Předložená diplomová práce se tematicky zaměřuje na venkovní výuku jako možný nástroj k zlepšování sociálních vztahů ve skupině.
Hlavním cílem práce je zjistit, jak venkovní výuka ovlivnila sociální vztahy v třídním kolektivu žáků prvního stupně základní školy. Mezi dílčí cíle patří vymezení pojmů souvisejících s výukou venku, její historií v České republice i v zahraničí a také vymezení pojmů týkajících se sociálních vztahů - skupinová dynamika, malé sociální skupiny, klima třídy.
Praktická část práce zkoumá pomocí kvalitativního výzkumu vliv venkovní výuky na sociální vztahy mezi dětmi na prvním stupni základní školy. Výzkumu se zúčastnilo 8 účastníků základní školy navštěvující 5. ročník.
Snahou práce je poukázat na vlivy venkovní výuky na sociální vztahy mezi žáky.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is about outdoor education as a means of improving group social relationships.
The main goal of this diploma thesis is to analyse the influence of outdoor education on the social relationships in a group of elementary school pupils.
The next goal is to define terms such as outdoor education, history of outdoor education in the Czech Republic and abroad, and also to define terms of social relationships - group dynamics, classroom climate.
The practical part of the diploma thesis is a qualitative research of outdoor education's influence on the social relationships of a group of elementary class pupils. Eight pupils in the fifth grade of an elementary school participated in this research. The thesis aims to show an influence of outdoor education on social relationships among children.
Klíčová slova
Výuka venku, sociální vztahy, dynamika skupiny, klima třídy, základní škola
Klíčová slova v angličtině
Outdoor education, social relationships, group dynamics, classroom climate, primary school
Rozsah průvodní práce
58 s. + 3 s. přílohy (82 200)
Jazyk
CZ
Anotace
Předložená diplomová práce se tematicky zaměřuje na venkovní výuku jako možný nástroj k zlepšování sociálních vztahů ve skupině.
Hlavním cílem práce je zjistit, jak venkovní výuka ovlivnila sociální vztahy v třídním kolektivu žáků prvního stupně základní školy. Mezi dílčí cíle patří vymezení pojmů souvisejících s výukou venku, její historií v České republice i v zahraničí a také vymezení pojmů týkajících se sociálních vztahů - skupinová dynamika, malé sociální skupiny, klima třídy.
Praktická část práce zkoumá pomocí kvalitativního výzkumu vliv venkovní výuky na sociální vztahy mezi dětmi na prvním stupni základní školy. Výzkumu se zúčastnilo 8 účastníků základní školy navštěvující 5. ročník.
Snahou práce je poukázat na vlivy venkovní výuky na sociální vztahy mezi žáky.
Anotace v angličtině
This diploma thesis is about outdoor education as a means of improving group social relationships.
The main goal of this diploma thesis is to analyse the influence of outdoor education on the social relationships in a group of elementary school pupils.
The next goal is to define terms such as outdoor education, history of outdoor education in the Czech Republic and abroad, and also to define terms of social relationships - group dynamics, classroom climate.
The practical part of the diploma thesis is a qualitative research of outdoor education's influence on the social relationships of a group of elementary class pupils. Eight pupils in the fifth grade of an elementary school participated in this research. The thesis aims to show an influence of outdoor education on social relationships among children.
Klíčová slova
Výuka venku, sociální vztahy, dynamika skupiny, klima třídy, základní škola
Klíčová slova v angličtině
Outdoor education, social relationships, group dynamics, classroom climate, primary school
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude teoreticky zaměřena na sociální vztahy mezi vrstevníky na 1. stupni základní školy, sledované v kontextu venkovní výuky. V teoretické části bude zpracovávat témata týkající se skupiny, její charakteristiky, vývoje a dynamiky, v obecnější rovině pak komplexní klima třídy Dále se bude zabývat výukou ve venkovním prostředí jako relativně novým trendem současné edukace.
Empirická část bude věnována kvalitativně orientovanému výzkumu, jehož cílem bude určit, zda a jak výuka venku ovlivnila sociální vztahy dětí z 5. ročníku základní školy. Nejprve tedy dojde k pozorování struktury a dynamiky sociálních vztahů při běžné práci v hodině, poté při venkovní výuce. Výsledky budou komparovány.
Výstupem práce budou strukturovaná doporučení, která budou využitelná pro pedagogickou praxi na prvním stupni základních škol.
Zásady pro vypracování
Diplomová práce bude teoreticky zaměřena na sociální vztahy mezi vrstevníky na 1. stupni základní školy, sledované v kontextu venkovní výuky. V teoretické části bude zpracovávat témata týkající se skupiny, její charakteristiky, vývoje a dynamiky, v obecnější rovině pak komplexní klima třídy Dále se bude zabývat výukou ve venkovním prostředí jako relativně novým trendem současné edukace.
Empirická část bude věnována kvalitativně orientovanému výzkumu, jehož cílem bude určit, zda a jak výuka venku ovlivnila sociální vztahy dětí z 5. ročníku základní školy. Nejprve tedy dojde k pozorování struktury a dynamiky sociálních vztahů při běžné práci v hodině, poté při venkovní výuce. Výsledky budou komparovány.
Výstupem práce budou strukturovaná doporučení, která budou využitelná pro pedagogickou praxi na prvním stupni základních škol.
Seznam doporučené literatury
BECKER, C., LAUTERBACH, G., SPENGLER, S., DETTWEILER, U., & MESS, F. (2017). Effects if Regular Classes in Outdoor Education Settings: A Systematic Review on Students‘ Learning, Social and Health Dimensions. International Journal of Environmental Research and Public Health, 14(5). https://doi.org/10.3390/ijerph14050485
DANIŠ, P. (2018). Tajemství školy za školou: Proč učení venku v přírodě zlepšuje vzdělávací výsledky, motivaci a chování žáků. Ministerstvo životního prostředí.
CHRÁSKA, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu. Grada.
JIRÁSEK, I. (2019). Zážitková pedagogika: Teorie holistické výchovy v přírodě a volném čase. Portál.
KROUFEK, R., NEPRAŠ, K., MUSIL, J., & FILIPOVÁ, L. (2021). Effect of Outdoor Education and Stain in Nature on Pupils‘ Physical and Psychical Helath. EduPort, 5(2). 10.21062/edp.2022.001
MIOVSKÝ, M. (2015). Prevence rizikového chování ve školství. Univerzita Karlova v Praze
REMMEN, K. B., & IVERSEN, E. (2022). A scoping review of research on school-based outdoor education in the Nordic countries. Journal of Adventure and Outdoor Learning. https://doi.org/10.1080/14729679.2022.2027796
Seznam doporučené literatury
BECKER, C., LAUTERBACH, G., SPENGLER, S., DETTWEILER, U., & MESS, F. (2017). Effects if Regular Classes in Outdoor Education Settings: A Systematic Review on Students‘ Learning, Social and Health Dimensions. International Journal of Environmental Research and Public Health, 14(5). https://doi.org/10.3390/ijerph14050485
DANIŠ, P. (2018). Tajemství školy za školou: Proč učení venku v přírodě zlepšuje vzdělávací výsledky, motivaci a chování žáků. Ministerstvo životního prostředí.
CHRÁSKA, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu. Grada.
JIRÁSEK, I. (2019). Zážitková pedagogika: Teorie holistické výchovy v přírodě a volném čase. Portál.
KROUFEK, R., NEPRAŠ, K., MUSIL, J., & FILIPOVÁ, L. (2021). Effect of Outdoor Education and Stain in Nature on Pupils‘ Physical and Psychical Helath. EduPort, 5(2). 10.21062/edp.2022.001
MIOVSKÝ, M. (2015). Prevence rizikového chování ve školství. Univerzita Karlova v Praze
REMMEN, K. B., & IVERSEN, E. (2022). A scoping review of research on school-based outdoor education in the Nordic countries. Journal of Adventure and Outdoor Learning. https://doi.org/10.1080/14729679.2022.2027796