Bakalářská práce s názvem "Hudebně pohybové činnosti jako prostředek socializace dětí ve věku 5-6 let v mateřské škole" se zabývá socializací čili začleňováním předškolních dětí ve věku 5-6 let do činností pohybových a hudebních, které probíhají během pobytu v mateřské škole.
Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Cílem teoretické části je vymezit charakteristiku dítěte v předškolním období (5-6 let) a jeho vývoj po stránce tělesné, emoční a kognitivní. Dále se v práci věnuje pozornost hudební a pohybové výchově v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. Závěrem této části je socializace. Praktická část je tvořena z témat a činností, které se během školního roku s dětmi realizují. V činnostech se kombinuje socializace lidského jedince od začleňování vlastní osoby až po začleňování s okolím.
Hlavním cílem této bakalářské práce je analyzovat proces socializace probíhající od jedince až po skupinu vrstevníků. Dalšími cíli je porovnávání vztahů mezi účastníky socializace a teoretické stanovení všeho podstatného týkající se předškolního dítěte.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis titled "Musically locomotive activities as a means of socialization of children at the age of 5-6 years in kindergarten" delves into the process of socialisa-tion, focusing on how preschool children aged 5-6 socialise through movement and music activities within the kindergarten setting.
The thesis is divided into two parts: theoretical and practical, respectively. The theoreti-cal part aims to define the development of children in the 5-6 preschool age range across three major dimensions, which are physical development, cognitive development, and social emotional development. Furthermore, the thesis explores the role of music and movement activities in the Curriculum framework for Preschool Education. The last part of this section is dedicated to the definition of the term "socialization." The practical part encompasses numerous topics and activities that are carried out with the children throughout the school year. The activities incorporate a process of self-integration as well as socialisation and are thus a means by which social and cultural continuity are attained.
The primary objective of this thesis is to analyse the process of socialization, examining how it occurs from the individual level to the peer group level. Additionally, the thesis aims to observe the relationships between the individuals partaking in socialisation and provide theoretical insights into key aspects socialisation of preschool children.
Klíčová slova
Socializace, děti, pohyb, hudba, zpěv
Klíčová slova v angličtině
Socialization, children, exercise, music, singing
Rozsah průvodní práce
64 s. (72 836 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce s názvem "Hudebně pohybové činnosti jako prostředek socializace dětí ve věku 5-6 let v mateřské škole" se zabývá socializací čili začleňováním předškolních dětí ve věku 5-6 let do činností pohybových a hudebních, které probíhají během pobytu v mateřské škole.
Práce je rozdělena na teoretickou a praktickou část. Cílem teoretické části je vymezit charakteristiku dítěte v předškolním období (5-6 let) a jeho vývoj po stránce tělesné, emoční a kognitivní. Dále se v práci věnuje pozornost hudební a pohybové výchově v Rámcovém vzdělávacím programu pro předškolní vzdělávání. Závěrem této části je socializace. Praktická část je tvořena z témat a činností, které se během školního roku s dětmi realizují. V činnostech se kombinuje socializace lidského jedince od začleňování vlastní osoby až po začleňování s okolím.
Hlavním cílem této bakalářské práce je analyzovat proces socializace probíhající od jedince až po skupinu vrstevníků. Dalšími cíli je porovnávání vztahů mezi účastníky socializace a teoretické stanovení všeho podstatného týkající se předškolního dítěte.
Anotace v angličtině
The bachelor's thesis titled "Musically locomotive activities as a means of socialization of children at the age of 5-6 years in kindergarten" delves into the process of socialisa-tion, focusing on how preschool children aged 5-6 socialise through movement and music activities within the kindergarten setting.
The thesis is divided into two parts: theoretical and practical, respectively. The theoreti-cal part aims to define the development of children in the 5-6 preschool age range across three major dimensions, which are physical development, cognitive development, and social emotional development. Furthermore, the thesis explores the role of music and movement activities in the Curriculum framework for Preschool Education. The last part of this section is dedicated to the definition of the term "socialization." The practical part encompasses numerous topics and activities that are carried out with the children throughout the school year. The activities incorporate a process of self-integration as well as socialisation and are thus a means by which social and cultural continuity are attained.
The primary objective of this thesis is to analyse the process of socialization, examining how it occurs from the individual level to the peer group level. Additionally, the thesis aims to observe the relationships between the individuals partaking in socialisation and provide theoretical insights into key aspects socialisation of preschool children.
Klíčová slova
Socializace, děti, pohyb, hudba, zpěv
Klíčová slova v angličtině
Socialization, children, exercise, music, singing
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury, směřující k tématu
2. Vést konzultace s vedoucím práce
3. Prostudovat Směrnici děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5D/2019 psaní, odevzdání závěrečných prací na PF UJEP.
4. Zpracování teoretické části práce: charakteristika pojmů souvisejících s tématem – charakteristika dítěte v předškolním období, vývoj dítěte před nástupem do školy, pojem socializace v mateřské škole a jiné
5. Návrh a zpracování praktické části: témata v konkrétních činnostech, metodický postup při práci s písní, říkadlem, hudebně pohybové aktivity v MŠ
6. Využít metodu pozorování a nestrukturovaný rozhovor. Analyzovat realizované činnosti
7. Závěr práce: zhodnotit a shrnout činnosti prostřednictvím zpětné vazby a evaluace
Zásady pro vypracování
1. Studium odborné literatury, směřující k tématu
2. Vést konzultace s vedoucím práce
3. Prostudovat Směrnici děkana PF UJEP Ústí nad Labem č. 5D/2019 psaní, odevzdání závěrečných prací na PF UJEP.
4. Zpracování teoretické části práce: charakteristika pojmů souvisejících s tématem – charakteristika dítěte v předškolním období, vývoj dítěte před nástupem do školy, pojem socializace v mateřské škole a jiné
5. Návrh a zpracování praktické části: témata v konkrétních činnostech, metodický postup při práci s písní, říkadlem, hudebně pohybové aktivity v MŠ
6. Využít metodu pozorování a nestrukturovaný rozhovor. Analyzovat realizované činnosti
7. Závěr práce: zhodnotit a shrnout činnosti prostřednictvím zpětné vazby a evaluace
Seznam doporučené literatury
JURKOVIČ, Pavel. Od výkřiku k písničce. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7367-750-3.
JENČKOVÁ, Eva. Hudba a pohyb ve škole. 2. vydání. Hradec Králové: Tandem. ISBN 80-903115-7-1.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: Co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2 vydání. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3.
KULHÁNKOVÁ, Eva. Písničky a říkadla s tancem: Náměty pro pohybovou výchovu dětí od 3 do 10 let. 2. vydání. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-655-1.
KULHÁNKOVÁ, Eva. Taneční hry s písničkami od 4 let do 9 let. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-108-5.
PAULÍNOVÁ, Lea a Lenka NEUMANNOVÁ. Psychologie pro Tebe. 3. vydání. Praha: Informatorium, 2008. ISBN 978-80-7333-068-2.
ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. 1. vydání. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-48-6.
Seznam doporučené literatury
JURKOVIČ, Pavel. Od výkřiku k písničce. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-7367-750-3.
JENČKOVÁ, Eva. Hudba a pohyb ve škole. 2. vydání. Hradec Králové: Tandem. ISBN 80-903115-7-1.
KOŤÁTKOVÁ, Soňa. Dítě a mateřská škola: Co by měli rodiče znát, učitelé respektovat a rozvíjet. 2 vydání. Praha: Grada, 2014. ISBN 978-80-247-4435-3.
KULHÁNKOVÁ, Eva. Písničky a říkadla s tancem: Náměty pro pohybovou výchovu dětí od 3 do 10 let. 2. vydání. Praha: Portál, 2002. ISBN 80-7178-655-1.
KULHÁNKOVÁ, Eva. Taneční hry s písničkami od 4 let do 9 let. Praha: Portál, 2006. ISBN 80-7367-108-5.
PAULÍNOVÁ, Lea a Lenka NEUMANNOVÁ. Psychologie pro Tebe. 3. vydání. Praha: Informatorium, 2008. ISBN 978-80-7333-068-2.
ŘEZÁČ, Jaroslav. Sociální psychologie. 1. vydání. Brno: Paido, 1998. ISBN 80-85931-48-6.