Školní speciální pedagog je v současné době často diskutovaným fenoménem a jeho role ve
školním poradenském pracovišti není stále samozřejmostí v každé základní škole. Vzhledem
k současným cílům inkluzivního vzdělávání však nabírá na důležitosti a jeho pomoc a péče
žákům se speciálními vzdělávacími potřebami může být v mnoha ohledech velmi prospěšná
a žádoucí. Úvodní část práce poskytla základní vhled do dané problematiky. Její součástí
bylo také shromáždění informací formou prostudování současného stavu poznání, které
zatím není příliš rozsáhlé. Byly zmíněny některé výzkumné studie či příspěvky, které se
alespoň částečně dotýkaly předkládaného tématu. Hlavním cílem této diplomové práce bylo
zjistit, jak vnímají žáci základních škol tuto poměrně novou pracovní pozici ve škole.
Dílčími cíli bylo identifikovat proměnné, které by toto vnímání mohly významně ovlivnit
s ohledem na jejich věk, pohlaví, zkušenost s postižením v rodině, žáka s postižením ve
třídě, školní klima. Výzkumný vzorek byl vytvořen z 213 žáků 5. - 9. ročníků základních
škol. Podmínkou výběru bylo působení školního speciálního pedagoga na oslovených
základních školách a v každé vybrané třídě se musel vyskytovat alespoň jeden žák se
speciálními vzdělávacími potřebami. Jako výzkumný nástroj byla zvolena metoda dotazníku
se škálovými položkami. Data byla statisticky zpracována.
Z výzkumného šetření vyplynulo, že žáci vnímají pracovní pozici školního speciálního
pedagoga pozitivně a prokázali poměrně vysokou znalost o této relativně nové funkci ve
škole, o jejím zaměření, náplni práce a možnostech poskytované podpory žákům se SVP, ale
i dalším žákům školy, kteří pomoc potřebují. Nejvýznamnějšími faktory ovlivňujícími toto
vnímání se projevily věk respondentů a školní klima. V tomto kontextu jsou v závěru práce
uvedena některá doporučení pro pedagogickou praxi a náměty pro rozšíření tohoto výzkumu.
Anotace v angličtině
The school special education teacher is currently a frequently discussed phenomenon and
his role in the school counselling center is still not a standard matter in every elementary
school. However, given the current goals of inclusive education, it is raising in importance
and its support and care of pupils with special educational needs can be very beneficial and
desirable in many aspects. The introductory part of the thesis provided a basic insight into
given issue. It also included gathering information by studying the current state of
knowledge, which is not very extensive yet. There were mentioned some research studies or
contributions, which at least partially elaborated the presented topic. The main aim of this
diploma thesis was to find out how pupils at elementary school perceive this relatively new
job position at school. The sub-objectives were to identify variables that could significantly
influence such perception with regard to their age, gender, experience with disability in the
family, disabled pupil in the class and school climate. The research sample contained 213
pupils of 5th to 9th grades of elementary schools. The condition of the selection was an
engagement of school special education teacher at the addressed elementary schools and
there needed to be at least one student with special educational needs in each selected class.
As the research method was chosen a questionnaire with scaled measures. The data were
statistically processed.
The research concluded that pupils perceive a position of school special education teacher
positively and demonstrated a relatively high knowledge of such relatively new function at
school, about its focus, job description and possibilities of providing support to pupils with
SEN and also to other children of the school who need support. The most important factors
influencing explored perception were the age of respondents and the school climate. In this
context, there are presented certain recommendations for pedagogical practice and
suggestions for the extension of this research at the end of the thesis.
Klíčová slova
inkluzivní vzdělávání, reedukace, školní poradenské pracoviště, školní
speciální pedagog, žák se speciálními vzdělávacími potřebami
Klíčová slova v angličtině
inclusive education, reeducation, school counselling center, school special
education teacher, pupil with special educational needs
Rozsah průvodní práce
67 s.
Jazyk
CZ
Anotace
Školní speciální pedagog je v současné době často diskutovaným fenoménem a jeho role ve
školním poradenském pracovišti není stále samozřejmostí v každé základní škole. Vzhledem
k současným cílům inkluzivního vzdělávání však nabírá na důležitosti a jeho pomoc a péče
žákům se speciálními vzdělávacími potřebami může být v mnoha ohledech velmi prospěšná
a žádoucí. Úvodní část práce poskytla základní vhled do dané problematiky. Její součástí
bylo také shromáždění informací formou prostudování současného stavu poznání, které
zatím není příliš rozsáhlé. Byly zmíněny některé výzkumné studie či příspěvky, které se
alespoň částečně dotýkaly předkládaného tématu. Hlavním cílem této diplomové práce bylo
zjistit, jak vnímají žáci základních škol tuto poměrně novou pracovní pozici ve škole.
Dílčími cíli bylo identifikovat proměnné, které by toto vnímání mohly významně ovlivnit
s ohledem na jejich věk, pohlaví, zkušenost s postižením v rodině, žáka s postižením ve
třídě, školní klima. Výzkumný vzorek byl vytvořen z 213 žáků 5. - 9. ročníků základních
škol. Podmínkou výběru bylo působení školního speciálního pedagoga na oslovených
základních školách a v každé vybrané třídě se musel vyskytovat alespoň jeden žák se
speciálními vzdělávacími potřebami. Jako výzkumný nástroj byla zvolena metoda dotazníku
se škálovými položkami. Data byla statisticky zpracována.
Z výzkumného šetření vyplynulo, že žáci vnímají pracovní pozici školního speciálního
pedagoga pozitivně a prokázali poměrně vysokou znalost o této relativně nové funkci ve
škole, o jejím zaměření, náplni práce a možnostech poskytované podpory žákům se SVP, ale
i dalším žákům školy, kteří pomoc potřebují. Nejvýznamnějšími faktory ovlivňujícími toto
vnímání se projevily věk respondentů a školní klima. V tomto kontextu jsou v závěru práce
uvedena některá doporučení pro pedagogickou praxi a náměty pro rozšíření tohoto výzkumu.
Anotace v angličtině
The school special education teacher is currently a frequently discussed phenomenon and
his role in the school counselling center is still not a standard matter in every elementary
school. However, given the current goals of inclusive education, it is raising in importance
and its support and care of pupils with special educational needs can be very beneficial and
desirable in many aspects. The introductory part of the thesis provided a basic insight into
given issue. It also included gathering information by studying the current state of
knowledge, which is not very extensive yet. There were mentioned some research studies or
contributions, which at least partially elaborated the presented topic. The main aim of this
diploma thesis was to find out how pupils at elementary school perceive this relatively new
job position at school. The sub-objectives were to identify variables that could significantly
influence such perception with regard to their age, gender, experience with disability in the
family, disabled pupil in the class and school climate. The research sample contained 213
pupils of 5th to 9th grades of elementary schools. The condition of the selection was an
engagement of school special education teacher at the addressed elementary schools and
there needed to be at least one student with special educational needs in each selected class.
As the research method was chosen a questionnaire with scaled measures. The data were
statistically processed.
The research concluded that pupils perceive a position of school special education teacher
positively and demonstrated a relatively high knowledge of such relatively new function at
school, about its focus, job description and possibilities of providing support to pupils with
SEN and also to other children of the school who need support. The most important factors
influencing explored perception were the age of respondents and the school climate. In this
context, there are presented certain recommendations for pedagogical practice and
suggestions for the extension of this research at the end of the thesis.
Klíčová slova
inkluzivní vzdělávání, reedukace, školní poradenské pracoviště, školní
speciální pedagog, žák se speciálními vzdělávacími potřebami
Klíčová slova v angličtině
inclusive education, reeducation, school counselling center, school special
education teacher, pupil with special educational needs
Zásady pro vypracování
Pozice školního speciálního pedagoga je v současné době často diskutovaným fenoménem a jeho role ve školním poradenském pracovišti není stále samozřejmostí v každé základní škole. Vzhledem k současným cílům inkluzívního vzdělávání však nabírá na důležitosti a jeho pomoc a péče žákům se speciálními vzdělávacími potřebami může být v mnoha ohledech velmi prospěšná a žádoucí.
Cílem diplomové práce bude zjistit vnímání žáků základních škol této poměrně nové pracovní pozice ve škole a jeho změna s ohledem na věk respondentů. Do výzkumného vzorku budou zapojeni žáci jak prvního, tak druhého stupně ZŠ. Podmínkou výběru bude působení školního speciálního pedagoga na základních školách. Jako výzkumný nástroj bude zvolena metoda dotazníku. Pro vypracování diplomové práce je nutné podrobné seznámení se závaznou směrnicí děkana 5D/2019 a její dodržování. Zdrojem informací bude studium odborné literatury a dalších zdrojů ve formě aktuálních vědeckých článků a studií k dané problematice. Na základě tohoto studia odborné literatury a dalších zdrojů bude vypracována teoretická část práce. Dále bude navržen výzkumný plán, na jehož základě budou sbírána data metodou dotazníku. Zjištěná data budou vyhodnocena vhodnými statistickými metodami a následně interpretována v diskuzní části práce. Zjištěné informace budou uvedeny ve formě slovní, grafické a tabulkové.
Klíčová slova: inkluzivní vzdělávání, reedukace, školní poradenské pracoviště, školní speciální pedagog, žák se speciálními vzdělávacími potřebami
Keywords: inclusive education, re-education, school counselling centre, school special educational needs teacher, pupil with special educational needs
Zásady pro vypracování
Pozice školního speciálního pedagoga je v současné době často diskutovaným fenoménem a jeho role ve školním poradenském pracovišti není stále samozřejmostí v každé základní škole. Vzhledem k současným cílům inkluzívního vzdělávání však nabírá na důležitosti a jeho pomoc a péče žákům se speciálními vzdělávacími potřebami může být v mnoha ohledech velmi prospěšná a žádoucí.
Cílem diplomové práce bude zjistit vnímání žáků základních škol této poměrně nové pracovní pozice ve škole a jeho změna s ohledem na věk respondentů. Do výzkumného vzorku budou zapojeni žáci jak prvního, tak druhého stupně ZŠ. Podmínkou výběru bude působení školního speciálního pedagoga na základních školách. Jako výzkumný nástroj bude zvolena metoda dotazníku. Pro vypracování diplomové práce je nutné podrobné seznámení se závaznou směrnicí děkana 5D/2019 a její dodržování. Zdrojem informací bude studium odborné literatury a dalších zdrojů ve formě aktuálních vědeckých článků a studií k dané problematice. Na základě tohoto studia odborné literatury a dalších zdrojů bude vypracována teoretická část práce. Dále bude navržen výzkumný plán, na jehož základě budou sbírána data metodou dotazníku. Zjištěná data budou vyhodnocena vhodnými statistickými metodami a následně interpretována v diskuzní části práce. Zjištěné informace budou uvedeny ve formě slovní, grafické a tabulkové.
Klíčová slova: inkluzivní vzdělávání, reedukace, školní poradenské pracoviště, školní speciální pedagog, žák se speciálními vzdělávacími potřebami
Keywords: inclusive education, re-education, school counselling centre, school special educational needs teacher, pupil with special educational needs
Seznam doporučené literatury
Bartoňová, M., Pipeková, J., Viktorin, J., & Vítková, M. (2019). Rozšíření školní poradny o pozici školního speciálního pedagoga a školního psychologa. Online Journal of Primary and Preschool Education, 3(1), 1-8.
Čech, T., Hormandlová, T. (2020). Profesní obraz školního speciálního pedagoga v podmínkách základní školy. Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-5861-8.
Kucharská, A., & Mrázková, J. (2014). Metodika práce školního speciálního pedagoga zapojeného ve školním poradenském pracovišti. Vyd. 1. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. ISBN 978-80-7481-035-0.
McCoy, S., & Banks, J. (2012). Simply academic? Why children with special educational needs do not like school. European Journal of Special Needs Education, 27(1), 81-97.
Petani, R. (2020, July). Role of the pedagogue and his impact on counselling work in the school. In Proceedings of Edulearn20 Conference (Vol. 6, p. 7th).
Webster, R., & Blatchford, P. (2013). Educational experience of pupils with expression for special educational needs in ordinary primary schools: Results of a systematic observational study. European Journal of Special Needs Education, 28(4), 463-479.
Seznam doporučené literatury
Bartoňová, M., Pipeková, J., Viktorin, J., & Vítková, M. (2019). Rozšíření školní poradny o pozici školního speciálního pedagoga a školního psychologa. Online Journal of Primary and Preschool Education, 3(1), 1-8.
Čech, T., Hormandlová, T. (2020). Profesní obraz školního speciálního pedagoga v podmínkách základní školy. Univerzita Palackého v Olomouci. ISBN 978-80-244-5861-8.
Kucharská, A., & Mrázková, J. (2014). Metodika práce školního speciálního pedagoga zapojeného ve školním poradenském pracovišti. Vyd. 1. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků. ISBN 978-80-7481-035-0.
McCoy, S., & Banks, J. (2012). Simply academic? Why children with special educational needs do not like school. European Journal of Special Needs Education, 27(1), 81-97.
Petani, R. (2020, July). Role of the pedagogue and his impact on counselling work in the school. In Proceedings of Edulearn20 Conference (Vol. 6, p. 7th).
Webster, R., & Blatchford, P. (2013). Educational experience of pupils with expression for special educational needs in ordinary primary schools: Results of a systematic observational study. European Journal of Special Needs Education, 28(4), 463-479.