V letech 1950-1963 proběhla výstavba vodní nádrže Fláje. Jednalo se ve své době o unikátní technologický počin, jelikož byla její hráz řešena formou vylehčené konstrukce typu Noetzli. Dodnes jde o jediné vodní dílo této konstrukce ve střední Evropě. Samotná výstavba nebyla prosta řady technických či logistických problémů. Velkým otazníkem bylo, jakým způsobem dopravit co nejefektivněji a nejekonomičtěji požadovaný stavební materiál do vytyčené horské lokality. Za tímto účelem byla vybudována osm km dlouhá nákladní lanová dráha spojující železniční stanici Moldava s místem výstavby nazvaném dle blízké horské vsi Fláje. Bakalářská práce se zabývá historií výstavby vodního díla Fláje a zmíněné transportní lanovky. Tyto skutečnosti budou konfrontovány se sociálně-kulturní situací zaměstnanců stavby na pozadí společenské a ekonomické reality tehdejšího Československa.
Anotace v angličtině
Between 1950 and 1963, the Fláje water reservoir was built. It was a unique technological achievement in its day, as its dam was designed in the form of a lightweight Noetzli-type structure. To this day, it is the only waterworks of this design in Central Europe. The construction itself was not free from a number of technical or logistical problems. The big question mark was how to deliver as efficiently and economically as possible the required building material to the designated mountain site. To this end, an 8-km-long cable car linking The Railway Station of Moldava to the site of construction named after the nearby mountain village of Fláje has been built. The bachelor's thesis deals with the history of the construction of the waterworks Fláje and the mentioned transport cable cars. These facts will be confronted with the socio cultural situation of the construction workers against the background of the social and economic reality of Czechoslovakia at the time.
Klíčová slova
Vodní dílo Fláje, přehrada, tlaková štola, vodárenská část, flájská komise, transportní lanová dráha, flájský rozvodný řád
Klíčová slova v angličtině
Waterworks Fláje, dam, pressure shaft, water part, Fláje commission, transport cableway, Fláje distribution order
Rozsah průvodní práce
78 s. (98 000 znaků).
Jazyk
CZ
Anotace
V letech 1950-1963 proběhla výstavba vodní nádrže Fláje. Jednalo se ve své době o unikátní technologický počin, jelikož byla její hráz řešena formou vylehčené konstrukce typu Noetzli. Dodnes jde o jediné vodní dílo této konstrukce ve střední Evropě. Samotná výstavba nebyla prosta řady technických či logistických problémů. Velkým otazníkem bylo, jakým způsobem dopravit co nejefektivněji a nejekonomičtěji požadovaný stavební materiál do vytyčené horské lokality. Za tímto účelem byla vybudována osm km dlouhá nákladní lanová dráha spojující železniční stanici Moldava s místem výstavby nazvaném dle blízké horské vsi Fláje. Bakalářská práce se zabývá historií výstavby vodního díla Fláje a zmíněné transportní lanovky. Tyto skutečnosti budou konfrontovány se sociálně-kulturní situací zaměstnanců stavby na pozadí společenské a ekonomické reality tehdejšího Československa.
Anotace v angličtině
Between 1950 and 1963, the Fláje water reservoir was built. It was a unique technological achievement in its day, as its dam was designed in the form of a lightweight Noetzli-type structure. To this day, it is the only waterworks of this design in Central Europe. The construction itself was not free from a number of technical or logistical problems. The big question mark was how to deliver as efficiently and economically as possible the required building material to the designated mountain site. To this end, an 8-km-long cable car linking The Railway Station of Moldava to the site of construction named after the nearby mountain village of Fláje has been built. The bachelor's thesis deals with the history of the construction of the waterworks Fláje and the mentioned transport cable cars. These facts will be confronted with the socio cultural situation of the construction workers against the background of the social and economic reality of Czechoslovakia at the time.
Klíčová slova
Vodní dílo Fláje, přehrada, tlaková štola, vodárenská část, flájská komise, transportní lanová dráha, flájský rozvodný řád
Klíčová slova v angličtině
Waterworks Fláje, dam, pressure shaft, water part, Fláje commission, transport cableway, Fláje distribution order
Zásady pro vypracování
Anotace:
V letech 1950 – 1963 proběhla výstavba vodní nádrže Fláje. Jednalo se ve své době o unikátní technologický počin, jelikož byla její hráz řešena formou betonových pilířů s dutými prostory. Dodnes jde o jediné vodní dílo této konstrukce ve střední Evropě. Samotná výstavba nebyla prosta řady technických či logistických problémů. Velkým otazníkem bylo, jakým způsobem dopravit co nejefektivněji a nejekonomičtěji požadovaný stavební materiál do vytyčené horské lokality. Za účelem plynulých dodávek příslušných komodit na stavbu byla vybudována nákladní lanová dráha spojující železniční stanici Moldava s místem výstavby nazvaném dle blízké horské vsi Fláje, jež v průběhu prací zanikla. Transportní lanovka o délce 8 km vedla přes další zanikající vísky (Mackov, Oldřiš…)
Bakalářská práce se zabývá historií výstavby vodního díla Fláje a provozem zmíněné transportní lanovky, jejíž betonové patky sloupoví lze stále v terénu pozorovat. Tyto skutečnosti budou konfrontovány se sociálně-kulturní situací zaměstnanců stavby. Využity budou prameny z podnikových archivů, státních okresních archivů a dobového tisku, které budou doplněny rešeršemi z dostupné regionální i odborné literatury.
struktura práce
Úvod
Rozbor pramenů a literatury
Výstavba vodního díla Fláje do provozu lanovky (1950 – 1958) – důvody výstavby, lokace přehrady, ražba štoly, vodárna a elektrárna, ubytování a sociálně-kulturní život zaměstnanců
Výstavba přehrady za provozu lanovky (1958 – 1963) – výstavba a provoz lanovky, betonáž hráze, likvidace obcí
Finalizace výstavby vodního díla Fláje, demontáž lanovky
Závěr
harmonogram práce
1. heuristika (březen-červenec 2022)
2. terénní průzkum, fotodokumentace, rozhovory s pamětníky (srpen-září 2022)
3. psaní kapitol (říjen 2022 - leden 2023)
4. finalizace, korektura, tisk práce (únor-březen 2023)
Zásady pro vypracování
Anotace:
V letech 1950 – 1963 proběhla výstavba vodní nádrže Fláje. Jednalo se ve své době o unikátní technologický počin, jelikož byla její hráz řešena formou betonových pilířů s dutými prostory. Dodnes jde o jediné vodní dílo této konstrukce ve střední Evropě. Samotná výstavba nebyla prosta řady technických či logistických problémů. Velkým otazníkem bylo, jakým způsobem dopravit co nejefektivněji a nejekonomičtěji požadovaný stavební materiál do vytyčené horské lokality. Za účelem plynulých dodávek příslušných komodit na stavbu byla vybudována nákladní lanová dráha spojující železniční stanici Moldava s místem výstavby nazvaném dle blízké horské vsi Fláje, jež v průběhu prací zanikla. Transportní lanovka o délce 8 km vedla přes další zanikající vísky (Mackov, Oldřiš…)
Bakalářská práce se zabývá historií výstavby vodního díla Fláje a provozem zmíněné transportní lanovky, jejíž betonové patky sloupoví lze stále v terénu pozorovat. Tyto skutečnosti budou konfrontovány se sociálně-kulturní situací zaměstnanců stavby. Využity budou prameny z podnikových archivů, státních okresních archivů a dobového tisku, které budou doplněny rešeršemi z dostupné regionální i odborné literatury.
struktura práce
Úvod
Rozbor pramenů a literatury
Výstavba vodního díla Fláje do provozu lanovky (1950 – 1958) – důvody výstavby, lokace přehrady, ražba štoly, vodárna a elektrárna, ubytování a sociálně-kulturní život zaměstnanců
Výstavba přehrady za provozu lanovky (1958 – 1963) – výstavba a provoz lanovky, betonáž hráze, likvidace obcí
Finalizace výstavby vodního díla Fláje, demontáž lanovky
Závěr
harmonogram práce
1. heuristika (březen-červenec 2022)
2. terénní průzkum, fotodokumentace, rozhovory s pamětníky (srpen-září 2022)
3. psaní kapitol (říjen 2022 - leden 2023)
4. finalizace, korektura, tisk práce (únor-březen 2023)
Seznam doporučené literatury
Literatura
Václav BROŽ, Ústřední správa a výroba, Praha 1967.
Vojtěch BROŽA, Přehrady Čech, Moravy a Slezska, Praha 2005.
Vojtěch BROŽA, Vodní hospodářství a vodní stavby, Praha 1988.
Petr DAVID – Vladimír SOUKUP, Krušné hory známé i neznámé, Praha 2020.
František FAITL, Krušné hory, Praha 1966.
Josef HONS, Horské dráhy světa, Praha 1985.
Přemysl HOREK, Lesní lanovky, Kostelec nad Černými lesy 2007.
Lenka KALINOVÁ, Společenské proměny v čase socialistického experimentu. K sociálním dějinám v letech 1945–1969, Praha 2007.
Josef KMONÍČEK, Prvních patnáct poválečných let. Z dějin n. p. Transporta Chrudim 1945-1960, Hradec Králové 1980.
Stanislav KRATOCHVÍL, Vodní nádrže a přehrady, Praha 1961.
Petr MIKŠÍČEK, Znovuobjevené Krušnohoří, Boží Dar 2005.
Václav PRŮCHA, Hospodářské a sociální dějiny Československa 1918–1992. 2. díl období 1945–1992, Brno 2009.
Václav PRŮCHA a kol., Nástin hospodářských dějin v období kapitalismu a socialismu, Praha 1982.
František REMTA, Visuté lanové dráhy, Praha 1953.
Adolf SCHLAGHAMERSKÝ, Lesní vývozní lanovky, Praha 1964.
Jiří SUK, Veřejné záchodky ze zlata. Konflikt mezi komunistickým utopismem a ekonomickým racionalismem v předsrpnovém Československu, Praha 2016.
Vladimír ŠKVOR, Geologie českých částí Krušných hor a Smrčin, Praha 1975.
Zdislav ŠULC, Stručné dějiny ekonomických reforem v Československu (České republice) 1945-1995, Brno 1998.
Hospodářství ČSR na jaře 1946. Sborník národohospodářských statí, Praha 1946.
15 let n.p. Vodní stavby Sezimovo Ústí 1951-1966.
Periodika (celostátní)
Obrana lidu
Práce (list ROH)
Rudé právo
Vodní hospodářství
Železničář
Periodika (lokální)
Průboj
Rozvoj (Most)
Sever (Ústí nad Labem)
Směr (Teplice)
Prameny
Archiv Hydroprojekt Praha
SOA Litoměřice – Severočeský krajský národní výbor Ústí nad Labem
SOkA Teplice – lokální periodika
SOkA Most – zasedání rad národních výborů, flájská komise
Seznam doporučené literatury
Literatura
Václav BROŽ, Ústřední správa a výroba, Praha 1967.
Vojtěch BROŽA, Přehrady Čech, Moravy a Slezska, Praha 2005.
Vojtěch BROŽA, Vodní hospodářství a vodní stavby, Praha 1988.
Petr DAVID – Vladimír SOUKUP, Krušné hory známé i neznámé, Praha 2020.
František FAITL, Krušné hory, Praha 1966.
Josef HONS, Horské dráhy světa, Praha 1985.
Přemysl HOREK, Lesní lanovky, Kostelec nad Černými lesy 2007.
Lenka KALINOVÁ, Společenské proměny v čase socialistického experimentu. K sociálním dějinám v letech 1945–1969, Praha 2007.
Josef KMONÍČEK, Prvních patnáct poválečných let. Z dějin n. p. Transporta Chrudim 1945-1960, Hradec Králové 1980.
Stanislav KRATOCHVÍL, Vodní nádrže a přehrady, Praha 1961.
Petr MIKŠÍČEK, Znovuobjevené Krušnohoří, Boží Dar 2005.
Václav PRŮCHA, Hospodářské a sociální dějiny Československa 1918–1992. 2. díl období 1945–1992, Brno 2009.
Václav PRŮCHA a kol., Nástin hospodářských dějin v období kapitalismu a socialismu, Praha 1982.
František REMTA, Visuté lanové dráhy, Praha 1953.
Adolf SCHLAGHAMERSKÝ, Lesní vývozní lanovky, Praha 1964.
Jiří SUK, Veřejné záchodky ze zlata. Konflikt mezi komunistickým utopismem a ekonomickým racionalismem v předsrpnovém Československu, Praha 2016.
Vladimír ŠKVOR, Geologie českých částí Krušných hor a Smrčin, Praha 1975.
Zdislav ŠULC, Stručné dějiny ekonomických reforem v Československu (České republice) 1945-1995, Brno 1998.
Hospodářství ČSR na jaře 1946. Sborník národohospodářských statí, Praha 1946.
15 let n.p. Vodní stavby Sezimovo Ústí 1951-1966.
Periodika (celostátní)
Obrana lidu
Práce (list ROH)
Rudé právo
Vodní hospodářství
Železničář
Periodika (lokální)
Průboj
Rozvoj (Most)
Sever (Ústí nad Labem)
Směr (Teplice)
Prameny
Archiv Hydroprojekt Praha
SOA Litoměřice – Severočeský krajský národní výbor Ústí nad Labem
SOkA Teplice – lokální periodika
SOkA Most – zasedání rad národních výborů, flájská komise