Bakalářská práce s názvem Programu rozvoje osobnosti dětí v dětském domově má za cíl zjistit způsoby naplňování kompetencí dětí, které jsou stanovené v programu rozvoje osobnosti a na základě těchto zjištění vytvořit doporučení na způsoby práce v nabývání kompetencí dětí. Výzkum bakalářské práce si klade za cíl zjistit, jak se pracuje pracovníkům v dětském domově s Programem rozvoje osobnosti dítěte, jak se pomocí Programu rozvoje osobnosti vyhodnocují kompetence dítěte v dětském domově a jak je navázaná spolupráce mezi dětským domovem a Orgánem sociálně právní ochrany dítěte. Data výzkumu byla získávána pomocí 3 rozhovorů s pracovníky dětského domova a sekundární analýzy dat 8 Programů rozvoje osobnosti. Sběr dat z 8 programů rozvoje osobnosti dětí z dětského domova probíhala během měsíce února 2024 a rozhovory se uskutečnily v březnu 2024. Ve výzkumu se ukázalo, že se respondenti shodují na oblastech kompetencí, které se naplňují nejhůře a které naopak nejlépe. Názor informantů na program rozvoje osobnosti je dle získaných dat spíše pozitivní a pro jejich práci je tento dokument důležitý na ucelení všech dat o dítěti.
Anotace v angličtině
The key skills serve as a foundation for further learning and have a longer lifespan than qualifications tied to a profession (Šikulová et al., 2008). The aim of the bachelor's thesis is to present the perspective of workers on working with the personality development program, on how they evaluate competencies with children, and how the children's home collaborates with the Authority for Social and Legal Protection of Children. Based on these findings, recommendations will be proposed for expanding the acquisition of competencies in children.
Klíčová slova
Program rozvoje osobnosti, kompetence, dětský domov, orgán sociálně-právní ochrany dítěte
Klíčová slova v angličtině
Personality development program, competence, children home, Child social-legal protection authority
Rozsah průvodní práce
41 s. (44 293 znaků)
Jazyk
CZ
Anotace
Bakalářská práce s názvem Programu rozvoje osobnosti dětí v dětském domově má za cíl zjistit způsoby naplňování kompetencí dětí, které jsou stanovené v programu rozvoje osobnosti a na základě těchto zjištění vytvořit doporučení na způsoby práce v nabývání kompetencí dětí. Výzkum bakalářské práce si klade za cíl zjistit, jak se pracuje pracovníkům v dětském domově s Programem rozvoje osobnosti dítěte, jak se pomocí Programu rozvoje osobnosti vyhodnocují kompetence dítěte v dětském domově a jak je navázaná spolupráce mezi dětským domovem a Orgánem sociálně právní ochrany dítěte. Data výzkumu byla získávána pomocí 3 rozhovorů s pracovníky dětského domova a sekundární analýzy dat 8 Programů rozvoje osobnosti. Sběr dat z 8 programů rozvoje osobnosti dětí z dětského domova probíhala během měsíce února 2024 a rozhovory se uskutečnily v březnu 2024. Ve výzkumu se ukázalo, že se respondenti shodují na oblastech kompetencí, které se naplňují nejhůře a které naopak nejlépe. Názor informantů na program rozvoje osobnosti je dle získaných dat spíše pozitivní a pro jejich práci je tento dokument důležitý na ucelení všech dat o dítěti.
Anotace v angličtině
The key skills serve as a foundation for further learning and have a longer lifespan than qualifications tied to a profession (Šikulová et al., 2008). The aim of the bachelor's thesis is to present the perspective of workers on working with the personality development program, on how they evaluate competencies with children, and how the children's home collaborates with the Authority for Social and Legal Protection of Children. Based on these findings, recommendations will be proposed for expanding the acquisition of competencies in children.
Klíčová slova
Program rozvoje osobnosti, kompetence, dětský domov, orgán sociálně-právní ochrany dítěte
Klíčová slova v angličtině
Personality development program, competence, children home, Child social-legal protection authority
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Cílem mé bakalářské práce je pomocí sekundární analýzy dat a polostrukturovaných rozhovorů s pracovníky dětského domova zjistit, jakým způsobem jsou naplňovány kompetence dětí stanovené v programu rozvoje osobnosti dítěte. Na základě zjištěných dat bude vytvořené doporučení na rozšíření způsobů práce v nabývání kompetencí u dětí.
Struktura:
1. Ústavní péče
2. Sociální práce v dětském domově
3. Kompetence dítěte
4. Rozvoj kompetencí dítěte
5. Návrh na rozšíření způsobů v nabývání kompetencí
Zásady pro vypracování
Cíl práce: Cílem mé bakalářské práce je pomocí sekundární analýzy dat a polostrukturovaných rozhovorů s pracovníky dětského domova zjistit, jakým způsobem jsou naplňovány kompetence dětí stanovené v programu rozvoje osobnosti dítěte. Na základě zjištěných dat bude vytvořené doporučení na rozšíření způsobů práce v nabývání kompetencí u dětí.
Struktura:
1. Ústavní péče
2. Sociální práce v dětském domově
3. Kompetence dítěte
4. Rozvoj kompetencí dítěte
5. Návrh na rozšíření způsobů v nabývání kompetencí
Seznam doporučené literatury
Beltz, H. & Siegrist, M. (2001) Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: Východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál
Jedlička, R. a kol. (2004) Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis
Racek, J. a kol. (2014) Vyhodnocování potřeb dětí praktický průvodce. Praha: Lumos Foundation
Šíp, M. a kol. (2019) Vzdělávání jako cílený rozvoj kompetencí Soubor doporučení pro optimalizaci systému vzdělávání pracovníků OSPOD. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí
Vágnerová, M. & Lisá L. (2021) Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání třetí, přepracované a doplněné. Praha: Karolinum
Seznam doporučené literatury
Beltz, H. & Siegrist, M. (2001) Klíčové kompetence a jejich rozvíjení: Východiska, metody, cvičení a hry. Praha: Portál
Jedlička, R. a kol. (2004) Děti a mládež v obtížných životních situacích: nové pohledy na problematiku životních krizí, deviací a úlohu pomáhajících profesí. Praha: Themis
Racek, J. a kol. (2014) Vyhodnocování potřeb dětí praktický průvodce. Praha: Lumos Foundation
Šíp, M. a kol. (2019) Vzdělávání jako cílený rozvoj kompetencí Soubor doporučení pro optimalizaci systému vzdělávání pracovníků OSPOD. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí
Vágnerová, M. & Lisá L. (2021) Vývojová psychologie: dětství a dospívání. Vydání třetí, přepracované a doplněné. Praha: Karolinum