Diplomová práce se zabývá učebnicemi Prvouk a Přírodověd od 1. do 5. třídy základní školy. Snahou práce je poskytnout základní informace o venkovní výuce, její historii, současnosti a učebnicích obecně. Práce je rozdělena na 2 části. V teoretické části práce je zpracována problematika venkovní výuky a současný stav. Zahrnuje poznatky z dostupné odborné literatury a vymezuje základní pojmy. V praktické části práce jsou analyzovány učebnice ze 3 nakladatelství (Fraus, Nová škola a Taktik) podle stanovených kategorií a následně rozřazeny dle kritérií na základě kvantitativního výzkumu. Hlavním úkolem práce je najít nakladatelství, které do svých učebnic vkládá úlohy, které se dají realizovat venku, ale také zjišťovat časovou náročnost, obtížnost a organizační formy výuky. Veškeré výsledky jsou zpracovány do grafů s procentuálním výsledkem kategorií a daných kritérií.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on textbooks of primary and natural science from 1st to 5th grade of primary school. The aim of the thesis is to provide basic information on outdoor education, its history, present and textbooks in general. The work consists of two parts. The theoretical part deals with the outdoor education issue and its current state. It covers the knowledge based on the available scientific literature and defines the key concepts. In the practical part of the work, textbooks from three publishers (Fraus, Nová škola and Taktik) are analysed according to the specified categories and then classified according to criteria based on quantitative research. The primary goal of the thesis is to find a publishing house that provides textbooks with assignments applicable for outdoor education. At the same time it detects time-consuming, difficult and organizational forms of teaching. All findings are processed into graphs with a percentage result of categories and given criteria.
Diplomová práce se zabývá učebnicemi Prvouk a Přírodověd od 1. do 5. třídy základní školy. Snahou práce je poskytnout základní informace o venkovní výuce, její historii, současnosti a učebnicích obecně. Práce je rozdělena na 2 části. V teoretické části práce je zpracována problematika venkovní výuky a současný stav. Zahrnuje poznatky z dostupné odborné literatury a vymezuje základní pojmy. V praktické části práce jsou analyzovány učebnice ze 3 nakladatelství (Fraus, Nová škola a Taktik) podle stanovených kategorií a následně rozřazeny dle kritérií na základě kvantitativního výzkumu. Hlavním úkolem práce je najít nakladatelství, které do svých učebnic vkládá úlohy, které se dají realizovat venku, ale také zjišťovat časovou náročnost, obtížnost a organizační formy výuky. Veškeré výsledky jsou zpracovány do grafů s procentuálním výsledkem kategorií a daných kritérií.
Anotace v angličtině
The diploma thesis focuses on textbooks of primary and natural science from 1st to 5th grade of primary school. The aim of the thesis is to provide basic information on outdoor education, its history, present and textbooks in general. The work consists of two parts. The theoretical part deals with the outdoor education issue and its current state. It covers the knowledge based on the available scientific literature and defines the key concepts. In the practical part of the work, textbooks from three publishers (Fraus, Nová škola and Taktik) are analysed according to the specified categories and then classified according to criteria based on quantitative research. The primary goal of the thesis is to find a publishing house that provides textbooks with assignments applicable for outdoor education. At the same time it detects time-consuming, difficult and organizational forms of teaching. All findings are processed into graphs with a percentage result of categories and given criteria.
Podrobně se seznámit s aktuální směrnicí děkana PF UJEP o psaní a odevzdávání kvalifikačních prací a dbát na její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu a další relevatní zdroje, včetně zahraníčních.V teoretické části práce se zaměřit na problematiku venkovní výuky (definice, historie, benefity) a učebnic pro 1. stupeň ZŠ. Ve výzkumné části navrhnout a zrealizovat výzkum zaměřený na zastoupení prvků venkovní výuky v úlohách vybraných učebnic prvouky a přírodovědy (3 různá nakladatelství). Design výzkumu bude kvantitativní, jednotlivé úlohy budou tříděny dle předem určených kategorií (možnost realizace venkovní výuky, časová náročnost, obtížnost atd.) Výsledky prezentovat dopovídající formou a diskutovat s dalšími obdobně zaměřenými výzkumy. Na základě výsledků vytvořit doporučení pro tvůrce učebnic.
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit s aktuální směrnicí děkana PF UJEP o psaní a odevzdávání kvalifikačních prací a dbát na její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu a další relevatní zdroje, včetně zahraníčních.V teoretické části práce se zaměřit na problematiku venkovní výuky (definice, historie, benefity) a učebnic pro 1. stupeň ZŠ. Ve výzkumné části navrhnout a zrealizovat výzkum zaměřený na zastoupení prvků venkovní výuky v úlohách vybraných učebnic prvouky a přírodovědy (3 různá nakladatelství). Design výzkumu bude kvantitativní, jednotlivé úlohy budou tříděny dle předem určených kategorií (možnost realizace venkovní výuky, časová náročnost, obtížnost atd.) Výsledky prezentovat dopovídající formou a diskutovat s dalšími obdobně zaměřenými výzkumy. Na základě výsledků vytvořit doporučení pro tvůrce učebnic.
Seznam doporučené literatury
Činčera, J. & Holec, J. (2016). Terénní výuka ve formálním vzdělávání. Envigogika, 11(2). https://doi.org/10.14712/18023061.533
Daniš, P. (2018). Tajemství školy za školou: Proč učení venku v přírodě zlepšuje vzdělávací výsledky, motivaci a chování žáků. MŽP
Kroufek, R., Nepraš, K., Musil, J. & Filipová, L. (2021). Effect of Outdoor Education and Stay in Nature on Pupils’ Physical and Psychical Health. Eduport, 5(2). 10.21062/edp.2022.001
Kříž, M., Mikulicová, H., Nešpor, J., Pitelková, P., & Vorlíček, J. (2019). Venkovní výuka. Lipka.
Nepraš, K., & Šikulová, R. (2021). Odkud a kam směřuje venkovní výuka? Historie, současnost a trendy ve venkovní výuce v kontextu vzdělávacích teorií. Pedagogická Orientace, 31(2). https://doi.org/10.5817/PedOr2021-2-158
Vojíř, K., & Rusek, M. (2019b). Science education textbook research trends: A systematic literature review. International Journal of Science Education,41(11). https://doi.org/10.1080/09500693.2019.1613584
Seznam doporučené literatury
Činčera, J. & Holec, J. (2016). Terénní výuka ve formálním vzdělávání. Envigogika, 11(2). https://doi.org/10.14712/18023061.533
Daniš, P. (2018). Tajemství školy za školou: Proč učení venku v přírodě zlepšuje vzdělávací výsledky, motivaci a chování žáků. MŽP
Kroufek, R., Nepraš, K., Musil, J. & Filipová, L. (2021). Effect of Outdoor Education and Stay in Nature on Pupils’ Physical and Psychical Health. Eduport, 5(2). 10.21062/edp.2022.001
Kříž, M., Mikulicová, H., Nešpor, J., Pitelková, P., & Vorlíček, J. (2019). Venkovní výuka. Lipka.
Nepraš, K., & Šikulová, R. (2021). Odkud a kam směřuje venkovní výuka? Historie, současnost a trendy ve venkovní výuce v kontextu vzdělávacích teorií. Pedagogická Orientace, 31(2). https://doi.org/10.5817/PedOr2021-2-158
Vojíř, K., & Rusek, M. (2019b). Science education textbook research trends: A systematic literature review. International Journal of Science Education,41(11). https://doi.org/10.1080/09500693.2019.1613584