Informace o kvalifikační práci Analýza dílčích indikátorů reakční doby u studentů katedry tělesné výchovy a sportu identifikovaná různými měřícími systémy
Odevzdaná práce ukončená po neúspěšné obhajobě (OPUNO).
Úplnost vyplnění požadovaných údajů
- Všechny požadované údaje o této VŠKP jsou vyplněny.
Hlavní téma
Analýza dílčích indikátorů reakční doby u studentů katedry tělesné výchovy a sportu identifikovaná různými měřícími systémy
Hlavní téma v angličtině
Analysis of partial indicators of reaction time for students of the Department of Physical Education and Sport identified by various measuring systems
Název dle studenta
Analýza dílčích indikátorů reakční doby u studentů katedry tělesné výchovy a sportu identifikovaná různými měřícími systémy
Název dle studenta v angličtině
Analysis of partial indicators of reaction time among students of the department of physical education and sports identified by different measurement systems
Cílem práce bylo zjistit, zda existuje závislost mezi reakční dobou identifikovanou různými měřícími systémy u studentek oboru tělesné výchovy a sportu na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně. Pro měření byl využit Vienna test systém (Schuhfried, GmbH, Rakousko) a systém Fitro Reaction (Fitronic, s. r. o., Slovensko). Výzkumný soubor tvořilo 33 studentek z katedry tělesné výchovy a sportu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně. Průměrný věk činil
22,5 let (+-2,4). Ve výzkumu byla zjištěna statistická závislost mezi složitou a jednoduchou reakcí u Vienna testu (r = 0,69). Dále jsme zjistili statistickou závislost u testů jednoduché a komplexní reakce u Fitro reaction (r= 0,44), a také mezi složitou a komplexní reakcí (r = 0,47) obě tyto závislosti měly pouze průměrnou korelaci. V dalších testech mezi jednoduchou reakcí na Fitro reaction a Vienna testu jsme statisticky významnou závislost nenašli (r = 0,2). To stejné
platí u testu mezi jednoduchou a složitou reakcí na Fitro reaction (r = 0,16). Zjištěné výsledky v této práci mohou přispět k výzkumům, které využíjí Fitro reaction a Vienna test systém pro měření reakční doby.
Anotace v angličtině
The aim of the study was to determine whether there is a relationship between reaction times identified by different measurement systems applied on female students of the Department of Physical Education and Sport at Jan Evangelista Purkyně University. For the measurements were used The Vienna test system (Schuhfried, GmbH, Austria) and the Fitro Reaction system (Fitronic, s. r. o., Slovakia). The research group consisted of 33 female students
from the Department of Physical Education and Sport at Jan Evangelista Purkyně University. The average age was 22.5 years (+-2.4). In the research was found a statistical dependence between the combined and simple response in the Vienna test (r = 0.69). Furthermore, we found a statistical dependence between the simple and complex reaction tests for the Fitro reaction (r= 0.44), and also between the combined and complex reaction (r = 0.47) both of which had only
an average correlation. In the other tests, we did not find a statistically significant dependence between the simple reaction at the Fitro reaction and the Vienna test (r = 0.2). The same applies for the test between the simple and the complex reaction to the Fitro reaction (r = 0.16). The results found in this work can contribute to research that will use the Fitro reaction and the
Vienna test system for measuring reaction time.
Klíčová slova
Reakční doba, zpracování informací, vizuální podnět, sportovní výkon
Klíčová slova v angličtině
Reaction time, information processing, visual impulse, athletic performance
Rozsah průvodní práce
73
Jazyk
CZ
Anotace
Cílem práce bylo zjistit, zda existuje závislost mezi reakční dobou identifikovanou různými měřícími systémy u studentek oboru tělesné výchovy a sportu na Univerzitě Jana Evangelisty Purkyně. Pro měření byl využit Vienna test systém (Schuhfried, GmbH, Rakousko) a systém Fitro Reaction (Fitronic, s. r. o., Slovensko). Výzkumný soubor tvořilo 33 studentek z katedry tělesné výchovy a sportu Univerzity Jana Evangelisty Purkyně. Průměrný věk činil
22,5 let (+-2,4). Ve výzkumu byla zjištěna statistická závislost mezi složitou a jednoduchou reakcí u Vienna testu (r = 0,69). Dále jsme zjistili statistickou závislost u testů jednoduché a komplexní reakce u Fitro reaction (r= 0,44), a také mezi složitou a komplexní reakcí (r = 0,47) obě tyto závislosti měly pouze průměrnou korelaci. V dalších testech mezi jednoduchou reakcí na Fitro reaction a Vienna testu jsme statisticky významnou závislost nenašli (r = 0,2). To stejné
platí u testu mezi jednoduchou a složitou reakcí na Fitro reaction (r = 0,16). Zjištěné výsledky v této práci mohou přispět k výzkumům, které využíjí Fitro reaction a Vienna test systém pro měření reakční doby.
Anotace v angličtině
The aim of the study was to determine whether there is a relationship between reaction times identified by different measurement systems applied on female students of the Department of Physical Education and Sport at Jan Evangelista Purkyně University. For the measurements were used The Vienna test system (Schuhfried, GmbH, Austria) and the Fitro Reaction system (Fitronic, s. r. o., Slovakia). The research group consisted of 33 female students
from the Department of Physical Education and Sport at Jan Evangelista Purkyně University. The average age was 22.5 years (+-2.4). In the research was found a statistical dependence between the combined and simple response in the Vienna test (r = 0.69). Furthermore, we found a statistical dependence between the simple and complex reaction tests for the Fitro reaction (r= 0.44), and also between the combined and complex reaction (r = 0.47) both of which had only
an average correlation. In the other tests, we did not find a statistically significant dependence between the simple reaction at the Fitro reaction and the Vienna test (r = 0.2). The same applies for the test between the simple and the complex reaction to the Fitro reaction (r = 0.16). The results found in this work can contribute to research that will use the Fitro reaction and the
Vienna test system for measuring reaction time.
Klíčová slova
Reakční doba, zpracování informací, vizuální podnět, sportovní výkon
Klíčová slova v angličtině
Reaction time, information processing, visual impulse, athletic performance
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Cílem diplomové práce je zjistit, zda existuje vztah mezi hodnotami reakční doby identifikovanými prostřednictvím různých měřících systémů.
Anotace:
V diplomové práci se budeme zabývat komparací jednoduché a složité reakční doby zjištěné na dvou různých měřících systémech. Jedním z nich je standardizovaný a běžně užívaný Vienna test systém. Hodnoty zjištěné tímto systémem budou porovnávány s výsledky reakční doby zjištěnými na systému Fitro Reaction. Měření bude realizováno na studentech katedry tělesné výchovy a sportu, kteří nemají poruchy zraku nebo sníženou úroveň kognitivních funkcí. Výsledky reliability mohou posloužit jako hodnotný argument uplatnitelný ve studiích, ve kterých byl a bude řešen fenomén reakční doby identifikovaný různými měřícími systémy.
Zásady pro vypracování: 1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště. 2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů. 3. Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP". 4. Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem. postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování. 5. Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání. 6. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Zásady pro vypracování
Cíl práce:
Cílem diplomové práce je zjistit, zda existuje vztah mezi hodnotami reakční doby identifikovanými prostřednictvím různých měřících systémů.
Anotace:
V diplomové práci se budeme zabývat komparací jednoduché a složité reakční doby zjištěné na dvou různých měřících systémech. Jedním z nich je standardizovaný a běžně užívaný Vienna test systém. Hodnoty zjištěné tímto systémem budou porovnávány s výsledky reakční doby zjištěnými na systému Fitro Reaction. Měření bude realizováno na studentech katedry tělesné výchovy a sportu, kteří nemají poruchy zraku nebo sníženou úroveň kognitivních funkcí. Výsledky reliability mohou posloužit jako hodnotný argument uplatnitelný ve studiích, ve kterých byl a bude řešen fenomén reakční doby identifikovaný různými měřícími systémy.
Zásady pro vypracování: 1. Zpracování kvalifikační práce realizovat v souladu s příslušnými směrnicemi UJEP, PF UJEP a doporučeními pracoviště. 2. Práci realizovat v souladu s dodržováním autorského zákona a zásadami na ochranu osobních údajů. 3. Kontakt s probandy, respondenty, nakládání s daty a údaji vést v souladu s obecně platnými etickými pravidly, popř. v souladu se směrnicí "Etika vědecké a výzkumné činnosti na PF UJEP". 4. Kvalifikační práci zpracovat v souladu s dodržováním předložených norem. postupů, metod, technik a způsobů diagnostikování. 5. Při zpracování kvalifikační práce vycházet z odborných zdrojů domácího i zahraničního původu, z odpovídajících ověřených pramenů a podání. 6. Spolupracovat s vedoucím práce podle dohodnutého způsobu a harmonogramu.
Seznam doporučené literatury
Arcelin, R., Brisswalter, J., & Delignieres, D. (1998). Selective effects of physical exercise on choice reaction processes. Perceptual and Motor Skills, 87, 175-185.
Deary. I. J., &. Der, G. (2006). Age and sex differences in reaction time in adulthood: Results from the United Kingdom health and lifestyle survey. Psychology and Aging 21(1), 62-73.
Hamsher, K. de S., Benton, A.L. (1977). The Reliability of Reaction Time Determinations. Elsevier
Havel, Z., & Hnízdil, J. (2010). Rozvoj a diagnostika rychlostních schopností. Ústí nad Labem: PF UJEP.
Hendl, J. (2008). Kvalitativní výzkum \textendash Základní teorie, metody a aplikace (2nd. ed.). Praha: Portál.
Hopkins, W. G. (2000). Measures of reliability in sports medicine and science. Sports Medicine 30, 1-15.
Howieson, D., Lezak, M., B., Loring, D., W., & et al. (2004). Neuropsychological Assessment. New York: Oxford University Press.
Jensen, A. (1998). The G factor: The science of mental ability. Westport: Praeger
Ong, N. C. H. (2015). The Use of the Vienna Test System in Sport Psychology Research: A Review. International Review of Sport and Exercise Psychology, 8(1), 204-223.
Rychtecký, A. (2006). Senzorické a percepční předpoklady herní činnosti. Plzeň: PF Plzeň.
Schuhfried, G. (2013). Vienna Test System: Psychological Assessment. Moedling, Austria: Schuhfried
Thomas, J. R., Nelson, J. K., & Silverman, S. J. (2005). Research methods in physical activity (5th. ed.). Champaign, IL: Human Kinetics
Seznam doporučené literatury
Arcelin, R., Brisswalter, J., & Delignieres, D. (1998). Selective effects of physical exercise on choice reaction processes. Perceptual and Motor Skills, 87, 175-185.
Deary. I. J., &. Der, G. (2006). Age and sex differences in reaction time in adulthood: Results from the United Kingdom health and lifestyle survey. Psychology and Aging 21(1), 62-73.
Hamsher, K. de S., Benton, A.L. (1977). The Reliability of Reaction Time Determinations. Elsevier
Havel, Z., & Hnízdil, J. (2010). Rozvoj a diagnostika rychlostních schopností. Ústí nad Labem: PF UJEP.
Hendl, J. (2008). Kvalitativní výzkum \textendash Základní teorie, metody a aplikace (2nd. ed.). Praha: Portál.
Hopkins, W. G. (2000). Measures of reliability in sports medicine and science. Sports Medicine 30, 1-15.
Howieson, D., Lezak, M., B., Loring, D., W., & et al. (2004). Neuropsychological Assessment. New York: Oxford University Press.
Jensen, A. (1998). The G factor: The science of mental ability. Westport: Praeger
Ong, N. C. H. (2015). The Use of the Vienna Test System in Sport Psychology Research: A Review. International Review of Sport and Exercise Psychology, 8(1), 204-223.
Rychtecký, A. (2006). Senzorické a percepční předpoklady herní činnosti. Plzeň: PF Plzeň.
Schuhfried, G. (2013). Vienna Test System: Psychological Assessment. Moedling, Austria: Schuhfried
Thomas, J. R., Nelson, J. K., & Silverman, S. J. (2005). Research methods in physical activity (5th. ed.). Champaign, IL: Human Kinetics