxi
Zásady pro vypracování
1. Prostudovat Směrnici děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5D/2019 Vedení, psaní a odevzdání kvalifikačních prací na PF UJEP
2. Prostudovat a doplnit odbornou literaturu, vztahující se k tématu práce – stanovení cílů a obsahu práce
3. Pravidelně konzultovat s vedoucím práce
4. Zformulovat teoretickou část práce: charakteristika pojmů souvisejících s tématem – charakterizovat vývoj řeči u žáků mladšího školního věku, definovat hudbu v inkluzivní výuce a hudebně pohybové činnosti. Vymezit narušenou komunikační schopnost, její okruhy a typy.
5. Připravit a vytvořit praktickou část práce: stanovit hlavní a dílčí cíle, zpracovat konkrétní aktivity, ověřit prostřednictvím realizace ve speciální třídě ZŠ, vybrat vhodné aktivity pro žáky s narušenou komunikační schopností a realizovat je
6. Závěr: dosažené výsledky zhodnotit a shrnout prostřednictvím evaluace, vytvořit doporučení pro pedagogickou praxi
Seznam doporučené literatury
KRYČOVÁ, Marta. Činnosti k rozvoji řečových dovedností v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2018. ISBN 978-80-7496-376-6.
KRUŽÍKOVÁ, Lenka, ed. Hudba v inkluzivním vzdělávání. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. 184 stran. ISBN 978-80-244-5664-5.
KRUŽÍKOVÁ, Lenka a kol. Hudební didaktika pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním vzdělávání. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. 196 stran. ISBN 978-80-244-5671-3.
BENDOVÁ, Petra. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 150 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3853-6.
KMENTOVÁ, Milena. Slovo, slůvko, slovíčko, honem poběž, písničko!: hudební činnosti v logopedické prevenci. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 63 stran. ISBN 978-80-262-1333-8.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 4. Praha: Portál, 2011. 246 s. ISBN 978-80-7367-928-6.
KULHÁNKOVÁ, Eva. Hudebně pohybová výchova: metodická příručka pro hudební výchovu ve škole. Vyd. 3. Praha: Portál, 2010. 135 s. ISBN 978-80-7367-730-5.
FRANĚK, Marek. Hudební psychologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005. 238 s. ISBN 80-246-0965-7.
Seznam doporučené literatury
KRYČOVÁ, Marta. Činnosti k rozvoji řečových dovedností v předškolním vzdělávání. Praha: Raabe, 2018. ISBN 978-80-7496-376-6.
KRUŽÍKOVÁ, Lenka, ed. Hudba v inkluzivním vzdělávání. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. 184 stran. ISBN 978-80-244-5664-5.
KRUŽÍKOVÁ, Lenka a kol. Hudební didaktika pro žáky se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním vzdělávání. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2020. 196 stran. ISBN 978-80-244-5671-3.
BENDOVÁ, Petra. Dítě s narušenou komunikační schopností ve škole. Vyd. 1. Praha: Grada, 2011. 150 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3853-6.
KMENTOVÁ, Milena. Slovo, slůvko, slovíčko, honem poběž, písničko!: hudební činnosti v logopedické prevenci. Vydání první. Praha: Portál, 2018. 63 stran. ISBN 978-80-262-1333-8.
ŠIMANOVSKÝ, Zdeněk. Hry s hudbou a techniky muzikoterapie ve výchově, sociální práci a klinické praxi. Vyd. 4. Praha: Portál, 2011. 246 s. ISBN 978-80-7367-928-6.
KULHÁNKOVÁ, Eva. Hudebně pohybová výchova: metodická příručka pro hudební výchovu ve škole. Vyd. 3. Praha: Portál, 2010. 135 s. ISBN 978-80-7367-730-5.
FRANĚK, Marek. Hudební psychologie. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2005. 238 s. ISBN 80-246-0965-7.