Diplomová práce je zaměřena na učebnice prvouky a jejich vliv na vybrané výukové cíle a postoje žáků. Práce je rozdělena na dvě části, část teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou na základě studia odborných pramenů zpracována klíčová témata jako rámcový vzdělávací program, environmentální výchova, výukové cíle a učebnice. V praktické části jsou porovnávány výsledky prací žáků na téma les formou specifického didaktického testu. Zároveň jsou ověřeny změny v postojích žáků k ochraně přírody a vztahu k ní vlivem používání konkrétní učebnice prvouky. Výsledky jsou diskutovány.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on primary school textbooks and their influence on selected teaching goals and attitudes of pupils. The work is divided into two parts, the theoretical part and the practical part. In the theoretical part, based on the study of professional sources, key topics such as the Curriculum framework, environmental education, learning objectives and textbooks are elaborated. In the practical part, the results of pupils' works on the topic of forest are compared in the form of a specific didactic test. At the same time, changes in pupils' attitudes towards nature conservation and their relationship to it are verified due to the use of a specific first grade textbook. The results are discussed.
Diplomová práce je zaměřena na učebnice prvouky a jejich vliv na vybrané výukové cíle a postoje žáků. Práce je rozdělena na dvě části, část teoretickou a praktickou. V teoretické části jsou na základě studia odborných pramenů zpracována klíčová témata jako rámcový vzdělávací program, environmentální výchova, výukové cíle a učebnice. V praktické části jsou porovnávány výsledky prací žáků na téma les formou specifického didaktického testu. Zároveň jsou ověřeny změny v postojích žáků k ochraně přírody a vztahu k ní vlivem používání konkrétní učebnice prvouky. Výsledky jsou diskutovány.
Anotace v angličtině
The diploma thesis is focused on primary school textbooks and their influence on selected teaching goals and attitudes of pupils. The work is divided into two parts, the theoretical part and the practical part. In the theoretical part, based on the study of professional sources, key topics such as the Curriculum framework, environmental education, learning objectives and textbooks are elaborated. In the practical part, the results of pupils' works on the topic of forest are compared in the form of a specific didactic test. At the same time, changes in pupils' attitudes towards nature conservation and their relationship to it are verified due to the use of a specific first grade textbook. The results are discussed.
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana PF UJEP o psaní a odevzdání kvalifikačních prací a dbát na její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu a další relevantní zdroje. Na základě této literatury vypracovat teoretickou část, zaměřit se na přírodovědné vzdělávání na 1. stupni základní školy (včetně postojů žáků k přírodě) a problematiku učebnic pro vzdělávací oblast Člověk a jeho svět - rozmanitost přírody. V empirické části navrhnout a zrealizovat výzkumné šetření. To se bude věnovat komparaci dosahování cílů definovaných Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání v závislosti na používaných učebnicích prvouky. Dalšími sledovanými proměnnými budou postoje žáků k přírodě. Výsledky budou presentovány standardní formou a následně diskutovány.
Zásady pro vypracování
Podrobně se seznámit se směrnicí děkana PF UJEP o psaní a odevzdání kvalifikačních prací a dbát na její dodržování. Prostudovat odbornou literaturu a další relevantní zdroje. Na základě této literatury vypracovat teoretickou část, zaměřit se na přírodovědné vzdělávání na 1. stupni základní školy (včetně postojů žáků k přírodě) a problematiku učebnic pro vzdělávací oblast Člověk a jeho svět - rozmanitost přírody. V empirické části navrhnout a zrealizovat výzkumné šetření. To se bude věnovat komparaci dosahování cílů definovaných Rámcovým vzdělávacím programem pro základní vzdělávání v závislosti na používaných učebnicích prvouky. Dalšími sledovanými proměnnými budou postoje žáků k přírodě. Výsledky budou presentovány standardní formou a následně diskutovány.
Seznam doporučené literatury
Čabalová, D., & Podroužek, L. (2013). Specifika přírodovědného vzdělávání v primární škole se zřetelem k projektové a kooperativní výuce. Arnica 1-2.
Vojíř, K., & Rusek, M. (2019b). Science education textbook research trends: A systematic literature review. International Journal of Science Education,41(11).
Rokos, L. & Holec, J. (eds.) (2019). Vzdělávání o živé a neživé přírodě: přírodopis, biologie a geologie. NUV.
Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu. Grada.
Čechurová, M., Konupková, Z. a Samková, S. (2018). Prvouka 3: pro 3. ročník základní školy: člověk a jeho svět. SPN.
Novotný, M., Brom, Z., Doležalová, A. B., Bičanová, L. a Štiková, V. (2022) Oskarova prvouka 3: pro 3. ročník: objevujeme a poznáváme s Oskarem. Nová škola.
Kroufek, R., Dvořáková, M., Pištorová, R. a Stará, J (2020). Prvouka: vzdělávací oblast Člověk a jeho svět: učebnice pro 3. ročník základní školy. Fraus.
Rybová, J., Juchelková, I., Klech, P., Ježková, V., Binková, A. a Koten, T. (2021). Hravá prvouka 3: člověk a jeho svět: učebnice pro 3. ročník ZŠ. Taktik.
Štiková, V. (2019). Prvouka 3: pro 3. ročník základní školy. Nová škola.
Štiková, V. (2019). Já a můj svět: prvouka pro 3. ročník. Nová škola.
Seznam doporučené literatury
Čabalová, D., & Podroužek, L. (2013). Specifika přírodovědného vzdělávání v primární škole se zřetelem k projektové a kooperativní výuce. Arnica 1-2.
Vojíř, K., & Rusek, M. (2019b). Science education textbook research trends: A systematic literature review. International Journal of Science Education,41(11).
Rokos, L. & Holec, J. (eds.) (2019). Vzdělávání o živé a neživé přírodě: přírodopis, biologie a geologie. NUV.
Chráska, M. (2016). Metody pedagogického výzkumu. Grada.
Čechurová, M., Konupková, Z. a Samková, S. (2018). Prvouka 3: pro 3. ročník základní školy: člověk a jeho svět. SPN.
Novotný, M., Brom, Z., Doležalová, A. B., Bičanová, L. a Štiková, V. (2022) Oskarova prvouka 3: pro 3. ročník: objevujeme a poznáváme s Oskarem. Nová škola.
Kroufek, R., Dvořáková, M., Pištorová, R. a Stará, J (2020). Prvouka: vzdělávací oblast Člověk a jeho svět: učebnice pro 3. ročník základní školy. Fraus.
Rybová, J., Juchelková, I., Klech, P., Ježková, V., Binková, A. a Koten, T. (2021). Hravá prvouka 3: člověk a jeho svět: učebnice pro 3. ročník ZŠ. Taktik.
Štiková, V. (2019). Prvouka 3: pro 3. ročník základní školy. Nová škola.
Štiková, V. (2019). Já a můj svět: prvouka pro 3. ročník. Nová škola.